1 of 3 |  1 2 3 > 
Prima Evita (11-07-08)
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  914
Geregistreerd  2008-04-28

Het is vrijdagavond, 11 juli 2008. De lege stoelen in Koninklijk Theater Carré vullen zich gestaag en het is even voor 20.00 uur als Che zich achter het doek vast in de stellage begeeft en enkele bioscoopgangers hun plaats op het podium innemen. Even later begint Evita; waarvan mijn verwachtingen na de overheersend matigpositieven verhalen niet al te hoog gespannen waren.

Brigitte is als Evita in de eerste acte goed, al mist ze bij vlagen overtuigingskracht. Qua zang is ze in de hoge noten soms schel maar desondanks zuiver en aangenaam om naar te luisteren. Haar mimiek is echter schitterend en compenseert de schoonheidsfoutjes in deze vocaal loodzware rol. In de tweede acte ontpopt zij zich tot een statige, soms bitchy Evita en de meer krachtige songs gaan haar wonderbaarlijk goed af. Heerlijk om naar te luisteren en heerlijk om naar te kijken.
Stanley spettert als Che van het podium en toont zich een ware theaterman; geboren voor het toneel, zo lijkt het. Hij mist zo af en toe een noot, maar door de overgave waarmee hij Che op de planken zet, in combinatie met de energie en het plezier die uit iedere vezel van zijn lijf spatten, is dat alles behalve ergerlijk. Hij zorgt tijdens zijn vertellingen van het overheersend serieuze verhaal toch nog voor spaarzame komische momenten en speelt met het publiek.
Roberto de Groot is een prima Juan Perà³n. Hij laat een ingetogen man zien, die, zoals in het verhaal ook wordt gesuggereerd, zijn populariteit grotendeels te danken heeft aan zijn vrouw, de veel meer extraverte Eva Perà³n. Hij speelt zijn rol als politiek leider én echtgenoot geloofwaardig en zijn intense gezichtsuitdrukkingen zijn geweldig!
De setting waarin Huil niet om mij Argentina is gegoten is naar mijn mening een geniale vondst. Het interpreteert een Evita, die als simpel meisje uit is gegroeid tot presidentsvrouw maar diep in haar hart nog steeds meer feeling heeft met het ‘gewone volk’ dan met haar royaltybestaan.
Paul Walthaus als Augustin Magaldi, Loes Worm als maà®tresse, de muziek en het fantastische ensemble maken het geheel tot een prima voorstelling. De dansen zijn prachtig, de zang zeer harmonieus. Het uiterst magere decor zorgt ervoor dat je als publiek je ogen richt op de acteurs die à  la minute theater staan te maken: groots door haar eenvoud — op dit gebied (decor) — en ware topsport!

Kortom, Evita is in mijn ogen een geweldige musical: vlot, goed geacteerd, prima gezongen en een productie die mij van begin tot eind heeft geboeid.

   Handtekening   

Geen wetten, geen grenzen, geen compromis (© The Wild Party)
Ik wou dat ik één keer in jouw ziel kon kijken (© Passion)
Maar in uw rol geeft u voor ons de richting aan (© Evita)

  [ # 1 ] 12 July 2008 05:56 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  8
Geregistreerd  2006-10-30

mee eens:D al was ik er dan 9-07…ik had het ook al gezegt in die topic over ‘grouwe evita overtuigt nergens’

....maar kijk, deze is tenminste positief:D:D:D…en dat is natuurlijk ook veel leuker:D

  [ # 2 ] 12 July 2008 06:15 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  914
Geregistreerd  2008-04-28

En ik ben ook écht positief, maar het is natuurlijk totaal andere koek dan bijvoorbeeld Tarzan. Als je spektakel wilt zien moet je daar heen gaan (is ook heel leuk!), en als je echt theater wilt zien kom je bij Evita zeker aan je trekken.

Wij begrijpen elkaar dus 😉

   Handtekening   

Geen wetten, geen grenzen, geen compromis (© The Wild Party)
Ik wou dat ik één keer in jouw ziel kon kijken (© Passion)
Maar in uw rol geeft u voor ons de richting aan (© Evita)

  [ # 3 ] 12 July 2008 07:09 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  8
Geregistreerd  2006-10-30

jup…showmusical moet je niet verwachten met dit soort verhalen…Ik heb mn profielwerkstuk gemaakt over het succes van musicals…en als je een ingewikkeld verhaal hebt en ook veel show dan is het voor het publiek al niet meer aantrekkelijk….dan is het té....dusss….wil je show ga naar een simpel/bekend verhaal;)...

dus…jup wij snappen elkaar;)....maar jij hebt Evita dus gister gezien??? ik woensdag….

ik vond het erg jammer dat ik Brigitte niet had en doordat ik jou stukje nu lees, vind ik het nog jammerder (is dat een woord???)...:s…maarja…Marjolein was ook niet slecht…ik zou het in elk geval niet zo kunnen…;)

  [ # 4 ] 12 July 2008 08:50 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Leuk verslag! Ik ben ook geweest en vond het een leuke voorstelling. Maar ik ben nooit zo heel erg kritisch. Ik had Anne als Evita en ik vond dat ze het super deed!

  [ # 5 ] 12 July 2008 10:23 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2007-03-20

Ik kan me grotendeels in dit verslag terug vinden, vond het de 11e ook een prima voorstelling, die me regelmatig wist te raken (soms miste ik voor mijn gevoel kennis van de geschiedenis). Brigitte vond ik een hele goede evita. Maar wat ik vooral nog even wilde noemen is dat Loes Worm als Mistress echt super was. Supersupermooi gezongen zeg!!

  [ # 6 ] 13 July 2008 11:10 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Ook ik kan me behoorlijk terugvinden het bovenstaande verslag, al ben ik een dag later (12 juli geweest). Ik heb genoten van Brigitte. Ze zette een ontzettend bitcherige Evita neer, die soms toch ook bijna sympathiek wordt, omdat je dan niet goed weet of ze alles inderdaad voor zichzelf of toch voor het volk doet.
Stanley vond ik geweldig als Che. Wat heeft hij een energie trouwens… Ook Roberto de Groot vond ik het goed doen.
Deze setting van Huil niet om mij Argentina werkte voor mij absoluut wel!
Jammer dat er geen cd van komt.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 7 ] 13 July 2008 12:05 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  278
Geregistreerd  2008-06-30

Eindelijk iets positiefs over deze prachtige voorstelling. Ik vond het ook super.

   Handtekening   

If, someone like you, found someone like me, then suddenly, nothing would ever be the same.

  [ # 8 ] 13 July 2008 01:04 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

lovemuziek123 - 13 July 2008 12:05 PM

Eindelijk iets positiefs over deze prachtige voorstelling. Ik vond het ook super.

Ik dus ook. Alhoewel ik niet het gevoel heb dat ik hem heel graag nog een keer wil zien, wat ik bij Ciske en vooral Les Misérables wel had. Maar ik heb absoluut genoten.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 9 ] 13 July 2008 01:39 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  914
Geregistreerd  2008-04-28

Ik heb het gevoel juist heel sterk (en inmiddels geboekt voor 10-8) en had het bij Ciske veel minder. Over Les Mis kan ik nog niets zeggen, ik ga volgende week voor het eerst.

[ Gewijzigd: 13 July 2008 02:42 PM by Kat ]
   Handtekening   

Geen wetten, geen grenzen, geen compromis (© The Wild Party)
Ik wou dat ik één keer in jouw ziel kon kijken (© Passion)
Maar in uw rol geeft u voor ons de richting aan (© Evita)

  [ # 10 ] 13 July 2008 01:42 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Kat - 12 July 2008 06:15 PM

Als je spektakel wilt zien moet je daar heen gaan (is ook heel leuk!), en als je echt theater wilt zien kom je bij Evita zeker aan je trekken.

Volgens mij zet je de kritische geluiden weg in de verkeerde hoek. Deze komt toch vooral van regelmatige theaterbezoekers, die wel iets meer zoeken in een voorstelling dan Tarzan biedt. Mij kon Evita niet zo bekoren (hoewel wel een stuk meer dan het in mijn ogen dodelijk eentonige Tarzan), Er miste duidelijk de vonk die sommige andere voorstellingen wel konden doen overslaan. Ik denk dat je het voor Evita het best kunt omschrijven als een gebrek aan Argentijns temperament.

  [ # 11 ] 13 July 2008 04:31 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1874
Geregistreerd  2006-09-11

Mijn reactie op de matinee van 13 juli.

Wat in ieder geval overheerst is dat ik een prima voorstelling heb gezien. Dit was de 4e (verschillende) toneelversie van Evita die ik zag en dan natuurlijk ook nog de film; dus behoorlijk wat vergelijkingsmateriaal.

Waar ik nu definitief uit ben, is dat Evita als theatermusical een probleem heeft. Kom ik uit Mamma Mia (de film), dan duik ik het liefst daarna toch weer het theater in voor die versie, hoe leuk ik de film ook vond. Zet ik thuis de cd van Les Mis op, dan voel ik toch weer de prikkel om er live in het theater bij te zijn, hoe mooi de muziek ook op cd is. Bij Evita is dit gek genoeg bijna andersom. Kijk ik de film of luister ik de muziek, dan doet me dat meer dan live in het theater. Dat was ook nu, m.n. và³à³r de pauze het geval. De voorstelling boeit, maar doet me gewoon minder dan thuis kijkend en/of luisterend op de bank.

Binnen dat gegeven, klinkt misschien raar maar toch: ik vond het een zéér goede voorstelling. Er is volgens mij gewoon niet meer van te maken. Ik vond de regiekeuzes zeer mooi en soms zelf briljant. Gedurfd om Evita tijdens de wereldberoemde balkonscene tussen haar volk te laten slenteren. Ik vond het mooi, voor mij symboliseerde het haar eenzaamheid “in the spotlight” en haar verlangen om erbij te horen….wat ze dus nooit echt doet.

De volledige 1e cast speelde vanmiddag en ook daar heb ik van genoten. Alhoewel Brigitte een zeer goede en geloofwaardige Evita neerzette, wordt ze toch weggespeeld door Stanley. Dat zegt in dit geval meer over Stanley dan over haar. Ik vond hem fenomenaal in deze rol. Het beste wat ie heeft gedaan na De Dood in Elisabeth naar mijn smaak. Dat hij de show kan en mag stelen, is trouwens ook een probleem van het stuk en ligt niet aan de prestatie van Brigitte.
Roberto de Groot heeft waarschijnlijk de mooiste stem van iedereen op het toneel; hij krijgt jammer genoeg te weinig kans dit te laten horen. Wederom een probleem wat in het stuk verankerend ligt; aan die rol is door niemand geen eer aan te behalen. Marjolein zingt haar solo goed, maar haar karakter en het feit dat ze überhaupt al een nummer te zingen krijgt, slaat gewoon nergens op. Weglaatmateriaal of oplossen zoals in de film: Evita het nummer laten zingen. Magaldi en ensemble waren ook dik in orde. Vertaling vond ik ook bij vlagen erg mooi en eigentijds.

Een ietwat dubbel verslag dus; ik ben géén fan van het product Evita als musical….daarvoor zitten er voor mij te veel haperingen in het stuk en blijf ik in de zaal gewoon veel te veel en lang toeschouwer op een afstand. Anderzijds was dit van alle versies veruit de beste die ik gezien heb en was ik zowel over de regie als de cast erg te spreken. Kortom als musical op zich een mager zesje; deze productie een dikke acht wat mij betreft.

   Handtekening   

Het is niet de criticus die telt. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat , die als het tegenzit en hij faalt, in elke geval grote moed heeft getoond. T. Roosevelt

  [ # 12 ] 13 July 2008 10:01 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik hoor steeds de discussies rondom de balkonscene en merk nu ik er over na ga denken: ik vind het wel spannend. We kennen Evita allemaal als van de balkonscene “Don’t cry for me Argentina”, maar wie zegt dat ze echt die woorden heeft gezegd. De gedachte aan een krachtig beeld van een staande Evita die haar toespraak houdt welke we niet horen, terwijl de “volkse” Evita op dat moment tussen haar volk rondloopt, als keek ze naar haar eigen leven en aanschouwde dat, spreekt me ook wel aan. Een memorerende Evita die haar twijfels en misschien wel onzekerheid uitspreekt tegen het luchtledige en tegen een achtergrond van haar krachtige zelf die vecht en over lijken gaat om aan de top te komen; om haar volk, of om zichzelf te helpen?
Het komt over als een boeiende nieuwe visie op een scene die we allemaal al zo goed kennen, dat ik ‘m haast zou willen skippen omdat ie niet meer interessant wordt. Zo memorerend ben ik me een beeld aan het vormen van hoe de voorstelling en met name die scene zou kunnen zijn.
Ik ben benieuwd; ik moet ‘m nog gaan zien, maar zie Evita daar wel lopen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 13 ] 14 July 2008 09:53 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Mark, ik denk dat jij heel goed hebt verwoord wat ik wel voelde, maar niet op papier/scherm kon zetten. Ik heb echt ontzettend genoten van deze voorstelling, maar de drang om hem nog een keer te zien is er niet, dat kan ook met de dvd. Dank je wel!
Nou was dit voor mij de eerste keer dat ik een voorstelling van Evita zag (naast de film dan), dus die vergelijking kan ik dan natuurlijk niet trekken.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 14 ] 14 July 2008 10:41 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Heidi, ga de musical nou eerst maar eens zien 😉

  [ # 15 ] 15 July 2008 06:09 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

dokter_P - 14 July 2008 10:41 AM

Heidi, ga de musical nou eerst maar eens zien 😉

Dat ga ik ook, maar ik vind het nu al spannend 😉

*fijn weer die ouderwetse opwinding voor iets dat komen gaat*

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 1 2 3 > 
1 of 3