Interesse
change_status
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  29
Geregistreerd  2009-01-08

Zoals ik al in mijn intro in offtopic heb gezet , ben ik op zoek gegaan naar eventuele manieren om te leren zingen/dansen etc , kortom om iets te leren over musical spelen.
Nu vroeg ik mij af hier mensen zijn die mij raad kunnen geven.
En dan vraag ik de harde waarheid , gewoon zoalstie is:)
Want ik vraag me af, ik heb 0 ervaring in zang en dans, en mijn enige ervaring is die in de muziek qua instrument(ik speel al 8 of 9 jaar saxofoon) Of er dan nog enige kans of nut heeft een zangstem te ontwikkelen of iets ? En als ik dans wil doen , wat voor danscursus zou ik dan moeten doen voor een musical ? Jazz ? Klassiek ? allebei ? of zijn daar speciale opleidingen voor(en dan niet de musical academy want daar kom ik denk ik niet op 😛)
En zijn er ook evenementen voor mensen waar je bijvoorbeeld een aantal oefeningen doet met een zangdocent(e) en die dan aangeeft of je het moet vergeten of dat je wel verder kan oefenen ? of hoe zit dat ? Want ik neem aan dat niet iedereen zang kan leren?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik sinds ik me derin heb verdiept en info ben gaan zoeken en meer naar de musicals wil in theaters, ook steeds meer en meer een gevoel heb in mijn lichaam van dat wil ik ook. Dat is niet te beschrijven eigenlijk, maar het is een gelukzalig gevoel waardoor ik wel veel overheb om het uit te zoeken en te proberen.

Ik hoop duidelijk genoeg te izjn, het zijn een hoop vragen in 1 keer
Mocht er iets niet duidelijk zijn kun je het natuurlijk altijd vragen

   Handtekening   

Groetjes, Tomas
http://img358.imageshack.us/img358/7545/backgroundez3.jpg

  [ # 1 ] 08 January 2009 04:13 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Hey Tomas,

Welkom! Ik denk dat het in jouw geval goed zou zijn om te zoeken naar een amateurmusicalgezelschap. Daar zijn er velen van in Nederland en dat geeft je de kans om eens uit te zoeken of op de planken staan ook echt iets voor je is! Een goede regisseur zal je na een productie feed back kunnen geven of het zin heeft je zinnen te zetten op een carriere in musicalland.

Zangles nemen kan natuurlijk altijd: de meeste zangdocenten bieden wel een soort beginnersprogramma aan waarna je kunt besluiten om door te gaan of niet. Een stem heb je of heb je niet, maar een beetje stem kun je, ook als je niet op je zesde begint, nog behoorlijk ontwikkelen.

Succes en veel plezier op musicalworld!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 09 January 2009 07:10 AM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  29
Geregistreerd  2009-01-08

Ah dankje! Dat was het antwoord dat ik nodig had 😊 Ik ga gelijk zoeken 😊 maar ik denk al wel dat ik een instantie weet 😊 in ieder geval bedankt voor het heldere antwoord !

   Handtekening   

Groetjes, Tomas
http://img358.imageshack.us/img358/7545/backgroundez3.jpg

  [ # 3 ] 15 January 2009 07:24 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  458
Geregistreerd  2005-02-19

Heej Tomas

Nou er is een goede kans voor je. Ik heb alleen geen idee hoe oud je bent. Zanglessen zijn altijd nuttig zelfs als je er op latere leeftijd mee begint, misschien wel juist dan. Mijn zangdocente die zelf op het conservatorium zit en nu zangles moet geven zegt dat zij geen kinderen onder de 12 zangles mogen geven. Dit kan eigenlijk alleen door daarvoor speciaal opgeleide docenten gedaan worden omdat je de stem van een kind goed kan beschadigen als je die niet op een ‘‘speciale’’ manier lesgeeft. Dit heb ik even nagevraagd bij mijn andere zangdocente en die bevestigde het hele verhaal en adviseerd zelf om te beginnen vanaf een jaar of 14. Afijn zo zie je maar. Verder zegt mijn zangdocente dat het voor niemand onmogelijk is om te leren zingen, maar dat het bij sommige mensen wel 5 jaar duurt voor ze het ene beetje door hebben maar dat het vaak dan ook heel goed gaat en dat het vrij onzinnig is om mensen meteen te zeggen dat ze maar beter niet zangles kunnen nemen. Natuurlijk zijn er altijd mensen die het nooit leren of voor wie het stemtechnisch echt niet te doen is. Maar door heel nederland zijn er goede docenten te vinden en maak dan ook goed duidelijk dat je eerlijkheid wil. Verder qua zangdocenten, kijk ook eens bij een conservatorium daar zijn vaak jonge ouderejaars studenten die tegen schappelijke prijzen les geven en die dat zelfs heel goed doen. Vaak worden zij weer door docenten beoordeeld op hun lesgeven dus hoef je in principe niet bang te zijn dat er iets slechts gebeurt. Verder zoek een docent waarbij je je vertrouwt en op je gemak voelt, dat zingt makkelijker.

Qua dans, dat zul je zelf moeten bepalen. Probeer eens bij verschillende dansstijlen proeflessen te nemen, klassiek kan een enorme stap zijn als je nog nooit gedanst hebt maar zul je als je een musicalcarriere ambieert wel echt moeten gaan doen. Dus mijn advies probeer eens een jazz les of een musicaldansles. Klassiek kan je er later altijd bij gaan doen.

En verder het idee dat Jacco gaf is een goede. Zoek een amateur gezelschap, het kan zijn dat je het eerste jaar niet met de productie op het toneel staat maar je doet er een dijk aan ervaring op en het is gewoon harstikke leuk. Daarnaast bieden veel plaatselijke kunsteducatiecentra’s/muziekscholen musicalcursussen aan waar iedereen aan kan deelnemen ongeacht leeftijd ervaringen en dergelijke. Vaak zijn daar meer mensen die in de zogezegde musicalorientatiefase zitten en veel gaan daarna ook door naar een gezelschap maar weten dan vaak al beter wat ze willen en kunnen.

Verder die fase ie jij nu doorgaat heb ik ook gehad, dus mocht je vragen hebben nog, en dat kunnen uiteenlopende zijn, zelfs voor zangdocenten, gezelschappen of over lessen en dergelijke stuur me maar een PBtje dan krijg je zeker een berichtje terug, dit omdat ik niet altijd op MW aanwezig ben. MW heeft er mede voor gezorgd dat ik nu zover ben dat ik auditie ga doen voor vakopleidingen.

Veel plezier verder op MW