Ik ben totaal verslaafd aan het theater in Londen. Elk jaar zit ik in totaal dan ook een maand lang — verspreid over het jaar — dagelijks daar in het theater. Voor de liefhebbers en geïnteresseerden volgt hier een uitgebreid jaaroverzicht — met de vele ups and downs — in de theaterstad van de wereld.
Dit jaar kwam ook het theater te leiden onder de kredietcrisis. Aangezien Londen echter een veel diverser theateraanbod heeft dan New York, is de impact daar tot nu toe beperkt gebleven. Dit in tegenstelling tot the big apple waar er de komende 6 weken 16 shows stoppen, waaronder “Young Frankensteinâ€, “Hairsprayâ€, “Spring Awakening†en “Spamalotâ€. Theatercriticus Charles Spencer zijn verklaring voor dit verschil in The Daily Telegraph: “The fact is that while Broadway is often perceived as being more glamorous, British theatre has far more variety and depth, as well as the benefit of cross-fertilisation between the subsidised and the commercial sectors.â€
DE MUSICALS
2008 was om vele redenen toch een topjaar voor het Britse theater. Dit gold echter niet voor nieuwe musical producties. De beste — wat mij betreft — was de Broadway-import “Jersey Boys†(19 maart). Het was een kundig geschreven, geënsceneerd en geacteerd stuk amusement, en dat kon van de meeste musicals in 2008 niet gezegd worden. Ryan Molloy schitterde in de hoofdrol van Frankie Valli.
Er waren dit jaar voornamelijk desastreuze musicalflops en missers. Befaamd regisseur Trevor Nunn ging op zijn bek met “Gone With the Wind†(22 april) in het New London Theatre, waar zijn “Catsâ€-productie jarenlang heeft gelopen. Jill Paice deed je realiseren wat een walgelijk personage Scarlett O’Hara toch eigenlijk is, maar deed je ook de creatie van Vivien Leigh in de film (1939) des te meer waarderen. Tussen de waardeloze score en enscenering bleven slechts Darius Danesh als Rhett Butler en Natasha Yvette Williams als Mammy net overeind. Het was ook geen leuke flop. Een die zo slecht is dat het weer leuk wordt. Het was gewoon oersaai en duurde oneindig lang. De critici deelden mijn mening en Nicholas de Jongh van de Evening Standard vond de show zelfs “cruel and unusual punishment.†Het was zeer terecht dat deze show gauw gone withe the wind was.
Nunn wist het jaar op de valreep nog goed af te sluiten met zijn productie van Stephen Sondheim’s “A Little Night Music†(4 december) in het intieme Menier Chocolate Factory. Deze gouden klassieker werd door critici en publiek met open armen ontvangen na een middelmatig tot hels musicaljaar. Zelf ga ik de show in januari zien.
Het New London Theatre huisde na “GWTW†nog een megaflop: de ‘holocaust musical’ “Imagine This†(20 november). Deze werd door de critici verafschuwd en ik moet zeggen als je een dergelijk geladen onderwerp in een musical wilt behandelen je met veel beter materiaal moet komen, dan wat ik op de website van de show heb kunnen horen. De criticus van The Guardian Michael Billington begon zijn recensie met, “They said it couldn’t be done: a musical about the Warsaw ghetto. And, now that I’ve seen it, I know that they were right.†De consensus was dat onderwerp en uitwerking niet met elkaar spoorden. Zelf zal ik het niet kunnen zien, want de show gaat op 20 december — na een maand — sluiten.
“Marguerite†was geen megaflop, maar een misser. Een musical waar velen reikhalzend naar uitkeken. Het libretto —gebaseerd op La Dame aux Camellias van Dumas, maar gesitueerd in bezette Parijs tijdens WO II - was van Boublil & Schonberg, de muziek van Michel Legrand, en de regie van Jonathan Kent - oprichter van het Almeida Theatre en die o.a. Ralph Fiennes (“Hamletâ€) en Dame Diana Rigg (“Medeaâ€) aan Tony Awards hielp. De show bracht ook Ruthie Henshall en Julian Ovenden — na enkele jaren in Amerika — weer terug naar het West End. “Marguerite†ging op 21 mei in première in het Theatre Royal, Haymarket en bleek toen niet aan de hoge verwachtingen te kunnen voldoen. Het had vooral een voorspelbaar en slecht verteld verhaal, met saaie muziek en banale teksten. De Jongh schreef: “ The musical, both its book and music, did not greatly captivate me, but I was impressed by the way it raises serious moral questions.†Het was echter geen verassing toen ook “Marguerite†vervroegd moest stoppen. De Haymarket bleef de rest van het jaar een getergd theater, want de overige producties die daar speelden — “Girl with a Pear Earring†(30 september) en “Treasure Island†(18 november) - flopten stuk voor stuk.
Drie andere grote musicalflops in 2008 waren “Dickens Unplugged†(10 juni), “All Bob’s Women†(25 juni) en “Peter Pan El Musical (2 april). Beide verdwenen enkele dagen na hun première. De eerste show was gemaakt door hetzelfde team achter The Reduced Shakespeare Company. Het werk van Dickens werd op dezelfde parodiërende, muzikale en samenvattende wijze verteld. Ik vond het nog best amusant, maar de Britse critici were not amused. Fiona Mountford schreef in de Evening Standard: “I fear, however, that Dickens Unplugged may soon be going down the plughole.†Ze bleek gelijk te hebben. “All Bob’s Women†was een Italiaanse import en volgde de avonturen van een hedendaagse wannabe Casanova. Mountford noemde deze show een “lamentable excuse for a musical†en Charles Spencer schreef in de Daily Telegraph: “…I emerged, traumatised and incredulous, from this dismal farce of a musical. I have been racking my brains trying to remember a worse night in the theatre, but nothing comes to mind.†“Peter Pan El Musical” was een Spaans product en net zo’n vervuiling van het West End als de voorgaande show. Lynn Gardner weigerde het een ster te geven in The Guardian en het prijkte op de eerste plaats van Charles Spencer (Daily Telegraph) als slechtste productie van het jaar. Hij schreef: It was so bad the entire circle at the Garrick Theatre declined to clap when Peter begged us to save Tink’s life.
Tussen deze missers waren er gelukkig nog enkele kundige producties. “Street Scene†(18 juli) - van Kurt Weill en Elmer Rice - in het Young Vic ontving enkele van de beste recensies van het jaar. Billington schreef in The Guardian, “Whether you dub it an opera or a musical, it is a show that deserves to be seen.†en de Jongh in de Evening Standard, “What a revelation for my uninitiated ears Kurt Weill’s Street Scene proved to be in Opera Group’s valiant production. There is nothing quite like this fascinating hybrid of opera and Broadway musical, which premiered in the late Forties and has undeservedly languished in obscurity ever since.â€
Verder was “Piaf†(15 augustus) — in het Donmar Warehouse en later in het West End - na “Jersey Boys†voor mij de musicalproductie van het jaar. Het scriptis middelmatig, maar de rauwe expressionistische enscenering van Jamie Lloyd was een genot. Ook was de Argentijnse Elena Roger in de titelrol adembenemend en werd ze bijgestaan door een uitmuntend ensemble. Hieronder bevond zich Luke Evans, die dit jaar in wel 3 stukken indruk maakte. Naast “Piaf†schitterde hij in de flop “Rent Remixed†en in het intieme en gelauwerde toneelstuk “Small Change†(ook in het Donmar). Roger, Evans en co deden mij op trillende benen de zaal verlaten. Deze show was ook nog eens een van de vele successen (alle shows waren compleet uitverkocht) voor het Donmar Warehouse in een reeks van hits dit jaar (hier in deel 2 meer over). Ook Leonard Bernstein’s “Candide†(26 juni) van de English National Opera werd redelijk goed ontvangen. Rupert Christianson schreef in de Telegraph: “At the very least, this is a brilliantly slick and accomplished show, without doubt the best production of a musical that ENO has mounted. If only it was 20 minutes shorter.â€
Naast deze toppers waren er enkele middelmatige shows, die vooral amusant waren maar ook niet meer dan dat. Hiertoe behoorden shows als: “Never Forget†(22 mei) — de Take That Jukebox musical, “The Harder They Come†(10 juni) — gebaseerd op de gelijknamige legendarische reggae film, Matt Rawle als “Zorro†met muziek van de Gipsy Kings, en “Eurobeat†— een zeer vermakelijke en interactieve parodie op het Eurovisie Song Festival (ja, het is mogelijk). De urban dansshow “Into the Hoods†(26 maart) had enkel het concept met “Into the Woods†gemeen en was vooral een dynamische dansavond, die jongeren letterlijk de longen uit hun lijf deed schreeuwen.
Musical divas Elaine Stritch en Maria Friedman presenteerden dit jaar beide solo shows, die in het verleden al de hemel in waren geprezen en ook dit keer stelden ze niet teleur. De show “Divas†(25 juni) — een hommage aan Piaf, Dietrich en Garland — deed het een stuk minder en verdween razendsnel van Shaftesbury Avenue. Mark Monahan schreef in de Daily Telegraph: “Divas — A show even Piaf would regret.â€