Theatermanagement HKU
change_status
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  926
Geregistreerd  2009-02-23

Hallo forummers,

enkele weken geleden heb ik mij ingeschreven bij de HKU (Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht) om daar Kunst & Economie te gaan studeren, met als richting vanaf het einde van het 1e jaar theatermanagement.

Nu vroeg ik mij af of er misschien mensen op het forum zijn die ervaring
met deze studie hebben of deze ook willen gaan doen.

Alvast bedankt!

  [ # 1 ] 20 January 2010 07:46 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  393
Geregistreerd  2007-02-20

Ehm, ik wil je totaal niet ontmoedigen, al ben ik bang dat ik dat met dit verhaal toch ga doen… maar ik ga het toch vertellen.

2 jaar geleden wilde ik niets liever dan Theater Management gaan studeren aan de HKU. Helaas was ik uitgeloot en belande ik bij mijn 3e studiekeuze Vrijetijdsmanagement. Ongeveer 1,5 maand later werd ik gebeld door de HKU dat er een plaats was vrijgekomen en dat ik alsnog daar op school kon komen. Het was een best moeilijke beslissing omdat ik het inmiddels wel naar mijn zin had bij Vrijetijdsmanagement. Maar ik had toch al snel besloten om het te doen. Ik wilde tenslotte het liefst naar die opleiding en in Utrecht studeren leek me ook geweldig, dus ik kon deze kans niet laten lopen. Ik heb me uitgeschreven bij Vrijetijdsmanagement en een paar dagen later was mijn 1e schooldag op de HKU. Ik moest me melden bij de administratie. Kreeg papieren in mijn handen geduwd, met o.a. rooster en ik kon gaan. De mensen bij de administratie waren niet erg vriendelijk. Op mijn vraag of ze me wat meer zouden willen vertellen en me misschien een rondleiding door de school zouden willen geven omdat ik geen idee had waar ik heen moest kreeg ik het antwoord: kom later maar terug, misschien dat we dan tijd hebben.
Ik liep door de school heen en vond dat de school geen fijne sfeer had. Een gevoel en een sfeer kan je natuurlijk nooit echt benoemen tegenover iemand anders, maar het voelde gewoon niet fijn aan. Maar ik was er net en moest nog wat wennen, dus ik besteedde daar verder geen aandacht meer aan. Het was tijd voor mijn eerste college. Ik weet niet eens meer van welk vak het was, maar ik begreep er helemaal niks van! Ik werd door niemand aangesproken, door geen klasgenoten en ook niet door de docent. En begreep er allemaal niks van. De docent was na het college ook meteen weg, dus kon geen vragen aan hem stellen. Maargoed, dit was het 1e college, dus het 2e college zou wel beter zijn. Nou, helaas was dit niet zo. Ook het 2e college weet ik niet meer van welk vak dat was. Wat ik wel weet is dat de docent bijna niks verteld heeft over iets wat met dat vak te maken had. Hij had een nieuwe telefoon, een soort Iphone en die showde hij uitgebreid aan de klas…. op een gegeven moment pakte een meisje haar spullen en liep de klas uit. De docent riep haar achterna waarom ze wegging. Zij antwoordde: Omdat ik dit echt niet leuk meer vind! Na deze uitspraak liepen er nog een aantal leerlingen de les uit. Ik dacht echt: Wat doe ik hier?!! Op een gegeven moment toen de docent even de klas uit was knoopte ik een gesprek aan met een aantal klasgenoten. Ik vertelde dat ik alsnog naar deze school kon. Zij vertelden mij dit… Ze zeiden dat ze wel snapten waarom ik alsnog kon komen. In 1,5 maand tijd waren er zoveel leerlingen gestopt met de opleiding omdat ze het vreselijk vonden. De mensen die dit mij vertelden zeiden dat zij er ook aan dachten om te gaan stoppen met de opleiding. Ik schrok echt enorm…. en raakte compleet in paniek. Na het college was ik uit en op weg naar het station belde ik huilend mijn moeder op. Ik was zo bang dat ik op deze school moest blijven en dat ik niet mee zou kunnen komen en dat ik het ook een vreselijke opleiding zou vinden. Terwijl ik het op Vrijetijdsmanagement al naar mijn zin had. Maarja, daar had ik me al uitgeschreven. Mijn moeder probeerde me gerust te stellen en stelde voor om de dag erna weer naar Vrijetijdsmanegement te gaan, het verhaal te vertellen en te vragen of mijn uitschrijving ongedaan kon worden. Zo gezegd zo gedaan… het bleek dat ze mijn uitschrijving nog niet verwerkt hadden en hij kon ongedaan gemaakt worden, en ik kon weer naar Vrijetijdsmanegement. (nu 2 jaar later zit ik daar ook niet meer op school, ik doe inmiddels een musicalopleiding, maar dat terzijde).
Zoals je ziet is mijn ervaring met Theater Management aan de HKU geen positieve… ook al ben ik er maar een dag geweest. Ik had al snel een beeld van de opleiding, mede door de mensen die de opleiding al deden. Maar wie weet is het wel de opleiding voor jou en pakt het bij jou wel goed uit! Ik ken ook iemand die een aantal jaren geleden afgestudeerd is aan Theater Management, dus voor haar is het ook goed uitgepakt.
Er is hier volgens mij nog iemand op het forum die een jaar Theater Management heeft gedaan. Misschien kan zij je hier nog wat meer over vertellen…

Wel heel veel succes ermee!!

   Handtekening   

Groetjes Jorieke!

  [ # 2 ] 25 January 2010 03:20 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2010-01-25

Hallo!

Mijn naam is Joris en ik werk als studentenvoorlichter voor de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Het kiezen van de juiste opleiding hangt van heel veel factoren af. De ene student vindt het gebouw waarin de opleiding wordt gegeven heel belangrijk en de andere student wil weten hoe vaak het vak economie terugkomt. Zo let iedereen op iets anders. Om een goed beeld te krijgen van de Bachelor Art & Economics (theatermanagement is hier een afstudeerrichting van) raad ik je aan om naar de Open Dag te komen en daar met studenten die de opleiding volgen te praten.

De Bachelor Art & Economics kent een gezamenlijk eerste jaar. Vanaf het tweede jaar kan je pas kiezen voor de richting theatermanagement. In het eerste studiejaar vallen (zeker in het begin) altijd studenten af die er al vroeg achterkomen dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Studenten die later dan 1 september starten, omdat ze later worden ingeloot door de IB-Groep, hebben vanzelfsprekend een achterstand.

Uiteraard mag je ook altijd contact met mij of een van mijn collega’s opnemen voor meer informatie.

Succes met je studiekeuze.

Met vriendelijke groet,

Studenten Service Centrum
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht

  [ # 3 ] 25 January 2010 06:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Haha Jorieke, ik wilde ook meteen al posten: NIET DOEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb het nog nooit zo verschrikkelijk gehad op school, hoewel ik ook wel leuke verhalen hoor.

Maar ik vind deze school over het algemeen erg slecht. En als je economische kant niet zo goed is zou ik het ook al niet doen.

Edit: heb net ff Joriekes verhaal gelezen, en ik kan me jouw 1e dag nog goed herinneren (die colleges niet meer, maar ik kan me bedenken dat de docent zo zou doen).

Het is precies zoals Jorieke omschrijft, ook al is zij maar één dag geweest: zo is het wel. Er stoppen ZOVEEL mensen mee, omdat de begeleiding slecht is en idd, de lessen gaan nergens over. In het hele jaar heb ik misschien vier lessen gehad waar ik iets aan had.

Ik dacht elk blok: volgend blok wordt het beter. Of: het theaterblok wordt leuk. Maar nee, eindelijk beland bij het theaterblok was het nog steeds verschrikkelijk. Ik heb spijt dat ik niet direct ben gestopt.

Ik wil je ook niet ontmoedigen, maar ik zou er eens even HEEL goed over nadenken….

[ Gewijzigd: 25 January 2010 06:16 PM by __niX ]
  [ # 4 ] 27 January 2010 05:42 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2010-01-27

Hoi MusicalN,

Ik zit momenteel in het 2e jaar van Theatermanagement en ik heb het ontzettend naar mijn zin. Hiervoor ben ik afgestudeerd aan de opleiding communicatiemanagement. En daar zat ik toch niet zo op mijn plek, maar besloot het af te ronden. Ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe opleiding, heb leuke klasgenoten, de lessen zijn veel interessanter en de projecten zijn leerzamer dan op mijn vorige opleiding.

Ik snap een klein beetje wat Jorieke bedoelt, in het eerste jaar heb je vaak les in een collegezaal met meerdere klassen tegelijk. Een docent heeft dan vaak geen persoonlijke aandacht voor je omdat de groep zo groot is. Dit is echter op normale hogescholen nog véél erger! Daar ben je echt een nummertje en weten ze nooit wie je bent en zelfs met je afstuderen ken je je jaargenoten niet eens. Kunstenhogescholen zijn wat dit betreft veel beter in persoonlijke aandacht en je kan veel beter een eigen weg bepalen binnen de opleiding. Wat ik jammer vind is dat Jorieke niet langer naar school is gegaan, dan had ze beter een eigen mening kunnen vormen, in plaats van deze mede te laten bepalen door medestudenten. Een eerste schooldag is altijd eng en even wennen, zeker als je later in het jaar binnenkomt.

Bovendien vallen er in het eerste jaar altijd veel mensen af, maar dat heeft vaak meer te maken met persoonlijke redenen dan de opleiding op zich. Het kan bijvoorbeeld net niet bij je passen.

In het tweede jaar zit je in je eigen theatermanagement klas waar iedereen elkaar kent en in mijn klas gaan we regelmatig met een aantal klasgenoten naar voorstellingen, uit eten enz. Altijd heeel gezellig. De lessen zijn in vergelijking met mijn vorige opleiding juist heel goed! Hier leer ik echt iets, het wordt helder verteld en de projecten zijn op de werkelijkheid gebasseerd.

In het eerste blok van dit jaar moesten we in tweetallen bijvoorbeeld een fictief festival bedenken en hiervoor een begroting maken en een gehele programmering. Lekker praktisch bezig zijn, daar leer je het meeste van. De docenten komen trouwens voornamelijk uit de beroepspraktijk en weten waar ze het over hebben. Dit was bij mijn vorige opleiding wel anders, nauwelijks gastdocenten en de docenten die we hadden waren inmiddels vastgeroest in het onderwijs. Voordeel van de (gast)docenten op de HKU is dat ze veel weten van de praktijk en dus goede voorbeelden kunnen geven en de lessen zijn actueel.

Wat ook erg grappig is dat ik op de HKU betere communicatiecolleges heb gehad dan op mijn vorige opleiding communicatiemanagement!

Met het volgen van een opleiding moet je ook goed bedenken hoe je erin wilt staan en wat je ervoor over hebt om deze te volgen. Als je veel lessen gaat skippen schiet het natuurlijk niet op. Theatermanagement is een intensieve opleiding waarbij je naast de colleges en projecten nog naar voorstellingen gaat en regelmatig vrijwilligerswerk op theaterfestival kan doen.  Daarnaast moet je ook jezelf ontwikkelen qua vaardigheden, kennis en je ontwikkelt tijdens je studie een visie op de theaterwereld.

Ik zou zeggen doe mee aan de decentrale selectie! Dan werk je in groepjes aan een opdracht die te maken heeft met theatermanagement. Ik moest bijvoorbeeld bedenken hoe theaters zelf geld kunnen binnenhalen als subsidies worden afgeschaft. Heel fijn om met mensen die graag de opleiding willen volgen hierover te brainstormen! Het was een leuke middag waar je ook weer iets meer kennis maakt met de school en de opleiding.

succes met je studiekeuze!

  [ # 5 ] 28 January 2010 09:24 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2065
Geregistreerd  2005-09-04

Ik heb langer dan Jorieke op de opleiding gezeten en ik vond het juist géén persoonlijke school…. Om over de docenten maar niks te zeggen. Ik heb daar, naar mijn mening, werkelijk NIETS geleerd.

Ben in ieder geval wel blij dat jij het leuk vind, Barbara. 😊
Voor mij is het een goede keus geweest te stoppen.