1 of 3 |  1 2 3 > 
Les Mis - 6 juni 2008
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Les Miserables - 6 juni 2008

Het was vrijdagavond, maar het voelde als een maandagochtendshow. Zo’n voorstelling waarbij er niet één dingetje mis gaat, maar je haast het gevoel van een kettingreactie krijgt.

Er was een hele rits aan understudies en de daarbij behorende swings op deze avond. De voornaamste reden om te gaan was daarbij Richard Spijkers als Jan Valjean.

Richard begon lekker, maar nog tijdens de proloog ging het met de teksten niet helemaal lekker. Later vergat hij nog een aantal dingen zoals het verscheuren van z’n gele brief. Ik hoop dat Richard verkouden was of iets, want vocaal ging het ook niet lekker met meerdere ‘niet echt juiste noten’. Toen de laatste noot van Breng hem thuis zo vals ging dat Richard ‘m gelijk afkapte ging er een golf van geluid door te zaal. Ik heb Richard gelukkig al veel vaker in het theater aan het werk mogen zien en voor mijn gevoel zou hij deze partijen moeiteloos moeten kunnen zingen. Dit moet voor Richard een hel zijn geweest om te doen. Hij stond bij de finale met tranen in z’n ogen. Nou was de finale ook prachtig gespeeld door hem, maar ik vroeg/vraag me toch steeds af of dat was omdat hij echt ontroerd was of om dat hij blij was het einde te hebben gehaald. Het is natuurlijk ook simpelweg enorm zwaar om een dergelijke rol te moeten ‘understudieeen’ (is dat een woord?).

Afra Voesenek speelde Cosette. Ze heeft een prahtig klassiek stemgeluid, maar voor mij zag ik in Cosette niet meer dan een mutserig kind. In die mening stond ik overigens helemaal alleen. Alle Suzan’haters’ waren weg van haar… 😉

Barbara de Wit speelde vanavond Eponine. Ze speelde een prachtige Eponine. Ze gaf mij hetzelfde gevoel als Pieter van Nieuwehuyze: Ze halen allebei zoveel meer uit de rol. Haast niet voor te stellen dat dit de jonge dame is die vorig jaar Jan speelde in Grease.

Als laatste was er Fanny Drenth die het publiek eventjes laat zien en horen hoe Fantine ook gezongen en gespeeld kan worden. Dit was echt in één woord Schitterend met een absolute hoofdletter. Haar sterfscene hakte er keihard in, Mijn Droom was Goddelijk om te horen en bij de finale hield ik het niet droog (voor het eerst bij Les Mis).

Ik kan geen verslagje schrijven over gisteravond zonder Wim van den Driessche te vermelden. Deze man heb ik altijd al geweldig gevonden. Guido Jonckers vertelde de vorige keer in zijn inleiding dat Cameron Mackintosh had gezegd dat Wim over drie maanden wel eens de beste Javert ooit zou kunnen zijn. Ik geloof zijn uitspraak helemaal. Ontzettend gedreven man. De laatste scene van Javert gisteravond was zo gruwelijk heftig dat ik op het puntje van mijn stoel zat.

Twee kleine mensjes hebben me gisteravond volledig versteld doen verstaan. Valerie Pos en Enzo Coenen. Deze twee kids waren fantastisch. Valerie heeft een hele mooie klank in haar stem en speelde haar rol erg mooi voor die paar minuten dat ze op het podium staat. Enzo maakt Gavroche heel speels maar tegelijkertijd ook heel bewust van alles. Een echt acteurtje in de dop die me met zijn spel een beetje deed denken aan de kinderen in Billy Elliot. Fantastisch. En wat een geweldige zangstem heeft hij.

Voor de rest ging er in de techniek het één en ander fout. Licht dat te laat was, geluid dat het niet deed en bij Fanny viel haar pruik af tijdens Lekkere Meiden. Het werkt allemaal niet mee om deze het stempel ‘vlekkeloos’ te kunnen geven.

Met alle plussen en minnen blijft gisteravond steken op ‘gemiddeld’. Geen briljante voorstelling, maar zeker niet heel erg slecht.

  [ # 1 ] 07 June 2008 12:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Wauw… lekker leesbaar verslag om te beginnen, maar wat een hoogte- en dieptepuntjes op een rij!
En ik ben verrast door je mening betreffende de “kleine mensjes” 😉

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 2 ] 07 June 2008 12:56 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Heidi - 07 June 2008 12:51 PM

En ik ben verrast door je mening betreffende de “kleine mensjes” 😉

Ze hebben me ook ontzettend verrast. De hoge noten van Enzo als Gavroche de barricade overklimt om de kogels te verzamelen waren zà³ gruwelijk mooi. Ik wil hem nog een keer zien.

  [ # 3 ] 07 June 2008 01:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik heb Enzo de eerste keer dat ik ging kijken gezien, ik vind hem de beste Gavroche die ik tot nu toe gezien heb! (En ik heb behalve hem ook Rick, Tom en Max (2x) gezien). Mooie stem, ontdeugende uitstraling, helemaal top!

Valerie heb ik 1x gezien en ze zingt idd prachtig. Al vind ik haar wél een hele “volwassen” stem hebben voor een 12 jarige…

Wat sneu voor Richard dat het niet lekker ging…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 4 ] 07 June 2008 08:57 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Ik kan altijd erg genieten van jou verslagen, deze keer dus weer!
Als ik het zo hoor zou ik ook weleens Fanny als Fantine willen zien.

Lance - 07 June 2008 12:34 PM

Alle Suzan’haters’ waren weg van haar… 😉

Erg jammer altijd, ze verdient het niet.. 😉

  [ # 5 ] 07 June 2008 11:27 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Barbara is gewoon heel goed.
Jammer genoeg heb ik haar nog niet in deze rol gezien.
Bij mij was Celine gewoon van de partij.
Maar stiekem had ik dat toch graag anders gezien.

  [ # 6 ] 08 June 2008 11:07 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Bij Kuifje ben ik voor Richard als Haddock helemaal naar Antwerpen gereden; Rotterdam is een stuk dichterbij. Waar hij als Haddock vele malen beter was dan de toenmalige a-cast Karel de Ruwe, toonde zijn optreden in Les Mis nog eens extra aan hoe goed René van Kooten in deze rol is. Richard heeft een prachtige stem en is heerlijk om naar te luisteren en een aanvaardbaar acteur. Helaas wilde het deze keer niet zo lukken; Lance beschreef het al, en toch had ik het niet willen missen. Want ondanks de fouten vertolkte hij de rol goed, wetend dat hij geen spelritme heeft kunnen opbouwen voor deze rol.
Van Fanny Drenthe wist ik ook dat ze op zou gaan, en na het voorproefje Joe was ik heel benieuwd hoe zij het doen. Het antwoord kan met 1 woord worden beschreven: Kippenvel. Ze deed het prachtig. Dat wordt straks bij Joe vast weer genieten van haar.

Maar er ging nog meer understudy op; Afra Voesenek en Barbara de Wit doen niet onder voor de eerste cast. Ik ben geen liefhebber van Susan’s stemgeluid, dus was blij om Afra te horen. Barbara speelt haar rol motorisch nog wat meer jongen dan Celine.

De kids waren inderdaad uitstekend. Enzo zag ik al eerder, maar was ditmaal nog beter, vocaal zeker. In zijn spel zie je ook slechts zelden de regie-aanwijzingen terug.  Vanaf rij 1 was het buitengewoon ontroerend om te zien hoe hij zijn rode vlaggetje aan het maken was (iets wat me de twee eerdere voorstellingen nog niet was opgevallen) en als hij geraakt wordt, raakt het jou ook.
De mini-Cosette was ook al zo mooi. Zuiver gezongen en prachtig trieste uitstraling; een kind waar geen leven in zit.  Het maakt ook dat je, als mvr Thenardier haar belachelijk maakt, je met een prachtig dilemma tussen lachen en woede zit.

Dat het understudy gehalte eigenlijk stuitend hoog was merk je in de laatste spelscene, als van de 5 mensen op het podium er slechts 1 originele cast was. Voor de liefhebber die Les Mis vaker ziet een cadeautje, maar de gemiddelde bezoeker zal zijn bekende namen wel hebben gemist.

En ik mag aannemen dat de laatste understudy die opging de geluidsman was. Hier werden veel fouten gemaakt, die meer nog dan de andere foutjes stoorden. Op rij 1 was het onversterkt nog wel te verstaan, maar herhaald microfoons vergeten open te zetten of te laat open zetten is echt het meest irritante wat er tijdens een voorstelling kan gebeuren. Het haalt je zo uit de beleving.

[ Gewijzigd: 08 June 2008 11:15 AM by Jeroen ]
  [ # 7 ] 08 June 2008 11:37 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Dan had ik op 31 mei zeker dezelfde geluidsman!  :tong:

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 8 ] 08 June 2008 07:05 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  31
Geregistreerd  2008-06-08

Ik was er ook de 6e, en ben het bijna helemaal met dit verslag eens! Behalve dan dat ik de stem van Afra ook niet echt mooi vond..

Hier is mijn verslagje:

Wij hadden al heel lang kaartjes in huis voor Les Mis, en eindelijk was het zover!! Ik wist van tevoren al dat René er niet zou zijn vandaag, wat ik erg jammer vond. [Dus ik hoopte maar dat Suzan er zou zijn.] Maar toch had ik er onwijs veel zin in!
We waren eerst eventjes langs m’n opa en oma gegaan, en daar had ik gezegt: “Ik heb zo’n voorgevoel dat er heel veel mensen van de 1e cast er niet zijn..” En ja hoor, toen we bij het theater kwamen zag ik het bord: Geen René, geen Suzan, geen Céline én geen Nurlaila.. Ik balen.. Maar toch ging ik de show er niet door laten verpesten, want nog steeds had ik er super veel zin in.
Op de een of andere manier had ik totdat de show begon nog steeds hoop dat à­neens René, Suzan, Céline en Nurlaila de zaal in zouden springen en zouden roepen: “Grapje!! We zijn er toch!!” Ik wist ook wel dat dat niet ging gebeuren, haha! 😛

En toen begon de muziek. Wow, die eerste noten zijn zelfs al indrukwekkend! :O

Jean Valjean [Richard Spijkers] - Ik vond hem erg goed. Niet supergoed, maar wel goed. Ik vind René toch echt beter dan Richard, daar blijf ik bij. Heel jammer was het einde van “Breng hem thuis”. Bij het laatste stuk had ik al het idee dat hij het niet ging halen en dat er iets niet helemaal goed ging, want z’n stem begon aardig te kraken en de allerlaatste noot haalde hij niet meer.. Heel jammer, want de rest van het lied [en de show] ging prima! Toch blijf ik erbij dat ik René beter vind.

Javert [Wim van den Driessche] - Hij zet zijn rol erg overtuigend en sterk neer. Zijn zang vind ik ook erg goed!

Marius [Jamai Loman] - Wat een superstem heeft hij toch! Eerst was ik nooit zo enthousiast over Jamai, maar na Jesus Christ Superstar is dat een het omslaan. Daar vond ik hem al super, en hier helemaal! Wauw, wat doet hij deze rol goed zeg! Bij “Lege stoelen, lege tafels” had ik écht de tranen in mijn ogen staan. Zo overtuigend gebracht.

Cosette [Afra Voesenek] - Ahum.. Sorry, maar haar vond ik echt drie keer niks.. Heel nep gespeeld, heel overdreven en haar stem vond ik ook echt vervelend om naar te luisteren.

Fantine [Fanny Drenthe] - Waarom is zij geen 1e cast Fantine geworden?! Ik vind haar véél beter bij de rol passen dan Nurlaila en als ik eerlijk ben ook een veel mooiere stem hebben! Het enige lullige was dat haar pruik afviel, maar ze ging gewoon door alsof er niks aan de hand was: zoals het hoort! Geweldig gedaan door haar!! Fantine’s dood was fantastisch, als ik niet wist dat het gespeeld was had ik gedacht dat ze daar echt lag dood te gaan. Toen had ik al een ontzettend grote brok in m’n keel, die na twintig keer slikken nog niet weg ging, en dat werd alleen maar erger bij het allerlaatste lied: waarbij Jean Valjean dood gaat en de dode Fantine & Eponine terugkomen. Toen kon ik me echt niet meer inhouden, en liepen de tranen over m’n wangen. Fantastisch gedaan door Fanny!

Eponine [Barbara de Wit] - Ik vond haar heel erg goed! Ze zette de rol overtuigend neer. Ik vind haar als ik eerlijk ben beter bij de rol passen dan Céline, maar ik vind Céline wel net iets beter zingen.

Thenardier [Carlo Boszhard] - Wat heb ik om hem gelachen, zeg!! Vooral in combinatie met Marjolein Algera! Zo komisch! Hij past ook echt perfect bij deze rol, helemaal geweldig!

Mme. Thenardier [Marjolein Algera] - Haha, zo grappig! Eigenlijk heb ik voor haar hetzelfde ‘commentaar’ als bij Carlo. Superrol!

Enjolras [Freek Bartels] - Die award is zeer verdiend! wat een stem! Wat een overtuiging! Wauw!

Gavroche [Enzo Coenen] - Wat een klein komisch ventje, zeg! Vond hem heel goed spelen en zingen!

Kleine Cosette [Valerie Pos] - Ik vond haar echt verrassend goed! Noraal heb je bij de kinderen in een musical nog wel dat ze niet helemaal zuiver zingen, vind ik, maar ik vond haar echt geniaal!

Kleine Eponine [Elaine Hakkaart] - Ja, hier kan ik niet echt wat over zeggen. Ik heb ‘r maar een keertje gezien, en daarin liep ze alleen heen en weer over het podium geloof ik, haha! Dus kan moeilijk oordelen of ze heel goed is of niet.

Na de voorstelling ben ik nog naar de AU gegaan. Als eerste kwam Fanny naar buiten. Ik herkende alleen haar gezicht eventjes niet, haha, dus ik vroeg aan haar: “Was jij nou Cosette vandaag?”
Fanny: “Nee, Fantine.”
Waarop ik zei: “Oh, nou dán wil ik wél met je op de foto!”
Ik bedacht me later pas dat dat best raar over kon komen bij haar haha! Net alsof ik, als ze ja had gezegt op mijn vraag over Cosette, had gezegt van: “Oke! Loop dan maar door!” 😛 Maar volgens mij vatte ze het niet zo op, want ze begon te lachen haha! Ben eventjes met haar op de foto gegaan. Vind ‘m echt lief geworden! Heb ook nog eventjes tegen haar gezegt dat ik ‘r heel goed vond, waarop ze antwoordde met: “Ja?” 😛
Heb toen nog eventjes staan praten met iemand anders die ook bij de AU was. Was wel grappig. 😉
Toen kwam Wim naar buiten, met taart. Dus hij ging met iedereen die er was op de foto, maar het moest wel mét de taart! 😉
Daarna kwam Freek. Ik vond hem nogal verlegen overkomen, haha! Maar ben ook met hem op de foto gegaan, maar die is een beetje overbelicht..
En als laatste kwam Richard naar buiten. Hij had nog helemaal de schmink in zijn baard zitten, haha! Echt grappig. 😛 Ben ook nog met hem op de foto gegaan.
Nou en toen kwam m’n opa aanrijden, dus zijn we maar naar huis gegaan. Helaas was Jurko er niet vandaag, die had ik graag nog eventjes willen spreken bij de AU. En Jamai, Carlo en Marjolein heb ik bij de AU ook niet meer gespot!

Ik vond het echt een geweldige musical, de mooiste die ik ooit heb gezien denk ik zelfs. Het was ook heel gezellig bij de AU. 😉 Op naar de volgende keer!!

Foto’s:
Fanny & ik
Wim & ik
Freek & ik
Richard & ik

   Handtekening   

“Aan het eind van de dag ben je weer een dag ouder”
- Penny Vos - Fanny Drenthe -

  [ # 9 ] 08 June 2008 07:58 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2211
Geregistreerd  2008-04-20

Jeap - 07 June 2008 01:49 PM

wat ‘n mooi verslag! maar wel byzar veel understudies hoor, dat kan toch niet! als ik er voor de 1e x naartoe zou zijn gegaan zou ik flink pissed off zijn.

Ja, echt hè!? Ik zou ook zo enorm balen

  [ # 10 ] 08 June 2008 09:05 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

stefucius - 08 June 2008 07:58 PM
Jeap - 07 June 2008 01:49 PM

wat ‘n mooi verslag! maar wel byzar veel understudies hoor, dat kan toch niet! als ik er voor de 1e x naartoe zou zijn gegaan zou ik flink pissed off zijn.

Ja, echt hè!? Ik zou ook zo enorm balen

Nou sorry hoor maar er zijn 9 belangrijke/grote rollen in Les Miserables dan is het dus een grote kans dat je 1 of meer understudy’s hebt

  [ # 11 ] 08 June 2008 09:27 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  97
Geregistreerd  2007-03-26

jouke - 08 June 2008 09:05 PM
stefucius - 08 June 2008 07:58 PM
Jeap - 07 June 2008 01:49 PM

wat ‘n mooi verslag! maar wel byzar veel understudies hoor, dat kan toch niet! als ik er voor de 1e x naartoe zou zijn gegaan zou ik flink pissed off zijn.

Ja, echt hè!? Ik zou ook zo enorm balen

Nou sorry hoor maar er zijn 9 belangrijke/grote rollen in Les Miserables dan is het dus een grote kans dat je 1 of meer understudy’s hebt

Er zullen vast redenen genoeg zijn dat bepaalde spelers er niet zijn maar 4 van de 9 is best veel.

Je zal toch maar eindelijk naar Les Mis kunnen na het lezen van alle goeie recensies over de castleden, ik kan me voorstellen dat je die dan ook heel graag wil zien spelen.

Heel begrijpelijk dat iemand hier van loopt te balen.

  [ # 12 ] 08 June 2008 11:33 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Dat is een van de nare bijkomstigheden als je zoveel understudies hebt: een uitgedund ensemble betekent veel gegoochel met losse stukjes tekst. Die neemt dit over van die, een ander weer een regeltje van een ander. Als dat niet in je tafel geprogrammeerd staat kan je inderdaad tijdens de voorstelling voor verrassingen komen te staan. Kun je nog zo’n goede geluidsman zijn.

[quote author=“Jeroen” date=“1212916043]
En ik mag aannemen dat de laatste understudy die opging de geluidsman was. Hier werden veel fouten gemaakt, die meer nog dan de andere foutjes stoorden. Op rij 1 was het onversterkt nog wel te verstaan, maar herhaald microfoons vergeten open te zetten of te laat open zetten is echt het meest irritante wat er tijdens een voorstelling kan gebeuren. Het haalt je zo uit de beleving.

  [ # 13 ] 09 June 2008 11:43 AM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2416
Geregistreerd  2004-02-17

Ik ben gisteren samen met Bianca geweest naar de zondagmiddag voorstelling.

Bij binnenkomst stond op het bord dat Hilke zou spelen ipv Marjolein en Pieter als Marius.
Aangezien ik nogal pro - Hilke ben, was ik nogal content met dit feit.. Echter bleek dat ze het bord vergeten waren te veranderen en dit nog van gisterenavond was..

De cast was al volgt: First cast m.u.v. Fanny Drenthe als Fantine.

Wat een prachtige voorstelling.. Ik had van begin tot het einde van de voorstelling kippenvel. Ik heb weinig toe te voegen aan de verslagen hier boven en op de andere topic’s.

Ik wil nog een keer. En misschien nog wel vaker! Deze show moet je gezien hebben!

  [ # 14 ] 09 June 2008 04:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ik hou me altijd aanbevolen Niels 😉

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 15 ] 09 June 2008 06:00 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Ik was gisteren ook zeer onder de indruk en verschillende malen stroomde de tranen over mijn wangen! De muziek alleen al was voldoende, en dan zie je de beelden en dan ga je helemaal…
Vond de cast super!! Stuk voor stuk!!!

Dit is zeker een voorstelling om nog een keer te gaan zien, heb nu het idee dat ik niet alles meegekregen heb doordat het zo’n grote musical is en ik regelmatig zat te sniffen hihihihi

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

 1 2 3 > 
1 of 3