1 of 3 |  1 2 3 > 
‘Der Morgige Tag ist mein…’  -  Cabaret 30-10-2008, Arnhem
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

De allereerste keer dat ik Cabaret zag, maakte erg veel indruk: de dreiging van de morgen, het moeten maken van niet voor de hand liggende keuzes en tussendoor proberen overeind te blijven door je krampachtig vast te blijven houden aan alles wat nog ‘leuk’ is in de wereld… Het kwam dieper binnen dan ik gewild of gehoopt had.
Inmiddels zijn we jaren en een ontwikkeling verder en zo sterk als toen is dat gevoel niet meer. Neemt niet weg dat ik graag nog eens van de sfeer wil genieten van het decadente leven in de Berlijnse nachtclub, tegen een achtergrond van dreiging in de jaren ’30.
De komst van deze productie had mijn aandacht getrokken vanwege pluspunten en door te gaan, wilde ik weer eens een avond lekker genieten en kijken.
Gewoon ondergaan en verder niets hoeven.
Of zoals de Emcee in de voorstelling zegt: “Laat al uw zorgen buiten, hier binnen is het leven verrukkelijk!”
Ik ga er voor zitten en neem me voor: “Kom maar op; vermaak mij.”

Cabaret, 30-10-2008
De productie begint anders en kent andere lijnen dan ik ze ken. De verhaalopbouw zit iets anders in elkaar, maar zorgt wel voor een nieuwe verrassende kijk. Ik mis wel wat van de hardheid en de power. Tegen een achtergrond van Duits fascisme verwacht ik meer de harde en barse kilheid. Deze Cabaret is zachter en liever dan dat; in het eerste deel mis ik het dreigende fascisme wat in mijn herinnering in dit stuk zo in opkomst is. Het lijkt of de rauwe randjes toch wat meer verborgen blijven. Rollen zijn wat voorzichtiger neergezet; wat me bijblijft daarin is relatieve luchtigheid, waaronder weliswaar tragiek zit die redelijk verborgen blijft. Geen verlopenheid, geen breekpunt. Ook geen indrukwekkende pauzefinale, want het stuk wat daarvoor moet zorgen is na de pauze neergezet. Dat zorgt tevens voor nogal een omslag van lichte luchtige vrolijkheid và³à³r en beklemmende dreiging ná de pauze.

Toch is deze Cabaret prettig in sfeer en setting en de moeite van het bekijken waard. De nachtclubsfeer doorweeft het geheel en verrassingen komen daar waar je ze niet verwacht.
De bezetting komt op een aantal punten verrassend sterker over; dat had ik niet verwacht.
Herr Schulz en Frau Schneider zijn een integer koppel. Ik had mijn twijfels bij de het zien van de namen op de aankondigingen, maar Johnny Kraaijkamp blijkt zijn komisch talent van zich af te kunnen schudden en zet overtuigend een breekbare oude man neer, zonder er veel voor te doen: één klein verschil in houding en wat nuance. Samen met Pamela Teves — die op overtuigende wijze met haar gevoelens strijdt en de keuzes die ze moet maken, maar van Fraulein Schneider verder een zachte vrouw maakt — wint hij mijn sympathie.
Hun momenten samen zijn klein en intiem; zo wordt een scène rondom een ananas ineens gevoelig en intens.
Dick Cohen als Clifford Bradshaw ontwikkelt zich van een naïeve gelukzoeker tot een man die tot zijn schrik bemerkt dat de wereld in werkelijkheid anders is dan hij geloofd had en het is mooi om te zien hoe hij zijn eigen idealen vasthoudt. Ook voor hem kan ik niet anders dan sympathie voelen, vanwege de oprechtheid waarmee het karakter uit de verf komt.
Sally Bowles is een prettige vertolking door Ellen Evers, maar wat mist is de dramatiek die achter het vrolijke masker doorwerkt. Haar nummer ‘Cabaret’ heeft zoveel meer intentie als je bedenkt dat zij daarvoor net haar zoveelste teleurstelling en abortus heeft gehad. Dat miste ik in deze luchtige en lievere vertolking. Daarnaast is ze wel een mooie danseres om naar te kijken, hetgeen in een nachtclub natuurlijk erg doeltreffend is. Zij wordt overigens terzijde gestaan door een wel erg prettig ensemble, met één danser waar ik op slag verliefd op ben, omdat hij zo’n ontwapenend jong koppie heeft (koppie, ogen en glimlach als een jongere Brian Molko; is lief). Geen programmaboek die hem zo laat zien, dus vraag ik me af of het eventueel een understudy was.
Ernst Ludwig (Martin Stritzko) mag er wezen ondanks zijn politieke overtuiging en slaagt er door zijn motivering er in mij aan het denken te zetten: is een politieke overtuiging relevant voor een vriendschap, of doet dat wel degelijk afbreuk aan een karakter?
Fraulein Kost (Sabine Beens) moet ik even tot me door laten dringen. Vaktechnisch is er niets op aan te merken, maar ik twijfel of ik voor haar interpretatie gekozen had. Dat klinkt pretentieuzer dan ik het bedoel. Haar Fraulein Kost laat ook met name de luchtige kant weer zien, dat past wel bij haar karakter, maar ik moet er aan wennen, omdat ik haar rol als veel harder had gezien. Uiteindelijk moet ik tot de conclusie komen dat het eigenlijk wel heel goed werkt. De politieke overtuiging, het fascisme in dit geval, zit er toch wel in, maar blijft heel onderhuids en op de achtergrond, zodat het nog subtieler wordt en moeilijker te doorgronden. Om die reden wordt het wel geloofwaardiger dat Fraulein Schneider later strijdt met haar dilemma’s en keuzes, omdat het ‘foute’ er niet ondubbelzinnig vanaf straalt.
Wat hier erg bij helpt is het terugkomende ‘Der Morgige Tag ist mein’: het gebruik van de Duitse tekst hierin kan ik erg waarderen, dit maakt de sfeer harder, intenser en dreigender.

De figuur die alle lijnen met elkaar verbindt is de Emcee. Als een onaantastbare flierefluiter doorkruist hij het geheel en begeeft zich op plekken waar hij helemaal niet is, of hoort te zijn. Als een gids/ verteller die je door het verhaal heen loodst zonder daar zelf een partijdig deel van uit te maken. Ik hou erg van Sven Ratzke, van zijn manier van doen en van zijn stem. Zijn adrogene uiterlijk geeft hem iets extra’s en ‘Laat maar waaien’, wat toch al een mooi nummer is, is in dit vlammend roodfluwelen lange gewaad alleen maar mooier.
Op het einde is het doodstil in de zaal en kun je een speld horen vallen, terwijl zijn stem de enige is die nog klinkt en zijn personage nog als enige beweging heeft.

Alles tegen elkaar afwegende is dit een subtiele versie van Cabaret, met een subtiel rauw randje, maar met een onbestendig onderhuids gevoel. En misschien is dat laatste juist weer wat het erg sterk maakt: als alle infecties in een samenleving zo makkelijk te doorgronden waren, zou het nooit zà³ erg uit de hand kunnen lopen.

                                            ***

NB: volgens de diverse bronnen die ik later ben tegengekomen, moet de rol in het ensemble van Sander Volders zijn overgenomen door derdejaars Lucia Marthas student Erik van Hoof. Als dat hem is die ik gezien heb, dan is dat een groot compliment aan Erik: ontwapenend, innemend en leuk om naar te kijken. Hopelijk wacht hem een mooie toekomst en zien ze we hem voor nu op de foto’s nog eens terug.

[ Gewijzigd: 01 November 2008 09:41 AM by Luna24 ]
   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 1 ] 31 October 2008 08:55 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik word heel benieuwd (en zal gaan…....zeker na dit mooie verslag….)

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 31 October 2008 10:07 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Deze voorstelling was mijn eerste Cabaret en heeft een grote indruk op mij gemaakt.
Vind je verslag erg prettig en leuk om te lezen.

Ik vond Johnny zelf niet heel erg sterk.
Zeker niet naast Pamela.

  [ # 3 ] 01 November 2008 02:40 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Mooie recensie!
Tot hoe laat duurt Cabaret?
Of nou ja, hoelang duurt het?
Ik ga vandaag, moet het ff weten i.v.m. openbaar vervoer enzo.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 4 ] 01 November 2008 09:39 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Geen idee eigenlijk, ik heb er niet zo op gelet, maar ik geloof dat ik - vanaf 20.15 gerekend - om 22.30 wel buiten stond. Laat het 22.45 zijn.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 5 ] 01 November 2008 12:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Aaa okay dankjewel, dat moet zeker te redden zijn!
Ik heb al zin in vanavond, ik ben erg benieuwd.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 6 ] 01 November 2008 06:24 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  765
Geregistreerd  2005-02-05

dank Heidi, ik kan me weer helemaal terug vinden in je verslag!

  [ # 7 ] 01 November 2008 07:10 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  833
Geregistreerd  2008-06-06

is het een musical voor iemand van 15 die in december 16 wordt 😛 (ik dus)

  [ # 8 ] 01 November 2008 08:53 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

berry - 01 November 2008 07:10 PM

is het een musical voor iemand van 15 die in december 16 wordt 😛 (ik dus)

Ja hoor.
Alleen kan ik niet beoordelen of jij hem mooi zal vinden 😉.

  [ # 9 ] 02 November 2008 12:39 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Ik ben dus vandaag (of al gister, tis maar hoe je het bekijkt) geweest.
Wat een show.
Voelde me zo leeg op het eind, wilde eigenlijk nog 5 minuten ff niet klappen.
Stond applaus te geven en voelde dat ik gewoon stond te trillen van emotie :ohoh:
Verslag komt nog 😄

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 10 ] 02 November 2008 09:54 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1449
Geregistreerd  2006-02-27

Veertje - 02 November 2008 12:39 AM

Ik ben dus vandaag (of al gister, tis maar hoe je het bekijkt) geweest.
Wat een show.
Voelde me zo leeg op het eind, wilde eigenlijk nog 5 minuten ff niet klappen.
Stond applaus te geven en voelde dat ik gewoon stond te trillen van emotie :ohoh:
Verslag komt nog 😄

Super hè.
Dat had ik nou ook.

  [ # 11 ] 02 November 2008 10:04 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Even voor mijn idee, wat je als titel gebruikt hebt ‘der Morgige Tag ist mein’, wordt dat in de show in het Nederlands of in het Duits gezongen?

  [ # 12 ] 02 November 2008 10:49 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Klaske - 02 November 2008 10:04 PM

Even voor mijn idee, wat je als titel gebruikt hebt ‘der Morgige Tag ist mein’, wordt dat in de show in het Nederlands of in het Duits gezongen?

Geheel in het Duits gezongen.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 13 ] 04 November 2008 08:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Inmiddels bijna een week verder en de sfeer spookt nog steeds door mijn hoofd.
Ik zou best nog eens willen.
Maar dan wel met dezelfde cast.
Met name Sven Ratzke en de ‘Brian Molko’-danser (Erik van Hoof)

Maar dat gaat vast niet gebeuren… ik doe het dus maar niet.

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 14 ] 04 November 2008 08:29 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Heidi - 04 November 2008 08:21 PM

Maar dat gaat vast niet gebeuren… ik doe het dus maar niet.

Je komt toch wel met de meeting?!?!

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 15 ] 04 November 2008 08:34 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

Ik zag het net nadat ik mijn reactie gepost had!

Nu eens denken of ik het gevoel wat ik overgehouden heb aan de voorstelling wil bewaren of nog een keer over durf doen in de hoop dat het net zo mooi wordt…

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

 1 2 3 > 
1 of 3