2 of 2 |  < 1 2
Dromen… zijn bedrog
  [ # 16 ] 15 November 2009 09:55 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Het is echt heel zonde dat deze voorstelling niet zo populair is. Hij is echt heel goed in elkaar gezet!
Ik heb hem in Rotterdam kunnen zien, de eerste try-out zelfs, en toen stond de voorstelling al als een huis!

Het enige minpunt aan deze voorstelling lag geheel aan mij. ik ben niet zo bekend met de Nederlandse pop geschiedenis, dus ik herkende 80% van de muziek niet… Maar de performances van de cast vind ik ijzersterk, en het verhaal zeer origineel! Ik heb me echt vermaakt! En eindelijk weer eens wat anders dan al die grote musicals.

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 17 ] 15 November 2009 10:11 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

gister de show gezien, gelukkig niet de volle mep betaald… Ondanks enkele leuke grappen (op 1 hand te tellen) was het een vreselijke show. Had een grote neiging in de pauze weg te gaan (en dan moet het bij mij wel erg mis zijn)

  [ # 18 ] 11 January 2010 06:32 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Jelka heeft haar hand gebroken tijdens de voorstelling, ze is gestruikeld over een paar kabels en heeft vervolgens verder gespeeld. Na de voorstelling natuurlijk gelijk naar het ziekenhuis en daar bleek een scheur in een botje te zitten. ze zit nu van dr elleboog tot dr vingers in het gips.

  [ # 19 ] 11 January 2010 07:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6127
Geregistreerd  2004-03-15

YokiPerzik - 11 January 2010 06:32 PM

Jelka heeft haar hand gebroken tijdens de voorstelling, ze is gestruikeld over een paar kabels en heeft vervolgens verder gespeeld. Na de voorstelling natuurlijk gelijk naar het ziekenhuis en daar bleek een scheur in een botje te zitten. ze zit nu van dr elleboog tot dr vingers in het gips.

Oeh en dat kan pijn doen!  :bah:

Maar gek genoeg meestal pas een paar uur na afloop (ervaringsdeskundige; ben ooit met gescheurde enkel nog heel goed thuis kunnen komen, alleen de volgende dag…!  :storm: )

   Handtekening   

Have you ever yearned to go, past the world you think you know,
been in thrall to the call of the beauty underneath?

  [ # 20 ] 16 January 2010 03:23 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2010-01-16

Ik heb Dromen…zijn bedrog in November gezien in Apeldoorn. Ik vond het een erg leuke voorstelling, maar vond de link met de Nederlandse popmuziek wat minder.
Er zijn zoveel goede, mooie nederlandse popliedjes die veel beter bij het verhaal zouden hebben gepast. Nu leek het voor mij vaak een bij elkaar geraapte zooi. Maar goed, dat is misschien ook een kwestie van smaak.

Wel mijn beeld van typisch nederlands, met de seksistische opmerkingen, maar voor de rest vond ik het een erg grappige voorstelling!

  [ # 21 ] 29 January 2010 02:42 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  832
Geregistreerd  2005-10-25

Met een enigszins opgelucht gevoel kom ik de zaal van de Stadsschouwburg Utrecht weer uit, na een voorstelling van Dromen zijn… Bedrog, van de producenten van onder andere Turks Fruit en Route 66. Het verteld het verhaal van ‘Opa’ die euthanasie pleegt en daarmee zijn kleinzoon Kecks (Joel de Tombe) en zijn vrouw Loes (Heddy Lester) achterlaat. De vader van Kecks, Aris (Remko Vrijdag) komt natuurlijk langs bij zijn overleden vader en neemt zijn vrouw, Sophie (Vera Mann), én zijn maà®tresse, Venus (Jelka van Houten), mee. Deze laatste blijkt in verwachting van het kind van Aris en beleeft ook nog een wilde nacht met Kecks, na een avondje goed verdriet wegdrinken.

De muziek uit de musical komt vanuit het Nederlandse popmuziekrepertoire. Dit repertoire is natuurlijk erg breed en ze hebben vooral de wat oudere nummers, uit de jaren ’80 gebruikt. Dit zijn soms voor de jongere bezoeker zoals ikzelf, wat minder bekende nummers, wat de herkenbaarheid die je bij een show als deze verwacht niet ten goede komt. Op het moment dat de eerste woorden van “Margueritha” van Marco Borsato wordt ingezet gaat er een soort zucht van herkenning door de hele zaal. Ik ben gelukkig niet de enige.

Het is duidelijk de bedoeling geweest van de scriptschrijvers, Sjoerd Kuyper en Dick van den Heuvel, om voor amusement te zorgen, niet voor de diepere laag die op de website van de voorstelling wordt gepropageerd. “Een verhaal over wensen die niet uitkomen, maar misschien ook wel. Over passie die kan bestaan. Of toch niet?”. Voor een zodanig doel heeft de voorstelling iets meer nuances nodig. Laat de relatie tussen de echtgenoot en de echtgenote weer langzaam aanwakkeren in plaats van ze na de eerste ontmoeting gelijk stomende seks te laten hebben in het bed waar nog geen uur geleden hun vader in is overleden. Goed, het zal wel alles voor de humor zijn.

Wat ook voor een slechte emotionele binding met de personages zorgt is de kwaliteit van het geluid in deze voorstelling. Als je te dicht bij de enorme box zit, is het moeilijk de acteurs tijdens het zingen te verstaan, daarbij wordt het Engels slecht gearticuleerd. Het lijkt alsof het echt alleen maar erom gaat om de nummers erdoorheen te jagen, in plaats van de betekenis van een nummer over te brengen.

Heddy Lester speelt haar rol leuk, ze is een beetje een spil in het verhaal en doet dit met enthousiasme. Ze heeft niet de beste zangstem. Eerlijk gezegd verveelde ik me al bij het wiegeliedje waarmee ze de musical opende, wat overigens ook weer niet te verstaan was. Op het moment dat Joel de Tombe begint te zingen wordt het geheel wat interessanter en acteertechnisch is het ook zo slecht nog niet. Als ik twee woorden voor Remko Vrijdag moet noemen dan gaat het toch snel in de richting van plaatsvervangende schaamte. Zijn wilde acties op het podium komen geforceerd en geënsceneerd over. Dit is een man met een mespuntje komische timing, maar staat in de schaduw van Vera Mann en Jelka van Houten. Deze twee dames weten allebei het publiek te geven wat ze willen. Vera Mann doet dit met de pauze finale “Red mij niet” wat ze mooier brengt dan het origineel van Maarten van Roozendaal. Jelka van Houten laat haar rock-kant zien met “Nobody’s Wife” van Anouk.

Wel moet ik mijn petje afnemen voor de decorontwerper, Ben Zuydwijk. Ook al doen de decors een beetje aan Doe Maar denken zitten ze goed in elkaar. Het geheel ziet er mooi uit, en de schommel over de eerste rijen heen is echt geweldig. Ook het licht zit goed in elkaar. Het is niet overdreven in opzet, maar zeker knap hoe met nuance met gekleurd licht wordt gewerkt.

Alles samengevat is Dromen zijn… Bedrog een redelijk avondje vermaak. De stemmen van de verschillende acteurs zijn gemiddeld best goed en als je geen hoogstaande dialogen en emotionele passages verwacht is het best oké om erdoorheen te komen, zeker omdat van de tweede akte natuurlijk meer blijft hangen dan van de eerste. Ik voelde me opgelucht na de voorstelling, omdat het ze toch nog gelukt was de voorstelling in de tweede akte te redden. Het doet mij een beetje aan of bij Harry Kies Theaterproducties de lat steeds lager wordt gelegd. Waar ze ooit begonnen met een fenomenale Turks Fruit, en daarna een redelijke Route 66 lijkt er steeds minder gewerkt te worden aan een kloppende en uitgediepte verhaallijn. Jammer.

  [ # 22 ] 29 January 2010 05:29 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  672
Geregistreerd  2006-03-07

YokiPerzik - 29 January 2010 02:42 PM

Met een enigszins opgelucht gevoel kom ik de zaal van de Stadsschouwburg Utrecht weer uit, na een voorstelling van Dromen zijn… Bedrog, van de producenten van onder andere Turks Fruit en Route 66. Het verteld het verhaal van ‘Opa’ die euthanasie pleegt en daarmee zijn kleinzoon Kecks (Joel de Tombe) en zijn vrouw Loes (Heddy Lester) achterlaat. De vader van Kecks, Aris (Remko Vrijdag) komt natuurlijk langs bij zijn overleden vader en neemt zijn vrouw, Sophie (Vera Mann), én zijn maà®tresse, Venus (Jelka van Houten), mee. Deze laatste blijkt in verwachting van het kind van Aris en beleeft ook nog een wilde nacht met Kecks, na een avondje goed verdriet wegdrinken.

De muziek uit de musical komt vanuit het Nederlandse popmuziekrepertoire. Dit repertoire is natuurlijk erg breed en ze hebben vooral de wat oudere nummers, uit de jaren ’80 gebruikt. Dit zijn soms voor de jongere bezoeker zoals ikzelf, wat minder bekende nummers, wat de herkenbaarheid die je bij een show als deze verwacht niet ten goede komt. Op het moment dat de eerste woorden van “Margueritha” van Marco Borsato wordt ingezet gaat er een soort zucht van herkenning door de hele zaal. Ik ben gelukkig niet de enige.

Het is duidelijk de bedoeling geweest van de scriptschrijvers, Sjoerd Kuyper en Dick van den Heuvel, om voor amusement te zorgen, niet voor de diepere laag die op de website van de voorstelling wordt gepropageerd. “Een verhaal over wensen die niet uitkomen, maar misschien ook wel. Over passie die kan bestaan. Of toch niet?”. Voor een zodanig doel heeft de voorstelling iets meer nuances nodig. Laat de relatie tussen de echtgenoot en de echtgenote weer langzaam aanwakkeren in plaats van ze na de eerste ontmoeting gelijk stomende seks te laten hebben in het bed waar nog geen uur geleden hun vader in is overleden. Goed, het zal wel alles voor de humor zijn.

Wat ook voor een slechte emotionele binding met de personages zorgt is de kwaliteit van het geluid in deze voorstelling. Als je te dicht bij de enorme box zit, is het moeilijk de acteurs tijdens het zingen te verstaan, daarbij wordt het Engels slecht gearticuleerd. Het lijkt alsof het echt alleen maar erom gaat om de nummers erdoorheen te jagen, in plaats van de betekenis van een nummer over te brengen.

Heddy Lester speelt haar rol leuk, ze is een beetje een spil in het verhaal en doet dit met enthousiasme. Ze heeft niet de beste zangstem. Eerlijk gezegd verveelde ik me al bij het wiegeliedje waarmee ze de musical opende, wat overigens ook weer niet te verstaan was. Op het moment dat Joel de Tombe begint te zingen wordt het geheel wat interessanter en acteertechnisch is het ook zo slecht nog niet. Als ik twee woorden voor Remko Vrijdag moet noemen dan gaat het toch snel in de richting van plaatsvervangende schaamte. Zijn wilde acties op het podium komen geforceerd en geënsceneerd over. Dit is een man met een mespuntje komische timing, maar staat in de schaduw van Vera Mann en Jelka van Houten. Deze twee dames weten allebei het publiek te geven wat ze willen. Vera Mann doet dit met de pauze finale “Red mij niet” wat ze mooier brengt dan het origineel van Maarten van Roozendaal. Jelka van Houten laat haar rock-kant zien met “Nobody’s Wife” van Anouk.

Wel moet ik mijn petje afnemen voor de decorontwerper, Ben Zuydwijk. Ook al doen de decors een beetje aan Doe Maar denken zitten ze goed in elkaar. Het geheel ziet er mooi uit, en de schommel over de eerste rijen heen is echt geweldig. Ook het licht zit goed in elkaar. Het is niet overdreven in opzet, maar zeker knap hoe met nuance met gekleurd licht wordt gewerkt.

Alles samengevat is Dromen zijn… Bedrog een redelijk avondje vermaak. De stemmen van de verschillende acteurs zijn gemiddeld best goed en als je geen hoogstaande dialogen en emotionele passages verwacht is het best oké om erdoorheen te komen, zeker omdat van de tweede akte natuurlijk meer blijft hangen dan van de eerste. Ik voelde me opgelucht na de voorstelling, omdat het ze toch nog gelukt was de voorstelling in de tweede akte te redden. Het doet mij een beetje aan of bij Harry Kies Theaterproducties de lat steeds lager wordt gelegd. Waar ze ooit begonnen met een fenomenale Turks Fruit, en daarna een redelijke Route 66 lijkt er steeds minder gewerkt te worden aan een kloppende en uitgediepte verhaallijn. Jammer.

Mooi Verslag, ben echt benieuwd, ik ga over paar weken in Eindhoven

  [ # 23 ] 27 February 2010 10:27 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1073
Geregistreerd  2010-02-01

Ik kom net terug uit Enschede waar ik de ‘musical’ heb gezien!

Ben gematigd positief!

Het begin vond ik echt vreselijk, wat een over de top show!
Ik had het idee dat ze ZO graag wilden afwijken van de normale musical, dat ze daarvoor echt alles uit de kast hebben getrokken. De grappen waren nogal van het niveau Bert Visscher (van het niveau poep en plasgrappen door basisschoolleerlingen, zoals ik ze maar noem..), maar gelukkig was de zang wel erg goed!
Verhaallijn in het begin vond ik echt ver gezocht en op het moment dat iedereen dronken is, worden de grappen NOG minder, al leek het overgrote deel van het publiek de simpele humor wel leuk te vinden.. Ik zag zelf de lol niet echt van iemand die van de trap viel of andere dingen in die trant.
Wat ik in dat deel wel heel leuk vond, was ‘t onderonsje van Vera met een man in de zaal, Marcel, waar ze minstens vijftien minuten OP heeft gezeten!

Na ongeveer 45 minuten begon ‘t wat aangenamer te worden om te bekijken en ook de grappen werden van hoger niveau. Het nummer waarmee Vera Mann de eerste akte afsluit is werkelijk prachtig!

Tweede akte was gelukkig minder vergezocht en daardoor voor mij ook een stuk aantrekkelijker! Nummers zijn echt prachtig! Joël de Tombe en Jelka van Houten springen er voor mij bovenuit! Wat hebben die stemmen! Joël zingt het slotlied erg mooi en Jelka overtuigt met Nobody’s Wife en ontroert met The great escape! En dat deed ze belachelijk goed, zeker omdat later ook nog bleek dat ze geen stem meer had (bij de AU hard zuigend op een keelsnoepje en toen ze begon te praten, kwam er bijna geen geluid), maar dat was niet te merken!

Al met al: het zanggedeelte was de hele avond erg goed, het verhaal vond ik naarmate de show vorderde ook steeds beter worden!

  [ # 24 ] 28 February 2010 08:36 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  352
Geregistreerd  2004-09-08

Gisteren ook in Enschede geweest. Wist echt niet wat ik er nou van moest verwachten na oa. hier het forum te hebben gelezen.
Ik had iets meer musical verwacht, dan het was en moest dus aan het begin van de show ook erg wennen aan het idee, dat het dat dus eigenlijk echt geen musical is!

Iedereen kon stuk voor stuk goed zingen en het acteren vond ik van de meesten ook wel heel goed (aan Joël kon je merken, dat hij hierin iets minder ervaring had).
Het verhaal was erg slapjes en absurd ver gezocht.

De zaal was gelukkig erg enthousiast en reageerde overal erg leuk op, wat ervoor zorgde, dat ik zelf ook meer in de show kwam te zitten naarmate de show vorderde en enthousiaster werd. Wel erg leuk bij dit stuk was natuurlijk, dat je bijna alle liedjes kende. Met alleen maar onbekende liedjes, zou ik dit waarschijnlijk niet leuk hebben gevonden.

Mijn vriendin die mee was, had nog nooit een musical gezien. Zij deed dus de uitspraak: Nu weet ik eindelijk wat een musical eigenlijk is!
Oef! Toen moest ik haar natuurlijk wel even duidelijk maken, dat een échte musical wel heel iets anders is en hier niet echt op lijkt. Al heb je binnen de musicals natuurlijk tal van verschillende genres!

Uiteindelijk heb ik wel een hele leuke avond gehad!
Ik kan anderen dus zeker aanraden hierheen te gaan, zolang ze maar niet denken, dat ze naar een musical gaan.

  [ # 25 ] 12 March 2010 11:15 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Vanavond de voorstelling gezien en ik vond het fantastisch. Met afstand de beste originele Nederlandse musical die ik heb gezien. Het zit allemaal zo ontzettend goed in elkaar en is zo mooi uitgewerkt. Alle actualiteiten rondom de PVDA vandaag waren al helemaal in de voorstelling verwerkt. Erg leuk. Ik vond het gegeven dat de eerste dagen na iemands overlijden eigenlijk de leukste dagen in een familie zijn heel herkenbaar. Pijn. verdriet en alcohol zijn nou eenmaal een erg goede combinatie. De cast voelt elkaar ontzettend goed aan waardoor er niemand echt uitspringt en zo hoort het eigenlijk ook. Ik kan echt alleen maar positief zijn.

  [ # 26 ] 14 March 2010 11:16 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  348
Geregistreerd  2010-02-03

gister geweest en heb echt zo ontzettend gelachen!! was een zeer leuke zaal ( volgens mij was iedereens familie er…) en zeer goed in elkaar!

   Handtekening   

A smile is the prettiest thing you can wear!

 < 1 2
2 of 2