Billy Elliot naar Denemarken
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Det Ny Teater in Kopenhagen heeft vandaag bekend gemaakt dat zij de rechten voor Billy Elliot hebben verkregen en dat de musical gepland is om in première te gaan in januari 2015. Billy Elliot zal lopen tot mei 2015, dus voor een gelimiteerde periode. Audities voor de rollen van Billy en Michael zijn gepland voor november van dit jaar.

Dit is mooi en interessant nieuws. Det Ny Theater is een prachtig theater voor een productie als Billy Elliot en met een korte speelperiode lijkt de kwaliteit ook te zijn gewaarborgd. En de manier waarop ze Love Never Dies dit jaar op de planken hebben gebracht belooft veel!

http://www.detnyteater.dk/jobs/?utm_source=Det+Ny+Teater+&utm_medium=newsletter&utm_campaign=Crazy+For+You+forlænget+/+Billy+Elliot+m.m.

  [ # 1 ] 18 December 2013 11:52 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Niet Denemarken maar Noorwegen krijgt waarschijnlijk de primeur van Billy Elliot op het vasteland van Europa. Op 18 september 2014 zal de Noorse versie in première gaan in het Folketeateret in Oslo. Naar alle waarschijnlijkheid voor een periode van 3 maanden. De kaartverkoop voor de eerste 13 voorstellingen is inmiddels begonnen.

De elf-jarige Kevin Haugan zal de rol van Billy vertolken. Onbekend is of er meer Billys zullen gaan spelen.

  [ # 2 ] 07 May 2014 09:57 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Nog vier maanden te gaan voor Billy in Noorwegen in première gaat…

https://www.youtube.com/watch?v=AhyFFYwzWXA

https://www.youtube.com/watch?v=1aMNj8_-GX8

En nog negen maanden te gaan voor Denemarken…

https://www.youtube.com/watch?v=ocE-MkW5Roo

[ Gewijzigd: 18 February 2015 08:00 PM by DenP ]
  [ # 3 ] 12 September 2014 11:00 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

een aantal productiefoto’s van de Noorse Billy Elliot die komende donderdag, 18 september, in première gaat: https://www.flickr.com/photos/scenekvelder/sets/72157647002234239/

Qua staging gaat de productie er zo te zien heel anders uitzien dan het origineel, ben heel erg benieuwd hoe anders het gaat worden en hoe het allemaal in het Noors gaat klinken.

  [ # 4 ] 18 September 2014 09:44 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Net terug van de première van de Noorse Billy Elliot. Een verrassend andere voorstelling dan de originele versie. Na zo vele voorstellingen in Londen dus echt even wennen. De Noorse Billy Kevin Haugan veroverde de harten van het publiek en stond met zichtbaar veel plezier op het podium.

[ Gewijzigd: 25 September 2014 10:47 AM by DenP ]
  [ # 5 ] 14 November 2014 08:24 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

De titel van deze thread dekt onderhand de lading niet meer. Billy Elliot probeert volgend jaar heel Europa te veroveren. Naast de productie in Kopenhagen (première januari 2015) staan nieuwe producties verder gepland in:

Tallinn, Estland (eind maart)
Reyjavik, IJsland (maart)
Rome, Italië (begin mei)
Helsinki, Finland (augustus)
Chorzow, Polen (eind oktober)

  [ # 6 ] 23 January 2015 08:49 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Gisteren ging Billy Elliot in première in Det Ny Theater in Kopenhagen. Na Oslo de tweede productie die ik zie, die totaal anders is dan de originele productie, als het gaat om décor, choreografie, etc. Uiteraard wel hetzelfde script en muziek. Spannend dus omdat je je van tevoren afvraagt wat de Denen ervan maken en of de productie hetzelfde gevoel weet over te brengen als de originele versie.

Waar de Denen veel werk van hebben gemaakt is het décor, dat er werkelijk schitterend uitziet en zeer ingenieus in elkaar zit. Een soort ANNE meets Billy. Het huis van het gezin Elliot komt namelijk in zijn geheel (met open muren) naar voren geschoven op de momenten dat de scènes zich daar afspelen. Compleet met voordeur, een gang met trap naar boven, een soort rommelhok onder de trap en aan de achterkant de keuken. Op de eerste verdieping zien we de slaapkamer van Billy en de badkamer. Al naar gelang waar de scène zich afspeelt draait het huis om zijn as. Met een beetje draaien en een paar extra wanden die aanschuiven komt uit dit décorstuk ook het buurthuis tevoorschijn. Beide locaties ademen de sfeer van de jaren ‘80 uit en voegen echt iets toe aan de productie. Verder spelen een aantal scènes zich duidelijk af op straat, met de voordeuren van de huizen, en grote muren.

Geen filmpje aan het begin, maar een soort van nieuwsbericht (als ik het allemaal goed heb begrepen) over de situatie in Engeland, gevolgd door de ‘laatste’ sportberichten, waarna The Stars Look Down wordt ingezet. Mijnwerkers komen in een lift naar boven en daarna wordt het enigszins statisch als iedereen op een rijtje staat en het nummer verder wordt gezongen. Een leuke vondst is wel de typisch Engelse telefooncel, waar George via de telefoon het nieuws krijgt van de staking die doorgaat, waarna tall boy zijn vooraankondiging doet aan de rest van de wachtenden. Tijdens de zangsolo van Billy is hij aan het hinkelen, waarbij hij een muntstuk op het vakje gooit waar hij niet op mag staan (zoals wij dat doen met een steentje) dat small boy aan het eind opraapt en Billy boos op hem wordt.

De keuken ziet er prachtig uit, al is hij wat aan de kleine kant voor de ontbijtscène, die dan ook een beetje wordt afgeraffeld. Wel zien we Billy vanuit zijn kamer de trap naar beneden afkomen, in het rommelhok vindt hij in de wasmand het pasteitje van oma. Als oma dan haar worstebroodje gaat zoeken loopt ze de hal in en de trap op. Het ziet er allemaal prachtig uit op deze manier en gebeurt wel vaker in deze show: dat men dingen laat zien die je normaal niet ziet. Tijdens Merry Christmas Maggie Thatcher zie je Michael zijn kado eerst uitpakken, een voetbalshirt, en vervolgens ruilen met iemand anders voor Cindy the Nurse.

Shine klinkt goed en ziet er ook weer mooi uit. Mrs Wilkinson (Julie Steincke) is zoals ze moet zijn. Grandma’s Song speelt zich weer af in de keuken, zonder verdere poespas. Alleen oma aan de keukentafel en Billy die naast haar op de tafel zit. Eenvoudig, maar mooi.

Solidarity lijkt uit te lopen op een wedstrijdje “wie kan de mooiste choreografie maken voor dit nummer?”. Zowel politiemannen als mijnwerkers doen hier wel erg veel balletpasjes, waardoor de rauwheid wat ontbreekt. Mooi voor het oog, maar de intentie van het nummer wordt er wel door verzwakt. Dat gebeurde wel vaker. Ook angry dance moet qua intenties wat inboeten en kan beter “The riots” (de rellen) genoemd worden, Het begint mooi met Billy die tappend door het huis gaat (wel iets te voorzichtig en netjes getapt, zonder echte woede) en door de voordeur op straat komt, maar dan wordt het nummer overgenomen door het ensemble en verdwijnt Billy zelfs helemaal van het podium. Als hij terugkomt dan komt er een slap aftreksel van de confrontatie met de politieagenten met hun schilden, om vervolgens te eindigen met een politieauto die wordt belaagd door de mijnwerkers, Billy dansend op de auto en vervolgens de auto op zijn kant en een grote steekvlam. Indrukwekkend qua staging, maar te weing de Angry Dance van Billy. Expressing yourself nog even in de eerste akte: mooie slaapkamer van Michael (met posters o.a. van Wham en Boy George) en prima tap van Michael en Billy. Geen dansende jurken of Las Vegas Girls, maar gewoon Billy en Michael. Sober maar wel doeltreffend.

In de tweede akte is het in het begin net andersom. Deep Into The Ground mist het treurige en weemoedige dat vader (Kristian Boland) uitstraalt, maar hij heeft zo’n goede stem dat het een prachtig luisterliedje wordt. Met het mooie décor, een schitterende kerstboom en meeneuriend ensemble waan je je in een burthuis waar het eventjes gezellig is en mensen samen kerst vieren. Een andere aanpak, die verrassend goed werkt. De scène tussen Billy en Michael wordt dan weer en klein beetje afgeraffeld, met tussen neus en lippen door de opmerking van Michael over de notenkraker. Overigens wel opgepikt door het première publiek, dat na elke scène hard applaudiseerde.

Dreamballet ziet er mooi uit, maar ook erg voorzichtig qua choreografie. Wel mooi samenspel tussen jonge en oude Billy. He Could Be A Star gaat op dezelfde manier als in Nederland. Mooi de scène vlak voor het begin van het lied. Vader komt terug van een dag werken in de mijn, zoon staat hem op de wachten bij de voordeur en dan begint vader te zingen. Ook de auditie gebeurt op gelijke wijze als in Nederland, enige verschil is dat de toelatingcommissie op het podium te zien is, en dat is ook nog zo aan het begin van Electricity. Eén van de commissieleden staat recht tegenover Billy als ze vraagt wat er door hem heen gaat als hij danst en dan begint Billy eigenlijk meteen te zingen. Qua timing had hier veel meer drama uit kunnen worden gehaald, net als bij sommige andere scènes, waardoor het minder goed binnenkomt als zou kunnen. Ook de dans blijft aan de voorzichtige kant, met opvallend onderdeel het gebruik van een evenwichtsbalk, waarop Billy een soort van turnoefening doet. Ook na afloop een slechte timing. Het publiek had duidelijk zin in een lang en hard applaus, terwijl één van de heren van de toelatingscommissie al gewoon met zijn tekst begint en vader Elliot succes wenst met de staking. Even tien seconden wachten en Billy zijn volledige applaus gunnen was er even niet bij.

De finale is weer opvallend. De hele cast in shirts met daarop de vlag van Engeland. De finale begint met de balletmeisjes en….. small boy die tapt zoals Billy normaal zou doen. En deze small boy (Frederik Rose Christensen) deed het eigenlijk heel erg goed. Langzamerhand vervoegt de rest van de cast zich bij de meisjes en small boy en wordt de finale meer een slotapplaus, met Billy die aan het eind zijn applaus haalt.

Er zijn drie Billys in Denemarken. De première werd gespeeld door Carl-Emil Lohmann. Hij heeft een leuke uitstraling en een prachtige stem. Speelde al eerder rollen in Det Ny Teater, zoals Gustave in Lover Never Dies. Ik krijg de indruk dat niet zozeer op danscapaciteiten is gecast, maar op het geheel. Zijn dans oogt wat aangeleerd en erg voorzichtig, al zaten er een paar mooie sprongen bij. Maar hij zet toch een prima Billy neer.

Al met al een mooie voorstelling, met name door het décor, dat nieuwe mogelijkheden biedt. Ook wat minder geslaagde dingen als je deze productie vergelijkt met het origineel, maar dat maakt het interessant om naar te kijken. En uiteindelijk toch gewoon niet te veel vergelijken en de show op zijn eigen merites beoordelen. En dan kom je tot de conclusie dat het de moete waard is om naar Kopenhagen af te reizen.

[ Gewijzigd: 26 January 2015 10:13 AM by DenP ]
  [ # 7 ] 24 January 2015 11:07 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Na de première afgelopen donderdag de voorstelling in Kopenhagen nog twee keer kunnen zien, nu vanaf een betere plek. Ook een tweede Billy aan het werk gezien: Nicolas Stefan Anker Markovic. Ik blijf enthousiast over het prachtige decor. Het kost wel veel tijd om alles na elke scene weer klaar te zetten voor de volgende scene (opgelost door tussenmuziek) maar het ziet er echt prachtig uit en geeft ook extra mogelijkheden. Zo zien we ook de postbode de brief van de Royal Ballet School gewoon in de brievenbus stoppen. Leuke details die het geheel versterken.

Angry Dance in zijn geheel ziet er goed uit, ondanks de beperkte rol van Billy. Maar hier wordt een prachtig beeld gegeven van de strijd tussen mijnwerkers en politie. Als de politieauto op het podium staat wordt zelfs de politieagent eruit gesleurd en in elkaar getrapt, waarna de auto in brand wordt gestoken met een molotov cocktail. Merry Christmas Maggie Thatcher begint hier niet met de donaties, maar gaat na een inleidend praatje over tot het nummer zelf, met de balletmeisjes in blauwe jurken en een ‘Thatcher-pruik’ op het hoofd. Op het podium verder ook een klein bandje, die na afloop van de pauze eerst een instrumentale Born To Boogie speelt.

Julie Steincke is echt geweldig in de rol van Mrs. Wilkinson. Ze speelt de rol wat sympathieker dan normaal, maar dat pakt heel goed uit. Ze zingt en danst verder voortreffelijk.

De twee Billys die ik gezien heb acteren goed en zingen fantastisch. Was Carl-Emil bij de première nog wat wiebelig, vandaag was het al een stuk sterker. Ook Nicolas deed het prima. En small boy die de finale begint met zijn tap: een hele leuke vondst, al betekent het ook dat small boy hier iets ouder (ongeveer 10 jaar) is dan ‘normaal’.

Det Ny Teater heeft prachtige scenefoto’s op zijn website gezet (http://www.detnyteater.dk/billy-elliot/foto/) die een goed beeld geven. Alles bij elkaar een prachtige productie die tot en met 3 mei gaat spelen. Det Ny Teater kennende zullen ze er wel een week of wat aan vastplakken, maar een echte lange verlenging verwacht ik niet.

[ Gewijzigd: 25 January 2015 04:52 PM by DenP ]
  [ # 8 ] 25 January 2015 11:28 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Erg leuk om je verslagen te lezen. Mooie scènefoto s inderdaad en als ik eerlijk ben ziet het er zelfs beter uit dan de originele productie.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 9 ] 26 January 2015 10:32 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Dank! Er is echt goed nagedacht over deze productie en er is veel aandacht besteed aan details. En in Billy Elliot zijn het wat mij betreft de details en kleine gebaren die de show voor een groot deel maken en ervoor zorgen dat je ook na zoveel keer de musical gezien te hebben je nog steeds je ogen uitkijkt.

Nog één van die mooie kleine details is de wat grotere rol van small boy. In het begin (The Stars Look Down) jat hij dus het muntstuk dat Billy op de grond gooit bij het hinkelen (in plaats van de lolly die Billy van hem afpakt in de originele versie). Na He Could Be A Star geeft hij datzelfde muntstuk netjes terug aan Billy, als iedereen een bijdrage levert aan vader en zoon Elliot, om de kosten voor de auditie te dekken. Een klein detail, zo klein dat je er pas dagen later aan denkt (en waarschijnlijk ben ik één van de weinigen die het ziet), maar het geeft wel aan dat er echt zorg is besteed aan deze productie en alles tot in de puntjes is overdacht.

En in de wc scène, na Solidarity, stapt small boy uit één van de wc hokjes, loopt naar de wasbak om zijn handen te wassen en besluit op het laatste moment om dat niet te doen. Daarna zien we Billy één van de hokjes inrennen, achtervolgd door Mrs. Wilkinson.

Thuisgekomen kwam ik er trouwens achter dat ik twee jaar geleden première Billy Carl-Emil Lohmann ook in Love Never Dies heb gezien als Gustave en ik ook al onder de indruk was van zijn heldere stem.

[ Gewijzigd: 26 January 2015 10:34 AM by DenP ]
  [ # 10 ] 26 January 2015 11:19 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De scenefoto’s zien er inderdaad erg mooi uit. Die Engelse-vlag kleding waarin kennelijk het applaus wordt gehaald vind ik wel een misser van de bovenste plank. Wat is de boodschap? Proud to be British? Dat lijkt me niet echt kloppen met de achtergrond van de personages die ze spelen.

Ik vroeg me wel het volgende af (n wit want is spoiler voor de mensen die de show nog niet hebben gezien):
Gaat vader in deze versie wel of niet een dag als Scab de mijn in om Billy een kans te geven. Ik krijg de indruk dat hij in de Britse versie op tijd wordt weerhouden. En dat hij in de Nederlandse versie dat wel doet, en daarvoor kennelijk wordt vergeven. Dat laatste vind ik in deze harde context namelijk niet zo geloofwaardig

  [ # 11 ] 26 January 2015 12:33 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Deze manier van finale vind ik ook niet echt passend. Alleen de vondst van small boy die opent vond ik verrassend en leuk, maar verder loopt de finale veel meer uit op een ‘gewoon’ slotapplaus en niet meer op een onderdeel van de show. En ja… die Engelse vlaggen doen pijn aan de ogen (al heb ik geen enkele aversie tegen Groot-Brittanië als zodanig hoor).

Wat je vraag betreft:
Vader gaat hier tussen de haag van mijnwerkers door en probeert zich te verschuilen, maar wordt opgemerkt door zijn makkers en zoon. Hij gaat daadwerkelijk de mijn in, en komt schuldbewust ‘s avonds terug naar huis. En legt dan uit dat hij geen andere keuze had… “I’d do the same for you”., zingt hij Tony ook toe. Ik vind het persoonlijk wel geloofwaardig. Hij staat voor de keuze, is trots genoeg om zelf de problemen op te lossen “I got us in this mess, I’m the one to get us out” zegt hij natuurlijk ook tegen Mrs. Wilkinson, dus hij neemt zijn verantwoordelijk en probeert het op deze manier op te lossen, hoe verkeerd het ook is en indruist tegen zijn principes. Vader en zoon ruziën dan met elkaar, Billy komt tussenbeide en krijgt een hengst van vader, en Big Davey roept iedereen tot de orde en iedereen vergeeft vader en geeft hem geld.

[ Gewijzigd: 26 January 2015 12:41 PM by DenP ]
  [ # 12 ] 30 April 2015 08:20 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Musicalworld had een interview met de producent van deze Deense Billy Elliot:

http://www.musicalworld.nl/artikel/kbenhavn_een_andere_billy_elliot/P1/

  [ # 13 ] 01 May 2015 12:08 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Leuk! Ben benieuwd naar wat je zelf van de show vond!

  [ # 14 ] 17 October 2015 07:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  339
Geregistreerd  2010-02-07

Gisteren en vandaag de Italiaanse versie van Billy Elliot in Rome gezien. Was het gisteren, de eerste keer dat ik deze versie zag, nog wel even wennen en slikken, vandaag viel het een beetje beter op zijn plek, al zijn er een aantal keuzes die ik nog niet helemaal begrijp. Alessandro Frola is de Italiaanse Billy en hij is daarmee de enige Billy. Een zware klus, zeker als je je bedenkt dat de avondshow pas om 21:00 uur begint en dus om middernacht pas klaar is.

Een uitgebreider verslag volgt binnenkort op een andere plek op het world wide web.

[ Gewijzigd: 07 February 2016 08:35 AM by DenP ]