Ciske de Rat (verslag 28 september)
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

Wij (sebas en ik) zijn gisteren naar een try-out van Ciske de Rat geweest in Hoorn. We hadden geeen flauw iedee wat we moesten verwachten. Persoonlijk denk ik als ik aan Ciske denk meteen aan our amsterdamse volksliedjes (vreselijk..

De show begon, echt een goed open-ningsnummer. en wow het decor was echt prachtig, het skelet blijft de gehele show hetzelfde, op het begin lijkt het sprekend op Amsterdam CS, met die prachtige film beelden als achtergrond (geen procjectie zoals somige mensen beweerden, het zijn TV schermen)

De muziek is matig, vind er nog steeds niet veel aan. MAAR er zaten echt tranentrekkers tussen en ik hield het echt niet droog (huilen bij Ciske de Rat? aan dat iedee moest ik even wennen)

Het decor is zoals eerder aangegeven SUPER, boven alle verwachtingen, Artis was erg mooi weergegeven!

De regie, ja super, alles klopte, alles werkte, alles was TOP.

De cast:

Danny de Munk (Cis de Man) matig, ben nog steeds niet dol op zijn stem. (wie is zijn u/s? ik denk Jorge)
Hugo Heanen ( meester Bruijs) erg goed, weer een vader rol, maar erg goed.
Hajo Bruins (Vader Vrijmoeth ) ja erg goed, lekkere steem
Mariska van Kolck ( Tante Jans) super, jammer dat haar rol niet echt helemaal is uitgewerkt
Marleen van der Loo (Suus) jammer van de zeer minimale rol, al liet ze mij wel huilen. ALS zei Evita gaat worden zal het me niks verbazen als ze de rol van Suus er uitschrijven
Ger Otte (Pater de Goey) kleine maar leuke rol, zorgt weer voor de nodige humor
Marjolijn Touw ( Moeder Vrijmoeth) leuk, ze speelt weer lekker de trut en HOE, super
Jacobieen Elfers ( Bet) erg middelmatig, ze had emo. liedjes maar die kwamen totaal niet over
Sjoerd Pleijsier ( Maatsuyker) ken hem nog van zijn TV programa Toen Was Geluk nog heel Gewoon, maar hij was ook erg goed.
de kinderen, joepie had kinderen die allemaal zuiver zongen (goed goed acteerden)

Kortom: de cast is zeer sterk, op een paar mensen na
de muziek is te doen
het decor is geweldig
de regie is geweldig
Joop van den Ende kan het dus, voor mij de beste Joop musical die zelf geschreven is.  ( beter dan Cyrano, Joe, Rex en 3 musketiers)

  [ # 1 ] 28 September 2007 12:05 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Jorge is inderdaad de understudy van Danny.
Stel: Marleen word Evita. Dan neemt haar understudy Jennifer haar rol over. Dat doet ze immers als Marleen verplichtingen heeft voor Evita nou ook. Ik heb de musical nog niet gezien maar neem niet aan dat ze een rol eruit schrijven 😉

  [ # 2 ] 28 September 2007 09:34 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

Neej, als ze de rol geschreven hebben zullen ze die toch wel van belang vinden voor het verhaal. En iedere speler heeft tenslotte een understudy die de rol ook heel goed kan spelen. Joop van de Ende zei ooit al, je gaat voor de voorstelling en niet voor de spelers. Dus een rol schrappen omdat de eerste speler stopt lijkt me niet waarschijnlijk!

  [ # 3 ] 28 September 2007 11:44 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

met dat over het eruitschrijven van Marleen’s rol wil ik alleen maar duidelijk maken hoe klein de rol is.
tuurlijk weet ik dat dat niet zal gebeuren

  [ # 4 ] 15 November 2007 10:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ik ben gisteren in het Nieuwe Luxor naar Ciske de Rat geweest.. Wow,wow,wow… We hadden de voltalige eerste cast ( hoerá! ) en het was waanzinnig…
Mooi hoe de 2 verhalen van de jonge Cis en de volwassen Ciske in elkaar overlopen, héél héél knap gedaan.. Ik vond het ook een ontroerende musical… Aantal keer zitten slikken, kippenvel vanwege onze kleine Ciske ( Adriaan van Maurik ), glimlachen om de kleine Betje… Maar vanaf “Oorlog in mijn Hoofd” tot het einde van de musical liepen de tranen me over m’n wangen.. Ik ben normaal niet zo’n jankerd betreffende films en dergelijke maar dit kon ik echt niet in houden..
Ik vond de volwassen Betje trouwens een prachtige meid, echt het type wat ik me voorstelde als Betje maar d’r zangkwaliteiten vond ik niet geweldig.. Zodra ze de hoogte in ging was het prachtig maar dit gebeurde helaas te weinig…
Verder viel ook Marleen van de Loo mij op.. Geweldig.. Echt.. Ik had haar nooit zien spelen en mijn God wat is ze krachtiger dan op televisie ( Op Zoek Naar Evita )..
Danny de Munk was ook geniaal… Het is zal ik maar zeggen “niet zo mijn type” maar Cis zette hij waanzinnig neer.. Ik was bang voor een grote “Danny de Munk-show” maar nee.. Dit is het helemaal niet.. Ook zijn spel vond ik bijzonder krachtig, goed en ontroerend..
En onze kleine Ciske was ook geniaal… Zelf had ik niet zoveel met de alom geprezen Dave gewoon omdat ik in hem niet het kleine, Jordanese, achtergestelde Rat-achtige figuurtje zag.. Dat had Adriaan wel meer.. Absoluut geen rat, misschien was ie daar te vriendelijk ogend voor, maar mijn God wat zong dat jochie zuiver en wat een interactie met de rest van de spelers.. Ook door zijn haarkleur komt ie meer over als een kleine Danny de Munk dan Dave doet.

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

‹‹ premiere Jeans      Premiere Ciske ››