3 of 5 |  < 1 2 3 4 5 > 
Les Misérables 01-02-2009 verslag
  [ # 31 ] 16 February 2009 08:51 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Maar wat vond je van de voorstelling??  😉  :tong:

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 32 ] 16 February 2009 08:59 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Eh….nou…..
Ik heb eigenlijk geen tijd voor een uitgebreid verslag, dus doe wellicht mensen tekort met deze steekwoorden:
* Klonk als een klok (veel beter dan ik me herinnerde, de nieuwe orkestcomputer doet wonderen…)
* Sterke mannen (René uitstekend, Richard één van de grappigste Thenardiers ooit, Jamai opvallend sterk,de rest goed)
* Matige vrouwen (nergens echte ontroering, leek een invuloefening…)
* Deze vertaling had flink met een rode pen bewerkt moeten worden (en ik schrijf meteen bijna zo’n onhandige zin als heer Gaaikema bedacht had kunnen hebben…)
* ....en ik kan weer rustig 12 jaar wachten tot ik een nieuwe Les Mis zie. Ik hoop dat er OOIT een nieuwe versie komt met een nieuwe regie. Er kan nog steeds makkelijk een half uur uit; het plot is toch behoorlijk onnavolgbaar en hangt van toevalligheden aan elkaar)
* En TOCH blijft het een absolute klassieker die je een keer gezien moet hebben. Les Mis maakte me musicalgek en na 100-en voorstellingen (waarvan de meesten echt beter waren) houdt de show een warm plekje in mijn hart.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 33 ] 16 February 2009 09:30 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Jacco - 16 February 2009 08:59 PM

Deze vertaling had flink met een rode pen bewerkt moeten worden (en ik schrijf meteen bijna zo’n onhandige zin als heer Gaaikema bedacht had kunnen hebben…)

De vertaling is op veel punten anders dan de vorige vertaling. Soms ten goede, soms niet. Zo zijn er een paar zinnen die nu niet meer rijmen en een persoonlijk vind ik het zinnetje uit Lovely Ladies “Dat je ligt te vrijen met een doodverklaard skelet” zoveel minder zeggen dat de eerste versie “Dat je liefde pleegt met een al doodverklaard skelet.

  [ # 34 ] 16 February 2009 10:15 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Was gisteravond (zondag) bij Les Mis en daar werd werkelijk de hele voorstelling naar God GEHOEST. Heb me dood geërgerd!!!! GGGGRRRRR. Koop een rolletje drop verdomme i.p.v. door alle sterfscenes heen te blaffen GGGGRRRRRR…....

Was zondag uitzonderlijk of gebeurt dit vaker bij Les Mis???

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 35 ] 17 February 2009 12:30 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  7944
Geregistreerd  2004-12-14

Dat hoesten gebeurt bij elke show wel.
Ook ik heb er een gruwelijke hekel aan.
Neem een flesje water mee en drink iets, neem een kauwgumpje, een stophoest, een dropje.
Maar ja soms kan je niks doen aan dat gehoest, ik bijvoorbeeld ben al weken aan het hoesten en kan het soms echt niet inhouden al doe ik er alles aan wat ik hierboven beschreef…

   Handtekening   

Sing like no one is listening, dance like no one is watching, and love like you’ve never been hurt.

  [ # 36 ] 17 February 2009 04:13 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Ik heb de tranen wel eens over m’n wangen voelen rollen, omdat ik een kriebelhoest inhield en bijna stikte, althans.. zo voelde het! Mensen, dat is écht niet te doen.. Dan lijkt ‘t ineens of je het een héle mooie voorstelling vind en het was echt een *piep*-voorstelling, ergerde me dood! Haha.

  [ # 37 ] 17 February 2009 04:28 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

StephanieMangano - 17 February 2009 04:13 PM

Ik heb de tranen wel eens over m’n wangen voelen rollen, omdat ik een kriebelhoest inhield en bijna stikte, althans.. zo voelde het! Mensen, dat is écht niet te doen.. Dan lijkt ‘t ineens of je het een héle mooie voorstelling vind en het was echt een *piep*-voorstelling, ergerde me dood! Haha.

Dat had ik bij Jesus Christ Superstar, het was net of ik zat te sniffen en te huilen, maar het waren mijn lenzen, echt waar !

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 38 ] 17 February 2009 11:48 PM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Oke, vandaag mijn eerste kennismaking met Les Mis gehad..

En wat vond ik het saaai..
Mensen kinderen nog aan toe wat een draak van een voorstelling. Waarom is dit een vredesnaam een klassieker geworden?
De karakters zijn een-demensionaal en maken weinig innerlijke verandering mee.. De muziek is bombastisch en herhaald zichzelf.
Maar bovendien, het verhaal is NIET te volgen… Waar gaat het in hemelsnaam allemaal over.. Opeens dit, opeens dat..
Er zitten veel rare sprongen in tijd en ik heb het gevoel dat ik heel veel scenes heb gemist. Sommige liedjes kwamen uit het niks en sloegen een paar stappen persoonlijke verandering over.
Tja het decor beweegd en draait (zoals de dames het zo mooi zingen in de tweede akte; circels circels’) maar verder is het niet zo heel bijzonder. Alleen de toneelomlijsting vond ik er erg mooi uitzien.

De cast was gewoon goed en deden allemaal erg hen best. Maar ik vond niemand nou echt bijzonder indrukwekkend spelen ofzo..

Nee ik heb geen spijt van dit last-minute bezoekje.. maar ik heb al helemaal geen spijt dat ik zo lang heb gewacht..

  [ # 39 ] 18 February 2009 12:47 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1182
Geregistreerd  2007-03-27

Wow, dat vind ik echt heel raar. Euh, heb je wel goed opgelet? Was je niet lekker? :tong:

  [ # 40 ] 18 February 2009 01:56 AM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Lol ben verbaasd dat er iemand is op dit forum die Les Mis nog niet gezien had. 😉 Maar goed. Kende je het verhaal (enigszins) vantevoren of helemaal niet? Had je een beetje fatsoenlijke plaatsen (zal wel niet als het last minute was, of heb ik het fout)? Ik heb wel het idee dat het verhaal héél moeilijk te volgen is als je het vantevoren niet kent en ook nog eens niet de beste plaatsen hebt. Omdat ze idd zo’n beetje het hele levensverhaal van 9 personen erin moeten proppen. Dat is lastig. Wat dat betreft snap ik je commentaar wel. Eponine bijvoorbeeld moet in 1 liedje haar hele persoon laten zien, dat is bijna onmogelijk.
Wat betreft de muziek snap ik je dan weer niet, maar ieder z’n smaak 😉

  [ # 41 ] 18 February 2009 05:42 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Voordat ik naar Les Mis ging heb ik bewust nog eens naar een verfilming van het verhaal gekeken. Daar had ik de eerste keer in het theater nogal wat houvast aan. Pas de vierde keer had ik het gevoel dat ik het verhaal, zoals het in het theater werd gebracht, volledig begreep.
Als je het dus maar één keer ziet en je kent het verhaal niet, vereist het aandacht. Ik ken iemand die het één keer heeft gezien (die eerste keer dat ik geweest ben meegegaan is) op een dag dat ze tamelijk vermoeid was en die was ook niet enthousiast.

  [ # 42 ] 18 February 2009 10:45 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  274
Geregistreerd  2009-02-02

hahah ik ben ook nog niet geweest! is dat egr?

  [ # 43 ] 18 February 2009 10:47 AM
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4893
Geregistreerd  2004-05-12

Ik heb het verhaal van te voren niet gelezen. Maar had natuurlijk wel al verslagen gelezen en het een en ander gehoord.
Maarja wat voor flut musical ben je als mensen van te voren eerst een boek moeten lezen of een film moeten zien om het verhaal te snappen :tong:

En de muziek, ja die is op momenten echt heel erg mooi. Er zitten prachtige songs tussen. Alleen beetje jammer dat alles zo enorm klassiek gezongen word, waardoor teksten vaak onverstaanbaar zijn. Versta je bij Cats de helft niet.. ach joh geen ramp. Maar versta je bij Les Mis de helft niet.. dan heb je geen idee waar je naar zit te kijken..

  [ # 44 ] 18 February 2009 12:01 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1071
Geregistreerd  2002-07-30

Bij opera is dat normaal, en dat is toch juist alles behalve een flut-genre…

dokter_P - 18 February 2009 10:47 AM


Maarja wat voor flut musical ben je als mensen van te voren eerst een boek moeten lezen of een film moeten zien om het verhaal te snappen :tong:

  [ # 45 ] 18 February 2009 07:16 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  311
Geregistreerd  2006-08-07

dokter_P - 18 February 2009 10:47 AM

Ik heb het verhaal van te voren niet gelezen. Maar had natuurlijk wel al verslagen gelezen en het een en ander gehoord.
Maarja wat voor flut musical ben je als mensen van te voren eerst een boek moeten lezen of een film moeten zien om het verhaal te snappen :tong:


nou ja.. flut.. vind ik niet hoor! Bij Elisabeth snapte mensen ook na 3 keer kijken nog steeds niet dat ‘de dood’ de dood moest voorstellen. die dachten dat het gewoon een man was die iedereen kon zien. nou, dan let je zelf toch niet goed op vind ik.
Waarom is het gelijk flut, als je het niet begrijpt? dat kan dan toch ook aan jezelf liggen. Ik begreep les mis wel in 1 keer, zonder een boek gelezen te hebben

[ Gewijzigd: 18 February 2009 07:38 PM by lauraatjeh ]
   Handtekening   

Mijn leven is van mij

 < 1 2 3 4 5 > 
3 of 5