Interessant topic.
Wat ik gek vind is dat in mijn ogen het niveau ontzettend omhoog is gegaan qua talent, alleen is het wel zaak om dan dat talent te gebruiken…
Ik weet niet of ik fout zit, maar in mijn herinnering zag je per serie van bijvoorbeeld op zoek naar, het niveau omhoog gaan, ik weet nog dat ik een aantal nummers daar in voorbij heb horen komen, waar je nu eigenlijk echt niet meer mee weg komt als je kijkt naar hoeveel talent er rond loopt in NL.
- Ben ik de enige die deze herinnering heeft?-
Overigens totaal eens. De grandeur moet echt weer een beetje terug. Mij lijkt een grote epische productie per jaar meer dan genoeg (en dan ook echt episch) en een kleinere reizende voorstelling oid. In plaats van en een BatB, en een bodyguard, én een tweeling, én een Grease etc.. Ik vind het leuk dat er veel wordt geproduceerd omdat ik vaak ga. Maar voor een doorsnee gezin oid is er teveel keuze gok ik.
Nog een vraag; ten tijde van Phantom, Aida, Lion King (onder de noemer écht episch 😉), hoeveel werd er toen op jaarbasis geproduceerd? (Ik was toen redelijk jong, dus kan me dat niet echt meer voor de geest halen..)
Anderzijds Londen is ook niet alles. Kijk je hebt hier ong 45 grote theaters + weet ik hoeveel off west-end, fringe, (semi) professioneel, amateurtheaters. Maar ook hier hebben veel shows last van een moeilijke markt en sluiten er steeds vaker vervroegd producties. Maar ondanks dat ze hier ook aan stunt-castings doen vind ik het niveau hier wel hoger liggen en kom ik in Londen vaker mind-blown het theater uit dan in Nederland.
Heeft ook te maken met het budget en een traditie denk ik. Ik ben benieuwd mocht musical in Nederland overleven hoe we over 10 jaar dingen zien en produceren. Met al het talent dat er nu rondloopt en het aantal (wellicht overdreven/overkill) (voor)opleidingen, cursussen en musicalclubjes die er nu bestaan zie ik qua niveau en kwaliteit van de acteurs een heel rooskleurig bestaan voor me.
Alleen -En dit is heel persoonlijk- zie ik nu het vele talent veelal naar het buitenland trekken, en ik geef ze geen ongelijk.
Ik snap dat mensen het heel jammer vinden dat Celinde geen Belle speelt, maar als jij de keus hebt auditie doen voor BatB in NL mét orkestband of Christine Daaé in Londen is de keuze snel gemaakt..
Niet geheel ontopic, maar wou het toch even kwijt.
Om nog wel ontopic iets toe te voegen, ik vind het dood en doodzonde dat het eigenlijk van ‘eenmans-bedrijf’ met naar mijn mening duidelijke visie, naar een investeerdersgroep is gegaan. Joop heeft mijn inziens keihard gewerkt en heel erg veel voor de Nederlandse musical betekend en daar ook zijn hart en ziel ingestoken ondanks dat het onderaan de streep wel geld op moest brengen. Ik ben bang dat ze nu de hele hart en ziel-approach overslaan en het alleen maar om de keiharde euro’s gaat. Iets dat het product in NL niet goed zal doen.
Bv in Londen gaat het natuurlijk ook om geld verdienen, maar als je budget daar 10x hoger is en/of je een revival doet heb je natuurlijk wel iets meer kans om te slagen. (En ik zeg iets, want zoals ik eerder al zei, ook Londen heeft het zwaar met voortijdig sluiten etc)