1 of 2 |  1 2 > 
Les Mis 20 mei 2008 met inleiding
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Les Mis 20 mei2008.

Voor Les Miserables worden momenteel een aantal inleidingen gegeven. Afgelopen dinsdag was de eerste. Met in het achterhoofd de inleidingen zoals M-Lab die geeft ging ik naar het Nieuwe Luxor. Als eerste kregen we een filmpje te zien dat ook werd gebruikt op de persdag. Een minuut of vijf aan productionele feitjes, showbeelden en korte uitspraken van de nieuwe cast. De inleiding werd gegeven door Guido Jonckers, de Resident Director. Hij was duidelijk erg zenuwachtig. Het gevoel bekroop me nogal dat het allemaal uit de losse pols ter plekke werd bedacht. Niet ten positieve, want ik heb helemaal niets gehoord wat ik nog niet wist. Het was inhoudelijk eigenlijk alleen interessant als je bij de woorden ‘Les Miserables’ denkt: ‘Wat is dat? Nooit van gehoord’ Het enige wat hij aan ‘nieuwe info’ vertelde was dat Mackintosh bij een try out heeft gezegd dat Wim van den Driessche over drie maanden wel eens de beste Javert ooit zou kunnen zijn.

Uiteraard mochten er vragen worden gesteld, maar aangezien Guido al heel duidelijk had aangegeven niet inhoudelijk op het stuk in te willen gaan, omdat we het ‘zo zouden gaan zien’ heb ik sowieso maar geen vragen gesteld, want dat was eigenlijk wat me juist zo interesseerde. Naast ons zat een vrouw die wel graag vragen wilde stellen van hoog niveau. Zoals ‘Is Rene van Kooten speciaal voor deze rol gecast?’ Dan denk ik echt bij mezelf ‘Nee hij was eerst Marius, maar dat pakte niet zo lekker uit, muts.’

Het enige inhoudelijk wat Guido ons mee wilde geven, omdat hij dat zelf niet geheel duidelijk vond was ‘de gele vrijlatingsbrief’. Dat zou niet geheel duidelijk zijn voor hem, omdat we ons tegenwoordig niet meer kunnen voorstellen wat dat betekent (Klaske zei later nog tegen me ‘Denk eens aan de Jodenster, dat dekt de lading’). Voor mijn gevoel is die ‘gele vrijlatingsbrief’ heel erg duidelijk. Hij krijgt ‘m aan het begin van de proloog, vervolgens laat ‘ie hem zien op meerdere plaatsen en krijgt daardoor ‘problemen’. Daarna komt ‘ie bij de Bisschop die niets van de brief wil weten. Tot slot van de proloog verscheurt Valjean overduidelijk, met een spot erop de brief met grootse gebaren op de maat van de muziek. Volgens mij dus echt wel een van de meest duidelijke dingen in de voorstelling. Kan ook aan mij liggen hoor… 😉

Het is alweer een paar weken geleden dat ik de voorstelling zag, niet lang na de premiere. En eerlijk gezegd maakt dat een wereld van verschil. De vorige keer had ik echt zo’n Zo-dat-hebben-wegezien-gevoel, het is immers zo’n klassieker die je gezien moet hebben. Dan zat ik nog wel in het midden op rij 7. Volgens mij kan dat niet veel beter. Nu, op de hoek van rij 5, met een deels andere cast, raakte het me wel.

Nog een paar kleine aanpassingen en ik denk dat ik een volgende keer een briljante voorstelling zou zien.

Groot voordeel dat dhr. Bjorn Dobbelaere achter de dirigeerstok stond. Meer rust in de muziek en het orkest was feilloos.

Zoals de meeste doen op het forum, een lijstje met cast.

Rene van Kooten.
Onvoorstelbaar. Ik kan het niet anders zeggen. Hij maakte diepe indruk op me met onder andere ‘Wie ben ik’. Een prachtige ontwikkeling naarmate hij ouder wordt. In drie uur tijd oud worden en de pijp uitgaan is een hele opgave, maar het was verbluffend. Dit keer was ‘Breng hem thuis’ ook goed gezongen, maar ik heb niets met Rene’s falset stem. Het is goed, maar het raakt me niet. Het klinkt een beetje onnatuurlijk.

Wim van den Driessche.
Ik ben dol op deze man in zo goed als alles wat hij doet. Vorige keer deed het me niet zoveel, maar nu… Oh my, wat een Javert. Ik kreeg sterk het gevoel dat er twee ‘gelijken’ tegenover elkaar staan. Zowel Javert als Valjean zijn van een ander kaliber, de een niet beter dan de ander, de een niet slechter dan de ander. Totaal ander milieu, maar ze doen niet voor elkaar onder. Ondanks alles zit er wel een soort wederzijds respect in. Wim maakt geen slechterik van Javert, maar gedreven man die zijn plicht zo goed mogelijk wil vervullen.

Nurlaila Karin.
Vorige keer irriteerde ze me. Eigenlijk nu weer. Al had ze nu zeker twee zinnen die ze niet beltte. Applaus. Wat is er gebeurd met die vrouw die me zà³ wist te raken in Rent, waarvan ik zà³ onder de indruk was. Ik ging zowat voor haar naar Rent. Ik denk dat een zekere regisseur haar heeft ‘verpest’ bij The Wiz… 😉 Misschien kan ze ook Rent niet loslaten, want Fantine is bij ‘Lekkere meiden’ net een heroïnehoertje. Ook die Mariah-Carrey-Beyonce-Withney-Houston-riedeltjes hoeven echt niet voor mij. Je maakt het daarmee niet eigentijdser, maar irritanter. Ik ben zo ontzettend benieuwd wat er met Les Miserables gebeurd als Janneke opgaat als Fantine, ik denk namelijk dat het dan ‘echt’ wordt.

Carlo Boszhard.
Vorige keer speelde Gerben Grimmius Thenardier. Op een bepaalde manier jammer, want we waren erg benieuwd naar Carlo in deze rol. Nu speelde Carlo wel en hij was fenomenaal in de eerste akte. ‘Baas van ’t hele spul’ was fantastisch, evenals de ‘Thenardier wals’. In de tweede akte gaat het dan weer helemaal mis. Carlo gaat ‘schmieren’ en het was alsof ik keek naar ‘Pittige Tijden goes Les Mis’. Eigenlijk moet je Carlo voor de pauze zien en Gerben na de pauze, want die was weergaloos in de tweede akte. Gerben en Kirsten speelde hun rollen ook veel meer uit in de finale, wat fantastisch was.

Marjolein Algera.
Ik hou van deze vrouw. Dit is de musical ontdekking van het seizoen. Deze vrouw draait al lang mee en heeft al ontzettend veel gedaan, maar is voor het musical publiek nog een behoorlijke onbekende. Ze is geweldig, wat een vrouw. Ik zou alleen al voor haar teruggaan.

Celine Purcell.
Vorige keer vond ik haar al geweldig, maar nu met een ‘rustigere’ ‘Heel alleen’ kwam ze nog beter tot haar recht. ‘Regen maakt de velden groen’ was nu echt een tranentrekker.

Pieter van Nieuwenhuyzen.
Wat een fantastische Marius. Een wereld van verschil met Jamai. Pieter maakt Marius jonger dan Jamai doet. Ik geloofde hem helemaal. Zijn maatjes-achtige vriendschap met Eponine is zo duidelijk dat je vanaf het begin de pijn van Eponine begrijpt, omdat hij haar nooit zal zien als meer dan ‘maatje’. Tegenover Cosette komt zijn verliefdheid eruit en het vonkt. Pieter is zo’n understudy waarvan je hoop dat hij vaker mag spelen.

Suzan Seegers.
Ik snap nog altijd niet wat mensen tegen Suzan hebben. Ik vind haar geweldig. Ik hou van die stem en ze speelde erg goed samen met Pieter. Voor mijn gevoel ging dit veel beter dan samen met Jamai.

Freek Bartels.
Galmt zich een weg door Les Miserables heen, zonder veel houvast in de sufste rol van het stuk. Ik hoop dat Freek in de komende jaren nog vele dingen mag gaan doen en dat hij zich ontwikkelt. Het is in elk geval een Godsgruwelijk lekkere stem om naar te luisteren.

Kleine Cosette: Stom vervelend accent.
Gavroche: VALS!!!
(Ik kan er niets aan doen, ik hou niet van kinderen op het toneel.)

Het enige wat me weer echt stoorde waren de lijk-poppen die op de barricade liggen, waar Gavroche kogels van jat. Het zijn zo overduidelijk poppen die helemaal niets wegen, waardoor het er echt zà³ nep uitziet. Is het heel lastig om voor de twee voorste poppen acteurs te laten liggen?

Het valt me toch op dat ik toch wel soms informatie mis. Dingen waarop ik van mensen dan altijd als reactie krijg ‘In het boek is dat wel duidelijk’ of ‘dat zit wel in de film’. Dan denk ik weer ‘Ja, maar ik zit bij de musical’. De musical moet duidelijk zijn zonder dat je het boek hebt gelezen of de films hebt gezien.

Dan was er nog een showstop bij het begin van ‘In mijn hart’. Cosette op, poortjes op, Cosette loopt, poortjes staan vast. Weinig bijzonders, maar altijd grappig om mee te maken.

[ Gewijzigd: 22 May 2008 12:46 PM by Lance ]
  [ # 1 ] 22 May 2008 12:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Mooi verslag, leuk om over de inleiding te lezen.
Zo te horen hoef ik er niet heen :ohoh:

2 kleine foutjes: het moet niet 20 juni maar 20 mei zijn, en het is Celine Purcell (eigenlijk nog Céline, maar dat schrijf ik ook nooit).
Maar kleine foutjes, kan natuurlijk altijd gebeuren 😄

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 2 ] 22 May 2008 12:58 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  29
Geregistreerd  2007-05-01

Kan me nog de inleiding van JCS in het Luxor herinneren, maar inderdaad is het alleen nuttig als je echt helemaal niets van de musical (of van musicals in het algemeen) weet… Werd toen ook gevraagd of de mensen echt audities moesten doen enzo, dus ja, meer voor mensen die vrij weinig er van af weten…

   Handtekening   

Somewhere deep in my soul, shines the smallest of light…

  [ # 3 ] 22 May 2008 01:50 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Tja, een keer bij M-lab langs gaan om te zien hoe een boeiende lezing gehouden wordt, zou wel mogen. Het filmpje wat getoond werd, is volgens mij dezelfde die op de site van het Luxor staat.

  [ # 4 ] 22 May 2008 02:35 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  196
Geregistreerd  2003-03-15

Wat een fijn verslag om te lezen, je bent er bij wijze van spreken ff bij en kijkt mee.
Smaken verschillen, dat blijkt, maar ik kan me vinden in veel regels van je verslag.

WIE speelden er als Gavroche en Cosette?
Ik trof o.a. 2x Valerie Pos als Cosette. Geweldige zuivere stem voor zo’n klein meisje.

Wat zonde van de in elkaar geflanste inleiding.
Ik heb het meegemaakt bij Ciske en JCS en dat was erg leuk/informatief.

   Handtekening   

*Wil je alles weten over René van Kooten?
* http://www.renevankooten.net * Altijd up-to-date

  [ # 5 ] 22 May 2008 03:03 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Lance - 22 May 2008 12:28 PM

Pieter van Nieuwenhuyzen.
Wat een fantastische Marius.

Wat is er in godsnaam met Jamai aan de hand? Wat is ‘ie allemaal aan het doen? Volgens mij is hij al 2 weken ofzo niet opgeweest… Ik lees en hoor alleen maar Pieter, Pieter, Pieter.

Lance - 22 May 2008 12:28 PM

Kleine Cosette: Stom vervelend accent.
Gavroche: VALS!!!
(Ik kan er niets aan doen, ik hou niet van kinderen op het toneel.)

Hahaha! 😉 Misschien had je net pech, want sommige kinderen kunnen wél mooi zingen.

  [ # 6 ] 22 May 2008 03:31 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

marijke1 - 22 May 2008 02:35 PM

WIE speelden er als Gavroche en Cosette?
Ik trof o.a. 2x Valerie Pos als Cosette. Geweldige zuivere stem voor zo’n klein meisje.

Zilver was in elk geval Cosette. Niet zo moeilijk om te houden, want ik dacht nog: Jouw ouders haten je vast. Zo noem je je kind toch niet?

In Belgie sta ik geregeld versteld van de kwaliteit van de kinderen en in Nederland heb ik dat nog nooit gehad. Nou ja, één keer in Breda met Oliver… Dat was toen een vlaamse jongen… Maar de kinderen van Ciske schijnen fantastisch te zijn, dus ik ben benieuwd daarnaar.
   
   
   
   
   

Sndr - 22 May 2008 03:03 PM

Wat is er in godsnaam met Jamai aan de hand? Wat is ‘ie allemaal aan het doen? Volgens mij is hij al 2 weken ofzo niet opgeweest… Ik lees en hoor alleen maar Pieter, Pieter, Pieter.

Gelukkig maar, want het gaat er op vooruit met Pieter.

  [ # 7 ] 22 May 2008 04:00 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Nog even over de kinderen, toen wij het theater binnen kwamen stond het bord van de avond ervoor er nog. Met ook de understudies voor de Thenardiers. In de pauze stond de huidige cast er op, ik heb niet op de kinderen gelet, maar volgens mij spelen kinderen geen 2 avonden achter elkaar. Weet je zeker dat het Zilver was? Ze was in elk geval heel erg klein.

  [ # 8 ] 22 May 2008 06:14 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Het was zeker weten Zilver (zij is sowieso de kleinste en jongste van de Cosettes) en zij zingt idd met een accent die mij à³à³k stoort.
Tom speelde Gavroche die avond.

Wat betreft die inleiding: Ik heb ook overwogen om naar zo’n inleiding te gaan maar als ik het zo lees kan ik het beter laten als het niks nieuws toevoegd…

Wat is er in godsnaam met Jamai aan de hand? Wat is ‘ie allemaal aan het doen? Volgens mij is hij al 2 weken ofzo niet opgeweest… Ik lees en hoor alleen maar Pieter, Pieter, Pieter.

Jamai is ziek geweest en heeft tussendoor ook opnames (gehad?) van Kinderen zingen met sterren…

[ Gewijzigd: 22 May 2008 06:18 PM by Scarletwoman ]
   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 9 ] 23 May 2008 10:19 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

Jammer dat je net een slechte avond van Tom als Gavroche had,ik heb hem 3 x gezien en hij was 3x super!! en niet alleen omdat ik hem ken zeg ik dat!! en kreeg lovende reacties van al het publiek! :tanden: Ik ben ook zeer lovend over Pieter en Gerben!

Verder mooi verslag alleen jammer van de aanfluiting van de inleiding.

  [ # 10 ] 23 May 2008 11:21 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Dragon - 23 May 2008 10:19 AM

Jammer dat je net een slechte avond van Tom als Gavroche had,ik heb hem 3 x gezien en hij was 3x super!! en niet alleen omdat ik hem ken zeg ik dat!! en kreeg lovende reacties van al het publiek! :tanden: Ik ben ook zeer lovend over Pieter en Gerben!

Zolang een kind in Nederland maar grote bambi ogen op kan zetten is het publiek al tevreden. 😉 Ik hoorde bij Tarzan ook vaak genoeg om me heen reacties van mensen dat ze de jonge tarzan zo geweldig vonden… Terwijl ik dan denk ‘zet je gehoorapparaat eens aan!’.

Ik vind de rol van Gavroche ook niet echt heel erg boeiend. Hij heeft z’n functie in het verhaal, maar verder…?

  [ # 11 ] 23 May 2008 11:22 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Dragon - 23 May 2008 10:19 AM

Jammer dat je net een slechte avond van Tom als Gavroche had,ik heb hem 3 x gezien en hij was 3x super!! en niet alleen omdat ik hem ken zeg ik dat!! .

Iemand kennen bevooroordeelt je toch altijd wel een beetje; je zit toch met een wat rozener bril te kijken. Dat is niet meer dan normaal en ook niet erg. Dat anderen een ander oordeel hebben is iets wat je desondanks toch moet proberen te accepteren en eventueel begrijpen. Ik weet niet of je vergelijkingsmateriaal hebt, andere jongens als Gavroche hebt gezien.

Over die slechte avond? Ik weet het niet hoor. Ik heb twee Gavroches gezien, en van die twee vond ik Tom echt zwakker dan de andere, Wytze de Swart. Wytze speelde de rol echt fantastisch en bij zijn einde moest ik echt een traan laten; die emotie had ik niet bij Tom.

  [ # 12 ] 23 May 2008 11:25 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik heb inmiddels 3 Gavroches gezien (Enzo, Rick en Tom), en ik vind Tom eerlijk gezegd ook iets minder… Ik vond vooral Rick héél goed!
Binnenkort nog meer vergelijkingsmateriaal want binnenkort zie ik Wytze en ergens volgende maand Vinni…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 13 ] 24 May 2008 09:24 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  155
Geregistreerd  2007-12-14

Jeroen - 23 May 2008 11:22 AM
Dragon - 23 May 2008 10:19 AM

Jammer dat je net een slechte avond van Tom als Gavroche had,ik heb hem 3 x gezien en hij was 3x super!! en niet alleen omdat ik hem ken zeg ik dat!! .

Iemand kennen bevooroordeelt je toch altijd wel een beetje; je zit toch met een wat rozener bril te kijken. Dat is niet meer dan normaal en ook niet erg. Dat anderen een ander oordeel hebben is iets wat je desondanks toch moet proberen te accepteren en eventueel begrijpen. Ik weet niet of je vergelijkingsmateriaal hebt, andere jongens als Gavroche hebt gezien.

Over die slechte avond? Ik weet het niet hoor. Ik heb twee Gavroches gezien, en van die twee vond ik Tom echt zwakker dan de andere, Wytze de Swart. Wytze speelde de rol echt fantastisch en bij zijn einde moest ik echt een traan laten; die emotie had ik niet bij Tom.

o nee hoor want ik kijk objectief als ik iemand ken en hij is slecht dan zeg ik dat gewoon de 1 na laatste keer dat ik Freek zag was hij gewoon niet goed,ik heb beter van hem gezien,de laatste x weer een valse noot ik zeg t tegen die persoon en ja ieder heeft zijn favoriet en ik heb Wytze ook gehad op de premiere en ik vond hem goed en ik accepteer ook wel dat niemand dezelfde mening heb *heb ik zelf ook*.

  [ # 14 ] 24 May 2008 04:13 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Uiteraard iedereen recht op zijn eigen mening, maar mag het met iets minder venijn? ik heb er wat moeite mee als kinderen die hun uiterste best doen in een professionele productie met dezelfde keiharde oordelen worden beschreven als hun volwassen, opgeleide collega’s. Voor kinderen, hoe professioneel ook, is elke productie een leerweg. Ze hebben niet de vier jaar of meer fulltime opleiding achter de rug die hun volwassen collega’s hebben; ze hebben een fractie van de repetitietijd van hun volwassen collega’s; ze hebben nooit een lange reeks voorstellingen om dezelfde routine te krijgen als hun volwassen collega’s.

Met ze te beschrijven in termen van “VALS!!”, “een accent dat me irriteert” of “jouw ouders haten je vast” biedt ze m.i. geen enkele stimulans om zich te verbeteren en nader kennis te maken met het vak. Nederlandse kinderen hebben zowel in hun reguliere onderwijs als in het speciale kunstonderwijs als in het aantal optredens dat ze mogen doen veel minder mogelijkheden om zich te bekwamen dan hun “collega’s” in Vlaanderen of Engeland. Als je ziet hoeveel verplichte uren muziekonderwijs er in het basisonderwijs zijn, dan is het een godswonder dat ze uberhaupt kinderen kunnen vinden om deze rollen te vullen. En ben je niet tevreden over hun prestatie? Geef het gerust aan, maar op een manier waarop ze er iets aan hebben. Vals? Betekende dat de noot te hoog of te laag? Teveel geknepen of te weinig adem? Zoals Jeroen al aangeeft, de ene Gavroche ontroerde hem, de ander niet. Geef aan waarom niet, dan kan de andere Gavroche leren van zijn medespelers. En als dat te ver voert in het kader van dit topic (wat ik me ook wel weer kan voorstellen), laat die kritiek dan gewoon achterwege. Deze jonge enthousiaste talenten komen ook op dit soort fora. Hou ze enthousiast voor dit vak en brandt ze niet af. Laten we dat reserveren voor de mensen die er voor betaald worden daar avond aan avond te staan en zichzelf musicalster mogen noemen.

  [ # 15 ] 24 May 2008 10:50 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

baud - 24 May 2008 04:13 PM

Uiteraard iedereen recht op zijn eigen mening, maar mag het met iets minder venijn?

Je hebt gelijk. Ik heb me daar zeker erg sterk uitgedrukt.

Wat betreft dat accent, ik kon het nie plaatsen of het Rotterdams of Amsterdams was. Het klonk in elk geval heel vreemd, wat me erg stoorde.

Zoals eerder gezegd sta ik er altijd weer van versteld als ik in Vlaanderen kinderen zie spelen op een niveau dat ik in Nederland zelden terug zie bij professionele producties. Al heb ik in Nederland genoeg amateurvoorsetllingen gezien met echt goede kinderen.

Even los daarvan vind ik dat de naam Zilver een vreemde naam is voor een kind. Net als Lourdes of Vlinder. Mijn standaard reactie, puur sarcasme, is altijd ‘Je ouders haten je vast’. Ik denk namelijk echt bij mezelf dat je als ouder dat je kind toch niet aan doet?

 1 2 > 
1 of 2