1 of 3 |  1 2 3 > 
Les Miserables 26 April 2008
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Gisteren was het dan eindelijk Les Miserables voor mij. Mijn verwachtingen waren erg hoog, wat eigenlijk al een slecht teken was, want dan kan het bijna alleen maar tegenvallen. Maar gisteren is mij iets overkomen wat mij bij nog geen enkele andere musical is overkomen. Vanaf de allereerste klanken van het orkest t/m de allerlaatste was ik in trance en onder de indruk.
Alles klopt bij deze voorstelling: De muziek, het decor en vooral de cast, waarvan ik er velen nog nooit in een musical had gezien.

Natuurlijk begin ik eerst bij René van Kooten. Het enige musicalbeeld dat ik van hem heb is uit Hamelen. Dan kun je je misschien voorstellen dat ik hem niet echt voor me zag als Jean Valjean. Maar het enige woord dat ik voor hem heb is: Geweldig. Ik heb nog nooit bij een musical meegemaakt dat het applaus al tijdens de laatste noten klinkt. Bij ‘Breng hem thuis’ was dat, terecht, wel het geval.

Nurlaila Karim vond ik al goed sinds de eerste keer dat ik haar had horen zingen, maar toch snap ik kritiek op haar wel. Ze heeft een stem waar je van moet houden. En soms is het ook veel te hard, te schreeuwerig en te snel. Maar als Fantine straalt ze een soort rust uit, die ook in haar stem duidelijk naar voren komt. Het is dan echt een genot om naar haar te luisteren.

De Thénardiers werden gisteren door Carlo Boszhard en Kirsten Cools gespeeld. Wat zijn die rollen toch een leuke combinatie van slecht en komisch. Als toeschouwer ben je af en toe echt wel even toe aan deze luchtige stukken. Carlo Boszhard doet deze rol goed, maar probeert er soms toch nog iets extra’s van zichzelf aan toe te voegen. Dat mag van mij best, alleen moet dat niet te gek worden, gelukkig werd het dat ook niet.

Wim van den Driessche doet het ook zà³ goed als Javert. Als toeschouwer zie je Javert in het begin als de slechterik, maar later begrijp je dat hij gewoon niet anders kan. Hij is zo serieus met de wetten en gaat daar zo ver mee dat hij zichzelf gewoon van kant maakt. Ik was trouwens erg benieuwd hoe ze zijn dood wilden laten zien. Ik vind het knap gedaan.

De persoon waar ik erg van onder de indruk was, was Céline Purcell. Ik had haar nog nooit in een musical gezien. Ik weet niet waarom, maar ik dacht altijd dat ze niet zo goed was. Ik denk dat dat vooral kwam door reacties van mensen om mij heen. Maar gisteren ben ik erachter gekomen dat ik het dus helemaal mis had! Ze is een fantastische eponine! ‘Heel alleen’ doet ze al geweldig, maar haar hoogtepunt komt bij ‘de regen maakt de velden groen’. Ze speelt haar sterfscène zo verschrikkelijk goed. Op het laatst stokte haar stem dan een beetje, zodat je echt merkte dat ze langzaam dood ging. Pas na dat nummer merkte ik dat de tranen over mijn wangen liepen.

Jamai Loman & Freek Bartels zijn als Marius en Enjolras erg overtuigend. Ik vind het knap. Allebei zo jong, maar allebei zo veel talent! Ze zingen zuiver en ook met hun acteerwerk overtuigen ze! Om jamai moest ik wel een beetje lachen bij ‘mijn hart zingt het uit’. Het eerste zinnetje zong hij zà³ uitbundig. Erg leuk bedacht.

En dan Suzan Seegers als Cosette. De eerste keer dat ik haar zag was als Eliza Doolittle in My Fair Lady. En vanaf dat moment is ze me bijgebleven. Ik weet niet precies wat het is, maar ze doet me gewoon iets. Klein meisje met fantastische stem en ook een fantastische verschijning. Ik kan best begrijpen dat je van haar stem moet houden…en ik hou er dus gewoon van. Cosette is maar een heel klein rolletje. Ik wist dat, maar ik had gedacht dat hij wel iets groter was. Mijn mening is dus dat Suzan zeker klaar is voor een grote rol en ik vind ook dat ze na Les Miserables een échte hoofdrol mag krijgen.

Uit dit verslag kun je opmaken dat ik erg genoten heb, toch heb ik nog wel een kritiekpuntje. Verstaanbaarheid! Van het eerste kwartier waarin het alleen om Jean Valjean draait, heb ik bijna niks meegekregen qua tekst. Ik denk niet dat dit echt door René komt. Ik heb te weinig verstand van zulke dingen om te weten waar het dan wel door komt. Hetzelfde geldt voor Carlo, ook veel stukken van hem vond ik slecht verstaanbaar.

Maar al bij al ben ik erg onder de indruk. Mijn verwachtingen zijn zeker voor 99% waargemaakt. En deze musical is meteen naar nr. 1 in mijn lijstje gestegen!

Als ik dingen ben vergeten, hoor ik het graag.

  [ # 1 ] 27 April 2008 04:30 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  317
Geregistreerd  2006-01-26

je hebt mooi bechreven Lisa!
FIjn dat je het naar je zin hebt gehad,ik wil graag snel naar Les Miserables,want ben zo benieuwd!

   Handtekening   

http://www.robbertvandenbergh.nl

  [ # 2 ] 27 April 2008 04:31 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

Lisa, wat een mooi verslag, volgens mij krijgen meer en meer mensen last van een nieuwe verslaving 😉

  [ # 3 ] 27 April 2008 05:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Les Mis is idd verslavend ja…

Wat vond je van de kinderen Lisa?

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 4 ] 27 April 2008 05:14 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

Nice verslag!! :tanden: Ik ben nu al 2x geweest en mag zaterdag voor de 3de keer en weet 100% zeker dat het daar niet bij blijft… :tong:

  [ # 5 ] 27 April 2008 05:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Scarletwoman - 27 April 2008 05:08 PM

Les Mis is idd verslavend ja…

Wat vond je van de kinderen Lisa?

Zie je. Ik wist dat ik iets vergeten was, haha..
Volgens mij waren het dezelfde kinderen als tijdens de premiere. Kleine Cosette was in ieder geval Zilver Dudink.
Ik kan heel erg genieten van kinderen die zo mooi zuiver kunnen zingen en Zilver kon dat zeker. Ook de Gavroche was erg goed. Ik weet niet wie dit was. Maar het lijkt mij toch moeilijk om te spelen dat je sterft. Kleine Eponine is echt maar een heel klein rolletje, je zou het niet eens merken als ze er niet in zat. Hoe zit dat eigenlijk? Zijn de kinderen die Eponine spelen, meisjes die eigenlijk voor Cosette auditie hadden gedaan, maar die ze net niet goed genoeg vonden? Of hebben ze voor Eponine ook echt audities gehouden?

  [ # 6 ] 27 April 2008 05:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

De audities zijn tegelijkertijd gehouden.
De meisjes die voortijdig afvielen (dus voor de finale auditie) maakten evengoed nog kans voor het rolletje van Eponine.
Maar de finale auditie was alleen voor de rol van kleine Cosette. Toen waren er nog 11 meisjes over en ze hadden er 6 nodig…
Maar van de overgebleven 5 meisjes is er iig één alsnog Eponine geworden… De overige 4 mogen in de herkansing voor de tweede groep kinderen 😉

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 7 ] 27 April 2008 05:46 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik was er gisteren ook en ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij wat lisaatje hierboven geschreven heeft 😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 8 ] 27 April 2008 05:50 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Overigens, ik denk niet dat je exact dezelfde kids had als tijdens de première, want ze zijn voor de première speciaal geselecteerd (op uiterlijk en niet op stem!). Normaal spelen ze in andere groepjes. Dus als je Zilver had als kleine Cosette, dan had je waarschijnlijk Tom als Gavroche en Richelle als Eponine (? Wie verbetert mij eventueel…?)

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 9 ] 27 April 2008 05:52 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  161
Geregistreerd  2004-09-23

Scarletwoman - 27 April 2008 05:50 PM

Overigens, ik denk niet dat je exact dezelfde kids had als tijdens de première, want ze zijn voor de première speciaal geselecteerd (op uiterlijk en niet op stem!). Normaal spelen ze in andere groepjes. Dus als je Zilver had als kleine Cosette, dan had je waarschijnlijk Tom als Gavroche en Richelle als Eponine (? Wie verbetert mij eventueel…?)

Ik heb gelezen dat Gavroche Rick was gisterenmiddag

  [ # 10 ] 27 April 2008 05:55 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Pleegje - 27 April 2008 05:52 PM
Scarletwoman - 27 April 2008 05:50 PM

Overigens, ik denk niet dat je exact dezelfde kids had als tijdens de première, want ze zijn voor de première speciaal geselecteerd (op uiterlijk en niet op stem!). Normaal spelen ze in andere groepjes. Dus als je Zilver had als kleine Cosette, dan had je waarschijnlijk Tom als Gavroche en Richelle als Eponine (? Wie verbetert mij eventueel…?)

Ik heb gelezen dat Gavroche Rick was gisterenmiddag

Kan best want ik weet ook dat Tom ziek was afgelopen week. Maar normaal gezien speelt Zilver met Tom als Gavroche…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 11 ] 27 April 2008 07:45 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Top verslag Lisa!
Ik dacht dat het dezelfde waren als op de premiere, maar dan heb ik me denk ik vergist?
Nou ja, Zilver is iig zéker dat we die hadden.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 12 ] 27 April 2008 07:55 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Veertje - 27 April 2008 07:45 PM

Top verslag Lisa!
Ik dacht dat het dezelfde waren als op de premiere, maar dan heb ik me denk ik vergist?
Nou ja, Zilver is iig zéker dat we die hadden.

Als het Zilver was, heeft ze aan haar Amsterdamse accent gewerkt   😄

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 13 ] 28 April 2008 07:37 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  143
Geregistreerd  2006-05-16

rick is wel duidelijk herkenbaar aan z’n blonde haar

   Handtekening   

http://fan.clubs.nl/dennismarquez en http://fan.clubs.nl/maaikebrussel

  [ # 14 ] 28 April 2008 08:10 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Verslag Les Mis, 26-04-2008, matinee.

Vandaag zou eigenlijk mijn 1e keer Les Mis worden.
Maar omdat ik 20-04 naar de première mocht, werd dit mijn 2e keer.
Ik had er wel weer ontzettend veel zin in.
Op Rotterdam centraal kwam ik toevallig Chantal en haar moeder tegen, en samen reisden we met de metro verder naar het Luxor.
Daar aangekomen zag ik meteen Lisa en Marc, en niet lang daarna kwamen er nog een aantal fans, dus het was gezellig druk bij de a.i.! 📣
Rond 12.15u ofzo kwam de bus, en daar kwam o.a. Wim uit, waarmee ik op de foto ben gegaan.

Niet lang daarna kwam Carlo voorbij gelopen, en ook daarmee een foto.
(hij vroeg aan mij: lach je wel? maar zelf had ie z’n ogen net dicht *lol*).

Daarna kwam ook Freek (die ik niet eens herkende door de zonnebril die ie op had :ohoh:) en ook met hem op de foto:

We zaten nog op René te wachten, maar helaas was hij al binnen (andere ingang denk ik 😄).
Daarna maar het Luxor binnen gegaan, en boven (buiten) nog wat staan drinken.
Rond 13.50u ging ik de zaal in (rij 1 📣) en iets over 14.00 uur begon de show.
Weer meteen kippenvel, van de prachtige muziek.

De cast:
Jean Valjean-René: weer helemaal super, hij weet me echt te raken.
Javert-Wim: echt heel erg goed! Jammer dat bij Ster (zo heet dat nummer geloof ik) toen ie z’n hoed af deed een stuk van zijn pruik mee ging, waardoor dat hele nummer dat haar zo bleef staan, waardoor het een beetje lachwekkend werd :ohoh:
Marius-Jamai: tsja die is gewoon super, hij zingt prachtig, acteert goed, echt een mooie rol.
Ik moet wel om ‘m lachen als ie begint met Mijn Hart Zingt Het Uit, zo lekker onzeker, echt leuk.
Enjolras-Freek: ook echt geweldig! Die jongen MOET een musical award(nominatie) krijgen!!!
Cosette-Suzan: iets beter dan bij de première, maar ben nog steeds niet kapot van haar :ohoh:
Fantine: Nurlaila: ze is zo ontzettend goed! Alleen heel af en toe mag het volume ietsje minder van mij 😄
Eponine-Céline: het is niet te geloven, maar Céline wist mij kippenvel te bezorgen! Ze zong zo mooi, zo krachtig, echt uit haar tenen. Wow.
Thénardier-Carlo: super gespeeld. Zijn opmerking tegen de kale dirigent was echt zo grappig (hij stond voor de dirigent, kijkt m ff aan, zegt heel snel “leuk haar” en speelt meteen weer verder. Je kon mij echt opvegen *lol*)!
Madame Thénardier-Kirsten: Kirsten is echt super! Ik heb Marjolein niet gemist, dus ze doet echt niet voor haar onder ofzo 😄
De kleintjes waren ook heel goed, vooral kleine Gavroche 😄

Verder een mooie show met veel kippenvel en 2 keer tranen.
Geen rare/niet kloppende dingen ofzo erin verder.
Na de show moest ik naar de wc (niet boeiend, maar), ik deed daar de 2e deur open, en stootte echt keihard mijn arm :sad:
Dus heb nu een grote blauwe plek :roll:
Naja, daarna nog ff naar de a.u. in de hoop René nog ff te zien, maar we zagen alleen Nurlaila en Suzan nog ff, en nog wat ensemble/crew-leden, en ook kwam Marjolein nog aan 😄
Daarna nog ff naar de andere kant van het gebouw gelopen om op Jamai te wachten, maar dat duurde best lang, dus zijn we (Lisa, Marc en ik) maar wat gaan eten en ging ik naar huis.
Was een mooie/gezellige dag, bedankt allemaal!

[ Gewijzigd: 28 April 2008 08:28 PM by Veertje ]
   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 15 ] 28 April 2008 08:33 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

Mooie verslagen en leuke foto’s Veer!! :tanden: Ik vind Wim en Freek echt zo vriendelijk enzoo :tanden:

 1 2 3 > 
1 of 3