4 of 4 | ‹ First  < 2 3 4
Mamma Mia! - Stuttgart 2013
  [ # 46 ] 25 September 2013 12:43 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  385
Geregistreerd  2012-11-01

Vorige week 2 maal deze leuke voorstelling mogen zien. En genoten!

Natuurlijk is het balen als je naar Stuttgart vliegt om Willemijn Verkaik als Donna te zien spelen en je bent een uur in Duitsland en dan hoor je dat ze ziek is. De dag erna heb je hoop dat ze de avond waarvoor jij kaartjes op rij 3 hebt wel speelt, maar als je dan in de middag al leest dat haar cover Patricia Hodell opgaat die avond dan komen eerder geleerde lessen ’ Omgaan Met Teleurstellingen’ en ‘Het Beste Ergens Van Maken’ goed van pas 😊

Ik moet er ook bijzeggen dat ik een historie heb met MamaMia! Toen hij in NL speelde heb ik hem nooit gezien omdat er toen veel naar gedoe was in mijn leven en mijn hoofd er niet naar stond. In 2008 was ik in New York en waren mijn zusje en ik vastbesloten om ‘m te gaan zien, maar toen gooiden 2 uitverkochte voorstellingen en een storing bij tckts roet in het eten.
Nu dus kans nummer zoveel, die in eerste instantie werd overschaduwd door de afwezigheid van Willemijn. Maar zoals vaak in de musicalwereld kwam alles uiteindelijk toch nog goed…

Donderdag 19 september was mijn eerste kennismaking met MamaMia! Veel van de eerste cast en het ensemble speelden en ik herkende Chiara Ludemann en James Cook uit Wicked Nederland.

Hoogtepuntjes:
Eva Serrarens als Sophie. Mooi meisje om te zien, zingt goed, speelt lekker en deed mij Amanda Seyfried uit de film in 3 seconden vergeten. Gelukkig.  Hetzelfde geldt voor Annakathrin Naderer als Ali, wat een energie en een humor. Chiara maakte als Lisa het vrolijke drietal compleet.

Rosie werd gespeeld door Barbara Raunegger, en die deed dat met verve! Fijne timing qua humor, in haar element in de zangnummers en daarnaast gewoon aanwezig, ze doet altijd wel wat en ik had al snel door dat ik haar goed in de gaten moest houden omdat ik anders gewoon subtiele dingen zou missen. En ze danst zo lekker. Vooral in de nummers waarin ze met z’n drieen staan was ze helemaal in haar element en straalde ze. Betty Vermeulen als mannenverslindende geldwolfende cougar Tanja was geweldig! Had al veel over haar gehoord en gelukkig, ze speelde! Ontzettend goed. Ze pastte helemaal in deze rol, heeft haar uiterlijk nogal mee natuurlijk en vooral tijdens “Does your mother know” kreeg ze de hele zaal volledig plat. Hoogtepuntje van de show!
Patricia Hodell nam de rol van Donna over, en dat deed ze helemaal niet slecht, vooral niet tijdens Money Money Money. Dat nummer past bij haar wat donkere stem. In het algemeen viel ook haar dans op, zo natuurlijk en soepel als dat eruit ziet… Natuurlijk vergelijk je haar toch met Willemijn en dacht ik regelmatig ‘hoe zou Willemijn dit gespeeld of gezegd of gedanst’ hebben, vooral na twee vocale uitglijers van Hodell tijdens “SOS” en “The winner takes it all”. Tijdens “Super Trouper”- dat toch erg vooraan in de show zit- kwam ze adem tekort en dat viel op, vooral ook omdat Betty Vermeulen de zeilen naar onze mening behoorlijk bij moest zetten om het nummer te redden. Het klonk in ieder geval niet al te best. Wat er verder mis ging weet ik niet, maar aan het einde van ‘Super Trouper’ stonden Vermeulen en Raunegger ook naar Hodell te seinen dat er iets was en Hodell knikte wat, het was voor ons als publiek wel duidelijk dat er wat mis ging. De Donna van Hodell was verder ingetogen, zowel qua humor als qua persoonlijkheid. Het plaatje met Serrarens klopte, overtuigend als moeder en dochter.

Bij de drie mannenrollen vielen vooral Jerry Marwig (Sam) en Marek Sarnowski (Bill) op, vooral vanwege de enorme bijval van de dames in de zaal. Beide avonden trouwens, er werd behoorlijk wat afgejoeld! Marwig speelt goed en het duet met Serrarens (“Knowing Me Knowing You”) was erg prettig om naar de kijken en te luisteren. Sarnowski was erg grappig als Bill, kan verschrikkelijk goed ‘slecht dansen’ en had de hele avond de lachers op zijn hand.

Na de show hadden we een dubbel gevoel, want we hadden echt genoten, maar dat gevoel van ‘hoe had Willemijn dat gedaan’ bleef toch hangen. Ook hadden mijn reisgenootje en ik ons enorm verheugd om Willemijn eens in een andere rol dan Elphaba te zien, en die kans hadden we nu gemist.  Aan de andere kant hebben we ook onszelf moed ingepraat, we moesten nog 2 dagen in Stuttgart doorbrengen, dus wat ons betreft nog een kans om misschien Willemijn toch nog te zien. Voor de voorstelling begon aan de kassa gevraagd of er nog kaartjes waren voor de voorstelling op vrijdag en die waren er, maar ergens hielden we er ernstig rekening mee dat het deze reis niet meer ging lukken om Willemijn te zien spelen in MamaMia!.

De dag erna zaten we koffie te drinken toen Willemijn opeens tweette dat ze onderweg was naar Stuttgart. Plannen werden spontaan omgegooid (net als mijn koffie), See Tickets Duitsland werd gecheckt op goede plekken, creditcardoverzichten werden tevoorschijn gehaald en ook direct weer weggedrukt want voor ons was het duidelijk: wij gaan vanavond weer!
We bleven wel de hele dag bijna dwangmatig de social media checken of er echt geen castaankondiging kwam voor Donna, maar omdat het donderdag al om 13 uur bekend was dat Hodell speelde en wij om 16:30 op vrijdag nog niets gelezen hadden het risico genomen en bij opening van de ticketoffice in het Palldium hadden wij in no time onze kaarten voor die avond. Weer op rij 3!  :cheese:
Dan loop je het theater in en bij de merchandise liggen dan de A4-tjes met de castbezetting van die avond, en dan hoop je die ene naam te zien: en die stond er!

Dus zo kon ik opnieuw genieten van MamaMia!, nu met Willemijn Verkaik als Donna. Wat enorm opviel was het verschil tussen Willemijns Donna met die van Patty Hodell: Willemijns Donna was grappiger, extraverter en vrolijker. Daardoor heb ik het gevoel dat ik 2 verschillende Donna’s heb gezien. Ik heb geen voorkeur voor de ene of de andere, maar Willemijn had meer lachers op haar hand, vooral in het begin en tijdens Dancing Queen. Haar mimiek en droge humor sloten perfect aan bij Rauneggers humor en de onderkoelde gekkigheid van Betty Vermeulen. Het plaatje van die drie klopte perfect. Met Eva Serrarens vond ik het niet altijd even makkelijk om Willemijn als vrouw te zien met een dochter van 20/21. Soms leek ze meer een oudere zus, juist vanwege haar vrolijke en jonge manier van doen.
Het was Willemijn niet aan te zien dat ze ziek was geweest, ze zag er heel goed uit en straalde, vooral tijdens de nummers met Raunegger en Vermeulen. Ze had er echt lol in en dat was heel duidelijk te zien. Het was leuk om haar in een andere rol te zien omdat ze nu iets heel anders van zichzelf kan laten zien. Bij Elphaba was ze verstopt onder een laag groene schmink, pruiken en een grote zwarte jurk, hier staat ze in een zwarte neglige en blote voeten op de buhne en dat is toch heel anders.
Qua zang was het prima in orde, dat verwacht je eigenlijk ook van Willemijn. Juist de nummers die donderdag niet goed gingen bij Hodell liepen bij Verkaik gesmeerd. Hoogtepunt een prachtige uithaal na ‘The winner takes it all’. De zaal reageerde daar dan ook direct op want ze kreeg een donderend applaus.
O ja: Matthias Otte speelde Harry en die zong geweldig! Donderdag hadden we Volker Metzger gehad die misschien iets minder zong maar wel weer qua persoonlijkheid een hele leuke Harry neerzette.

Verder viel me nog op dat ik enorm snel gewend was aan het Duits. Dat had ik niet verwacht. Donderdag speelde de cast voor een volle zaal, op vrijdag was de zaal aanzienlijk leger. Daardoor kon iedereen op de eerste paar rijen nog kon opschuiven naar voren. Als we wat brutaler geweest waren hadden we zelfs nog snel op rij 1 kunnen zitten.

De AU hebben we links laten liggen deze keer. Dat hadden we al in New York na Wicked gedaan en we hadden allebei het gevoel dat dat deze keer niet hoefde dus daar kan ik jullie geen dingen over vertellen.

Voor de mensen die nog gaan: heel veel plezier!

   Handtekening   

‘Het lijkt hier net op Twin Peaks: naarmate het verhaal vordert blijkt iedereen om je heen gek te zijn geworden…’

  [ # 47 ] 25 September 2013 03:35 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Dank voor je verslag, heb nou helemaal zin om te gaan!

:lol:  :lol:  :lol:

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 48 ] 30 September 2013 03:32 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Zondagmiddag Mamma Mia! in Stuttgart gezien. Zag een beetje op tegen de taalbarrière, ik kan wel redelijk Duits verstaan, maar live in het theater is heel wat anders dan op televisie of radio dat je kan opnemen, pauzeren en terugspoelen. Het viel me eigenlijk redelijk mee, al kwam ik er wel snel achter dat ik echt m’n aandacht erbij moest houden omdat het anders heel moeilijk was om de dialoog weer op te pakken. Enfin, mijn Duits leraar zou sehr stolz auf mich zijn als je weet dat ik Duits op een gegeven moment maar heb opgegeven. 😛

In de hoofd- en bijrollen was de hele first cast was op, met uitzondering van Annakathrin Naderer (Ali) en Rebecca Stahlhut (Lisa) die respectievelijk werden vervangen door Olivia Kate Ward en Heather Carino. à‰én van hen werd in het ensemble vervangen door Chiara Ludemann en ook James Cook was op in het ensemble, dus al met al een flinke Wicked Nederland-reünie. Alleen Vicky Ridoch ontbrak op dat feestje. 😉 Het ensemble kwam op mij heel sterk over qua zang, wat me deed vermoeden dat de booth flink vol stond gedurende de hele voorstelling. Dit was bij de andere voorstellingen die ik heb gezien (Antwerpen en Apeldoorn) wel minder. Dans is sowieso goed en retestrak in deze musical, dus daar hoef ik weinig over te zeggen. 😉

In de rollen vond ik de drie vaders wat zwak: de lieten alle drie bij de zang wat steken vallen. Geen grote valse noten maar met name in de hoogte klonk het allemaal wat zwak. Jerry Marwig (Sam) was erg sterk in de spelstukken en had duidelijk een goed gevulde rugzak bij. Marek Sarnowski (Bill) kwam goed op maar tegen het einde van de show vond ik Bill echt een softie, terwijl het personage daar naar mijn idee niet om vraagt. Volker Metzger vond ik wat stijfjes als Harry, maar het is natuurlijk ook lastig om een fan van een andere Harry te overtuigen dat jij beter bent… 😉

Marc Früh (Sky) zijn jongensachtige momenten schoten naar mijn idee te ver door waardoor Sky bijna dommig werd. Verder kon hij best goed overweg met het jongen-wordt-man-idee. Zijn zang was goed. Ik vind Sky sowieso een onsympathiek personage, maar zo is het verhaal gewoon. Eva Serrarens‘s zang was in de hoogte soms wat onstabiel, dus daar kan ze nog aan werken. Haar spel was intens zonder hysterisch te zijn en waarschijnlijk is ze de beste Sophie die ik gezien heb. Met Heather en Olivia een leuk vriendinnengroepje.

Barbara Raunegger (Rosie) en Betty Vermeulen (Tanja) waren lekker op dreef en zitten prima op hun plaats in hun rol. Zang en spel waren erg sterk. Als ik één puntje van kritiek mag hebben, is het misschien dat Barbara’s Rosie in de “Komm und wag’s mit mir”-scène iets té soft is. Het matcht dan niet helemaal meer met haar acties in de rest van de musical.

Dan, Willemijn. Haar spel is heel energiek, heel levendig en daardoor komt haar Donna erg jong over. Maar Donna is gewoon een jonge moeder, het zou vreemd zijn als Donna een vrouw van vijftig is. Donna zoeft heen en weer tussen oudere zus en moeder voor Sophie en dat is bij Willemijn niet anders. Willemijn in combinatie met Barbara en Betty was puur genieten. 😊 Het samenspel met de drie vaders was prima, met Volker zelfs schattig. Willemijn’s gezichtsuitdrukkingen waren om te gieren en Willemijn die uithaalt was om te janken zo mooi. :lol: Ik vind het nu heel jammer dat ik Willemijn maar één keer in deze rol heb gezien en ik vind het dan ook prima als ze gecast wordt in de volgende Nederlandse revival… :lol: Al denk ik dat ze vooralsnog nog erg vast zit aan Elphie (en niet alleen contractueel). 😉

[ Gewijzigd: 08 February 2014 04:42 PM by June ]
   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 49 ] 08 February 2014 02:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Lara Gràºnfeld is nieuwe US Sophie in Stuttgart.

[ Gewijzigd: 11 July 2014 10:00 PM by sky14 ]
  [ # 50 ] 11 July 2014 09:59 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1099
Geregistreerd  2010-04-28

Volgende week woensdag ga ik naar deze show weet iemand wat ze vorig jaar verkochten bij deze show toen willemijn er was.
Ik weet al de programmaboekjes en de cd maar verder ?

  [ # 51 ] 12 July 2014 08:05 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  385
Geregistreerd  2012-11-01

The usual crap: horloges, sleutelhangers, mokken, dat soort meuk…

   Handtekening   

‘Het lijkt hier net op Twin Peaks: naarmate het verhaal vordert blijkt iedereen om je heen gek te zijn geworden…’

‹ First  < 2 3 4
4 of 4
‹‹ Soldier of Orange      The Bakewell Bake Off ››