Verslag Les Misérables zondag 15 juni 2008
change_status
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  23
Geregistreerd  2005-07-26

17 jaar geleden bezocht ik samen met mijn ouders voor de allereerste keer de musical der musicals.
Nog nooit eerder was ik naar een musical geweest en meteen viel ik met mijn neus in de boter.
We hadden toen de voltallige originele cast, Simone Kleinsma en Paul de Leeuw als de Thenardiers, Henk Poort als Valjean, Ernst Daniel Smid als Javert, Danny de Munk als Marius,
Joke de Kruiff als Cosette, Vera Mann als Eponine, Pia Douwes als Fantine n Bill van Dijk als Enjolras. Een top cast.
Nu, 17 jaar later ga ik weer met mijn ouders naar deze schitterende musical.
Omdat de voorstelling al om 19.00 uur begint, gaan we van te voren eerst lekker eten in het
theaterrestaurant “Leipzig”.
Na een heerlijke maaltijd genuttigd te hebben, lopen we het theater in en gaan we er eens goed voor zitten.
We zitten schitterend; rij 10, stoelen 12, 14 en 16…
De zaal stroomt langzaam vol, de lichten dimmen en dan begint de prachtige proloog… Ik krijg nu al kippenvel.
De dwangarbeiders komen op, het is weer zoals ik het mij herinnerde…erg in drukwekkend.
Dan komt [blue]René van Kooten [/color]color=als Valjean op, hij heeft een prachtige heldere stem, zeer goed te verstaan en hij ontroerd mij enorm. (nu al en we zijn nog maar net begonnen)
Wim van den Driessche als Javert is goed, de chemie tussen René en hem is mooi om te zien.
Vooral de scéne dat ze oog in oog komen te staan wanneer Fantine net overleden is, is geweldig om te zien. Daar zit zoveel kracht, woede en haat in…geweldig om te zien.
En ik weet het, ik mag niet vergelijken, maar qua stem vond ik Wim wat tegenvallen, ik vond qua stem Ernst Daniel Smid destijds beter….maar he we leven in het nu en niet in het verleden.
Nurlaila Karim als Fantine was geweldig. Normaal gesproken ben ik niet zo weg van haar stemgeluid. Vaak vind ik haar een te schelle stem hebben, maar nu heeft ze me weten te verrassen. Nurlaila zong zuiver, mooi ingetogen en met zeer veel gevoel en inlevingsvermogen.
Ze raakte mij met haar rol als Fantine.
De kleine Cosette (helaas herinner ik haar naam niet meer) was ontroerend en zong erg zuiver en mooi. Het samenspel tussen René en haar was erg ontwapenend en mooi.
Als Thénardier hadden we Gerben Grimmius, een hele onbekende voor mij…
Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik hoorde dat Carlo Boshard in Les Miz kwam te spelen, was ik bang dat hij er weer een clownrol van zou gaan maken…
Nu vond ik het heel erg jammer dat ik Carlo niet heb zien optreden…want ik vond zowel Gerben als Kirsten Cools die Madame Thénardier speelde erg tegenvallen.
Ondanks dat er een treurende ondertoon ligt in die twee rollen, horen zij een beetje de vrolijke noot te spelen en het publiek mee te slepen in hun gekke karakters.
Maar vooral bij de nummers “Baas van het spul en Bedelaars op het feest” horen ze er een komische act van te maken…helaas heb ik dat niet zo mogen ervaren en ook de zaal bleef angstvallig stil bij die scénes. Jammer.
Gavrouche, gespeeld door Enzo Coenen vond ik geweldig. Een hele brutale, stoere, maar vertederende Gavroche…
Vooral toen hij het slagveld op ging om kogels te halen en dat hij daar de dood vond, heeft mij enorm geraakt. (toch stiekem een paar tranen moeten laten)
Freek Bartels als Enjolras was geweldig. De award voor aanstormend talent heeft hij meer dan wie dan ook echt verdient. Wat een geweldige stem, uitstraling en power…een echte leider.
Het zal mij ook helemaal niet verbazen als hij dadelijk de hoofdrol in Joseph gaat vertolken…
Jamai Loman als Marius was super!
Ook de chemie tussen hem en Freek was geweldig om te zien. Hij heeft zijn naam als talentvolle musicalster voor 100% waar gemaakt.
Een dijk van een stem, geweldig geacteerd en vooral bij de nummers ” Regen maak de velden groen, een duet tussen hem en Celine” en Lege stoelen, lege tafels. heeft mij echt tot op het bot geraakt.
Celine Purcell als Eponine vond ik ook super geweldig. De wanhoop dat Marius nooit de hare zou worden, straalde er van af. Zuiver gezongen en erg mooi om te zien.
Suzan Seegers als Cosette was erg goed. De hoge noten leken haar met veel gemak af te gaan, ik was geen één keer bang dat ze de hoge noten net niet zou gaan halen….wat ik destijds wel had bij Joke de Kruiff.
Ook de chemie tussen haar en Jamai was erg mooi om te zien, vooral bij de bruiloftscéne.

De ensemblenummers ” Omlaag, omlaag… Aan het eind van de dag… Rood zwart… Hoor je het zingen op de straat…nog een dag en de Finale hebben mij echt kippenvel bezorgt.
Wanneer Valjean sterft en gehaald wordt door Fantine en Eponine zit ik te snotteren en te sniffen en dit keer niet door de hooikoorts.
Wat een schitterende voorstelling weer….net als 17 jaar geleden heeft het weer een enorme indruk bij mij achter gelaten.
Kortom; Wat ben ik blij dat ik hem weer gezien heb en ik kan niet wachten totdat de cd uit komt, want dan ben ik er als eerste bij om hem te kopen.
Wat mij wel heel erg opviel, was dat ze heel wat liedjes flink ingekort hadden, Gavrouche zijn nummer, wat vroeger “Wij ukkies” heette was flink ingekort, ook het nummer “Cirkels” en Drink op mij op lang voorbij, was ook flink ingekort.
Maar dat mocht voor mij zeer zeker niet de pret drukken.
Ik wens een ieder die de voorstelling nog moet gaan zien, echt heel erg veel plezier en ik zou zo weer gaan, als ik er de tijd voor zou hebben.

Groetjes van Annemarie.

  [ # 1 ] 16 June 2008 01:54 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Bedankt voor de leuke verslag 😉

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 2 ] 16 June 2008 04:21 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  282
Geregistreerd  2006-01-26

Luckymom - 16 June 2008 07:49 AM

Nurlaila zong mooi ingetogen.

Dat is dan ook voor het eerst!

Fijn dat je zo genoten hebt.

‹‹ fame 13 & 14 Juni      cd musicals ››