1 of 5 |  1 2 3 >  Last ›
Les Misérables 01-02-2009 verslag
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Verslag van mijn derde keer Les Mis.

Cast:
Valjean - René van Kooten: Eigenlijk is alles al over hem gezegd. Hij zet gewoon een hele mooie Valjean neer. Af en toe heeft hij wel een wat storende uitspruik. Zo vind ik “Breng ham thuis” heel jammer.
Javert - Wim van den Driessche: Overtuigd absoluut als Javert, maar qua zang klinkt het niet altijd even lekker. Het is wel zuiver, maar het klinkt soms alsof hij er veel moeite voor moet doen.
Marius - Remko Harms: Hele goede vertolking. Hij mist wel dat jeugdige van Jamai Loman, maar verder niets op aan te merken.
Cosette - Suzan Seegers: Ik ben absoluut geen fan van haar stem en ze heeft ook een vreemd accent. De rol speelt ze verder prima, maar Cosette blijft een oninteressante rol.
Fantine - Nurlaila Karim: Niets op aan te merken, prime vertolking.
Eponine - Céline Purcell: Voor mij een perfecte Eponine. Heb veel kritiek gelezen op haar manier van zingen. Soms zingt ze erg hard en wat ongecontroleerd, maar dat vind ik juist bij de rol passen. Ik denk dat Eponine, gezien haar afkomst, ook zo zou praten. Haar ‘Heel Alleen’ was prachtig, meer een fantastische laatste uithaal. Ze zong dit een paar noten hoger dan geschreven, maar heel zuiver.
Thénardier - Richard Groenendijk: Af en toe speelt hij de rol te veel als een typetje, maar in de wat meer serieuzere momenten overtuigd hij wel.
Madame Thénardier - Daniëlle Veneman: Op zich een prima vertolking, maar ik vind haar nog wat te jong. Mocht Les Mis over twintig jaar nog een keer naar Nederland komen, lijkt ze me meer geschikt.
Enjolras - Dieter Troubleyn: Vorige week zag ik Marcel Visscher in deze rol en die vond ik vele malen beter. Dieter is vaak onverstaanbaar en ook qua zang vond ik hem wat tegenvallen. Hoor hem liever in wat rustigerer nummers.

Voorstelling:
Wat ik mooi vind aan Les Mis is dat het ondanks zijn inmiddels grote naam nog steeds een hele simpele voorstelling is qua decor en belichting. Zo zie je eigenlijk de hele voorstelling de grote decorstukken al in de open coulissen staan. Ook de draaischijf vind ik heel erg mooi en wordt effectief gebruikt. Een terechte klassieker dus met enkele kleine minpunten, namelijk: tijdens de confrontatie tussen Valjean en Javert na de dood van Fantine verteld Javert kort iets over zijn afkomst, maar dit is bijna niet te verstaan omdat Valjean tegelijkertijd zingt. Dat is jammer want deze paar zinnen maken het karakter een stuk menselijker. Ik snap ook nog steeds niet zo goed wie in de musical Gavroche nou precies is. In het boek is hij het broertje van Eponine, maar daar wordt geen enkele verwijzing naar gemaakt. Een beetje meer informatie zou dus fijn zijn geweest. Ik vind het ook heel jammer dat zijn nummer ‘Little People / Wij Ukkies’ is geschrapt en de reprise daarvan als hij wordt neergeschoten. Ook vind ik het raar dat Marius niet lijkt te weten wie Valjean in als hij op de barricade komt, terwijl hij Valjean toch twee keer eerder heeft gezien. Een ander vreemd punt is dat Fantine een mooite witte jurk draagt als haar geest verschijnt, maar Eponine gewoon haar normale kleren. Nu is het net of Fantine naar de hemel is gegaan en Eponine naar de hel of zoiets. En dan als laatste (maar dit heeft meer te maken met het feit dat de kleinste details mij altijd opvallen): In de scène tussen Marius en Cosette in de tuin van Valjean staat het hek precies andersom als wanneer Eponine door dit hek kruipt om de brief van Marius af te geven. Daardoor is het net of Eponine vanuit de tuin komt en de brief aan Valjean geeft die op straat loopt.

Opvallend:
De zaal was maar voor ongeveer 60% vol. Hierdoor mochten veel mensen op een andere plaats gaan zitten. Tip is dus om het goedkoopste kaartje te kopen en er op gokken dat je op het middenbalkon mag gaan zitten. En er was ook nog een zogenaamde blooper. De stoel die Valjean kapot moet slaan om Javert mee te bedreigen viel al uit elkaar toen hij hem optilde. Zag er een beetje suf uit.

Conclusie:
Het blijft een prachtige voorstelling en ik denk dat ik nog wel een keer ga.

[ Gewijzigd: 02 February 2009 01:25 AM by martijn-j ]
  [ # 1 ] 02 February 2009 12:44 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

martijn-j - 02 February 2009 12:29 AM

Een ander vreemd punt is dat Fantine een mooite witte jurk draagt als haar geest verschijnt, maar Eponine gewoon haar normale kleren. Nu is het net of Fantine naar de hemel is gegaan en Eponine naar de hel of zoiets. En dan als laatste (maar dit heeft meer te maken met het feit dat de kleinste details mij altijd opvallen): In de scène tussen Marius en Cosette in de tuin van Valjean staat het hek precies andersom als wanneer Eponine door dit hek kruipt om de brief van Marius af te geven. Daardoor is het net of Eponine vanuit de tuin komt en de brief aan Valjean geeft die op straat loopt.

De “witte jurk” (pyjama 😉) heeft Fantine aan als ze sterft.
En Eponine heeft haar normale kleding aan.
Dus dit klopt wel degelijk.


Wat het hek betreft heb je volgens mij gelijk, was mij nooit opgevallen *oeps* :tong:
Verder leuk verslag om te lezen.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 2 ] 02 February 2009 01:21 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Veertje - 02 February 2009 12:44 AM

De “witte jurk” (pyjama 😉) heeft Fantine aan als ze sterft.
En Eponine heeft haar normale kleding aan.
Dus dit klopt wel degelijk.

Ja, natuurlijk. Dat was mij dan weer niet opgevallen. Vullen we elkaar mooi aan.

  [ # 3 ] 02 February 2009 01:38 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Hihi inderdaad.
Toevallig dacht ik dinsdag nog toen ik er was: ook gek eigenlijk, heef Fantine zo’n mooi wit gewaad aan, en Eponine haar gewone kleding (zonder bloed :tong:).
Maar toen dacht ik dus: ow nee, tis bij Fantine d’r nachtjapon *lol*

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 4 ] 02 February 2009 10:21 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Ik was er ook gisteravond, en heb weer enorm zitten genieten. René had trouwens nog meer pech dan alleen de stoel die te vroeg uit elkaar viel (wat er wel erg grappig uitzag…). Hij kreeg bij de rechtbank ook de stok tegen z’n hoofd, en ik hoorde dat hij een aardige bult op z’n hoofd had zitten…
De zaal was opvallend leeg, dat viel mij ook al op.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 5 ] 02 February 2009 12:25 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Is de laaste speeldag definitief op 22 februari ?    Ik heb een kaartje voor die avond, had ik al gekocht voor die datum bekend werd.

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 6 ] 02 February 2009 01:08 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Ja, 22 februari is definitief de laatste show van Les Misérables.

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 7 ] 02 February 2009 01:11 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Lein80 - 02 February 2009 10:21 AM

Ik was er ook gisteravond, en heb weer enorm zitten genieten. René had trouwens nog meer pech dan alleen de stoel die te vroeg uit elkaar viel (wat er wel erg grappig uitzag…). Hij kreeg bij de rechtbank ook de stok tegen z’n hoofd, en ik hoorde dat hij een aardige bult op z’n hoofd had zitten…
De zaal was opvallend leeg, dat viel mij ook al op.

Oh ja, dat was ik al weer vergeten. Was ook grappig inderdaad. Hoe vond je de kinderen? Ik vond Cosette echt goed. Zong heel zuiver. Gavroche vond ik wat minder vergeleken met het jongetje van vorige week, maar hij deed het wel leuk.

Kiepkantel - 02 February 2009 12:25 PM

Is de laaste speeldag definitief op 22 februari ?    Ik heb een kaartje voor die avond, had ik al gekocht voor die datum bekend werd.

Het lijkt me niet dat ze nu nog gaan verlengen. Ook de kaartverkoop gaat niet echt lekker dus ga er maar van uit dat de 22e echt de laatste is.

Weet iemand of Carlo dan speelt? Of is hij zaterdag voor het laatst?

  [ # 8 ] 02 February 2009 01:29 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

martijn-j - 02 February 2009 01:11 PM

Ook vind ik het raar dat Marius niet lijkt te weten wie Valjean in als hij op de barricade komt, terwijl hij Valjean toch twee keer eerder heeft gezien.

Leuk verslag, maar volgens mij “ziet” Marius JVJ maar één keer en dat is bij de ontmoeting met Cosette. En dan heeft hij natuurlijk alleen maar oog voor Cosette!
De 2e keer denk ik dat jij in de tuin bedoeld, maar dan zien alleen Cosette en Marius elkaar.
Dus daarom herkent hij JVJ niet en trouwens JVJ Marius ook niet!
Hij weet pas wie Marius is, als Marius in “Drink met mij” zingt: “huil je straks Cosette als Marius sterft”

martijn-j - 02 February 2009 01:11 PM

Weet iemand of Carlo dan speelt? Of is hij zaterdag voor het laatst?

‘s Middags speelt Richard en ‘s avonds speelt Carlo. Zo spelen ze alletwee de 22e.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 9 ] 02 February 2009 01:33 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  783
Geregistreerd  2008-04-17

Moniek, volgens mij weet Jean Valjean wie Marius is als Enjolras zegt dat Marius rust moet nemen… dan zie ik hem altijd opkijken namelijk.

Martijn, kleine Cosette was aardig goed (die van zaterdagavond trouwens niet… voor het eerst dat ik haar niet goed vond). Ik heb betere Gavroches gezien dan degene die gisteren speelde, maar na de pauze was hij wel beter dan ervoor.

   Handtekening   

Was soll mir die Unsterblichkeit
Vor dem sterben will ich leben.

Mozart

  [ # 10 ] 02 February 2009 01:39 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Lein80 - 02 February 2009 01:33 PM

Moniek, volgens mij weet Jean Valjean wie Marius is als Enjolras zegt dat Marius rust moet nemen… dan zie ik hem altijd opkijken namelijk.

Ja precies. Hij kijkt dan altijd op en loopt volgens mij ook al een beetje richting Marius. Hij is natuurlijk naar de barricades gekomen om Marius te helpen/redden, dus is ieder moment bedacht op het horen van die naam.
Als Marius zingt over Cosette in “Drink met mij” is dat geloof ik het moment waarop JVJ beseft dat Marius echt van Cosette houdt, en zij ook van hem, en dat het dus het beste is als hij hen zegent, ipv dat hij ze uit elkaar probeert te houden. Zoiets..

  [ # 11 ] 02 February 2009 01:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

MoNieky - 02 February 2009 01:29 PM

2e keer denk ik dat jij in de tuin bedoeld, maar dan zien alleen Cosette en Marius elkaar.

Als Cosette JVJ vertelt over ‘de drie schimmen bij de muur’ verstoppen Marius en Eponine zich achter de pilaren van het hek. Dan zingt JVJ een paar zinnetjes terwijl Cosette afscheid neemt van Marius. Dan lijkt het mij toch dat Marius hem ziet.

  [ # 12 ] 02 February 2009 01:41 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  715
Geregistreerd  2008-12-10

vraagje…
hoe kan carlo nu 22 februari, op een zondag de avondvoorstelling nog spelen? Hij doet dan toch life and cooking???

of heeft irene weer een mannenavondje:P

   Handtekening   

“Nooit een nacht alleen zijn…....”

  [ # 13 ] 02 February 2009 01:43 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

Ja Marjolein dat klopt, maar in mijn gevoel zegt Enjolras dat zo dat JVJ niet echt weet tegen wie hij het nou heeft, maar als marius dan over Cosette gaat zingen weet hij het zeker dat hij het is.
Tenminste zo heb ik het geinterpreteerd 😉

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 14 ] 02 February 2009 01:44 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4764
Geregistreerd  2006-12-26

meloca - 02 February 2009 01:41 PM

vraagje…
hoe kan carlo nu 22 februari, op een zondag de avondvoorstelling nog spelen? Hij doet dan toch life and cooking???

of heeft irene weer een mannenavondje:P

Volgens mij wordt dat wel vaker opgenomen. Toen met de premiere ook bijvoorbeeld.

   Handtekening   

Groetjes,
Monique

http://www.MusicalNieuws.nl

  [ # 15 ] 02 February 2009 01:53 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  570
Geregistreerd  2008-11-07

MoNieky - 02 February 2009 01:44 PM
meloca - 02 February 2009 01:41 PM

vraagje…
hoe kan carlo nu 22 februari, op een zondag de avondvoorstelling nog spelen? Hij doet dan toch life and cooking???

of heeft irene weer een mannenavondje:P

Volgens mij wordt dat wel vaker opgenomen. Toen met de premiere ook bijvoorbeeld.

Of Richard speelt de laatste voorstelling 😉

 1 2 3 >  Last ›
1 of 5