2 of 2 |  < 1 2
Een Nederlandse Rent door TUSA/Unitas Amsterdam
  [ # 16 ] 10 February 2011 06:08 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

@ martijn-j Het is off-topic maar ik zag destijds Rent in Londen en deze nederlandse versie maakte op mij ook 3 keer zoveel indruk.  Misschien ook omdat ik 3 keer geweest ben.  😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 17 ] 10 February 2011 11:09 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

FanuitAmsterdam - 10 February 2011 05:02 PM

Wat ik net op Facebook lees:

Morgenavond (11/2) is Dennis Willekens te zien als Marc Cohen in RENT. Hij heeft zich in slechts enkele dagen voorbereid om Bart Boonstra te vervangen. Toi toi toi voor Dennis en de rest van de cast.

Oh ben benieuwd hoe Dennis het heeft gedaan! Iemand het gezien?

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 18 ] 11 February 2011 10:57 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik ben ook een fan van de JvdE-versie, ook al had ik in eerste instantie tot de pauze zoiets van: als ik niet gegaan was, had ik niets gemist. Na de pauze dook het in allerijl de diepte in en werd het werkelijk indrukwekkend, zodat ik de 2000-versie van Rent beschouw als een van de beste musicals ooit gezien!

Wat ik van deze versie zou vinden, ga ik niet weten, want ik was niet van plan die te gaan zien.
Vind het gewoon interessant om mee te lezen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 19 ] 11 February 2011 10:28 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

De Rent van Ivo van Hove was donker, onconventioneel, spannend en onvergetelijk. Maar ik snap alle mensen die zich dood irriteerden. Rent en Titanic zijn voor mij de enige twee “nieuwe” Nederlandse producties die beter waren dan hun oorspronkelijke Broadway uitvoeringen..

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 20 ] 12 February 2011 08:45 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Met al de minder positieve klanken in deze topic moet ik zeggen dat de voorstelling me mee is gevallen.
Van de cast had ik drie mensen eerder in voorstellingen zien spelen. Nicolai Slisser (Collins en regie) meermaals in Kruistocht in Spijkerbroek, Jaro Gevers (Angel) in Coming Out (en in Kruistocht, maar daar had hij geen dragende rol) en de vervanger van Bart Boonstra, te weten Dennis Willekens. De vertolker van de rol van Marc heb ik in een aantal studieproducties van de Willem Nijholt Academie gezien. Alle drie waren ze best goed in genoemde shows.

Rent zelf is een show die me gemengde gevoelens oplevert. Er zitten geweldige stukken muziek in, maar de performance van Maureen, het koeiengedoe, vind ik één van de dieptepunten in de musicalgeschiedenis. Afgrijselijk. Het rauwe is mooi, maar het script is toch wel erg fragmentarisch ook. Ik zag eerder Rent Remixed in Londen, en de beide Fontys-casts van een paar jaar geleden (met Freek Bartels, Niels Jacobs en Pearl Jozefzoon om maar een paar bekende namen te noemen).

Achilleshiel van de voorstelling die ik gisteren zag is (zoals anderen al eerder meldden), de verstaanbaarheid. Toen Dennis begon met zijn verhaal was het uitstekend te volgen, maar in het verloop van de show zitten er helaas hele stukken in die niet te zijn verstaan, of alleen het laatste woord van de zin. Dat is extra jammer, omdat er best aardig (of naar amateurmaatstaven gewoon goed) wordt gespeeld. Op een enkele uitzondering na klinken de songs ook gewoon goed, ondanks het wat doffe geluid in deze zaal. Met dank aan eerdere opmerkingen over het zicht was ik er vroeg bij (en wist dat ik dit keer niet heel lang op straat zou moeten staan) en heb de show vanaf rij 2 gevolgd. Goed zicht op de gelaatsuitdrukkingen dus, maar te dichtbij voor het hele plaatje (als dat er was).

Maar er gebeurt iets merkwaardigs met met tijdens deze voorstelling. Roger, een personage dat me nooit echt heeft geboeid in eerdere versies wordt ineens interessant. Als Gijs Brussen zingt klinkt het alsof hij zijn laatste stemband aan het verslijten is, maar juist dit schorre klinkt o zo lekker. Een totaal andere klank dan Freek Bartels (Roger bij Fontys), maar in zijn totaliteit vele malen boeiender. Aan de andere kant ben ik altijd zeer gecharmeerd van Angel, en die rol komt juist hier totaal niet uit de verf. Jaro Gevers vertolkte Djasen in Coming Out uitstekend, maar de vertolking van Angel kan geen potten breken. Misschien speelt het gebrek aan verstaanbaarheid hierin een rol, maar Angel is geen moment de pure liefde die hij zou moeten zijn, wat de reacties op zijn geschiedenis binnen het stuk ook nauwelijks begrijpelijk maken.
Partner Tom Collins wordt gespeeld door Nikolai Slisser. Collins is in mijn beleving een boom van een kerel, en dat kan in dit geval niet gezegd worden. Toch speelt hij de rol wel mooi en overtuigend, en zingt hij lekker.
Sharon van Wageningen is een heerlijke Mimi. Ze zingt lekker en speelt goed.

Op de poster staat de tekst, met Bart en Norman van Popstars. Niet een programma wat ik kijk, dus voor mij volslagen onbekenden. Norman Ramazan speelt Benjamin COffin III, en blijkt inderdaad een prima zanger. Zijn acteerprestaties zijn wat minder, maar wel goed genoeg voor deze productie. Bart Boonstra speelt Marc, maar niet deze avond. Misschien verplichtingen voor het Big Brother achtige programma dat hij voor SBS gaat presenteren). Dennis Willekes heeft voor deze ene avond de rol snel ingestudeerd, en kijkend naar het eindresultaat verdient dit alle lof. Enorme lappen tekst worden zonder merkbare moeite opgelepeld en hij speelt de rol ook prima.

Al met al denk ik dat de mensen die de show vantevoren niet kenden door het missen van veel tekst af en toe geen idee hebben gehad wat er aan de hand was. De kenners van Rent waren duidelijk in het voordeel. Ik heb een aardige avond gehad, ondanks die verdomde koeien (niets ten nadele van de uitvoerende, Djoeke Westdijk, overigens) en de povere vertolking van mijn favoriete Rent-karakter.

  [ # 21 ] 12 February 2011 02:01 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2009-08-23

de rol van collins vond ik goed gespeeld. de rol van angel was voor mij een beetje raar, de desbetreffende acteur leek op mijn ex (ook amateur) :0. (En gezien ik op de eerste rij zat) . het was wel koud in de zaal maar dat vond wel bij het thema passen.
de rest van de cast was middelmatig of ze speelde niet goed of er werd bij vlagen vals gezongen.
Ik had geen moeite met de verstaanbaarheid (voordeel van eerste rij?)
de voorstelling raakte me niet, jammer.

   Handtekening   

though fate wont always do what we desire
still we can set the world on fire!
(jekyll and hyde)

Geluk is de kunst een boeket te maken van de bloemen waar je bij kunt

  [ # 22 ] 14 February 2011 11:29 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2011-02-14

Wij hebben donderdag 10 februari de voorstelling gezien en het was de lange autorit van 2,5 uur en de hoge parkeerkosten dubbel en dwars waard.
We waren getuige van een spetterende voorstelling die heel veel indruk op mij heeft gemaakt. Ik heb de opera La Boheme ook gezien en die was lang niet zo gecompliceerd noch indrukwekkend als deze uitvoering van Rent.
Even een kleine correctie op de kritiek hierboven op de “koeienscene”: die rol werd vertolkt door Lindsay Ruis en niet door Djoeke Westdijk. Djoeke speelde de rol van Joanne en dat deed ze subliem.
Neem ook nog eens in ogenschouw dat dit “amateurs” zijn die dit allemaal naast hun studie c.q. werk doen. Daar neem ik mijn petje voor af.
En over de verstaanbaarheid: ik zat op de 10e rij en kon inderdaad niet alles verstaan, maar ik kreeg wel degelijk het hele verhaal mee. Jaren terug heb ik Joop van den Ende’s “Phanthom van de Opera” gezien in het circustheater en destijds betaalde ik 85 gulden voor een kaartje en daarvan kon ik ruim de helft - ondanks alle professionele techniek - niet verstaan.
Kortom, Rent was een top voorstelling die me nog lang zal bijblijven.

[ Gewijzigd: 14 February 2011 12:00 PM by Pat ]
 < 1 2
2 of 2
‹‹ 3 Musketiers      HIER. ››