1 of 3 |  1 2 3 > 
Mamma Mia: here we go ....again
change_status
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Net terug van de voorpremiere. Samen met 3 andere (waarschijnlijk verdwaalde) mannen en een zaal vol (opgewonden) vrouwen.

De film werkt. De belangrijkste reden daarvoor is dat de energie en vrolijkheid die de musical zo’n feest maakten in de film overeind blijven. Natuurlijk kun je in dit medium, veel meer dan in een theater, de sfeer van een Grieks eiland weergeven. En ook al blijft het verhaal zelf dun, in de film lijkt het voller dan op een podium. Daartegenover staat dat door het “geweld” van alle shots en beelden iets van de intensiteit van de muziek en zang verloren gaat.

Voor dit laatste helpt het ook niet dat géén van de hoofdrolspelers begenadigde zangers/zangeressen zijn. Overduidelijk is echter dat allen met zeer veel plezier hun rollen spelen en dat maakt het gebrek aan zangkwaliteit vrijwel volledig goed. Meryl Streep speelt haar rol precies zo en dat maakt het leuk en geloofwaardig om naar haar te kijken. Een super zangeres is ze niet, maar toch weet ze, m.n. in de ballads slipping through my fingers en the winner takes it all, te raken.

Dat er soms andere keuzes gemaakt zijn, heeft mij niet gestoord. Ik vind het ook wel logisch, omdat in een bioscoopzaal je toch, meer dan in een theater, de aandacht vast moet houden door de beelden. Ik kwam in ieder geval blij en vrolijk naar buiten…opzet geslaagd dus. Wel moet ik eerlijk bekennen, dat mijn verlangen om gewoon weer lekker het Beatrix in te stappen en Simone en de rest van de geweldige nederlandse cast te zien en vooral horen alleen maar weer toegenomen is na het zien van deze filmversie. Hoe leuk de film ook was, het blijft een surrogaat bij die live theaterervaring.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 1 ] 10 July 2008 07:53 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  487
Geregistreerd  2005-01-26

Ik ben gisteren ook geweest, de ladies-night. Ik vond Meryl verbazend goed zingen, behalve in “the winner takes it all”, toen kwam ze echt tekort. Leuk vond ik ook het 2-seconden optreden van Benny Anderson in het nummer Dancing Queen. 

Ik heb een superleuke avond gehad en heb de DVD al op mijn verlanglijstje gezet!

   Handtekening   

Live life to the Max, tomorrow it all can be over!!!!

  [ # 2 ] 10 July 2008 12:22 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

En ook ik was Mamma Mia nog niet vergeten, en ben gister samen met mijn moeder naar de bioscoop in Emmen getogen. Waar wij eerst werden verwend met een heerlijk grieks buffet…

De film vond ik heerlijk, echt weer Mamma Mia! Ik vond dat ze het heel goed van theater naar film over hebben gezet. En de veranderingen kwamen er alleen maar positief uit! Sommige stukken waren echt hilarisch!
De acteurs vond ik allemaal erg goed. En vooral het meisje dat Sophie, en de vrouw die Rosie speelde vond ik super gecast! Merrill en Pierce vond ik soms wat overacteren tijdens het zingen, maar het was verder wel goed.

Al met al heb ik een heerlijke avond gehad, waarin een boel oude herinneringen weer boven kwamen drijven…
Mijn mama en ik zeiden vanochtend al tegen elkaar, 17juli zitten we weer in de bioscoop hahahaha

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 3 ] 10 July 2008 12:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De NRC Next is vernietigend, met name over het gebrek aan zangkwaliteit en geeft de film de laatstmogelijke beoordeling. 1 uit 5.

  [ # 4 ] 10 July 2008 12:34 PM
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1972
Geregistreerd  2004-12-03

Jeroen - 10 July 2008 12:24 PM

De NRC Next is vernietigend, met name over het gebrek aan zangkwaliteit en geeft de film de laatstmogelijke beoordeling. 1 uit 5.

Dat is wel erg weinig! De zangkwaliteiten waren inderdaad niet je van het, maar verder was het wel een enorm vrolijke film… Maar ja zolang de bezoekers het maar wel leuk vinden, toch…

   Handtekening   

I’ve heard it said, that people came into our lives for a reason….

  [ # 5 ] 10 July 2008 01:02 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ben gisteren ook naar de ‘Foute Avond’ geweest in Eindhoven met Mamma Mia de film. Ik vond ‘m wel ok. Heb de musical nooit live gezien, maar heb wel de Nederlandse cd. Ik vond Meryl Streep juist wel goed in The Winner Takes It All.. Geen geweldige film, maar op zich wel leuk.

  [ # 6 ] 10 July 2008 01:21 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  487
Geregistreerd  2005-01-26

IngeG - 10 July 2008 01:02 PM

Ben gisteren ook naar de ‘Foute Avond’ geweest in Eindhoven met Mamma Mia de film. Ik vond ‘m wel ok. Heb de musical nooit live gezien, maar heb wel de Nederlandse cd. Ik vond Meryl Streep juist wel goed in The Winner Takes It All.. Geen geweldige film, maar op zich wel leuk.


Qua acteren was ze briljant, maar ze zat er af en toe behoorlijk naast.

   Handtekening   

Live life to the Max, tomorrow it all can be over!!!!

  [ # 7 ] 10 July 2008 02:42 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  833
Geregistreerd  2008-06-06

ik kom net terug van de film en ik moet zeggen dat ik aangenaam verast was.

Ik had er enorm veel zin, maar ik was bang dat ik veel dingen zou gaan vergelijken met de musical maar integendeel, ik heb met veel plezier en vrolijkheid in de bioscoop gezeten en dan vallen de zangkwaliteiten in het niet, ik hb er zelfs helemaal niet op gelet.

Iedereen vondt ik perfect gecast maar mischien iets te overdreven soms terwijl dat het juist grappig maakt

Waneer komt de dvd uit, want dit is een film waarvan ik hoe dan ook de dvd moet hebben

Ik heb een top middag gehad met mijn oma en mijn moeder

  [ # 8 ] 10 July 2008 05:30 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Jeroen - 10 July 2008 12:24 PM

De NRC Next is vernietigend, met name over het gebrek aan zangkwaliteit en geeft de film de laatstmogelijke beoordeling. 1 uit 5.

De TVkrant vond juist dat Meryl Streep het heel aardig deed (qua zang dan, qua spel vonden ze haar geweldig) met als hoogtepunt “The Winner Takes It All”. Hij gaf 4 sterren.

  [ # 9 ] 11 July 2008 02:49 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  36
Geregistreerd  2008-05-07

Ben heel benieuwd naar de film! Maar moet helaas nog wachten tot volgende week… Zingt Colin Firth ook nog?

  [ # 10 ] 11 July 2008 04:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ja hij zingt (niet veel) hij zingt alleen de eerste paar regels van Our last summer en dan hoor je ontzettend goed het verschil tussen het engelse en het amerikaanse accent

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 11 ] 11 July 2008 05:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ben wel erg benieuwd naar de film.
Ik ben een beetje uitge-Mamma-Mia’t, maar de film geef ik nog wel een kans, daarbij vind mn moeder het vast geweldig!

  [ # 12 ] 11 July 2008 06:04 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Ik ben ook erg benieuwd. Ik ga volgende week zaterdag (zeer waarschijnlijk). Eerder lukt denk ik niet ivm klussen enzo. Hij draait hier al wel in de bioscoop.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 13 ] 11 July 2008 06:15 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  489
Geregistreerd  2007-05-14

Ik ga maandag! 😊

  [ # 14 ] 11 July 2008 10:11 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2008-07-11

Net terug van Mamma Mia the Movie! Leuk, mooie opnames, maar als ik moet kiezen ga ik toch voor de musical:-), zou daar ooit nog een DVD van komen???

  [ # 15 ] 12 July 2008 02:26 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Jipsie!!!

Vanavond Mamma Mia voor het eerst in de bioscoop gezien. Inderdaad voor het eerst, want het zal zeker niet bij deze ene keer blijven.

Ja, Mamma Mia is over de top. Ja, het is fout. Ja, er vallen her en der valse noten. Nee, het is geen stomme film.

(Spoilers ahead? Zou kunnen, maar volgens mij valt dat wel mee)

Dezelfde regisseusse en dezelfde schrijver. Je merkt dat beide dames duidelijk het verschil weten tussen theater en film. Het verhaal wordt net anders opgezet en de film benut de mogelijkheden om korte scenes toe te voegen. Zo zien we de drie vaders op hun reis naar het eiland. Een scene waarin Bill en Harry worden afgeluisterd door Rosie. We zien hoe de vaders elkaar ontmoeten, etc.

Mamma Mia is een musical en draait grotendeels toch om die onvergetelijke Abba-songs. De uitvoeringen zijn werkelijk fantastisch. Money, money, money is nu een dynamisch nummer geworden waarin daadwerkelijk wat gebeurd. Chiquitita is om je te bescheuren zo grappig en ook tijdens het nummer Mamma Mia kwam ik werkelijkwaar niet meer bij. De manier waarop Rosie nu Take A Chance On Me inzet vond ik een sterke vondst die ik ook helemaal geloofde.

Amanda Seyfried is een mooie Sophie en zingt prima. Dominic Cooper als Sky doet wat ‘ie moet doen: z’n shirt uittrekken en glimlachen.

De drie vaders spelen hun rol lekker en de nieuwe plaats van Our Last Summer biedt ze wat meer achtergrond waardoor deze vrij platte karakters toch iets meer meekrijgen dan in de musical. Jammer alleen dat de zangkusten van Pierce Brossnan echt ver beneden niveau zijn.

Christine Baranski en Julie Walters zijn om te gillen zo leuk samen. Does Your Mother Know is fantastisch. En Julie is hilarisch als zij reageert op Tanya’s “We’re te same age” met “Well, some parts of us”.

Meryl Streep is misschien 20 jaar ouder dan Donna moet zijn en zingt niet overal even zuiver, maar de manier waarop ze nummers brengt is fantastisch. Haar Slipping Through My Fingers is de mooiste versie die ik ooit zag. De manier waarop moeder en dochter dichter tot elkaar komen is zo mooi.

Het immer loerende ensemble zorgt voor menig komisch momentje vooral tijdens Dancing Queen.

Ik heb zwaar genoten van alles. Heerlijk om de fantastische choreografieen van Anthony van Laast weer te zien. Het is natuurlijk niet de toneelmusical, het is film en het is anders, maar daarom zeker niet slechter.

De songs die je moet missen zijn Thank You For The Music (al was in gruwelijk blij dat ‘t eruit was), The Name Of The Game, Under Attack en One Of Us. Daarvoor in de plaats kwam het nummer When All Is Said And Done erbij.

PS. Wie heeft de ondertitels gemaakt? Wat een zooitje was dat zeg!! Sweeney Todd is briljant ondertitelt vergeleken met deze puinhoop.

 1 2 3 > 
1 of 3