2 of 2 |  < 1 2
Angels in America Toneelgroep Amsterdam
  [ # 16 ] 20 April 2008 10:14 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ah natuurlijk! Ik was helemaal in de bonen! Komt natuurlijk omdat ik al voorbereid was op de marathon die ik ga zien (met 45 minuten pauze)

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 17 ] 20 April 2008 05:04 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik vond ‘t al een beetje raar allemaal, maar goed.. gistermiddag/avond was hier ook de marathon. Ben ik maar niet heen gegaan! Vond ‘t wel even genoeg engelen en amerikanen voor deze week!

  [ # 18 ] 10 May 2008 07:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Angels in America is PRACHTIG!

Ik ben vanmiddag en vanavond geweest: wat een prachtig indrukwekkend stuk!
Verhaal, filosofie, cast, belichting, regie; alles!
Ik ben nog helemaal onder de indruk.
De muziek die erbij zat vond ik ook geweldig gekozen. Zaten ook een aantal goede nummers tussen die ik ken.
Het duurde 2 x 2 1/4 uur met slechts tussendoor één pauze, maar ik heb me geen moment verveeld!
Al met al zou ik iedereen kunnen aanraden om te gaan kijken.

Echt geniaal!

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 19 ] 10 May 2008 08:58 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

HEAR HEAR….

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 20 ] 10 May 2008 09:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Angels in America, Toneelgroep Amsterdam
Gezien: 10 mei 2008, Arnhem

Een groot, open en leeg toneel. Ik wist niet dat het toneel van de Stadsschouwburg Arnhem zo groot kon zijn. Verder opvallend veel homo-koppeltjes in de zaal, wat mogelijk niet verwonderlijk is, gezien de thematiek van het verhaal.
Jaren geleden zag ik Rent in een regie van Van Hove en was daar al zwaar van onder de indruk. Reden genoeg om een stuk met nagenoeg hetzelfde verhaal (oké, dezelfde thematiek) in een regie van dezelfde hand anno 2008 ook te gaan zien.

Een typerende stijl: losse scènes, filmprojecties op de achtergrond, weinig tot geen attributen en een ongenadige hoeveelheid humor in dit 4 ½ uur durende dramatische stuk.
Een geniaal script: zoveel humor onder de tragiek en zo goed gebracht.
Volwaardig geloofwaardige personages, stuk voor stuk neergezet door acteurs waarvan de een niet in de schaduw van de ander kan staan. Ik zou niet eens kunnen zeggen wie mij het meest geraakt heeft en waarom; zo vliegen ze tegen elkaar op tot grote hoogte om je mee te nemen naar de uithoeken van de menselijke geest. En het lukt: karakters, personages, hun verhaal, versterkt door muziekeffecten en licht raakt en trekt me mee. Een geweldige hallucinerende Harper (Hadewych Minis); een prachtige rol van stervende “sort of” engel Prior, ex-dragqueen, bij wie Aids wordt vastgesteld (Eelco Smits) ; een fenomenale Roy Cohn (rol van Hans Kesting), een kameleon van verschillende rollen waarvan Ethel Rosenberg toch wel de gedenkwaardigste was (Marieke Heebink) en een opvallende — heerlijk om naar te kijken — verpleegster annex gay en ex van Prior (rol van Roeland Fernhout die ik tot dan toe enkel kende van Wie is de Mol, dus geen idee dat het zo’n fantastische acteur was). En dan zijn er zeker nog de andere rollen die ik nu niet opnoem, maar zeker zo gelijkwaardig waren.

De acteurs moeten vooral in het tweede deel heel diep gaan om hun personages tot leven te brengen en dat doen ze: de emoties, het zweet, de tranen, alles zie je en beleef je mee.
Ik heb — op Equus na — nooit zo’n indrukwekkend toneelstuk gezien waarbij alle menselijke emoties elkaar zo snel en zo fenomenaal afwisselden: blijdschap, angst, woede, wanhoop en verdriet. Van bijna vooraan zag ik het, voelde ik het en beleefde ik het mee.
Ik hou van dit soort stukken, deze thematiek, het wel en wee van menselijke relaties: de geloofwaardigheid van de karakters staat niet veraf. Op de een of andere manier zijn veel van hun belevingen herkenbaar en op de een of andere manier is alles wat ik hier (uitvergroot) voor me zie, schokkender dan in de realiteit. Misschien zijn we (ben ik) al zover afgestompt dat we ons alleen nog in theater laten shockeren…?
En dan heb ik het niet over een paar minuten naakt op het toneel, want vergeleken bij Hair (frontal) en Equus (10 min. full frontal) is dat niks; maar wel over een complete reallooking fight onstage. Het is bizar dat het — hoewel je rationeel weet dat het een toneelstuk is — toch nog zover echt voelt.
Een prachtig einde met (bijna) sterfscènes, paar bijzondere verrassingen, een mooie aandoenlijke bijna breekbare plotwending rond het karakter van Roy Cohn en Ethel Rosenberg, een duel tussen Prior en zijn engel en een paar prachtige overgangen van muzikale achtergronden, projecties en wit licht.

Precies om 20.15 uur staan we buiten. Het was indrukwekkend. Om niet te zeggen: briljant!
Voor wie zou kunnen, zou ik zeggen: gaan!
Het is echt geniaal.

We can be heroes, just for one day…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 21 ] 10 May 2008 09:16 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1711
Geregistreerd  2004-10-23

Ik kan me helemaal vinden in je verslag!

Misschien zijn we (ben ik) al zover afgestompt dat we ons alleen nog in theater laten shockeren…?

Ik vind dit zo’n ontzettend mooi citaat. Volgens mij is het nog waar ook en daarom vind ik theater zo mooi 📣

   Handtekening   

Ik durf het aan, er vol in te duiken
Ogen gespert, wel zien waar ik strand
Ik kom eraan, ik spring in het diepe
Liever echt leven, dan veilig aan land

  [ # 22 ] 14 May 2008 10:31 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

het wel en wee van menselijke relaties

Dat is inderdaad eigenlijk waar Angels in America om draait. Niet een heel sterk verhaal (met een boodschap oid), maar ‘t staat zo dicht bij de realiteit dat je bijna vergeet dat het theater is.

Mooi verslag Heidi!

  [ # 23 ] 14 May 2008 10:50 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Thanx! Ik kan het iedereen ook aanraden te gaan; ik was echt onder de indruk.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 24 ] 14 May 2008 10:54 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik heb bewust nog niks gelezen

Want ik ga zaterdag..
Ben heel erg benieuwd

  [ # 25 ] 14 May 2008 11:52 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

dokter_P - 14 May 2008 10:54 PM

Ik heb bewust nog niks gelezen

Want ik ga zaterdag..
Ben heel erg benieuwd

Hey… Ik ga ook zaterdag!!!!

  [ # 26 ] 21 May 2008 12:21 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

en Tim, hoe vond je het zaterdag? 😉

Ik heb nogsteeds geen mening gevormd..

Ik vond het mooi, de acteurs verbluffend.. maar ik was niet onder de indruk.
Het verhaal sleurd je mee, maar van een afstand, ik had nergens het gevoel dat ik erbij betrokken werd. Of dit komt door het grote lege toneel of door de karakters.. geen idee

Het was een lange middag die voorbij vloog. Ik heb me geen enkel moment verveeld en ik heb er geen spijt van.
Maar echt geraakt ben ik niet..

  [ # 27 ] 21 May 2008 08:33 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  743
Geregistreerd  2005-11-29

Lance - 14 May 2008 11:52 PM
dokter_P - 14 May 2008 10:54 PM

Ik heb bewust nog niks gelezen

Want ik ga zaterdag..
Ben heel erg benieuwd

Hey… Ik ga ook zaterdag!!!!

WTF, ik was er à³à³k zaterdag!!

Ik vond het mooi en apart te zien dat we alledrie een ander idee van de thematiek hadden (en dan lees ik hier in verslagen wéér andere suggesties… theater is prachtig, maar ik moet hier even op mijn lip bijten bij wat ik zoal lees.). En ben blij dat ik daarnaast met nog iemand uit de zaal er even over kon napraten. Ik blijk toch vaak veel over het hoofd te zien (te ingewikkeld om te beschrijven allemaal, daarbij heb ik dan wss 3 posts nodig, en wie zou dát nou helemaal lezen) en veel ‘symbolische’ stukjes niet te hebben gezien, of anders te hebben geïnterpreteerd.
Enfin, Tim, ook ik ben heel erg benieuwd naar een verslag hierover van jouw hand.

   Handtekening   

Groetjes, Gaby
I’m really easy to get along with, once you learn to see things MY WAY!!

  [ # 28 ] 06 December 2009 10:29 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik schop dit topic weer even naar boven, want vanaf deze week is Angels in America terug in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Dat is en blijft toch een van de mooiste voorstellingen van de laatste jaren. Als je nog niet geweest bent: SNEL BOEKEN!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 29 ] 11 December 2009 04:45 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Eens!

  [ # 30 ] 26 December 2009 10:00 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Ik was van plan te gaan sprinten, maar is niet meer gelukt door het verschrikkelijke weer

en ja, daar baal ik best wel van 😛

 < 1 2
2 of 2