Perspresentatie

Daens tijdens repetities al fantastisch.

Musicalworld was bij de open repetitie van Daens. Onder de indruk spraken we achteraf met enkele van de betrokkenen.

Eerst was er de man, toen was er de film, en binnenkort kunnen we naar de musical.
De persoon Daens was een fenomeen, de film Daens was fenomenaal en na het zien van een aantal scenes tijdens de open repetitie lijkt het er op dat over de musical Daens straks hetzelfde gezegd mag worden.

In de Studio 100 studio’s in Schelle was de pers uitgenododigd om een open repetitie bij te wonen. Tijdens de introductie wijst Frank van Laecke op de grootte van de cast en de relatief kleine oefenruimte ten opzichte van het daadwerkelijke podium, dat 24 meter breed en 40 meter diep zal zijn en legt uit welke scenes te zien zullen zijn.
Daens begint met het beeld van werklieden die ‘s- morgens vroeg naar het werk gaan We maken hier kennis de grove werkmeester Schmidt en met Nette Scholiers die niet op haar mondje is gevallen.
In de volgende scene zien we Daens na jaren afwezigheid terugkeren naar Aalst. Als hij een kar ziet met daarop het lijkje van een doodgevroren meisje, dat daags ervoor in de fabriek was ontslagen, gaat hij op zoek naar de ouders. Hij vindt hen in het café en geeft hen geld om het kind te kunnen begraven. Eenmaal aangekomen bij zijn broer, het doel van de reis, moet hij hem gelijk geven: “Aalst is killer geworden”. Hij schrijft een artikel “Genoeg dode kinderen in Aalst” in de Katholieke krant die zijn broer uitgeeft. De Socialisten die het artikel lezen zijn verrast; de Katholieken zijn inmmers op hand van de rijken. Het mag dan ook niet verwonderen dat het een confrontatie oplevert met Woeste, voorzitter van de Katholieke partij en Waal.
Fabrieksdirecteur Borremans ontslaat alle mannen uit de fabriek om de kosten te drukken; een waar drama voor de inwoners van Aalst, waar de kostwinners dus geen geld meer verdienen. Het toeval wil dat Daens op dat moment net les geeft aan de zoon van Borremans, en het werkwoord Laborare vervoegt. Als het jongste broertje van Nette bij hen een steen door de ruit gooit achtervolgt Daens hem tot in de achterbuurt van Aalst. Daar ontmoet hij Nette en maakt kennis met een gezin in problemen. Nette vraagt Daens een verklaring waarom God haar in deze situatie heeft gebracht.

Daens is een groots opgezette musical en met een dergelijk grote cast natuurlijk een spektakel om te zien. In deze krappe repetitieruimte wordt al een overdonderende performance neergezet. Lucas van den Eynde is een prachtige Daens, met wie je onmiddelijk meeleeft. Jelle Cleymans heeft een sympathiek, amicale, jongens onder mekaar uitstraling en dat komt in de stukken die hij nu speelde goed van pas. Provocerend en toch warm. Free Souffriau weet ook onmiddelijk sympathie te winnen. Nette is dit keer niet het prinsesje wat ze in vele studio 100 producties speelde, maar een pittige meid. Ongelofelijk sterk was ook het optreden van de jongen die haar jongere broertje spelen. Het is te hopen dat de jongens die zijn rol delen net zo goed zijn.
Vlot, sterk, mooi verteld, prachtige muziek en prima teksten, vertolkt en gemaakt met hart en ziel.Voor de Nederlanders zal de platte van de werkmannen hier en daar misschien voor wat problemen zorgen, maar geenszins serieuze. Dit wordt een hele bijzondere productie, die iedere musicalliefhebber gezien moet hebben.

Na deze prachtpresentatie spraken we nog met twee van de spelers, Free Souffriau en Jelle Cleymans, en met craatives Frank van Laecke (regie) en Martin Michel (choreografie).

Free Souffriau:
Free, na je zwangerschap heb je meteen een boel te doen. Is dat niet zwaar? Er is natuurlijk niet veel keuze. Er is een hoop te doen dit jaar, dus zullen we er meteen moeten invliegen. Door de zwangerschap is er veel opgeschoven. Nu nemen we ook nieuwe afleveringen op van Mega Mindy. In oktober komt daar ook de Mega Mindy show bij, en dan ook nog de film. Dus een hoop te doen.

In Daens speel je Nette. Wat voor karakter heeft zij
Nette is een jonge vrouw met ballen, die niet op haar mondje is gevallen. Ze heeft een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel en zal daarom ook in de bres springen voor de zwakkeren. Ze heeft het net als velen in die tijd niet gemakkelijk en moet zwoegen om te overleven.
Ik probeer een Nette neer te zetten die heel aards is en die dat allemaal in zich heeft. Het is heel diep graven om al die emoties naar boven te brengen, want Nette valt van de ene emotie in de andere, verliefdheid, zware werk, confrontaties met Schmidt, verkrachting. Het is zeker niet gemakkelijk om dat te spelen.

Bij ons in de huidige tijd is alles een beetje vervlakt. Begrijpt, denk je, het huidige publiek nog wel de conflicten van doen?
De thema’s zijn misschien een beetje veranderd, maar dit soort conflicten zijn er nog steeds. Kijk naar het rassenconflict; dat is zeker vergelijkbaar De onderwerpen zijn nu anders, maar de thematiek blijft wel actueel. Daarbij zijn in de arme landen nu kinderarbeid en slavenarbeid en de moeite om te overleven nog steeds aan de gang.

In hoeverre leeft de persoon Daens in België?
Ik denk dat Daens bij de jongere generatie misschien al ver te zoeken is. Daarom is het goed dat we met deze musical hem weer een beetje nieuw leven inblazen en kunnen laten zien wat Daens vroeger allemaal voor ons heeft gedaan. In mijn eigen omgeving leeft de strijd tussen socialisme en de kerk niet zo erg meer.

In hoeverre heeft de Nette uit de film je beïnvloed?
Die Nette zit heel ver weg. Ik heb de film gezien toen ze uitkwam en ik nog heel klein was. Ik heb ook bewust niet opnieuw gekeken omdat ik geen klakkeloze kopie wil neerzetten.

>>>>

21 August 2008
Repetitie
Schelle
Studio 100 Repetitieruimtes
http://www.daens.be/
Daens, open repetitie, Studio 100, Schelle, Musical, Free Souffriau, Jelle Cleymans, Frank van Laecke, Martin Michel, Lucas van den Eynde, Peter van de Velde, Anne Mie Gils

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen