Gisteren ben ik samen met Jacko afgereisd naar Scheveningen om daar de musical Tarzan een bezoekje te brengen. Voor mij was het de eerste keer dat ik deze musical zou zien. Ik was dus erg nieuwsgierig. Wij wisten overigens al dat Chantal Janzen niet zou spelen, maar voor de rest was het voor ons één grote verrassing.
Tarzan - Ron Link
Jane Porter - Nathalie van Gent
Kala - Joanne Telesford
Korchak - Hans Peter Janssens
Tark - Marlon David Henry
Professor Porter - István Hitzelberger
Clayton - Léon Roeven
Jonge Tarzan - Floris Draaisma
Tarzan - Ron Link
Toen hij voor het eerst zong in de voorstelling, tijdens de opening, betrok mijn gezicht. Een zeer valse stem schalde door de zaal heen. Ik dacht meteen…daar gaat de voorstelling…de hoofdrolspeler kan niet goed zingen…hoe kan dit nog wat worden. Gelukkig herstelde Ron zich tijdens de voorstelling, maar vocaal bleef hij toch echt achter. De hele voorstelling klonk er regelmatig een valse noot uit zijn mond. Heel erg jammer.
Het spelen van Tarzan ging hem veel beter af, de bewegingen, de leningheid en lichaamshouding richting de verschillende medespelers was prima in orde. Toch was ik niet heel erg onder de indruk. Misschien zat hij met zijn gedachtes nog in de vakantiesfeer (hij was net terug van vakantie).
Jane Porter - Nathalie van Gent
Toen we haar naam op het bord zagen waren we even verbaasd. Wij wisten dat Chantal Janzen niet zou spelen, maar hadden een andere understudy verwacht. Dus wij meteen even in het inkijkexemplaar van het programmaboek kijken om te zien wie zij was. Maar daarin konden wij haar niet vinden.
Maar wat een verademing. Vanaf de eerste seconde dat zij opkomt als Jane Porter slaat de musical geheel om. En dan zeer zeker in positieve zin. Uitstekend spel en zeer goede zang (wat lijkt haar stem angstaanjagend veel op die van Chantal Janzen). Ze deed het uitstekend! Ook in de tweede acte stak zij met kop en schouders boven iedereen uit. Humor, het snelle praten, uitstekende zang en lichaamshouding.
In de pauze zijn we toch maar weer even in het boekje gaan kijken, want we hadden vast over haar heen gekeken. Dit bleek niet het geval te zijn, want ze stond er echt niet in. Wanneer je het (nieuwe) boekje kocht kreeg je daar een inlegvel in waar zij op stond. Het boekje is namelijk pas vernieuwd en zij gaat Tarzan binnenkort verlaten. Vandaar. Ook vertelde dat meisje achter de balie dat niet alleen zij een zangstem had die bijna identiek is aan die van Chantal Janzen, maar dat eigenlijk alle understudy’s dat hebben.
Kala - Joanne Telesford
Omdat Chaira Borderslee gedwongen afscheid heeft moeten nemen van Tarzan (fysiek was het te zwaar) is Joanne Telesford nu de hoofdrolspeelster die Kala neerzet. En om heel kort te zijn over haar spel en zang. Ik vond erg weinig aan. Vooral haar zangstem deed me helemaal niets en vond die zelfs irritant om naar te luisteren. En ook als moeder geloofde ik haar soms niet. Qua gevoel deed ze me heel weinig. Behalve in tijdens de sterfscene van Korchak. Toen raakte ze mij wel.
Korchak - Hans Peter Janssens
Ook voor de rol van Korchak hadden we de hoofdrolspeler (sinds kort is hij dat). Zijn zang is prima, maar niet goed te verstaan. Ik heb de helft niet meegekregen van wat hij zong. Verder vond ik dat er iemand over het podium liep die Korchak speelde en niet Korchak zelf. Ook hij wist mij niet echt te raken.
Tark - Marlon David Henry
Wat een verademing om naar deze jongen te luisteren en te kijken. Hij deed het echt super. Vocaal prima in orde, je gelooft wat hij speelt (zeer goed spel) en zijn acrobatische toeren zijn leuk om naar te kijken. Uiteraard is het een heerlijke rol om te mogen spelen, maar hij deed het meer dan uitmuntend.
Professor Porter - István Hitzelberger
De vader van Jane wordt goed neergezet door István Hitzelberger. Vocaal niet bijster sterk, maar dat was niet belemmerend.
Clayton - Léon Roeven
Het publiek reageerden tijdens het slot-applaus met wat “boe-geroep” naar zijn adres. Dus m.a.w. hij heeft zijn rol prima neergezet.
Jonge Tarzan - Floris Draaisma
Deze behendige en zeer lenige jongen heeft het heel erg goed gedaan. Niets op aan te merken. In de tweede acte zong hij echt heel erg goed. De zaal ging (maar dat zal wel gebeuren bij iedere jongen Tarzan) meteen staan toen die jongen zijn applaus in ontvangst kwam nemen.
Het spetterende begin vond ik zelf wat tegenvallen, terwijl het einde van de voorstelling wel spectaculair eindigen. Het begon vocaal heel zwak met Ron Link, Joanne Telesford en met de verstaanbaarheid van Hans Peter Janssens. Ook de lichtjes die het publiek inschenen en de flitsen vanaf het podium vond ik niet prettig.
De musical begint in mijn ogen ook pas wanneer Jane Porter in beeld komt (einde eerste acte). Daarvoor gaat het over een stel apen die wat heen en weer zwieren en zwaaien. En over een opgroeiende Tarzan natuurlijk. Maar dat deed mij niet heel veel.
De tweede acte is een genot om naar te kijken. Vooral het gebruik van het decor is ronduit schitterend te noemen. Ook is de samenzang tussen Nathalie en Ron heerlijk om naar te luisteren. En wanneer Jane Porter in een hangmat naar beneden komt is dat gewoon zwaar komisch. Vanaf de plek waar wij zaten leek het net of zij met gespreidde benen naar beneden kwam. Ik moest echt zo lachen.
Conclusie: een aardige voorstelling met een zwakke eerste acte. Gelukkig maakt de tweede acte heel veel goed. Prachtig werkend decor, mooie nummers, de aanwezigheid van Nathalie van Gent en Marlon David Henry in de rollen van Jane en Tark, mooie kostuums…