1 of 15 |  1 2 3 >  Last ›
Daens: een bijzondere productie.
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

In België wordt al een flinke tijd gewerkt aan een musical over Daens. De eerste signalen waren al veelbelovend, maar bij een bezoek aan de open repetities afgelopen donderdag was ik zeer onder de indruk. Een reportage over deze open repetitie, inclusief foto’s, en interviews met acteurs Free Souffriau en Jelle Cleymans en cratives Frank van Laecke en Martin Michel vind je hier.

  [ # 1 ] 23 August 2008 03:13 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Oh dat klinkt goed! Ik hoop echt dat ik een gelegenheid vind om het te gaan zien 😊.

  [ # 2 ] 23 August 2008 06:02 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik ben ook heel erg benieuwd naar deze produktie! Gelukkig is voor mij Antwerpen niet al te ver. Ik heb me er nog niet erg in verdiept maar ik begreep dat het theater waar ‘Daens’ komt bij station Berchem ligt?

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 3 ] 23 August 2008 08:45 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  125
Geregistreerd  2008-08-08

ik vond het een hele indrukwekkende film.. maar antwerpen is te ver voor mij dus ik zal de musical niet zien jammer genoeg..

   Handtekening   

Dreams and Hope will never fail :roos:

  [ # 4 ] 24 August 2008 12:08 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Station Antwerpen Berchem is voor mij ook redelijk makkelijk te bereiken met de trein. Misschien ga ik er nog eens heen..

  [ # 5 ] 24 August 2008 05:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Interessant stuk Jeroen. Ik kan niet wachten tot 18 oktober als ik ga.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 6 ] 26 August 2008 12:23 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  7
Geregistreerd  2008-08-20

Deans wordt gespeeld in oud postcentrum X. Ze zijn nu druk bezig met de verbouwingen. Postcentrum X is vlakbij Berchem station, gewoon de straat oversteken.

  [ # 7 ] 01 October 2008 02:35 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1107
Geregistreerd  2004-04-18

Is al bekend wie de understurdy van Free is? Want met al die Mega Mindy voorstellingen zal ze niet altijd kunnen spelen denk ik. Of gaat er dan iemand anders op bij Mega Mindy?

  [ # 8 ] 01 October 2008 02:47 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  91
Geregistreerd  2003-02-03

Deborah de Ridder

  [ # 9 ] 01 October 2008 09:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Deborah is geen understudy, maar cover Nette. Ze heeft vaste speeldagen.

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 10 ] 03 October 2008 08:11 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

Gisteravond de voorstelling mogen zien.

Deborah de Ridder als Nette. Sam Verhoeven als Jan.

Waanzinnige voorstelling. Ik kan niet anders zeggen. De filmische score, het imposante toneel, het indrukwekkende decor, de sterke cast, de fantastisch regie… Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven. Als je dit hebt gemist… Is dat lastig te begrijpen.

Ik had voor het eerst sinds lange tijd weer het gevoel dat er echt een verhaal werd verteld.

Je ontkomt niet aan een vergelijking met Les Miserables. Met dat verschil dat Daens duidelijk boeiender is. Les Mis is puur en alleen maar ellende waar er bij Daens ondanks alles nog zoveel levensvreugde van het podium spat.

Nog een keer, nog een keer, nog een keer…

  [ # 11 ] 03 October 2008 10:12 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik was er ook (ik zit wel vaker bij dezelfde voorstelling als Tim) en ik heb hetzelfde gevoel, wanneer kan ik nog een keer, waar zit ik het beste en welke smoes gebruik ik om de volgende dag niet te hoeven werken. Het idee dat ik vanmiddag na zo’n fantastische avond me met normale zaken moet gaan bezig houden is hoogst irritant.

Maar goed, Daens.
Vergelijken met Les Miserables is inderdaad snel gebeurd, met het verschil dat dit verhaal er toe doet en dat Les Miserables met terugwerkende kracht een heel hoog Eiland-gehalte (zie seizoen 2005) blijkt te hebben!
Who cares about een studentenopstand die de hele wereldgeschiedenis vergeten zou zijn als Victor Hugo er geen boek aangewijd had? Het verhaal van Daens veranderde echt iets en is nog steeds actueel, zoals de producenten in het ontzettend mooie programmaboek ons vertellen.

Het scriptzit goed in elkaar, de tweestrijd van priester Daens en de wisselende ideeën die je krijgt over de katholieke kerk en de Monseigneur zijn prachtig en invoelbaar, voor beide partijen. Dramatische momenten in de fabriek, waar ongelukken gebeuren en hoe Woeste en Schmitt de commissie om de tuin leiden.
Maar daarnaast kent Daens ook genoeg comic relief. De monseigneur en priester Ponnet hebben hun momenten (kijk niet te veel Brigitte Kaandorp-de musical van te voren), we hebben een kroeglied en een carnaval. En daarnaast nog momenten die inderdaad levensvreugde en positiviteit hebben, deze mensen kijken inderdaad omhoog en naar de toekomst.

De hele zaal en het toneel ademt een en al fabriek uit, je bent echt in een textielfabriek voor je gevoel. En als we dan in het verhaal echt in de fabriek komen, de diepte van het toneel, de machines, de loopbruggen, het monotone ritme alles straalt zwaar werk en ellende uit.
Hiermee kom je gelijk bij de briljante geest van Frank van Laecke, die man is in staat om een compleet podium te vullen met niets. Het licht en hooguit de fabrieksdeuren geven het gevoel dat je je niet verloren voelt in de ruimte.
Oh een aparte vermelding moet gemaakt worden voor de man van de projecties, Bush Cherroud. Je zal nergens natuurlijke en beter gebruikte projecties tegenkomen in een musicalproductie

Een cast van ca. 50 man staat er op het podium, grove verdeling: 10 hoofd- & bijrolspelers, 20 ensemble, 10 kinderen en 10 figuranten. Hier heb je het gevoel van een compleet dorp, jong, oud, mooi, lelijk. Maar zoveel mensen heb je natuurlijk ook wel nodig om dit enorme podium te vullen.

Het Vlaams was even wennen, maar dat is eigenlijk voor mij ook altijd zo als ik bij een Engelstalige voorstelling zit. Je hoofd moet de taalknop even omzetten. Maar mocht je het Vlaams niet verstaan of begrijpen, kijk even of je er met de Franstalige boventiteling uitkomt.

Oh nog even, het oude postsorteercentrum is prachtig aangekleed! De bediening moet nog wel op snelheid komen bij de bar, maar je kan hier echt loungen (geen krappe en te weinig stoelen in de foyer, nee luxe stoelen in verschillende hoeken), eten (vis, vlees en natuurlijk Vlaamse friet), en ontspannen. Daens geeft me voor het eerst sinds tijden op het vaste land weer een gevoel van: nog een keer, nog een keer en nog een keer!

Goed, dit is misschien wat warrig, maar dat ben ik op dit moment ook.

  [ # 12 ] 03 October 2008 10:17 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Klaske - 03 October 2008 10:12 AM

Who cares about een studentenopstand die de hele wereldgeschiedenis vergeten zou zijn als Victor Hugo er geen boek aangewijd had? Het verhaal van Daens veranderde echt iets en is nog steeds actueel, zoals de producenten in het ontzettend mooie programmaboek ons vertellen.

Ergens ben ik het hier niet mee eens. Een mooi dramatisch verhaal is een mooi dramatisch verhaal; dat hoeft echt niet actueel te zijn. Ergens maakt dat het allemaal niks hielp de opstand in Les Mis eigenlijk alleen maar dramatischer.

Ik ben heel benieuwd; morgen zal ik t zien. Maar, zoals al bleek uit eerdere posts en artikelen op de site, ik ben heel enthousiast over wat ik er tot nog toe van gezien en gehoord heb.

  [ # 13 ] 03 October 2008 10:28 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Jeroen - 03 October 2008 10:17 AM
Klaske - 03 October 2008 10:12 AM

Who cares about een studentenopstand die de hele wereldgeschiedenis vergeten zou zijn als Victor Hugo er geen boek aangewijd had? Het verhaal van Daens veranderde echt iets en is nog steeds actueel, zoals de producenten in het ontzettend mooie programmaboek ons vertellen.

Ergens ben ik het hier niet mee eens. Een mooi dramatisch verhaal is een mooi dramatisch verhaal; dat hoeft echt niet actueel te zijn. Ergens maakt dat het allemaal niks hielp de opstand in Les Mis eigenlijk alleen maar dramatischer.

Ik ben heel benieuwd; morgen zal ik t zien. Maar, zoals al bleek uit eerdere posts en artikelen op de site, ik ben heel enthousiast over wat ik er tot nog toe van gezien en gehoord heb.

Ik bedoelde meer dat ik met de studenten en hun strijd nooit mee heb kunnen leven. Het verbaast me iedere keer weer dat ze niet hadden voorzien dat het volk niet mee zou doen. Plus dat die opstand nogal ophoudt in het verhaal van Valjean 😉

  [ # 14 ] 03 October 2008 10:46 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Klaske - 03 October 2008 10:28 AM
Jeroen - 03 October 2008 10:17 AM
Klaske - 03 October 2008 10:12 AM

Who cares about een studentenopstand die de hele wereldgeschiedenis vergeten zou zijn als Victor Hugo er geen boek aangewijd had? Het verhaal van Daens veranderde echt iets en is nog steeds actueel, zoals de producenten in het ontzettend mooie programmaboek ons vertellen.

Ergens ben ik het hier niet mee eens. Een mooi dramatisch verhaal is een mooi dramatisch verhaal; dat hoeft echt niet actueel te zijn. Ergens maakt dat het allemaal niks hielp de opstand in Les Mis eigenlijk alleen maar dramatischer.

Ik ben heel benieuwd; morgen zal ik t zien. Maar, zoals al bleek uit eerdere posts en artikelen op de site, ik ben heel enthousiast over wat ik er tot nog toe van gezien en gehoord heb.

Ik bedoelde meer dat ik met de studenten en hun strijd nooit mee heb kunnen leven. Het verbaast me iedere keer weer dat ze niet hadden voorzien dat het volk niet mee zou doen. Plus dat die opstand nogal ophoudt in het verhaal van Valjean 😉

Is dat niet juist het tragische van de opstand in Les Mis? Het is onmogelijk te voorzien wat het resultaat van een opstand zal zijn. De studenten op het Plein van de Hemelse Vrede hadden waarschijnlijk ook niet verwacht dat de hele wereld achterover leunend toe zou kijken hoe ze met tanks uit elkaar geslagen werden. Het is de strijd van ideaal versus gevestigde orde. En juist Valjean begrijpt dat als eenling als geen ander.

Ben nu wel heel erg benieuwd naar Daens. Ik ben na Kuifje en Rembrandt sowieso een fan van Frank van Laecke en als zelfs Klaske enthousiast is…  😉

  [ # 15 ] 03 October 2008 12:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Over Frank van Laecke ben ik altijd enthousiast geweest, zonder hem was Rembrandt helemaal uit elkaar gevallen van ellende en ook Dracula is een pareltje 😊

 1 2 3 >  Last ›
1 of 15