1 of 41 |  1 2 3 >  Last ›
John Kraaijkamp Musical Awards 2010
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Het is nog wat vroeg, maar de Musical Awards zullen dit jaar op 7 juni in Studio 22 uitgereikt worden. Helaas dus weer niet in een theater (zal ook wel niet meer gaan gebeuren denk ik). Hopelijk dit jaar wel met een nieuw decor.

Wat me heel erg opviel is het volgende stukje uit het reglement:

2. Musical

2.1 Onder musical wordt verstaan een theatervoorstelling waarin een substantieel deel van (de tekst van) de verhaallijn wordt gezongen (de Musical). Musicals worden onderscheiden in drie categorieën:
- Grote Musical : ten minste 16 castleden op toneel,
- Kleine Musical : maximaal 15 castleden op toneel,
- Familie- of kindervoorstelling.

2.2 Om te kunnen worden genomineerd voor de John Kraaijkamp Musical Award, zal sprake moeten zijn van een Musical.

2.3 De categorie familie- of kindertheatervoorstelling komt niet in aanmerking voor Musical Awards. Dit reglement is op deze categorie niet van toepassing. Onder Familie- of kindervoorstelling wordt in het algemeen verstaan een Musical die overwegend is bestemd voor kinderen en/of jeugdigen tot en met veertien jaar. De uiteindelijk beoordeling of een Musical in de categorie familie- of kindertheatervoorstelling valt, is voorbehouden aan het Bestuur na overleg met de Jury.

Dit betekend dus dat musicals als Pipo, Hans en Grietje, de voorstellingen van Theater Terra etc. gewoon niet meer meedoen. Ik vind dit echt een onbegrijpelijke keuze. Daarnaast vind ik het ook vreemd dat de criteria weer veranderd is om te bepalen wat een kleine of grote musical is.

Dit jaar maken de volgende voorstellingen kans op een nominatie:

Grote musicals:
- All Shook up - Love Me Tender (Joop van den Ende Theaterproducties)
- Amandla! Mandela (Bos Theaterproducties)
- Chicago (Mark Vijn Theaterproducties)
- Hairspray (V&V Entertainment)
- Mamma Mia! (Joop van den Ende Theaterproducties)
- Mary Poppins (Joop van den Ende Theaterproducties)

Kleine musicals:
- De Palingvissers (Stichting Okapi / Jan Rot)
- Dromen zijn bedrog (Beeldenstorm)
- Dusty, You don’t have to say you love me (Harry Kies Theaterproducties)
- Ja Zuster, Nee zuster (V&V Entertainment)
- The Full Monty (Ruud de Graaf & Cornelissen Producties)
- Urinetown (Stichting M-Lab)

Om genomineerd te kunnen worden moet een een voorstelling aan een aantal eisen voldoen. Zo staat in het reglement o.a. te lezen:

de Musical moet ten minste 35 maal (inclusief try outs) te zien zijn in één of meer Nederlandse theaters

Volgens mij heeft Urinetown dit aantal niet gehaald. Hoe kan het dan dat deze productie wel in aanmerking komt voor een nominatie?

Vreemde ontwikkelingen allemaal weer. Waarom moet ieder jaar nou opnieuw weer alles gewijzigd worden?

[ Gewijzigd: 01 May 2010 07:52 PM by Mark ]
  [ # 1 ] 28 January 2010 05:12 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2292
Geregistreerd  2009-07-07

Zitten weer goede musicals tussen, ben benieuwd.

Wel vreemd inderdaad van Urinetown als je de reglementen leest.

  [ # 2 ] 28 January 2010 05:50 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2722
Geregistreerd  2006-11-28

Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit. Ik zou pas woedend zijn als Urinetown niet genomineerd was!

  [ # 3 ] 28 January 2010 05:51 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

lisaatje - 28 January 2010 05:50 PM

Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit. Ik zou pas woedend zijn als Urinetown niet genomineerd was!

Ben ik met je eens hoor, maar het is toch raar.

  [ # 4 ] 28 January 2010 06:08 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  698
Geregistreerd  2009-06-23

Dat is waar, ik vind het wel leuk dat kinder voorstellingen apart genomineerd worden.

  [ # 5 ] 28 January 2010 06:11 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  517
Geregistreerd  2007-04-04

rob2 - 28 January 2010 06:08 PM

Dat is waar, ik vind het wel leuk dat kinder voorstellingen apart genomineerd worden.

Goed lezen.. Familievoorstellingen komen niet in aanmerking voor een musicalaward..

  [ # 6 ] 28 January 2010 06:25 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  698
Geregistreerd  2009-06-23

Sorry, ik had over die zin heen gelezen denk ik. Ik dacht dat die een nieuwe award kregen. Wel heel vreemd dat je nergens kans op maakt net als Terra

  [ # 7 ] 28 January 2010 06:37 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

martijn-j - 28 January 2010 04:43 PM

Om genomineerd te kunnen worden moet een voorstelling aan een aantal eisen voldoen. Zo staat in het reglement o.a. te lezen:

de Musical moet ten minste 35 maal (inclusief try outs) te zien zijn in één of meer Nederlandse theaters

Volgens mij heeft Urinetown dit aantal niet gehaald. Hoe kan het dan dat deze productie wel in aanmerking komt voor een nominatie?

Dit kan omdat er een uitzonderingsregel is:
Artikel VII, Slotbepaling.

Lid 3. Op grond van bijzondere omstandigheden kan het Bestuur Musicals die niet volledig voldoen aan een of meer bepalingen in dit reglement, niettemin in aanmerking laten komen voor nominatie door de Nominatiecommissie en beoordeling door de Jury. Van bijzondere omstandigheden zal onder meer sprake zijn indien de hiervoor bedoelde musicals van zo’n grote betekenis zijn voor de ontwikkeling en de vernieuwing van musicals in het algemeen, dat het Bestuur de betrokken Producent vrijstelling kan verlenen van de voorwaarde genoemd in artikel II lid 1 onder C, dat een Musical ten minste 35 maal te zien moet zijn in een of meer Nederlandse theaters.

Ik vind het prima en terecht 😉

  [ # 8 ] 28 January 2010 06:46 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Margop - 28 January 2010 06:37 PM
martijn-j - 28 January 2010 04:43 PM

Om genomineerd te kunnen worden moet een voorstelling aan een aantal eisen voldoen. Zo staat in het reglement o.a. te lezen:

de Musical moet ten minste 35 maal (inclusief try outs) te zien zijn in één of meer Nederlandse theaters

Volgens mij heeft Urinetown dit aantal niet gehaald. Hoe kan het dan dat deze productie wel in aanmerking komt voor een nominatie?

Dit kan omdat er een uitzonderingsregel is:
Artikel VII, Slotbepaling.

Lid 3. Op grond van bijzondere omstandigheden kan het Bestuur Musicals die niet volledig voldoen aan een of meer bepalingen in dit reglement, niettemin in aanmerking laten komen voor nominatie door de Nominatiecommissie en beoordeling door de Jury. Van bijzondere omstandigheden zal onder meer sprake zijn indien de hiervoor bedoelde musicals van zo’n grote betekenis zijn voor de ontwikkeling en de vernieuwing van musicals in het algemeen, dat het Bestuur de betrokken Producent vrijstelling kan verlenen van de voorwaarde genoemd in artikel II lid 1 onder C, dat een Musical ten minste 35 maal te zien moet zijn in een of meer Nederlandse theaters.

Ik vind het prima en terecht 😉

Sorry, inderdaad overheen gelezen. Dat is dan de wereld uit.

Er komt wel een aparte award voor familie/kindervoorstellingen, maar dat wordt ook een aparte uitreiking en dat vind ik niet eerlijk. Dat zou betekenen dat prachtige voorstelling uit het verleden als Honk in het vervolg niet meer in aanmerking komen voor een ‘grote mensen’ prijs. Heel raar.

  [ # 9 ] 28 January 2010 07:23 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

En waarom komt Sjakoo niet in aanmerking voor nominatie?

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 10 ] 28 January 2010 07:28 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Sjakoo is van seizoen 2008/2009.

  [ # 11 ] 28 January 2010 07:31 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2035
Geregistreerd  2008-08-31

martijn-j - 28 January 2010 07:28 PM

Sjakoo is van seizoen 2008/2009.

Maar vorig jaar mocht hij nog niet meedoen omdat hij na een bepaalde datum in premiere was gegaan of zoiets. In ieder geval stond hij er vorig jaar ook niet bij. En dan vind ik het raar als Sjakoo dan ook dit jaar niet mee mag dingen.

   Handtekening   

di 14 juni: Er was eens..
do 14 juli: Petticoat
wo 27 juli: Soldaat v Oranje
do 10 nov: Vroeger of later
wo 16 nov: The Producers
za 17 dec: Oorlogswinter
za 24 dec:Jurk
za 14 jan: Kantje Boord

  [ # 12 ] 28 January 2010 08:02 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Nu hebben ze weer wat in de regelgeving veranderd? Wanneer neemt de stichting zichzelf nou eens serieus? Niet op deze manier. Elk jaar is er wel wat. Want me nog steeds het meeste steekt is het onderscheid in “grote” en “kleine” musicals. Als je ook deze musicalverkiezing nou door een jury zou laten beslissen dan was dit onnozel onderscheid niet nodig geweest. Uhm, Avenue Q won toch ook van Wicked bij de Tony Award uitreiking?

grx Svenn

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 13 ] 28 January 2010 08:39 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Svenn - 28 January 2010 08:02 PM

Nu hebben ze weer wat in de regelgeving veranderd? Wanneer neemt de stichting zichzelf nou eens serieus? Niet op deze manier. Elk jaar is er wel wat. Want me nog steeds het meeste steekt is het onderscheid in “grote” en “kleine” musicals. Als je ook deze musicalverkiezing nou door een jury zou laten beslissen dan was dit onnozel onderscheid niet nodig geweest. Uhm, Avenue Q won toch ook van Wicked bij de Tony Award uitreiking?

grx Svenn

Dat onderscheid tussen groot en klein vind ik ook onzin en dus helemaal dat de kinder/familievoorstellingen nu ook weer als apart gezien worden.

  [ # 14 ] 28 January 2010 08:58 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  268
Geregistreerd  2009-01-31

Gingen ze het dit jaar niet ‘helemaal’ anders doen, met een nieuw soort jury, die veel groter was ofzoiets. Of haal ik nu gekke dingen in m’n hoofd?

  [ # 15 ] 28 January 2010 09:01 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1504
Geregistreerd  2006-04-14

Dat herinner ik me ook. Dat de fans ook een soort van inspraak hebben.

Zal wel weer niet.
Die Musical Awards ook… ‘t Is altijd wat!

 1 2 3 >  Last ›
1 of 41