impressie Tarzan 21/12
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Op de valreep van 2007 toch nog naar het FCT getogen voor een bezoek aan Tarzan. Ik ga geen verslag schrijven want dat hebben al velen voor me gedaan. Wil gewoon wel even mijn indruk kwijt. Nou om kort te gaan…die is niet zo best.

Ik vind het jammer dat in (dit soort) musicals de algehele maatschappelijke trend van fast food consumptie wordt doorgetrokken. Naar mijn mening gaat het bij een musical toch in de basis om een goed in elkaar zittend verhaal dat op gezongen wijze verteld wordt…en daarbij worden nog eens kostuums, decors, lichteffecten etc. ingezet ter ondersteuning hiervan. Tarzan gaat echter nog een stapje verder waar een Lion King al behoorlijke in was doorgeslagen, namelijk om precies de omgekeerde volgorde te hanteren. De toeschouwer moet in eerste instantie vooral overdonderd worden door vele (in sommige gevallen prachtige) visuele vondsten en technische hoogstandjes. Dan komt de muziek en het spel van de acteurs pas en helemaal aan het einde van het prioriteitenlijstje staat dan het verhaal dat verteld dient te worden.

De apen in de zaal mogen dan (tot vervelens toe) van links naar recht rondslingeren door de zaal; zij belanden iedere keer wel weer met hun pootjes op de grond. Ik als toeschouwer blijf echter een beetje zielloos in het niets rondhangen. Als er dan namelijk aan het eind van de voorstelling bijna iets van een verhaallijn te ontdekken valt, wordt ik namelijk letterlijk net zoals de apen door de zaal geslingerd: wel mee naar Engeland met Jane, niet mee naar Engeland en bij de apen blijven zonder Jane, bij de apen blijven met Jane..en dat zo ongeveer in 2 minuten.

Beetje flauw en extreem neergezet van me dit, maar het dient ter ondersteuning van mijn punt dat het verhaal in deze musical echt bagger is en/of heel slecht of niet is uitgewerkt. En dan hadden ze de hele zaal met lianen vol kunnen en voor mijn part live apen in de logeboxen, maar dan raakt een musical me dus echt niet. Hooguit heb ik enkele oh en ah-momenten, maar eerlijk gezegd vond ik dan daarin een Lion KIng ook nog hoger scoren dan dit. Stoppen dus a.u.b. wat mij betreft met die buitenkant-musicals, zorg eerst dat er een lekker verhaal is dat op een goede manier en met mooie muziek verteld wil worden. En ga dan nog eens zoeken naar creatieve vondsten om dit te ondersteunen. En niet meer andersom.

Goed was het alleen maar ellende dan. Nee natuurlijk niet. Het is een dure productie en dat zie je aan sommige dingen ook wel af…en dat levert zo her en der een mooi plaatje op. Vooral was ik echter zeer positief verrast door Ron Link. Hij wist me niet dankzij maar ondanks zijn rol te raken en boeien. En dit bedoel ik zeer positief..omdat ik ook zijn karakter slecht vond uitgewerkt..en toch bracht hij iets mee wat mijn aandacht trok. In mijn beleving kwam er ook pas iets van (goede) energie in de voorstelling vanaf het punt dat hij het toneel kwam opgeslingerd (tot die tijd en dat is zo ongeveer het eerste uur vond ik het echt echt slecht). Blij om hem gezien te hebben dus, complimenten. Ook zo, zij het wat minder uitgesproken, maar toch in ieder geval ook positief blijven hangen: Bente als Jane. Helaas ben ik dan ook klaar met de cast. Chaira moet gewoon echt stoppen met Aida te spelen, ze zit inmiddels 3 producties verder en met mijn ogen dicht hoorde ik haar zoweer tegen Radames spreken..niet goed dus als ik bij Tarzan zit. Jeroen zong ok maar was slecht te verstaan en speelde ook letterlijk niet sterk. Understudy voor Tark zong vals (Alvin was zijn naam geloof ik). Goed ook niet teveel woorden meer aan vuilmaken dus.

Al met al: Tarzan zo snel mogelijk exit wat mij betreft en graag weer een show met inhoud i.p.v. vorm in het prachtige Circustheater. En als die d’r komt mag Ron wat mij betreft best op zijn plek blijven daar, want hij was bijna het enige wat het de autotrip naar Scheveningen nog een beetje waard maakte.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 22 December 2007 02:53 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Ik was er gister ook. Ik heb niet veel tijd, heb je impressie dus vluchtig gelezen.

Wat Ron, Bente en (hoe heet hij?) us Tark betreft ben ik het met je eens.

Verder vond ik het een topshow, voldeed geheel aan mijn verwachtingen. Ik zou zo nog een keer gaan.

[ Gewijzigd: 22 December 2007 02:56 PM by __niX ]
  [ # 2 ] 23 December 2007 09:33 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ik ben het volledig met je eens Mark. Ik begrijp ook niet dat ze zonodig met Tarzan moesten komen, waarvan in de VS al duidelijk was dat de show niet goed was. En om dat “op te lossen” wordt dan een dosis extra (eentonig) spektakel toegevoegd. Er is volgens mij een waslijst producties op te noemen die in de basis (scripten muziek) goed zijn.

  [ # 3 ] 23 December 2007 09:57 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

FF offtopic maar ik ga geen nieuw topic hierover openen:

Vanaf 1 mei worden er nieuwe prijzen gehanteerd:
1e rang €85,-
2e rang €74,-
3e rang €64,-
4e rang €49,-
5e rang €29,-

Waar slaat dit in godsnaam op?

  [ # 4 ] 23 December 2007 10:52 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  395
Geregistreerd  2006-04-10

Judaz - 23 December 2007 09:57 PM

FF offtopic maar ik ga geen nieuw topic hierover openen:

Vanaf 1 mei worden er nieuwe prijzen gehanteerd:
1e rang €85,-
2e rang €74,-
3e rang €64,-
4e rang €49,-
5e rang €29,-

Waar slaat dit in godsnaam op?

tja, waar slaat dat op….
Alles wordt duurder? De prijzen in het Circustheater zijn sinds 2003 niet meer verhoogd?

  [ # 5 ] 23 December 2007 10:57 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

Ik vind 85 euro echt asociaal duur. 75 vond ik al veel. Reken even uit wat zo’n avondje voor een normaal gezin kost! 4x85+reserveringskosten die ook echt belachelijk hoog zijn bij ttl+eten+parkeren.. Nee, dan maar naar Fame, daar betaal je maar de helft. Dat zou ik iig denken als ik met mijn gezin/vrienden een avondje uit zou willen.

Lang leven mijn CJP.

  [ # 6 ] 24 December 2007 08:28 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Marloes* - 23 December 2007 10:57 PM

Ik vind 85 euro echt asociaal duur. 75 vond ik al veel. Reken even uit wat zo’n avondje voor een normaal gezin kost! 4x85+reserveringskosten die ook echt belachelijk hoog zijn bij ttl+eten+parkeren.. Nee, dan maar naar Fame, daar betaal je maar de helft. Dat zou ik iig denken als ik met mijn gezin/vrienden een avondje uit zou willen.

Lang leven mijn CJP.

Om maar niet te spreken van de autoreis ernaartoe die voor sommige ook behoorlijk lang is.
Idd, lang leve CJP 😉

  [ # 7 ] 24 December 2007 10:40 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

De prijzen worden idd erg duur! Gisteren heb ik gelukkig weer mijn cjp-pas verlengd.
Maar nu even over het ‘verslag’ van Tarzan.

Je zou het niet verwachten, maar op de meeste punten ben ik het met je eens. Toen ik naar Tarzan was geweest was ik in eerste instantie zooo overdonderd door rondvliegende apen, lichtwerking enz enz..dat ik helemaal niet op het verhaal heb gelet. Toen heb ik ook een heel positief verslag geschreven. Nu ik er later op terugkijk, vind ik het eigenlijk helemaal geen goede show meer.
Met 1 ding ben ik het niet eens, ik vond Chaira namelijk de beste speler die in die show zat. Maar dit was dan ook de 1ste keer dat ik haar ergens in heb gezien..
Voor mij is een 2de keer Tarzan ook niet echt meer nodig!

  [ # 8 ] 24 December 2007 11:22 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

ookeenmedewerker - 23 December 2007 10:52 PM
Judaz - 23 December 2007 09:57 PM

FF offtopic maar ik ga geen nieuw topic hierover openen:

Vanaf 1 mei worden er nieuwe prijzen gehanteerd:
1e rang €85,-
2e rang €74,-
3e rang €64,-
4e rang €49,-
5e rang €29,-

Waar slaat dit in godsnaam op?

tja, waar slaat dat op….
Alles wordt duurder? De prijzen in het Circustheater zijn sinds 2003 niet meer verhoogd?

Wat belachelijk!!!! Zo maken ze het voor gezinnen haast onmogelijk om naar het theater te gaan. Of ze moeten voor de slechtere plekken gaan….
Ben ook erg blij met mijn cjp-pas van vooraf reserveren wordt zo wel onmogelijk gemaakt!

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 9 ] 24 December 2007 12:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Hoi Mark, je hebt het leuk beschreven en eigenlijk een beetje hoe ik er tegenaan keek toen al die ophef over Tarzan ontstond. Ik begin al met aversie aan een musical en erger me dan nog eens dubbel dat ik door de gelikte PR wel overgehaald word om te gaan. Desondanks heb ik dankzij een gedroomde cast en prachtig weer wel een heerlijke middag gehad toen ik in augustus ging.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 10 ] 24 December 2007 02:22 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ik kan me ook wel vinden in het verslag van Mark, hoewel ik een geweldige middag (22/12) heb gehad. Als je de show voor de eerste keer ziet, wordt je overdonderd door de vele special effects. Maar na een tijdje heb je alle standjes in die touwen wel gezien.

We hadden 3 understudy’s, Bente als Jane, Arvin als Tark, en geen idee wie we als Kala hadden, kan het niet terug vinden in mijn programmaboekje (ze zag er echt donker uit, terwijl de aangegeven us allemaal blank zijn). Bente was idd geweldig, de droge humor heeft net zo’n goede timing als ik van Chantal zou verwachten (en gewend ben van de cd). Arvin, was aardig, maar wist me niet echt te boeien. Naar mijn idee spreekt ie niet echt goed Nederlands, wat me deed denken aan de keer dat ik Miss Saigon zag en een understudy voor de rol van Stanley had. Het was wel (bij vlagen) verstaanbaar, maar niet nederlands. Degene die Kala verving was ook wel aardig, maar kon me ook niet helemaal boeien. En eerlijk gezegd viel Jeroen me als Korchak ook tegen, er zat weinig diepgang in zijn personage.

Ik denk niet dat ik em nog een keer ga zien, maar heb toch een middag vol verwondering gehad…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 11 ] 24 December 2007 08:26 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

lotje - 24 December 2007 02:22 PM

Arvin, was aardig, maar wist me niet echt te boeien. Naar mijn idee spreekt ie niet echt goed Nederlands, wat me deed denken aan de keer dat ik Miss Saigon zag en een understudy voor de rol van Stanley had. Het was wel (bij vlagen) verstaanbaar, maar niet nederlands.

Arvin was tegen het einde van Miss Saigon in Scheveningen eerste cast Thuy. In tegenstelling tot Casey is het hem blijkbaar niet gelukt zijn Nederlands ‘normaal’ te laten klinken.

  [ # 12 ] 24 December 2007 09:12 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Kan me nog herinneren dat Arvin tijdens de making-of van TLK in beeld was en alleen maar Engels sprak, erg jammer…...
En dan ook nog met de kennis dat hij in Miss Saigon speelde…...