2 of 2 |  < 1 2
Artigat - Nederlands(talig)e Martin Guerre
  [ # 16 ] 17 December 2007 12:19 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

lotje - 15 December 2007 09:22 AM

Ok, daar zit wel een punt in. Ik ben het er ook niet mee eens dat die mensen niks betalen, maar een aangepast tarief zou mogen.

Feit blijft dat dit soort verenigingen het vaak ook van de naam van het stuk moeten hebben. Als het mij niks zegt, zal ik er niet snel heen gaan, en als het bekend klinkt, vind ik het leuk om te zien hoe zij het uitvoeren, en neem ik de mindere kwaliteit voor lief.

Maar ik denk dat dit een oneindige discussie gaat worden, omdat we mogelijk allebei een andere “uitzicht” hebben. Ik speel bij een amateurgroep (niet echt musical, meer muziektheater), die overigens vaak stukken speelt die voor de groep en het theater aangepast zijn. En bij de bekende stukken als Anatevka worden uiteraard de rechten gewoon betaald. Ik weet hoeveel geld er in om gaat, en dat is niet heel veel. Maar ik begrijp wel ook het standpunt van de componisten die ook graag aan het werk blijven…

Verbeter de wereld, begin met jezelf. Gewoon 1 à  2 x per jaar een onbekende productie gaan zien. Is het niet dan is het niets. Je hebt daarmee wel je kennis vergroot.
Vaak echter blijken onbekende stukken juist heel leuk.

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

  [ # 17 ] 17 December 2007 12:23 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  496
Geregistreerd  2003-01-14

Lance - 16 December 2007 11:44 AM

Kwalitateit is een lastig punt waar het amateurs betreft. Ik heb amateurprodukties gezien die vele, vele malen beter zijn dan sommige proffesionele producenten op de planken brengen, maar echt concurrentie kun je het zeer, zeer zelden noemen. Daarvoor is de doepgroep van de lokale verenigingen te klein.

Ik begrijp waarom Het Brabants Muziektheater het heeft gedaan: Zij wilden persé Les Miserables doen en vonden zelf dat ze daar ook de kwaliteiten voor hadden, maar de rechten zijn voor amateurs simpelweg niet beschikbaar. Evenals Miss Saigon en Martin Guerre. Kortom: Dan doe je het maar zo. Ik wil het zeker niet goed praten, maar ik kan me voorstellen dat mensen dat op die manier zullen doen.

Artigat was ook een eigen samenstelling van diverse Martin Guerre versies. Het is dus ook niet de laatste versie zoals Boublil en Schonberg het schreven, maar wat ze zelf vonden dat goed zou zijn. Datzelfde deden ze ookbij The Scarlet Pimpernel waar ze doodleuk een nummer bijschreven.

Kortom: Nu zijn ze gebonden aan het aanbod wat ALMO te bieden heeft en laten we wel wezen, dat aanbod is rijk en divers en ruimschoots voldoende voor zo goed als elke amateurvereniging die Nederland rijk is.

Mijn musicaldieptepunt was Kraakpand. Gezien bij de Wassenaarse Musicalvereniging.
Kraakpand was Rent. Maar dan wel met een aantal omgeschreven en extra dialogen om de rechtenkwestie op te lossen en een figuur extra; een zwanger meisje dat abortus overwoog en een nummer uit Fame zong en als pauzefinale werd Hoe lang ons nog is gegund uit Children of Eden als koorstuk gezongen. Uiteindelijk duurde de hele voorstelling ruim 3 uur.
Over de kwaliteit van de spelers op het podium wil ik het niet eens hebben…

   Handtekening   

Don’t take your organs to Heaven. Heaven knows we need them here!
Heb jij je al als donor geregistreerd?

 < 1 2
2 of 2