Musical of muziektheater. Wat is het verschil?
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Naar aanleiding van de mooie recensie hier van Wuthering Heights door Jeroen werd ik aan het denken gezet. Jeroen schrijft het volgende:

“Of we Wuthering Heights een musical moeten noemen is de vraag, Er zitten zeker liedjes in, veelal met een folk-achtergrond, al komt er ook een songfestival-rock-nummer voorbij, maar toch voelt het niet echt musical. Laten we voor het veilige muziektheater gaan, en in die categorie is het zeker een hoogtepunt.”

Op het forum lees ik wel vaker berichten van gelijke strekking, bijvoorbeeld: “Een musical wil ik het niet noemen, het is meer muziektheater.”

Maar wat is nou eigenlijk het verschil? Mijns inziens is muziektheater een verzamelnaam voor verschillende genres, zoals musical, ballet, opera, etc. Het is dus heel goed mogelijk dat iets geen musical is (of niet voldoet aan jouw definitie van wat een musical is of zou moeten zijn), maar dan moet het wel iets anders zijn. Bijvoorbeeld een toneelstuk met liedjes. In die zin kan iets op zichzelf geen muziektheater zijn. Het moet altijd binnen een subgenre vallen.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie daarover denken. Hebben jullie vaste definitie voor jezelf van wat het een of het ander is of is het misschien meer een gevoelskwestie?

Neemt overigens niet weg dat ik Wuthering Heights prachtig vond en iedereen van harte kan aanraden. Goede airco ook in het DeLaMar. Niet onbelangrijk deze dagen.

  [ # 1 ] 12 June 2023 09:55 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2006-09-04

Muziektheater is dat het in de eerste plaats om het toneelstuk draait en er komt af en toe een liedje of muzikaal stuk voorbij. De nadruk ligt op het acteren.

Bij een musical is de muziek/ de liedjes frequenter en is het acteren van ondergeschikt belang.

Zo heb ik het althans altijd opgevat.

WH ook gezien. Mooi gedaan. De liedjes die er in zaten waren goed. Ik moest wel wennen aan de subtitles. Onbewust gingen mijn ogen toch naar boven terwijl ik prima Engels versta 😅

Ik vond de 2 hoofdrolspelers alleen wat minder overtuigend in de kinderrollen.