1 of 2 |  1 2 > 
Op Hoop van Zegen
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Vandaag was Musicalworld te vinden in het Zuiderzee Museum in Enkhuizen voor een onderonsje met de cast en creatives van de musical ‘Op Hoop van Zegen’. Lees HIER het verslag.
Later ook nog een reportage van Musicalworld TV

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 1 ] 10 November 2008 10:45 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Helemaal zin in deze musical…..

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 11 November 2008 04:10 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

Inmiddels is de gefilmde reportage van MusicalWorld.TV aan het artikel toegevoegd. Vind artikel en reportage onder deze link.

[ Gewijzigd: 07 December 2008 09:26 PM by Jacco ]
  [ # 3 ] 11 November 2008 09:26 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  181
Geregistreerd  2006-10-01

Helemaal leuk! Ben erg benieuwd naar deze musical.

  [ # 4 ] 29 November 2008 10:36 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Gisteravond geweest en het eerste wat bij me opkwam is: sommige stukken moet je geen musical van maken. Dangerous Liaisons was er zo één (psychologisch drama is niet geschikt voor musical imho) en Op Hoop van Zegen is er nog zo één.

Zelden een stuk gezien waarbij de muziek zo ophield. Zodra er gezongen wordt stokt de hele boel en zit je echt te wachten tot de volgende spelscène. Het drama van het verhaal komt nergens goed naar voren. De muziek blijft niet hangen. Allard Blom had een slechte periode en kwam niet verder dan ABBA-rijm. In de eerste akte wordt het schip De Hoop vertolkt door een actrice (Sanne Bosman), maar daar wordt in de tweede akte niets mee gedaan als we zien dat het schip vergaat. Doodzonde. Het orkest bestaat uit een combo van 3 man, piano, gitaar en viool, hierdoor blijft het geluid wat mager en krijg je nooit een vol geluid dat je bij een scheepsverhaal verwacht. Positieve puntjes: Arie Cupé een keer als ‘slechterik’ te zien, en Mette Gramberg als mevrouw Bos en Truus. 

Kostuums, licht, decor (behalve de Hoop in de tweede akte) acteurs, in principe alles prima op orde, daar ligt het niet aan. Het lijkt alleen of het voor de rest van de creatives een productie was die ook nog even tussendoor moest. Absoluut niet één van Allard Blom’s beste werken, ook Paul van Ewijk lijkt niet te weten wat ie met het stuk aan moet, het is stand and deliver, en af en toe walk and deliver, maar daar houdt het ook mee op.

Nee, zonde, zonde, zonde. Zoals Reder Bos in de tweede akte heel vaak herhaalt: “Ik heb de hoop laten varen.” En ik ook. Dit stuk komt niet meer goed.

[sarcasme] (Het beweegt trouwens niet, en het heeft ook geen kleurtjes). [/ sarcasme]

  [ # 5 ] 29 November 2008 11:00 AM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  181
Geregistreerd  2006-10-01

Grappig, ik ben het echt totaaaal niet met je eens hihi…
Ik vond het juist prachtig! Was afgelopen dinsdag in Ijsselstein geweest en heb echt genoten. Er word zo prachtig gezongen (wat bij die vrolijke, kleurrijke musicals zelden gebeurt), de muziek vind ik schitterend, het spel (op 1 persoon na) echt briljant!!
Er werd dinsdag tussendoor ook niet geklapt, wat erg prettig was, want ik vind het vrij kansloos om na ieder (onzuiver) nummer te gaan klappen. In dit geval was het wel terecht geweest, maar het haalt je wel uit het verhaal. Nu liep alles lekker door en het applaus in de pauze en na afloop was overweldigend.
Ik denk dat ik dit de beste De Graaf & Cornelissen musical tot nu toe vind.

  [ # 6 ] 29 November 2008 11:11 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik ben het met je eens, ik heb ook graag voorstellingen zonder applaus tussendoor. Gisteravond was er ook nauwelijks applaus, alleen na het nummer van Reder Bos, de pauzefinale en de uiteindelijke finale, maar dat was niet wat me uit het verhaal haalde. Dat waren toch echt de nummers. Daar had ik telkens een zapmoment: “jongens, hou eens op met zingen, en ga gewoon door”

Dit is nou precies wat Annie M.G. Schmidt ooit bedoelde bij een mjoezikul: Een toneelstuk dat niet opschiet.

  [ # 7 ] 29 November 2008 11:13 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2008-11-29

Grappig inderdaad dat een ieder zo zijn eigen kijk heeft op een voorstelling. Ook ik heb de musical afgelopen week in Beverwijk gezien en ik moet zeggen dat ik dit de meest positieve verrassing van het seizoen vindt.
Vanaf de eerste tonen heeft de muziek mij in mijn greep gehouden. De acteurs overtuigen stuk voor stuk in hun rol (mede door de prachtige regie van Paul van Ewijk). Het decor is prachtig in al zijn overweldigende eenvoud. Het licht maakt, icm het schitterende achterdoek, de voorstelling tot één groot schilderij van Vermeer en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik weet zeker dat ik Op Hoop nog vaak ga zien dit seizoen en ik hoop velen met mij! Het publiek wat in Beverwijk in de zaal zat was in ieder geval ook erg positief en ontroert. Tijdens de voorstelling wordt er nauwelijks geklapt, maar na afloop van het stuk was er een niet te stoppen staande ovatie.
Ga dat zien!!

  [ # 8 ] 29 November 2008 12:27 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2666
Geregistreerd  2005-01-21

De uitgelopen bejaardencentra van Oosterhout hebben gisteravond de avond van hun leven gehad.  Ikzelf echter niet.

Ballad na ballad na ballad na ballad… Het thema van ‘op hoop van zegen’ wordt gebruikt bij zo ongeveer elke scene wissel en ik zong in gedachte steeds ‘Op hoop van zegen’ als tussen de scenes door de viool voor de drieentachtigste keer hetzelfde riedeltje aanhaalde.

Het decor was mooi, indrukwekkende schouw in het huis van reder Bos, maar Arie Cupe die met z’n katheder als een soort rollator over het podium loopt is hilarisch en het dit-is-zelfs-voor-groep-8-genant-bootje in de tweede akte werkte letterlijk op m’n lachspieren.

Wat Klaske ook zei: Op de cast valt niks aan te merken. Het is echt het materiaal met vreselijke nummers zoals “Naar de haaien” en iets met “Hoge heren” en iel gekweel over een “Zomerbruid”.

Grote pluspunt: ‘Zeemeeuw’ zit niet in de voorstelling.

Niet elke voorstelling kan een voltreffer zijn. Ik stond er echt verstelt van dat dit team zo’n oninteressante voorstelling kon maken. Misschien waren de verwachtingen te hoog of misschien heb ik de laatste tijd al teveel echt briljant materiaal gezien en dan lijkt dit soort middenmoot materiaal gewoon matig.

Maar wat heb ik er naar uitgekeken en wat had ik dit graag geweldig willen vinden.

  [ # 9 ] 06 December 2008 10:27 PM
Avatar
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  47
Geregistreerd  2008-11-21

hmm ik ben benieuwd!
ik moet er over 2 weken heen voor school omdat het een klassiek drama is…

  [ # 10 ] 07 December 2008 11:03 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

De recensie van de premiere vind je HIER
Musicalworld.tv was er natuurlijk ook, en Frans voegt hier binnenkort vast zijn impressie aan toe.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 11 ] 07 December 2008 11:11 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik kan me er goed in vinden 😊 Ik ben alleen opnieuw aan het twijfelen of ze er nooit aan hadden moeten beginnen, of terug naar de schrijftafel moeten.

Stuurloos is ook een leuk woord om de voorstelling mee te omschrijven.

  [ # 12 ] 07 December 2008 11:13 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Klaske en ik die het eens zijn….daar ga ik nu een borrel op nemen!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 13 ] 08 December 2008 04:01 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1415
Geregistreerd  2004-09-12

De gefilmde impressie van MusicalWorld.TV is inmiddels aan het geschreven verslag toegevoegd. Bekijk de video op MusicalWorld.TV’s eigen plek of onder deze link.

Frans.

  [ # 14 ] 10 December 2008 10:13 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Wat een fijn filmpje weer!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 15 ] 12 January 2009 07:58 PM
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  13
Geregistreerd  2008-10-07

En ook ik heb afgelopen december in het theater de voorstelling mogen aanschouwen. Ik vond ‘m schitterend.
Ben Cramer viel in de eerste acte tegen, maar maakte dit in de tweede weer goed. Het standaard deuntje verveelde geen moment en dankzij het live orkest met de schitterende viool heb ik twee maal een kippenvel moment gehad. Goed decor en schitterende regie. Kort verslagje, komt door weinig tijd 😉

   Handtekening   

Willem van der Decken, toe zeg me waar gij zijt gebleven ...
Music

 1 2 > 
1 of 2