Tanz Der Vampire
Metronom Theater Oberhausen
Zaterdag 12 september 15.00u en 20.00u
De kaarten lagen al een tijd klaar want als je met een actie de kans krijgt om voor de helft van de prijs te boeken, waarom dan niet meteen twee voorstellingen zien ? Voor je het weet is het zover en zit je in Oberhausen. Vergeet de troosteloze omgeving van het theater tussen de parkeergarages en de enorme shopping mall. Zodra je het Metronom Theater binnenstapt ben je die omgeving al snel vergeten en word je welkom geheten door het uiterst vriendelijke en correcte personeel. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren.
Van tevoren wist ik al dat de matinee zou worden gespeeld door cover Matthias Stockinger, ‘s avonds speelde de eerste cast van Graf Von Krolock Jan Ammann. Voor de overige rollen was de bezetting voor de matinee en avondvoorstelling gelijk :
Graf von Krolock Jan Amman / Matthias Stockinger *
Sarah Anne Hoth *
Alfred Tibor Heger *
Professor Abronsius Christian Stadlhofer
Chagal Jerzy Jeske
Magda Linda Konrad
Herbert Florian Fetterle
Koukol Stefan Büdenbender
Rebecca Eva Maria Bender*
* covers
Bij ‘Tanz Der Vampire’ is het erg genieten van het prachtige ontwerp van Bill Dudley en het werkelijk fenomenale lichtontwerp van Hugh Vanstone. Het levert allemaal prachtige toneelbeelden op. De eerste acte speelt zich voornamelijk af in het herberg van Chagal, de tweede acte in het slot van Von Krolock.
Het verhaal is gebaseerd op Roman Polanski’s cultfilm uit de jaren ‘60 ‘The Fearless Vampire Killers’ en de grote Polanski voerde ook voor de originele bühneproduktie de regie. Michael Kunze pende het script en de teksten, Jim Steinman de heerlijk bombastische en soms ingetogen muziek.
Het grootste manco van ‘Tanz Der Vampire’ blijft voor mij toch het abrupte en open einde. Uiteraard volgt nog de finale ‘Die Vampire Bitten Zum Tanz’ met alle vampiers maar die maakt in wezen geen onderdeel uit van het verhaal. Ik ben daarom blij om te lezen dat voor de 2009 versie in Wenen aan het slot een nieuwe scène voor Von Krolock is geschreven. Het een en ander herschrijven voor de tweede acte zou ook geen kwaad kunnen want de scène met Abronsius en Alfred bij de graftombes is vrij vervelend en langdradig evenals de daarop volgende scène met Chagal en Magda.
‘Tanz Der Vampire’ hinkt op twee gedachten : aan de ene kant het serieuze verhaal en aan de andere kant de komische elementen. Ik geef toe dat zonder de komische noot het allemaal wel erg zwaar zou worden maar juist die dramatische ‘gothic’ scènes werken op mij het sterkst. Van het imposante ‘Ewigkeit’ op het kerkhof tot de scènes in de balzaal, het gebed van Sarah of Magda’s melodramatische ‘Tot Zu Sein Ist Komisch’
Hoewel de Graf niet eens zo heel vaak op het podium staat is zijn rol wel de meest cruciale. Afgelopen zaterdag heb ik dat maar weer eens ondervonden met cover Matthias Stockinger. Toevalligerwijs speelde hij zijn laatste voorstelling en dan zou je denken dat hij op de toppen van zijn kunnen speelt en zingt. Jammer was dat hij vocaal totaal van het podium werd geblazen door zijn medespelers. Zijn Von Krolock liet op mij dan ook weinig indruk achter. De enige scène waarin hij wel wist te imponeren was ‘Die Unstillbare Gier’ die hij overtuigend en met ingetogen tragiek speelde.
‘s Avonds speelde eerste cast voor de rol Jan Ammann en het was een verademing om hem de rol te zien spelen en vooral te horen zingen. Vol overtuiging en vocaal overdonderend.
Op de rest van de hoofdcast viel weinig aan te merken. Voor de rollen van Alfred en Sarah speelden covers maar er werd goed geacteerd en meer dan voortreffelijk gezongen. Van de overige rollen maakten vooral Linda Konrad als Magda en Christian Stadlhofer als Abronsius op mij veel indruk.
Overigens was het opvallend dat voor een zaterdag de zaal slecht bezet was. Als je de kans krijgt om ‘Tanz Der Vampire’ in Oberhausen nog te zien zou ik dat zeker doen. Ik heb in ieder geval érg van de voorstellingen genoten en overweeg sterk om nog een keer terug te gaan voordat de vampiers naar Stuttgart verhuizen.