Hera, een goddelijke musical - 30 oktober Den Bosch
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Even een korte impressie. Gister naar Hera, een goddelijke musical geweest in het Theater aan de Parade in Den Bosch. Geen idee wat ik ervan moest verwachten, behalve een redelijke sterrencast met Arjan Ederveen, Vera Mann, Waldemar Torenstra en Rob van Meeberg.
Om eerlijk te zijn viel het me tegen. Ok, ik was wat moe van (weer) een lange dag werken, maar ook dan kan een show me toch vaak wel pakken. Deze keer echter niet.

Een “korte” samenvatting, voor zover ik het verhaal begrepen heb. God, Allah en Budda hebben samen een reincarnatiekliniek, maar omdat ze even niet meer op in lijn zitten gaan ze op retraitre. Fabio (Arjan Ederveen), hun rechterhand, moet dus op zoek naar een vervanger, een god die kan beslissen of je naar de hemel of hel gaat (hoe je reincarneert). Hij vindt deze in de vorm van het godenechtpaar Zeus (Rob van Meeberg) en Hera (Vera Mann), die al 2500 jaar samen zijn. Niet zonder slag of stoot, want Zeus kijk graag naar andere (jongere) vrouwen.
Hun eerste ‘project’ is Casper, een jongen die al voor de zoveelste keer reincarneert en nooit ouder wordt dat 14 jaar. Hij zit al eventjes in de kliniek omdat niemand hem ‘op komt halen’. Zeus gaat erop uit om ‘zijn’ moeder te zoeken, en vindt deze. Echter, haar man, en dus de potentiele vader van Casper, heeft net voor zijn carriere gekozen en is vertrokken naar Sydney (als ik me niet vergis). Terwijl Hera op weg gaat naar hem om het over te halen Casper toch te ‘verwekken’ bij zijn vrouw, komt Casper op het idee om Zeus de gedaante van zijn potentiele vader aan te laten nemen, en hem dus zo te ‘verwekken’. Als Hera terugkomt, ze heeft de potentiele vader knock out geslagen, en merkt wat Zeus gedaan heeft, wil ze van hem af. Geen probleem, gaat hij toch mooi met de jonge moeder van Casper mee…

Volgen we hem nog? Ik niet meer helemaal. Om een mij ontgane reden wordt besloten dat Hera elke maand gaat verschijnen aan de mensen om hun vragen te beantwoorden. Bij een zangcompetitie loopt ze Casper tegen het lijf, ondertussen 20 jaar, die direct als een blok voor haar valt. Hij weer niet meer wie ze is. Zeus blijkt al na een paar maanden ook zijn leven te zijn verdwenen, maar natuurlijk komt die nu juist weer opdagen. Met een hoop heibel tot gevolg…

Kortom, een éénlijnig verhaal, met een climax. Voor de pauze was mij totaal niet duidelijk welke kant het verhaal op zou gaan. Na de pauze werd echter (te) snel duidelijk waar het heen zou gaan, en vervolgens wordt de climax zo uitgemolken met clichés dat het langdradig wordt.
De liedjes zijn aardig, maar er is geen enkele melodie blijven hangen, laat staan een tekst. Deze was trouwens ook niet altijd goed verstaanbaar, en droeg naar mijn idee zelden bij aan het verhaal.

De acteer- en zangprestaties waren prima. Ok, er is geen tweede Loes Luca, maar we zullen ook nooit weten hoe zij de rol van Hera gespeeld zou hebben. Vera deed het goed en heeft natuurlijk haar zangkwaliteiten mee.
Arjan speelde wederom een typetje, eigenlijk hetzelfde typetje als altijd. Het wat verzuurde, verwijfde hulpje. Tijdens de liedjes had hij er nog wel eens een handje van om de aandacht naar zich toe te trekken, totaal niet functioneel, waardoor je niet meer doorhad waar het lied over ging. Overigens wel leuke grappen, maar kwestie van verkeerde timing.
Waldemar deed het leuk als baby, hier zijn stunteligheid consequent vol, en een leuke afwisseling tussen zijn rol als baby en de ervaren incarneur (nieuw woord voor de van Dale!). Als volwassene overtuigde hij mij minder, zijn goed uitziende lichaam daargelaten. Iets maakte dat hij niet goed uit de verf kwam.
Rob van Meeberg zet een leuke en veelzijdige Zeus neer. Nooit geweten dat die man zo goed kan zingen!

Kortom, met name de basis viel me erg tegen, en daar kan geen sterrencast tegenop. Teveel losse eindjes en onduidelijkheden…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl

  [ # 1 ] 31 October 2008 04:25 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

ik was er gister ook, speciaal kaartjes gekocht omdat Vera eindelijk weer een musicalhoofdrol had.
Alleen de musical viel vies tegen, Vera zet een sterke Hera neer en speelt prachtig de verliefde vrouw. Haar nummer voor de pauze is het hoogtepunt van de avond. Een vakvrouw die ook echt alles kan!

Veder… matig script(zag het al helemaal aankomen , te voorspelbaar) de cast was goed, alleen Arjan speelt inderdaad WEER eens het zelfde typetje… Het duurde te lang, totaal incl pauze slechts 2,5 uur, voelde aan als 4 uur. Nee zeker geen topper.

  [ # 2 ] 31 October 2008 10:09 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Was al niet van plan te gaan.
Nu dus helemaal niet meer.
Jammer voor jullie dat het zo is tegengevallen.

  [ # 3 ] 31 October 2008 11:12 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik ben afgelopen week geweest en vond het een prachtige voorstelling!

Erg mooi vertolkt door oa Vera en Waldemar..
Misschien morgen een langer verslag waarin ik probeer te onderbouwen, waarom ik het leuk vond!

  [ # 4 ] 01 November 2008 07:44 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1306
Geregistreerd  2002-07-28

Ow ja, vergeten erbij te zetten dat het publiek verdeeld was. Sommige vonden het geweldig, andere waren meer onze mening toegedaan…

   Handtekening   

Ik ben met niets begonnen en heb het meeste nog over… 😉

http://www.kersouwe.nl