Verslag(en) Tarzan 22 mei
change_status
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ik had eigenlijk wel verwacht dat er nu al wel een topic zou zijn met verslagen van de verschillende mensen die gisteren met de gewonnen kaartjes naar Tarzan zijn geweest, maar da’s dus niet zo. 😄
Daarom zal ik ‘t spits maar afbijten:

Verslag Tarzan, dinsdag 22 mei 2007

Gisteren (di 22 mei) — zoals meer hier van MW — naar Tarzan geweest, met de kaartjes die we hadden gewonnen bij de rode loper-actie. We zaten op rij 16, stoel 6 en 8. Ik vond dit al vrij ver van het podium af (bij BatB zaten we rij 2, bij Lion King rij 9 — was dit dus niet gewend 😉), maar we konden alles toch nog goed zien (hoewel af en toe een man die voor mij zat wel een beetje in de weg zat). Wat ik wel fijn vond was dat stoel 6 en 8 toch ong. in het midden van de rij zaten en niet aan de rand (vergeet telkens dat die rij-indeling zo is). Goed, de show.

Ik vond door de hele show het decor werkelijk PRACHTIG, te beginnen met het doek bij de opening. En als dat doek dan weggaat en je overal dat groen ziet..echt prachtig! De donderslag aan het begin was wel even schrikken (vooral Sam, mijn nichtje die met mij mee was, schrok zich rot). De lichtschakeringen door de hele show waren prachtig, net als alle kleuren in het decor. Vooral de scène van “Van Zo Ver”/”Waiting For This Moment” vond ik heel mooi. En zo nog veel meer scènes 😉. Ik kan me niet meer elk detail herinneren van de hele show natuurlijk, maar laten we het maar ophouden dat ‘t — los van wat de acteurs allemaal doen überhaupt — al prachtig is om naar te kijken 😉.

Dan, de cast:
We hadden de gehele eerste cast, met uitzondering van Chantal. Brigitte Heitzer was — zoals ze ook al bij BatB bewezen had — een uitstekende vervanging!

Ron Link als Tarzan. Hij was, zoals de hele cast, erg goed. Mooie stem, en goed geacteerd. Zoals ik ook al tijdens Wie Wordt Tarzan dacht; een terechte winnaar (al was John dat ook geweest, vond die twee even goed). Eindelijk wist hij me een beetje te ontroeren met “Verloren Verleden”, wat nog niet was gelukt met alle tv-optredens waarin hij dat lied heeft gezongen. Ik was ook erg onder de indruk toen hij ging zingen bij de reprise van “Bij Mij Moet Je Zijn” — met meer power dan in de andere liedjes (ligt ook aan de liedjes, die zijn daar niet voor bedoeld). Meer heb ik eigenlijk niet over zijn optreden te zeggen 😉. We zagen hem ook nog bij de AU, waar we vonden dat ie toch wel een beetje arrogant over kwam…in ieder geval dol op alle aandacht, en toch haast hebben om weg te komen (na een tijdje). Maar als Tarzan is hij erg goed, daarover heb ik helemaal niets negatiefs te zeggen!

Brigitte Heitzer als Jane. Zoals ik al zei, ook erg goed! Ze heeft (voorzover ik kan vergelijken want heb Chantal nooit live gezien, ken haar alleen van cast albums) een iets lagere/warmere stem dan Chantal en kan (daardoor) ook met iets meer power zingen (wat ik altijd geweldig vind). We zagen haar nog even bij de AU, waar we haar hoorden zeggen tegen twee anderen dat het pas haar vierde keer was ofzo dat ze op was gegaan als Jane, maar daar heb ik niets van gemerkt. Ze was heel aardig bij de AU, maakte een praatje, etc.
Ik kan haar dus niet echt vergelijken met Chantal, aangezien ik zowel bij BatB als bij Tarzan dus Brigitte had, maar ze doet — denk ik — in ieder geval niet voor haar onder.

Clayton Peroti als Tark. Van het Surinaamse accent dat hij soms wel, soms niet zou gebruiken, zoals sommige op dit forum hebben gezegd, heb ik eigenlijk niets gemerkt. Misschien heb ik gewoon niet goed opgelet, maar voor zover ik weet zong hij gewoon de hele tijd in ‘normaal’ Nederlands met misschien een klein beetje een accent, dat wel bij hem en zijn rol pastte. Ook hij was erg goed, heeft z’n award wel verdiend denk ik! Hij was erg grappig, en vooral Sam vond hem super. Maar ‘zij is wel van de (vrolijke) negers’, zoals ze zelf zei 😉 (acteurs al Clayton Peroti dus, en Danny Yanga).

Jeroen Phaff als Korchak. Ook erg goed, hij heeft een prachtige stem en is een overtuigende gorillaleider. Het grommen dat hij af en toe deed kwam over zoals het moest: indrukwekkend en enigszins angstaanjagend. Soms mistte ik een klein beetje de emotie, maar een belangrijk deel van zijn rol is natuurlijk ook dat hij weinig emotie toont. Alleen in bijv. “Als De Maan Bij De Sterren” had ‘t ietsje meer gemogen naar mijn mening.

Chaira Borderslee als Kala. Ik denk dat ik haar van de hele cast het beste vond; zij stak er wel enigszins boven uit. “Jij Woont In Mijn Hart” deed ze helemaal zuiver naar mijn idee, en ze was een hele lieve vrouw en moeder. De emotie in de reprise van “Als De Maan Bij De Sterren” was echt en ze wist me echt te ontroeren.

Max van Alphen als de kleine Tarzan. Hoewel hij af en toe een valse noot had (zoals iedere keer aan het einde van de zin in “Bij Mij Moet Je Zijn”), vond ik hem toch ook goed en heel aandoenlijk. Weet iemand trouwens hoe de kleine Tarzan heet die op de cd zingt, en hoe de andere Tarzannetjes heten?

Hans Ligtvoet als Professor Porter. Hij had een vrij kleine rol, maar ook hij deed het gewoon goed. Hij versprak zich wel een keer, is iemand anders dat ook opgevallen? Aan het einde zei hij iets in de trant van; “Meneer Porte- Meneer Clayton zit veilig achter slot en grendel”. Weet niet precies of dat ’t was, maar hij verwarde in ieder geval Clayton met zichzelf 😉

Arie Rustenberg Hij zong niet, maar acteerde wel goed! Hij kwam echt over als de gemene kwal die ie moet zijn.

Het hele ensemble was ook supergoed! De verschillende dans-scènes, echt, wauw! Ik zat te ver weg om mensen te herkennen (niet dat ik er veel zou kennen, maar toch) en er sprong wat mij betreft ook niet echt iemand uit ofzo.

Live is alles wel beter dan op de cd (en zo hoort ’t ook). Ik vind sowieso het Nederlandse cast album iets minder dan de Broadway versie, met name met bijv. de stukjes gewone dialoog die in liedjes als “Het Moet, Het Moet”/”No Other Way” en “Zou Dit Het Zijn”/”Like No Man I’ve Ever Seen” zitten (Kala en Jane, respectievelijk). Op het Broadway album lijken ze allebei iets feller en overtuigder, ik vond ’t op de Nederlandse cd maar enigszins saai en weinig overtuigd klinken. Maar live zat dat wel helemaal goed 😊.

Al met al heb ik een erg leuke avond gehad. Het enige kleine minpuntje was dat ik hier wel weer hetzelfde had als dat wat ik met The Lion King ook had: ik had meer het gevoel dat ik naar iets zat te kijken, dan dat ik zelf ook echt in het verhaal zat. Dat had ik met BatB wel veel meer. In de Tweede Akte zat ik er wat meer in, maar dat komt misschien ook omdat de liedjes daar ‘ontroerender’ zijn. De Tweede Akte was ook iets ‘magischer’ naar mijn idee.
En misschien is het omdat ik de liedjes al veel kon meezingen, maar ik had soms het gevoel dat de liedjes maar gewoon gezongen werden, in plaats van dat ze echt helemaal deel uit maakte van het verhaal. Alsof het een concert was van popliedjes, zeg maar. Natuurlijk is in interviews etc. wel gezegd dat de liedjes ook als popliedjes gebracht moesten worden, maar op de een of andere manier werkte dat niet helemaal voor mij. Beetje moeilijk uitleggen, misschien snappen jullie er geen bal van wat ik hier zeg, maar goed… Kan het ook niet beter uitleggen.
Toch denk ik dat ik nog wel een keer ga, in de zomervakantie last minute ofzo. Tarzan was toch een erg mooie musical, ik heb zeker wel genoten, en ik ben ook wel nieuwsgierig naar de understudies (en, in het geval van Jane, naar de eerste bezetting).
Weer met Sam, waarschijnlijk, die nog meer genoten heeft dan ik (maar dit soort musicals — spektakel, popliedjes en feel good (vooral Disney dus) — liggen ook helemaal in haar straatje). Ze vond het, naar eigen zeggen, “echt GE WEL DIG!!!”, Tarzan zou bijna haar all time favorite The Lion King verslaan 😊.

Bij de AU hebben we een paar foto’s gemaakt, die ik waarschijnlijk vanavond krijg. Dan zal ik ze hier bij zetten!

[ Gewijzigd: 23 May 2007 08:15 PM by IngeG ]
  [ # 1 ] 23 May 2007 07:33 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Leuk verslag en ik ben het voor een groot deel ook wel met je eens! 😄

Je kunt overigens op deze site (http://www.freewebs.com/tarzankidsfan/index.htm) wat meer lezen over de ‘Tarzan Kids’. Het Tarzannetje dat speelde toen jij er was, heet Max van Alphen.

  [ # 2 ] 23 May 2007 08:16 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Sndr - 23 May 2007 07:33 PM

Je kunt overigens op deze site (http://www.freewebs.com/tarzankidsfan/index.htm) wat meer lezen over de ‘Tarzan Kids’. Het Tarzannetje dat speelde toen jij er was, heet Max van Alphen.

Thanks! Ik heb de naam aangepast - vraag me dan toch af hoe ikdan bij “Orvele” kwam, maar dacht echt dat het zoiets was 😉 In ieder geval met een O…
En ook thanks voor de site!

  [ # 3 ] 23 May 2007 09:37 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Helaas zijn ze heel wazig, maar hier toch maar 2 foto’s:

Sam & Ron:

Sam, Clayton & Inge (ik dus):

  [ # 4 ] 23 May 2007 10:00 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  92
Geregistreerd  2007-05-23

Hee!

Ik heb je nog zien staan bij de AU!
Ik was ook 1 van de prijswinnaars! Vond het echt een hele leuke avond en het was voor mij alweer de 3e keer Tarzan!
De volgende keer zal 10 juli zijn en dan zit ik op rij 1, stoel 6 en 8. Begrijp ik nu goed dat deze stoelen in het midden zijn? Hoe zit de stoelnummering dan? Ik ben daar nog steeds niet over uit…. Kan jij het uitleggen? Dankje!

Tessiej

  [ # 5 ] 23 May 2007 10:04 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Heej! Ja ik herken je ook vd foto hier.
Maar voor zover ik weet is een helft vd rij even genummerd, en de andere helft oneven. Bijv de rechterkant even, en dan zit aan de rand dus stoel 26 ofzo (weet ik veel welke de laatste is), en dan loopt t naar binnen tot ‘t midden, waar dus stoel 2 zit (wij zaten gisteren op stoel 4 en 6). En dan is naast stoel 2 stoel 1, en dan komt stoel 3,5,7 etc, weer naar buiten toe. Zoiets. Beter kan ik ‘t ook niet uitleggen, en weet ook niet 100% zeker of ‘t zo zit 😊

  [ # 6 ] 23 May 2007 10:07 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  92
Geregistreerd  2007-05-23

Ooh vet relaxet! Dan zit ik dus zo goed als in het midden! Vind ik niet erg. Ja je hebt geen overzicht, maar ik weet zo ongeveer wel waar ik moet kijken nu ik er 3 keer geweest ben!
Je uitleg klopt trouwens! Ik heb een plaatje gezocht van de stoelindeling en het klopt precies!

  [ # 7 ] 23 May 2007 11:48 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

IngeG - 23 May 2007 06:01 PM

Ik had eigenlijk wel verwacht dat er nu al wel een topic zou zijn met verslagen van de verschillende mensen die gisteren met de gewonnen kaartjes naar Tarzan zijn geweest, maar da’s dus niet zo. 😄
Daarom zal ik ‘t spits maar afbijten

Helaas was ik nog helemaal niet lang genoeg thuis geweest om iets te schrijven en daarom vroeg ik ook of jij het wilde doen 😉  📣
Leuk verslag, ik ben het ook met je verslag eens 😄
Vorige keer had ik als jonge Tarzan Ralf Mackenbach en het was wel een groot verschil.
Ik vond Max veel beter acteren en articuleren, maar Ralf is leniger en kwam wat brutaler over. Qua zang vond ik ze persoonlijk alletwee niet echt denderend, maar ook niet storend slecht ofzo.
Jane is toch totaal anders als Chantal haar speelt of Brigitte. Chantal is gewoon wat “popperiger”, soort van Barbie-achtig zeg maar. Brigitte komt weer meer over als “gewoon” leuk meisje. Ik leg het misschien beetje raar uit, maar ik bedoel het positief.
Ik vond Brigitte echte leuke Jane! Ik was bij voorbaat al blij dat zij gisteren speelde, omdat ik haar nog niet in de rol had gezien. Ze deed het erg leuk en ook al kende ik de grapjes (tekst) al, toch moest ik weer erg lachen.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 8 ] 24 May 2007 12:01 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Leuk verslag en leuke foto’s (wel jammer dat ze wazig zijn, maja, niks aan te doen!).

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 9 ] 24 May 2007 10:20 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

Ook wij waren dinsdagavond bij Tarzan dankzij “de Rode Loper actie” van MW.

We waren met z’n vieren en zaten, net als de rest, op rij 16, stoelen 14,16,18 en 20. Prima plaatsen, alleen jammer dat er iemand van 2 meter voor me zat die niet stil kon blijven zitten.  :roll:

We hebben in oktober de show op Broadway gezien (en die vonden we helemaal geweldig) en waren ontzettend benieuwd naar de Nederlandse versie. Natuurlijk hadden we al een aantal Nederlandse liedjes gehoord en net als iedereen een paar stukjes op tv gezien, maar je kan pas oordelen als je de hele show gezien hebt. Nou, ons oordeel is positief………. 😉
Ik kan niet zeggen dat het veel beter is dan de Broadway versie maar zeker niet slechter. Grote verschillen zijn er niet, maar hier even dat wat ons het meeste opviel.
Ten eerste het podium, dat is groter (dat wisten we eigenlijk wel, het was niet onze eerste keer CT) en door het gebruik van de zijkanten wordt het nog ruimer. Super!!
Dan, alles wat in de zaal en boven het publiek gebeurd, in Amerika is dat ook, maar lang niet zoveel als hier. Geweldig!! (Al springen de apen daar vanaf het podium een stuk verder over het publiek.)  Het was overigens heel grappig om te zien hoe die loslopende apen sommige mensen lieten schrikken.
Wat we jammer vonden was dat “Trashing the camp” (Gestamp in het kamp) anders was. Minder uitbundig en minder ondeugend.  :sad:  Zonde, want dat kan echt veel leuker, het was mijn favoriete stuk.
Verder waren er nog een paar kleine verschillen maar die zijn niet de moeite waard om ze te benoemen.

De cast (zonder vergelijking met Broadway):

Tarzan, Ron Link.
Hij is goed! We waren erg benieuwd (en hadden een heel klein beetje gehoopt op John). Maar Ron zet een prima Tarzan neer. Hij heeft een mooie stem, ziet er goed uit en speelt geweldig. We blijven hopen op John maar als Ron weer speelt is dat geen straf.

Jane, Brigitte Heitzer.
Zij is super!!! Komisch als ze komisch moet zijn, gevoelig op de juiste momenten en een geweldige stem. Kortom een Jane zoals Jane moet zijn. :roos:

Kala, Chaira Borderslee.
Wat een gevoel, wat een emoties legt zij in deze rol. Zeer overtuigend en ontroerend. Haar “Jij woont in mijn hart” was super. Ze heeft al mijn twijfels weggenomen. 😉

Korchak, Jeroen Phaff.
Zijn zang is waanzinnig goed, zijn brullen angstaanjagend maar zijn spel vond ik helaas wat minder. Niet slecht, dat zou overdreven zijn, maar ik had het gevoel dat hij echt speelde. Hij was het niet helemaal. Misschien een slechte dag, dat kan iedereen overkomen. :sorry:

Tark, Clayton Peroti.
Van hem heb ik het meest genoten, heerlijk. De komische noot, trouwe vriend en ondeugende aap. Hij was het allemaal en helemaal. En daarbij komt dat hij ook nog een hele mooie stem heeft. Volgende keer hopelijk weer…….. :ster:

Kleine Tarzan, Max van Alphen.
Hij speelde vol passie, echt goed. Z’n zang was niet altijd even zuiver maar wie stoort zich daar aan als je zo’n knul met zoveel plezier zijn rol ziet spelen……..ik niet.

Professor Porter, Hans Ligtvoet.
Een echte trotse papa die voor zijn kleine Jany door het vuur gaat. Een echte professor, af en toe wat verstrooid maar volledig begaan met alles om hem heen. Humorvol en heel gevoelig……..al met al de juiste persoon in de juiste rol.

Meneer Clayton, Arie Rustenberg.
Heerlijk arrogant, een echte kwal. Zo iemand waar men zich in de zaal enorm op kan ergeren………met andere woorden, heel goed gedaan.

Het ensemble.
Jammer genoeg kon ik geen gezichten herkennen maar ze waren allemaal geweldig. Iedereen was aap en bleef aap, ongelofelijk dat ze met al dat dansen, vliegen en apenstreken uithalen ook nog kunnen zingen. Een compliment voor een ieder die dat voor elkaar krijgt.

Dat was het. Ik ben niet zo’n verslag schrijver maar ik hoop dat het een beetje over is gekomen hoe wij deze avond hebben ervaren.

MW, hartstikke bedankt!!!! 😉

  [ # 10 ] 25 May 2007 10:18 AM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  22
Geregistreerd  2006-05-19

Margop - 24 May 2007 10:20 PM

Ook wij waren dinsdagavond bij Tarzan dankzij “de Rode Loper actie” van MW.


Grote verschillen zijn er niet, maar hier even dat wat ons het meeste opviel.
Ten eerste het podium, dat is groter (dat wisten we eigenlijk wel, het was niet onze eerste keer CT) en door het gebruik van de zijkanten wordt het nog ruimer. Super!!
Dan, alles wat in de zaal en boven het publiek gebeurd, in Amerika is dat ook, maar lang niet zoveel als hier. Geweldig!! (Al springen de apen daar vanaf het podium een stuk verder over het publiek.)  Het was overigens heel grappig om te zien hoe die loslopende apen sommige mensen lieten schrikken.
Wat we jammer vonden was dat “Trashing the camp” (Gestamp in het kamp) anders was. Minder uitbundig en minder ondeugend.  :sad:  Zonde, want dat kan echt veel leuker, het was mijn favoriete stuk.
Verder waren er nog een paar kleine verschillen maar die zijn niet de moeite waard om ze te benoemen.

:

 

kleine verschillen??? dan heb je in NY niet goed zitten kijken, zeker 75 procent van de show is anders in Scheveningen, van totaal nieuwe muziek op heel veel plekken, een andere choreograaf, dus alle dansen en bewegingen zijn anders en dekor en licht zijn ook aanzienlijk anders.

  [ # 11 ] 25 May 2007 10:24 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

insideperson - 25 May 2007 10:18 AM


kleine verschillen??? dan heb je in NY niet goed zitten kijken, zeker 75 procent van de show is anders in Scheveningen, van totaal nieuwe muziek op heel veel plekken, een andere choreograaf, dus alle dansen en bewegingen zijn anders en dekor en licht zijn ook aanzienlijk anders.

Totaal nieuwe muziek??
Er zitten een paar kleine stukjes in die anders zijn, de rest van de veranderingen bestaat uit het gebruik maken van andere instrumenten….....

Alle dansen en bewegingen zijn anders??
Lijkt me logisch, meer plaats betekend een ander gebruik van het podium, dus andere loopjes en andere dansen…......

Decor en licht zijn aanzienlijk anders??
Het is iets anders maar het woordje aanzienlijk mag je van mij weghalen…......

Maar ja, misschien heb jij het anders ervaren dan ik 😉

  [ # 12 ] 27 May 2007 01:05 AM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  11
Geregistreerd  2005-12-20

insideperson - 25 May 2007 10:18 AM
Margop - 24 May 2007 10:20 PM

Ook wij waren dinsdagavond bij Tarzan dankzij “de Rode Loper actie” van MW.


Grote verschillen zijn er niet, maar hier even dat wat ons het meeste opviel.
Ten eerste het podium, dat is groter (dat wisten we eigenlijk wel, het was niet onze eerste keer CT) en door het gebruik van de zijkanten wordt het nog ruimer. Super!!
Dan, alles wat in de zaal en boven het publiek gebeurd, in Amerika is dat ook, maar lang niet zoveel als hier. Geweldig!! (Al springen de apen daar vanaf het podium een stuk verder over het publiek.)  Het was overigens heel grappig om te zien hoe die loslopende apen sommige mensen lieten schrikken.
Wat we jammer vonden was dat “Trashing the camp” (Gestamp in het kamp) anders was. Minder uitbundig en minder ondeugend.  :sad:  Zonde, want dat kan echt veel leuker, het was mijn favoriete stuk.
Verder waren er nog een paar kleine verschillen maar die zijn niet de moeite waard om ze te benoemen.

:

 

kleine verschillen??? dan heb je in NY niet goed zitten kijken, zeker 75 procent van de show is anders in Scheveningen, van totaal nieuwe muziek op heel veel plekken, een andere choreograaf, dus alle dansen en bewegingen zijn anders en dekor en licht zijn ook aanzienlijk anders.


Hallo….

Ik ben ook naar tarzan geweest hier in Nederland en ook in New York dus op Broadway…..

En die verschillen vallen dus echt wel mee… zo hoe Margo het verteld is het ook zo en echt niet 75% is anders valt wel mee hoor!! en het is nogal logisch dat het licht anders is het is een ander theater en dat de muziek anders is je kan toch niet alles letterlijk vertalen want dan zou het niet klinken!!! Dus misschien had jij beter in Nederland moeten opletten!!!  die verschillen zijn er want het is een Nederlandse show maar 75% is te veel van het goeie!!

  [ # 13 ] 27 May 2007 04:44 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

IngeG - 23 May 2007 09:37 PM

Sam & Ron:

Hahahaha ik keek in eerste instantie niet goed, “Hè wat deed Danny de Munk bij Tarzan” XD.

‹‹ Passion      aanbiedingen? ››