De vliegende Hollander 31-10-2007 !!! LET OP !!! spoilers !!! LET OP !!!
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

!!! LET OP !!! spoilers !!! LET OP !!!

Het M-Lab de thuishaven voor experimenterend theater. De haven van vertrek van nieuw talent en de haven waar oude bekenden elkaar kruisen. De haven van “De vliegende Hollander”. Van eenendertig Oktober tot en met drie November kan het publiek een viertal workshopvoorstellingen van “De vliegende Hollander bijwonen”. Ik was één van de gelukkigen die de allereerste vertoning van dit stukje theater mocht aanschouwen.

Bijna iedereen kent het verhaal van de Hollander wel, de kapitein die uitvaart met Pasen een heilige dag. Het verhaal gaat dat zijn schip de storm die deze dag opsteekt niet overleeft, dat de bemanning met man en muis vergaat op de Hollander na deze is gedoemd te zwerven over de zeven zeeën. Zijn intrede zal overal ingeleid worden door een dikke mist en een zeil gehavend en bloedrood van kleur.

Deze versie gooit het echter over een andere boeg. Het verhaal heeft in eerste instantie plaats in Scandinavië. Vanaf dat punt zal de Hollander de torn van het noodlot over zich afroepen. Net als in het oorspronkelijke verhaal heeft de Hollander (Henk Poort) ook hier zijn spookachtige intrede met mist en een gehavend bloedrood zeil. Ditmaal echter niet alleen, zijn stuurman (Raymond Kurvers) is gedoemd met hem mee te varen. Wanneer hij Scandinavië na jaren weer aandoet treft hij daar Senta (Marle Martens). Senta woont bij haar tante Ingrid (Doris Baaten). Senta woont daar omdat haar vader in het verleden verdwenen is op zee (door toedoen van de Hollander? Dat is wat ze zeggen). Ingrid is eigenaresse van een zeilmakerij welke financieel niet rendabel is en dat terwijl Ingrid deze is begonnen om Senta een toekomst te kunnen geven want zij zal deze erven wanneer ze achttien jaar oud wordt. In het jaar dat Senta zeventien is ontmoet ze Erik (René van Kooten) welke eigenaar is van een timmermansbedrijf aan de kade. Is dit ware liefde? Of voert Erik meer in zijn schild? En wat wil de stuurman nog meer wanneer hij het zijl laat repareren bij Ingrid?

Genoeg gegeven zou je moeten zeggen om er een meeslepend stuk van te maken. Bijna niets dan lof over de voorstelling die ik heb gezien. Om te beginnen met de muziek.

Op het moment dat de ouverture wordt ingezet wordt je gegrepen, er mag hier dan een vierkoppig orkest zitten maar daar merk je niets van. De muziek is bombastisch en waar behoort breekbaar, de teksten die aan de nummers vast zitten zijn diep en ontroerend ze raken waar ze raken moeten. Vooral de meerstemmige stukken zijn adembenemend, je wordt gewoon weg geblazen. De eerste acte gaat voorbij de pauze breekt aan en dan is het terug tijd om weer de zaal te betreden en weer wordt het zelfde staaltje herhaalt het orkest(je) speelt slechts enkele noten van de entr’e act en je zit gelijk weer terug in het stuk. Om het kort te zeggen kan je stellen dat het heerlijke muziek is waar je lekker mee kan weg dromen naar de tijd van de VOC en de Hollander.

Hiervoor noemde ik al de meerstemmige stukken dat deze zo ijzersterk zijn komt mede door de solisten en het ensemble dat staat als een huis (Zie onderaan voor een overzicht van alle solisten en ensembleleden). Als eerste en zeker met recht wil ik noemen Marle Marten die de rol van Senta vertolkt. Dit mogen we beslist de ontdekking van deze productie noemen. Wat een talent. Ze laat je geloven in het onzekere onschuldige meisje dat zich afvraagt hoe het zit met haar vader, de liefde en de Hollander. Er komt een meesterlijk geluid uit deze tante dit mag niet ongezien blijven. Als je met haar niet kan mee leven? Dan weet ik het ook niet meer.

En dan René van Kooten als Erik laat ik zeggen alweer de badguy. Van zijn Gaston imago zal hij nooit meer afkomen. Dit werd mede opgeroepen door een scene die wel heel erg leek op dood het beest uit Beauty and the Beast. Maar hij laat zich ook van een verassende kant zien. Hij perst noten uit zijn stem die we nog nooit van hem hebben gehoord hier en daar kon je horen dat hij er nog moeite mee had en dat hij er nog druk aan moet trainen maar het lukte hem wel en dit was echt een verademing.

Henk Poort is weer als vanouds, na Rembrandt neemt hij weer alle kans om te schitteren in een echt goed stuk. Wat een heerlijke stem heeft deze man toch. De leegte die hij laat zien, de wanhoop en het verlangen doen je denken dat er niemand anders dan hij geschikt zou zijn voor de rol van de Hollander.

Doris Baaten zet een heerlijke tante Ingrid neer en het is echt fijn om haar aan het werk te zien van zo dichtbij. Het voordeel van Doris Baaten is dat zij overkomt als een heerlijke persoonlijkheid, ze kan alles zijn. Als je haar ziet staan als Ingrid kan het alle kanten op wat echt een laagje heerlijke mysterie aan de voorstelling geeft. De rol van de stuurman Raymond Kurvers is nog erg klein en blijft aardig vlak, het lijkt kort dat hij verliefd blijkt te zijn op Ingrid maar daar wordt verder niets mee gedaan dus laat je die gedachte maar varen, maar hij maakt er het beste van en zet een getrouwe en bovenal loyaale stuurman neer die er alles aandoet om zijn kapitein te helpen.

En dan het ensemble daar hoef ik geen woorden aan vuil te maken allen zijn nog niet afgestudeerd maar wat een keeltjes, de een iets mooier en verder ontwikkeld dan de ander maar zeker allemaal talenten. Het ensemble is misschien wel samen met de muziek en Marle Martens een van de sterkste onderdelen van deze vorstelling.

Ja, als je dan de sterkste punten opsomt kom je vanzelf bij de minder sterke punten. Ik zeg wel punten maar kan beter zeggen punt. En dat is de opbouw of beter gezegd uitbouw van het verhaal. Op het moment is er iets te veel inlevingsvermogen en fantasie nodig om alle facetten van het verhaal in te kunnen vullen. Dit komt niet door de minimale vorm waarin de show wordt gepresenteerd maar de informatievoorziening. Her en der iets meer uitbreiding ofwel dialogen met iets meer verklaringen zouden wel op zijn plaats zijn en dan met name de rol van de stuurman kan wat meer diepgang gebruiken.

En zoals hiervoor gezegd de minimale setting is geen enkel probleem naar mijn idee brengt het meer de essentie van het stuk naar boven. Dit stuk heeft dan weliswaar een score dat vraagt om een groot theater en grootse decors, toch zullen de makers moeten oppassen dat deze niet net als bij JOE en overkill aan decor en techniek gaan gebruiken.

Dan nog even kort iets over de avond zelf. Welke gestart werd met een inleidend praatje van Koen van Dijk met de uitleg over wat een Workshopvoorstelling inhoud, en dat er nog nooit iets op één liedje na bij een concert van friends in concert ten gehore is gebracht door Marleen van der Loo (Kijk me aan). De tweede acte werd kort stil gelegd door een technisch mankement aan de trappen deze stonden scheef en dit zou consequenties hebben voor de veiligheid welke dus recht gezet zou moeten worden (dus zelfs bij weinig techniek kan het gebeuren dat er iets mis gaat). En zoals het hoort bij een show als deze werd de avond afgesloten met een DAVEREND lang applaus met een hoop gejoel.

Hebben de heren van Dijk hier dan eindelijk goed te pakken? Als het aan mij ligt wel! Joop van den Ende zat in de zaal en ik hoop dat hij zijn ogen open heeft gehad en z’n knip heeft getrokken voor de rechten van het stuk en voor een contract voor Marle Martens.

Kortom iedereen er zijn NU nog kaarten voor zaterdag middag vrij mocht je dus nog geen kaarten hebben GAAT DIE DAN KOPEN EN GAAT HET ZIEN…

De Cast: Marle Martens, Henk Poort, Doris Baaten, Raymond Kurvers, René van Kooten, Sofie Dirkx, Sander Eckhardt, Isabelle van Gelderen, Marcella Heukels, Mart van den Hout, Pearl Jozefzoon, John ter Riet, Rik van de Rijdt, Eefje Thomassen, Tom Wesselink

[ Gewijzigd: 02 November 2007 11:38 AM by sebas17 ]
   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 1 ] 02 November 2007 12:22 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Goed verslag Sebas…in grote lijn gelijke kritiek aan die van Jeroen op de homepage. Helder geschreven en ik vind het eigenlijk wel prettig om met deze info zaterdag naar de voorstelling te gaan. Dan kan ik dus alweer iets meer ontspannen kijken en luisteren en hoef ik me niet al te druk te maken dat ik delen van het verhaal niet volg.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 2 ] 02 November 2007 12:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

dankje 😊 het punt is gewooon echt dat je wel wat inlevings vermogen nodig hebt, in het topic over DVH heb ik een toeligting gegeven op hoe ik erover denk… we moeten natuurlijk in ons achterhoofd houden dat het om een wshop voorstellling gaat,,, en ga je btw zaterdag middag of avond?

[ Gewijzigd: 02 November 2007 01:16 PM by sebas17 ]
   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 3 ] 02 November 2007 04:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

sebas17 - 02 November 2007 11:35 AM

Welke gestart werd met een inleidend praatje van Koen van Dijk met de uitleg over wat een Workshopvoorstelling inhoud, en dat er nog nooit iets op één liedje na bij een concert van friends in concert ten gehore is gebracht door Marleen van der Loo (Kijk me aan).

Marleen zong Een Leven Voor Een Leven bij Friends in Concert, het ‘eleven o’clock’ nummer van De Vliegende Hollander.

Ik wil me nog graag wagen aan een verslag van afgelopen woensdag, ik was er met Jeroen en Klaske en die hebben eigenlijk al gezegd wat ik dacht.

Ik heb de halve avond met kippenvel gezeten en de helft daar weer van heb ik zitten janken. Bij De Man Van Zee en Een Leven Voor Een Leven hield ik het echt niet droog. Marle wist mij al te overtuigen een paar maanden geleden als Mimi is Rent (Van het Fontys Conservatorium ook onder regie van Koen van Dijk), maar hier laat ze zo mogelijk nog meer horen van haar prachtige stem.

Mijn grootste kritiekpunt gaat echter niet over de voorstelling zelf, maar over het geluid. Onversterkt spelen heeft z’n charme, maar het komt de verstaanbaarheid niet ten goede. Ik durf geen harde uitspraken te doen over de inhoud van het stuk omdat ik bepaalde informatie misschien wel gewoon heb gemist omdat ik het niet verstond?

  [ # 4 ] 02 November 2007 05:16 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2005-09-15

tnx lance heb me in de titel vergist 😛 kijk me aan was redelijk prominent aanwezig in het nr 😛 vandaar… anyway vanaf de eerste rij heb ik geen woord gemist op mssn her en der tijdens de meerstemmige stukken iets gemist maar dat is dan ook alles

   Handtekening   

Lees mijn recensies op Heart of Magic, Musical Reports: http://www.musicalreports.nl

http://www.maritslinger-fans.nl

  [ # 5 ] 04 November 2007 12:40 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Ik was zaterdagmiddag bij DVH. Hier mijn impressie.

Misschien had ik een slechte dag of zaten door mijn verkoudheid ook mijn emoties op slot, maar mij heeft het helaas niet kunnen raken. Ik heb van meerdere mensen termen als “tranen wegpinken”, “snotteren” etc. gehoord én herken hier dus echt niets van. Ik heb van begin tot eind géén enkele emotie gevoeld bij dit stuk. Vond ik het dan verschrikkelijk ? Nee, dat niet, ik heb wel eens vele slechtere dingen gezien en her en der zaten wel wat dingen die wel mooi waren. Vooral de muziek. Zoals mijn ervaring in het verleden (Joe/Rex/Cyrano) ook al is met de heren van Dijk is het ook nu weer in DVH: er zitten enkele prachtige muziekstukken in, als geheel boeit het me echter net niet. Maar goed, die prachtige stukken zitten er dus wel in.

De voor mij belangrijkste reden in het ontbreken van oproepen van emotie ligt in het verhaal en dan ook nog eens de manier waarop het verteld wordt. Ik begin er steeds meer achter te komen dat een musical werkt als er een verhaal aan ten grondslag ligt dat om wat voor reden dan ook in musicalvorm verteld wil worden. Bij dit verhaal heb ik dat dus niet. En daar vind ik de heren (van Dijk) dus voor de 4e maal in successie ongelukkig in hun keuze in. De eerder genoemde producties, inclusief DVH, hebben namelijk gemeen dat ik buiten kom en me in alle gevallen afvraag: “waarom heb ik hier eigenlijk 2 uur naar zitten kijken”. Het voelt voor mij (en beter kan ik het niet uitleggen) alsof er muziek en teksten in de heren zitten die eruit moeten en dat daar dan een verhaal bij wordt gezocht om het geheel in te proppen. Het voelt niet alsof er echt vanuit het hart een verhaal is ontstaan en dat daar vervolgens muziek etc bij geschreven is.

Los daarvan, dat ik dus ook DVH weer een beetje een gezocht/kunstmatig aandoend verhaal vind, is het evenals bijv. Cyrano wel een verhaal/mythe die iedereen kent. En andere “legendes” hebben bewezen dat vanuit dit gegeven toch een behoorlijk succesvolle musical te maken is. Kom ik bij de 2e belangrijkste reden waarom dit bij DVH (in deze vorm) m.i. niet zal gebeuren: de manier waarop het verhaal verteld wordt.
Door alle feel good musicals etc. ben ik er inmiddels wel aan gewend dat er niet altijd een verdieping van karakters nodig is om een leuke avond te hebben. Maar deze voorstelling ademt van begin tot einde zwaarte en drama uit dan mag ik op zijn minst toch wel enkele aanwijzingen krijgen wát deze mensen wáárom beweegt. En dat krijg ik dus echt niet. Zo is het me compleet onduidelijk waarom Senta na één ontmoeting van 3 tellen met DVH de rest van de voorstelling met zijn schilderij in d’r handen rondloopt en daar met een wazige blik naar kijkt. Is ze verliefd geworden in één tel op deze 35 jaar oudere man terwijl er al een tijdje een toch vrij apetijtelijk leeftijdsgenootje met d’r wil stoeien die ze om eveneens onduidelijke redenen afweert ? Geen idee, ik kan het me niet voorstellen, maar iets anders kan ik ook niet bedenken.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat zou flauw zijn. Punt is dat ik oprecht van de motieven, drijfveren, gevoelsbelevingen van géén enkel hoofdkarakter iets gezien heb en als ik het wel zag heb ik het niet begrepen. En dan is drama in deze vorm “een lange zit” zoals ik iemand achter me het kort maar krachtig hoorde samenvatten. En zo heb ik het eerlijk gezegd ook ervaren: als een lange en ook zware zit.

Dus ok, als ik kennelijk de enige ben die hier geen emotie bij voelt en die het verhaal niet begrijpt: kan, kan aan mij liggen. Maar mag ik dan in ieder geval verzoeken als men dit gaat uitwerken tot een volwaardige musical om er iets meer humor in te gooien, het iets minder zwaar te maken (een paar dialogen zonder muziek kunnen echt geen kwaad in dit stuk en mogen best in het huidige musicaltijdperk; het hoeft echt niet meer van A-Z doorgecomponeerd te zijn) én dan toch voor andere mensen die wellicht ook niet zo snel zijn van begrip zijn als ik iets meer uitleg over wat bepaalde hoofdrolkarakters waarom doen.

Oh ja, nog iets over de spelers. Hier zat namelijk, naast het eerder genoemde enkele prachtig stukje muziekwerk dat voorbijkwam, een 2e aangenaam aspect van de middag in: Marle Mertens. Prachtige zuivere stem en overtuigend spel. Wat mij betreft een welkome nieuwkomer. Doris Baaten zie ik ook altijd graag spelen en zij kreeg zelfs, zij het bijna tegen wil en dank, door haar mimiek toch 2 keer een glimlach bij mij op mijn gezicht. Sinds Aida, waar het een verademing was om hem Radames te zien spélen ipv dat heen en weer geren van Ragas, ben ik ook altijd blij om Rene te zien. Dit was ook weer in orde, ik blijf alleen wel een lichte twijfel houden of Jean Valjean vocaal niet wat te hoog voor hem zal zijn. Tsja en dan Henk Poort. Zijn Spook is één van de allermooise vertolkingen die ik op een Nederlands toneel heb gezien. Maar misschien werkt dat ook wel tegen hem, want zowel in Chess/Rembrandt/Kuifje en nu ook weer in DVH denk ik daaraan nostalgisch terug omdat mijn herinnering van zijn vocale kwaliteiten vele malen fraaier is dan dat wat ik nu hoor. Hij zingt nog steeds goed, maar dat magische is voor mij weg bij hem. Daarnaast en dat vind ik eerlijk gezegd wat lachwekkend worden, komt ie ook nu weer met dezelfde gekwelde blik op die die in Rembrandt ook al op had en eigenlijk gaat die daar ook weer mee af en is er in 2 uur niks gebeurd; m.a.w. kan niet zeggen dat ik hem sterk vind acteren in dit stuk.

Ok genoeg. Ik zit behoorlijk tegen de stroom in, maar wat mij betreft hoeft deze Vliegende Hollander in deze vorm echt niet in de theaters te komen. Muziek bewaren om later nog eens enkele stukken van te kunnen gebruiken en verder gewoon hierbij laten.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 6 ] 04 November 2007 01:33 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik zou zeggen, Mark, als je nog geen evaluatieformulier hebt ingevuld en teruggegeven, mail deze reactie dan door naar .(JavaScript must be enabled to view this email address).

Het is jammer dat je niet bij de discussie na afloop was, er kwam aardig wat op gang over de vloek en Erik, wat werkte en wat niet werkte.

  [ # 7 ] 04 November 2007 01:49 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

He Klaske, was jij er ook. Ik wist niet dat er na afloop een discussie, dat was inderdaad leuk en interessant geweest om bij te zijn. Maar ik had een b-tje haast want ik moest nog door naar Arnhem naar Paul. Heb dat evaluatieformulier dus helaas ook niet gezien, anders had ik dat zeker wel ingevuld. Maar je hebt in principe wel gelijk, zou goed zijn om mijn ervaring te ventileren naar de makers, want daar zijn neem ik aan deze workshops ook voor bedoeld. Is me alleen vanwege de haast die ik had ontgaan dat die mogelijkheid er was dus. Wat vond jij ervan trouwens ?

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 8 ] 04 November 2007 02:34 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

In het kort, er zit prachtige muziek in, maar het verhaal komt niet goed uit de verf. Maar ik vond het geen lange zit 😉

  [ # 9 ] 04 November 2007 06:23 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

voor de mensen die Marle Martens (nog) eens willen horen:

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=wTvOU1Ex1e4

[ Gewijzigd: 04 November 2007 10:18 PM by jouke ]
  [ # 10 ] 04 November 2007 10:09 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

jouke - 04 November 2007 06:23 PM

voor de mensen die Marle Martens (nog) eens willen horen:

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=L3a86m2oGcA

Ligt het aan mij of doet het filmpje het niet??

  [ # 11 ] 04 November 2007 10:14 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Nee, dat klopt, maar het gaat om de opname die Jouke achter de foto heeft gezet. Niet de beste kwaliteit, maar leuk om terug te horen.

  [ # 12 ] 04 November 2007 10:18 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

oioi carolienelske, nu werkt hij wel (weer)

  [ # 13 ] 07 November 2007 09:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Verslag De Vliegende Hollander, 03-11-2007, matinee.

Vandaag ging ik met Monique naar De Vliegende Hollander.
Voordat de show begon even (nou ja, zo’n 40 minuten 😉) staan kletsen met Jouke en Sebas.
Om ongeveer 14.10u gingen de deuren open, en Monique en ik zaten toevallig weer op dezelfde plekken als bij Into The Woods!
Voor de show begon kwam Koen van Dijk vertellen dat dit een workshopvoorstelling was.
Het decor wat er stond, dat zou het zijn.
(stond niet veel, maar dat vond ik alleen maar leuk 😉).
Soms zouden de acteurs vanwege last-minute wijzigingen soms vanaf papiertjes zingen.
Stoorde mij totaal niet.
De cast:
De Vliegende Hollander-Henk Poort: ontzettend goed gespeeld. Mooi gezongen. Moest wel een beetje huilen toen hij zo z’n leven gaf voor Senta.
Senta-Marle Martens: WOW! Marle is geweldig! Ze zong zo ontzettend mooi! En ze acteerde heel goed.
Erik-René van Kooten: ook errug goed gespeeld. Het nummer “à‰én nacht is alles” vond ik zà³ mooi uitgevoerd, zo breekbaar!
Ingrid-Doris Baaten: ook niets anders over te zeggen dat ik d’r super vond! Het enige lachmomentje in de show heeft zij, wanneer ze wel een heel grappig hoofd trekt 😉
Stuurman-Raymond Kurvers: erg mooie rol, hij zingt anders dan als hij Korchak is.
Ensemble: stuk voor stuk super!!!
Verder vond ik het een heel zwaar stuk met liedjes die dus niet in je hoofd blijven hangen, wat ik wel een beetje jammer vind.
Niet dat dat moet hoor, bij elke musical.
Deze musical is wel uniek in zijn soort! 😊
Ik hoop dat er een tour van gaat komen in de theaters, met hopelijk dezelfde spelers.
Ow ja, nog 1 ding wat ik wel jammer vond: de muziek was ontzettend hard waardoor ik sommige spelers soms niet goed kon verstaan.
Misschien dat dat aan mij lag (aangezien al ik niet zo goed hoor en mijn oor die dag een beetje dicht zat) of dat t gewoon echt hard was.

Na afloop nog heel ff René gezien, en even een foto van Monique en hem gemaakt, de allereerste! :-D
Misschien dat Monique die er nog op zet 😊

Eh ja heel kort verslag, maar verder weet ik gewoon niks te vertellen 😊

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 14 ] 07 November 2007 10:25 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ook ik was er zaterdagmiddag en ben het in grote lijnen eens met wat Mark en Klaske zeggen. Deze score moet snel maar goed opgeborgen (want muzikaal was deze middag dik in orde…), maar verhaaltechnisch zitten er behoorlijke gaten in. Er is niet één personage wat geloofwaardig is (vooral Senta is een RAADSEL…) en de doorgecomponeerde vorm doet zolangzamerhand gedateerd aan. Zeker de eerste 20 minuten schiet het helemaal niet op en dat is jammer. “Nothing can kill a show like too much exposition” wordt in Urinetown geroepen en dat blijkt hier maar weer. In het nagesprek met de heren van Dijk werd me al veel meer duidelijk welke kant het op zou moeten gaan, maar in de zaal merk je daar nog te weinig van. De personages hebben wel diepte als ik het nagesprek beluister, maar daar blijft op het podium weinig van over. Geef ze een lekkere spelscene (a la Wicked) om duidelijk te maken hoe tante, Eric en Senta in elkaar zitten. Nu zingen ze maar heel beperkt over wat ze beweegt en dat maakt het (nog) moeilijk om met ze mee te leven.
Feit blijft dat ik een buitengewoon interessante middag had met een musical die ik niet snel op het grote toneel zie terugkomen op deze manier. De acteurs waren goed, de muziek “lekker” (het zeilmakersnummer zit al dagen in mijn hoofd) en de sfeer in M-Lab optimaal. Nu nog een revision van het script. Wie weet….maar ik weet het niet met dit onderwerp.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 15 ] 14 November 2007 11:29 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Gezien de evaluatieformulieren en het feit dat het een worjkshopvoorstelling was heb ik toch de indruk dat ook de heren Van Dijk weten dat er nog heel wat aan moet gebeuren en blijkbaar staan ze open voor input. Ik vond dat geweldig en kijk dan ook heel erg uit naar ee nvolgende versie.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?