Van Hoorne Entertainment
change_status
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2011-08-12

Ey forumleden,

Ik loop al enige tijd rond met enkele prangende vragen omtrent een Nederlandse producent Van Hoorne Entertainment (VHE).  Ik kom uit Vlaanderen en als ik tal van artikels lees dan krijg ik de indruk dat ze een grote speler (aan het worden) zijn.  M’n aandacht werd vooral geprikkeld omdat een Vlaamse producent (Musichall nvdr) vanaf 2014 nauw gaat samenwerken met deze producent. Enkele jaren geleden werkte dit Vlaamse bedrijf nog samen met Stage Entertainment en nu dus met VHE, toch wel een verschil. Maar waar zit het verschil?

Er wordt op deze site een beetje aandacht besteed aan VHE, maar ook niet gek veel. Ik heb al wat beelden (via youtube - een volledige show), optredens (musical sing-a-long), foto’s en dergelijke gezien … en ik begrijp het niet volledig waarom zij een plaats weten te vinden in het musicallandschap. Dit vraag ik me af met alle respect naar iedereen die daaraan meewerkt. Maar als ik de beelden zie, en ik zou niet beter weten, zou ik denken dat het een plaatselijk gezelschap is…

Ik spreek me nu enkel uit over het visuele plaatje (decor, belichting en kostuums). Mij oogt het gigantisch goedkoop en dus amateuristisch. Ik heb al een pak voorstellingen gezien van verenigingen, die erin slagen om het visueel professioneel te laten ogen. Ze hebben een goed uitgangspunt: betaalbare musical, en uiteraard heb je niet dé budgetten maar toch… Ze mikken op een publiek dat niet veel wilt betalen. Is dit een ander publiek dan het publiek van de grote musicals. Wat ik me ook afvraag: worden zij geboekt door theaters, zo ja: zij dit dan andere theaters dan de grote shows? 

Ik sta er te ver vanaf, en ben er oprecht geïnteresseerd te weten hoe VHE gezien wordt vanuit jullie als musicalliefhebbers (of jullie zulke voorstellingen bezoeken en wat je ervan vindt), maar ook hoe het grote publiek, kenners en pers VHE ziet. Hoe je het draait of keert: er is een wereld van verschil tussen Stage Entertainment en VHF of zelf onze eigen Studio100.  Waarom stel ik de vraag? Ik heb het al gezegd: uit interesse, en misschien uit een tikkeltje gezonde jaloezie. Ik ben zelf niet actief in het musicallandschap, maar heb zo’n stiekeme droom. En geïnspireerd worden op welk vlak dan ook moet je niet tegenhouden ... 

Voor de goede orde, ik had hier graag constructieve feedback rond gehad (en het is allesbehalve de bedoeling om op tenen te trappen).

Groetjes
Bram

  [ # 1 ] 28 December 2013 04:59 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik heb zelf nog nooit een voorstelling van deze producent gezien, simpelweg omdat ik niet tot de doelgroep behoor. Ik vind het belangrijk dat er voorstellingen gemaakt worden gericht op kinderen en wat dat betreft doen ze het dus goed. Het evenwicht in het musicalaanbod is in het theater in mijn woonplaats echter zoek, naast alle voorstellingen van deze producent worden evenveel andere musicals aangeboden van alle andere producenten. Dat vind ik - laat ik het netjes houden - bijzonder jammer.

Over de inhoud en kwaliteit van de voorstellingen kan ik weinig zeggen. Wat ik hoop is dat de voorstellingen beter zijn dan het optreden van Assepoester op de Sing A Long, want dat was gewoon jammer…

En ik hoop dat Music Hall naast de samenwerking met deze producent ook nog andere voorstellingen blijft maken…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 2 ] 28 December 2013 05:02 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Het is idd voornamelijk op kinderen gericht (de voorstellingen duren dan ook niet zo heel lang) bv assepoester duurt een uurtje zonder pauze)

De voorstellingen sluiten goed aan op de belevingswereld van kinderen (veel kleurtjes en dergelijke)

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 3 ] 28 December 2013 05:10 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  440
Geregistreerd  2002-06-02

Gelukkig hebben ze niet alleen kinder voorstellingen gedaan maar ook een prachtige 1953 😊

   Handtekening   

Twee harten, één liefde.
Uit liefde, één hart.

  [ # 4 ] 28 December 2013 05:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Maar 1953 is een uitzondering toch? Die heb ik overigens ook niet gezien…

Edit: Overigens staat deze musical niet tussen de geproduceerde voorstellingen op de website…

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 5 ] 28 December 2013 10:16 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1288
Geregistreerd  2009-02-10

Ik heb meerdere voorstellingen van deze producent gezien. Ik moet eerlijk zeggen dat de voorstellingen niet echt van hoogstaande kwaliteit zijn. De acteerkwaliteiten zijn nou niet om over naar huis te schrijven en de zang is ook niet bij iedereen geweldig.
Maar dat maakt niet uit, mij valt het op, maar een kind merkt dat niet, die heeft echt wel een leuke middag.
Wat me wel opvalt is dat in de meeste voorstellingen steeds zo’n beetje dezelfde mensen spelen in ook ongeveer dezelfde soort rollen. Volgens mij ook stagiaires.

Maar goed, ondanks de kwaliteit van de voorstellingen, vind ik dat ze het goed doen. De voorstellingen sluiten idd goed aan op de belevingswereld van kinderen. Heel veel kinderen komen ook verkleed naar de voorstelling en in de voorstelling zit altijd een element waarbij het publiek betrokken wordt. Je merkt gewoon dat kinderen daar echt van genieten.
Maar ik snap dat volwassenen niet snel voor deze producent kiezen, maar ik denk ook niet dat dat het doel is. Ze richten zich echt heel erg specifiek op kinderen, nog veel meer dan bijvoorbeeld shows als Klaas Vaak.

Trouwens, naast de reguliere voorstellingen, doen ze ook ieder jaar een grote Sprookjesshow en volgens mij loopt dat ook redelijk goed.

   Handtekening   

Wees tevreden met een heel klein beetje.

  [ # 6 ] 28 December 2013 10:43 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1109
Geregistreerd  2005-08-14

Michael van Hoorne is gewoon een mislukte musicalacteur die het zelf maar is gaan doen en daar redelijk “succesvol” mee is geworden door voorstellingen voor kinderen te maken. Heb een aantal jaar geleden Roodkapje gezien omdat ik via een klus al in het theater was en toen kon gaan kijken, het was visueel diep triest en uitvoerend qua acteren en zang ondermaats maar de kinderen vonden het leuk, dus waarom niet. Maar verder zie ik dit bedrijfje de andere producenten niet gauw evenaren.

  [ # 7 ] 29 December 2013 12:17 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De sprookjesmusicals van Van Hoorne zijn in Nederland vooral zo slecht dankzij het optreden van de producent zelf in de voorstelling. Hij kan geen maat houden (al lijkt dat, hoewel nog steeds erg, iets minder te worden, gerantsoeneerd op max 3 x iets herhalen).  Op zich zijn de musicals zelf niet zo slecht.  Vooral de vroegere zaten muzikaal heel goed in elkaar zelfs, met lekkere herkenbare songs.
Nadeel is wel dat er door het ‘kindvriendelijk’ maken soms weinig van het oorspronkelijke sprookje overblijft. De casting van bekende namen pakt ook niet altijd goed uit. Sita, die toch wel moeite heeft met het uitspreken van een zin in ABN is een rare keus voor een prinses, en ook Geert Hoes maakte destijds niet zo’n geweldige indruk in de Gelaarsde Kat. Maud is wel ok, Linda Wagenmakers was dat zeker, en Ron Link heb ik niet gezien.
Ik heb 1 voorstelling van Van Hoorne gezien in de Vlaamse amateursetting, en die was zeker goed te pruimen. De rol van 1 van de wolven, die in NL door Michael van Hoorne zelf werd gespeeld had zelfs een mooi ontroerend moment.

Laten we wel wezen: Van Hoorne haalt het niet bij Studio 100 qua product, Pinokkio, de 3 biggetjes, Robin Hood, Sneeuwwitje en Doornroosje van Studio 100 zijn verreweg superieur aan een willekeurige sprookjesmusical van Van Hoorne.

1953 was een serieus uitstapje, helaas voorzien van een dramatische regie/staging, waardoor het ‘decorwissel de musical’ werd, want op papier was deze musical ook zo slecht nog niet.

Maar kennelijk is de zakelijke kant goed geregeld. Ze weten ook succesnummers van de Engelse televisie naar Nederland te importeren, en de samenwerking met Dromenjager levert ook de uitstekende 2e voorstelling van Woezel en Pip op.

Ik weet niet of het gemakkelijk zal zijn voor Music Hall om de schaal van de Van Hoornes te vergroten tot iets wat tot z’n recht komt in een zaal van de grootte van de Stadsschouwburg in Antwerpen. Aan de andere kant, als je vier rijen vult met het huidige product heb je de kosten er waarschijnlijk al wel uit.