Verslag van mijn derde keer Les Mis.
Cast:
Valjean - René van Kooten: Eigenlijk is alles al over hem gezegd. Hij zet gewoon een hele mooie Valjean neer. Af en toe heeft hij wel een wat storende uitspruik. Zo vind ik “Breng ham thuis” heel jammer.
Javert - Wim van den Driessche: Overtuigd absoluut als Javert, maar qua zang klinkt het niet altijd even lekker. Het is wel zuiver, maar het klinkt soms alsof hij er veel moeite voor moet doen.
Marius - Remko Harms: Hele goede vertolking. Hij mist wel dat jeugdige van Jamai Loman, maar verder niets op aan te merken.
Cosette - Suzan Seegers: Ik ben absoluut geen fan van haar stem en ze heeft ook een vreemd accent. De rol speelt ze verder prima, maar Cosette blijft een oninteressante rol.
Fantine - Nurlaila Karim: Niets op aan te merken, prime vertolking.
Eponine - Céline Purcell: Voor mij een perfecte Eponine. Heb veel kritiek gelezen op haar manier van zingen. Soms zingt ze erg hard en wat ongecontroleerd, maar dat vind ik juist bij de rol passen. Ik denk dat Eponine, gezien haar afkomst, ook zo zou praten. Haar ‘Heel Alleen’ was prachtig, meer een fantastische laatste uithaal. Ze zong dit een paar noten hoger dan geschreven, maar heel zuiver.
Thénardier - Richard Groenendijk: Af en toe speelt hij de rol te veel als een typetje, maar in de wat meer serieuzere momenten overtuigd hij wel.
Madame Thénardier - Daniëlle Veneman: Op zich een prima vertolking, maar ik vind haar nog wat te jong. Mocht Les Mis over twintig jaar nog een keer naar Nederland komen, lijkt ze me meer geschikt.
Enjolras - Dieter Troubleyn: Vorige week zag ik Marcel Visscher in deze rol en die vond ik vele malen beter. Dieter is vaak onverstaanbaar en ook qua zang vond ik hem wat tegenvallen. Hoor hem liever in wat rustigerer nummers.
Voorstelling:
Wat ik mooi vind aan Les Mis is dat het ondanks zijn inmiddels grote naam nog steeds een hele simpele voorstelling is qua decor en belichting. Zo zie je eigenlijk de hele voorstelling de grote decorstukken al in de open coulissen staan. Ook de draaischijf vind ik heel erg mooi en wordt effectief gebruikt. Een terechte klassieker dus met enkele kleine minpunten, namelijk: tijdens de confrontatie tussen Valjean en Javert na de dood van Fantine verteld Javert kort iets over zijn afkomst, maar dit is bijna niet te verstaan omdat Valjean tegelijkertijd zingt. Dat is jammer want deze paar zinnen maken het karakter een stuk menselijker. Ik snap ook nog steeds niet zo goed wie in de musical Gavroche nou precies is. In het boek is hij het broertje van Eponine, maar daar wordt geen enkele verwijzing naar gemaakt. Een beetje meer informatie zou dus fijn zijn geweest. Ik vind het ook heel jammer dat zijn nummer ‘Little People / Wij Ukkies’ is geschrapt en de reprise daarvan als hij wordt neergeschoten. Ook vind ik het raar dat Marius niet lijkt te weten wie Valjean in als hij op de barricade komt, terwijl hij Valjean toch twee keer eerder heeft gezien. Een ander vreemd punt is dat Fantine een mooite witte jurk draagt als haar geest verschijnt, maar Eponine gewoon haar normale kleren. Nu is het net of Fantine naar de hemel is gegaan en Eponine naar de hel of zoiets. En dan als laatste (maar dit heeft meer te maken met het feit dat de kleinste details mij altijd opvallen): In de scène tussen Marius en Cosette in de tuin van Valjean staat het hek precies andersom als wanneer Eponine door dit hek kruipt om de brief van Marius af te geven. Daardoor is het net of Eponine vanuit de tuin komt en de brief aan Valjean geeft die op straat loopt.
Opvallend:
De zaal was maar voor ongeveer 60% vol. Hierdoor mochten veel mensen op een andere plaats gaan zitten. Tip is dus om het goedkoopste kaartje te kopen en er op gokken dat je op het middenbalkon mag gaan zitten. En er was ook nog een zogenaamde blooper. De stoel die Valjean kapot moet slaan om Javert mee te bedreigen viel al uit elkaar toen hij hem optilde. Zag er een beetje suf uit.
Conclusie:
Het blijft een prachtige voorstelling en ik denk dat ik nog wel een keer ga.