Ik ben er ook maar eens even voor gaan zitten. Flinke klus, zo’n lijstje.
Ik 2007 heb ik de volgende musicals gezien:
Rembrandt (1x)
Chess (1x)
WWRY - Keulen (2x + 1/6x)
Cats (4x)
Wat zien ik? (1x)
Mamma Mia! Essen (2x)
Tarzan (1x)
Kuifje (1x)
The Wiz (1x)
My Fair Lady (1x)
Shhh it happens (1x)
Phantom of the Opera - Londen (1x)
Footloose - Londen (1x)
Wicked - Londen (1x)
Blood Brothers - Londen (1x)
Bubbling Brown Sugar (1x)
La Dia (1x)
en overige theatervoorstellingen:
Liedjes van Toon (3x)
Jeans 20 years (1x)
Aan het eind van de regenboog (2x)
Youp van ‘t Hek (1x)
Richard Groenendijk (2x)
Flairck (1x)
Blue Man Group (1x)
Forbidden 2007 (1x)
Sentimento awards (1x)
MAG 2007 (1x)
Wereldband (1x)
Niet meetellend in de ranking voor 2007:
Rembrandt - In januari nog de laatste voorstelling mee kunnen pakken. Maar al gezien in 2006.
Chess - Ook al in 2006 gezien. Nu met Henk Poort, vond Jeroen beter.
The Wiz - Al enkele malen gezien in 2006
Cats - In 2006 al gezien met Anita als Griza. In 2007 nog enkele malen met Lone.
Wicked - Ondanks totaal nieuwe cast, toch ook al gezien in 2006.
Dat betekent dat er om een top 10 te maken 2 af moeten vallen, wat dan zonder twijfel Wat zien ik? en Shhh it happens zijn. Waarbij ik wel waardering heb voor de orginaliteit van beide shows.
Top 10:
1. Blood Brothers In één word geweldig. Tranen met tuiten! Helen Hobson is een geweldige actrice.
2. WWRY Keulen In Londen de show al gezien, maar ook onze Oosterburen kunnen er wat van. Bij alle 3 (nou ja, 2 + 1/6) shows Willemijn Verkaik als great Killerqueen. Vera Bolten vond ik de beste Scare. Had drie totaal verschillende Galileo’s, met alle drie hun pluspunten.
3. Phantom Zou het hoogtepunt van Londen moeten worden, maar heeft dit helaas niet waargemaakt. Sinds ik op mijn 9de met orkest de muziek uit deze musical speelde, wilde ik de show zien. Maar na 15 jaar misschien de verwachtingen wel heel hoog gezet.
4. Mamma Mia! Ok, ik blijf wel in de buitenlandse producties. Mamma Mia blijft leuk, maar heeft deze 4de ranking enkel te danken aan het steengoede (voor-&) première-weekend in mei. De cast is inmiddels erg veranderd en niet in positieve zin…
5. Tarzan Heerlijke muziek, een spectakel, maar zeker ook niet meer dan dat.
6. Kuifje Onze Zuiderburen weten ook van aanpakken.
7. Bubbling Brown Sugar Misschien niet eens een echte musical, meer een revue, maar de muziek is ZO lekker.
8. La Dia Ook niet echt een musical, meer ‘totaal’- theater. Knap gedaan en origineel. Had alleen meer van Manon verwacht.
9. My Fair Lady Keurige productie, niet veel op aan te merken, maar niet echt mijn genre, denk ik.
10. Footloose Goede muziek en dans, maar slecht verhaal en de cast was ook matig. Stond nou niet bepaald op mijn ‘breng maar naar NL’-lijstje.
Uit het lijstje overige gaan de + punten naar Flairck en Eind van de Regenboog.
De minnen naar Jeans (is echt niet meer wat het geweest is) en Sentimento Awards (goed initiatief, maar bagger uitvoering).