Het is een gedeelte “wat de gek ervoor betaald” en welke kwaliteit de productie biedt. De twee zijn niet altijd met elkaar verbonden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Footloose, een productie waar je “u” tegen zegt (ook qua nominaties en winnaars op het JKMA) met een niet (al = relatief) te hoge toegangsprijs. Althans, de prijs voor de kaarten was veel lager dan bijvoorbeeld voor Tarzan ( E 85, rang 1). Als ik dan toch een vergelijking moet maken, daarbij stel ik de vraag: “welke vond ik leuker, sprak mij meer aan?” Dan stem ik voor Footloose. Wat ik wil zeggen is dat prijs en kwaliteit in verhouding moeten staan.
Een ander voorbeeld (negatiever) is Hair. De laatste Nederlandse productie spreek ik dan over. Ik vond 39 euro niet teveel. Er zijn echter genoeg mensen die vonden dat deze prijs veel te hoog was. Of blij waren dat zij een kaartje gekocht hadden met aanzienlijke korting. Zij vonden deze productie namelijk niets. Dat kan, dat mag. Wat heet, dat moet zelfs. Maar zo zie je maar dat er verschillende meningen zijn en die maken de kosten relatief.
Als je naar Broadway kijkt, tja. Daar is de kwaliteit natuurlijk van der mate hoog niveau dat je wel dure kaarten moet kopen. Maar denk dan ook eens aan de musical zelf. Als je kijkt naar het decor en het lichtontwerp. Daar gaat me een geld in zitten. Kwaliteit van de spelers is daar ook ontzettend hoog. Wij hebben daar Throughly Modern Milly gezien met een fenomenale Sutton Foster (die terecht de Tony heeft gewonnen voor die rol, en onterecht niet heeft gewonnen voor Shrek.. maarja, sterke categorie vorig jaar) en daar betaal je dan ook voor. Typisch geval van Take it or leave it!
Er zijn overal voldoende acties en kortingen mogelijk. Als je met je gezin wilt gaan is het duur. Maar, bedenk je dan hoe duur het is om naar de Efteling te gaan. Toegegeven dat de Efteling een hele dag duurt, maar dus ook evenredige kosten. Onder het mom, je kan het geld maar één keer uitgeven zal je moeten bepalen wat je wil zien en wat je daarvoor over hebt. Dat kan alleen jijzelf bepalen. Ook producenten moeten het hoofd boven water houden. Nou ben ik het niet helemaal eens met sommige prijzen, bijvoorbeeld.. Waarom kan Ciske de Rat op tour E 54 zijn eerste rang en moet dat in Scheveningen ineens E 74 zijn. Terwijl het theater van JvdE zelf is. Maargoed, dat zal je nooit te weten komen!
Enfin ... bepaal het zelf. Het is pas leed als je geen tickets meer kunt kopen, en je hoeft ook niet alle producties te zien. That’s how Stephan sees it (Haha, even een GleeK momentje!)
Owja, iedereen de beste wensen voor 2010 😊