Met al de minder positieve klanken in deze topic moet ik zeggen dat de voorstelling me mee is gevallen.
Van de cast had ik drie mensen eerder in voorstellingen zien spelen. Nicolai Slisser (Collins en regie) meermaals in Kruistocht in Spijkerbroek, Jaro Gevers (Angel) in Coming Out (en in Kruistocht, maar daar had hij geen dragende rol) en de vervanger van Bart Boonstra, te weten Dennis Willekens. De vertolker van de rol van Marc heb ik in een aantal studieproducties van de Willem Nijholt Academie gezien. Alle drie waren ze best goed in genoemde shows.
Rent zelf is een show die me gemengde gevoelens oplevert. Er zitten geweldige stukken muziek in, maar de performance van Maureen, het koeiengedoe, vind ik één van de dieptepunten in de musicalgeschiedenis. Afgrijselijk. Het rauwe is mooi, maar het script is toch wel erg fragmentarisch ook. Ik zag eerder Rent Remixed in Londen, en de beide Fontys-casts van een paar jaar geleden (met Freek Bartels, Niels Jacobs en Pearl Jozefzoon om maar een paar bekende namen te noemen).
Achilleshiel van de voorstelling die ik gisteren zag is (zoals anderen al eerder meldden), de verstaanbaarheid. Toen Dennis begon met zijn verhaal was het uitstekend te volgen, maar in het verloop van de show zitten er helaas hele stukken in die niet te zijn verstaan, of alleen het laatste woord van de zin. Dat is extra jammer, omdat er best aardig (of naar amateurmaatstaven gewoon goed) wordt gespeeld. Op een enkele uitzondering na klinken de songs ook gewoon goed, ondanks het wat doffe geluid in deze zaal. Met dank aan eerdere opmerkingen over het zicht was ik er vroeg bij (en wist dat ik dit keer niet heel lang op straat zou moeten staan) en heb de show vanaf rij 2 gevolgd. Goed zicht op de gelaatsuitdrukkingen dus, maar te dichtbij voor het hele plaatje (als dat er was).
Maar er gebeurt iets merkwaardigs met met tijdens deze voorstelling. Roger, een personage dat me nooit echt heeft geboeid in eerdere versies wordt ineens interessant. Als Gijs Brussen zingt klinkt het alsof hij zijn laatste stemband aan het verslijten is, maar juist dit schorre klinkt o zo lekker. Een totaal andere klank dan Freek Bartels (Roger bij Fontys), maar in zijn totaliteit vele malen boeiender. Aan de andere kant ben ik altijd zeer gecharmeerd van Angel, en die rol komt juist hier totaal niet uit de verf. Jaro Gevers vertolkte Djasen in Coming Out uitstekend, maar de vertolking van Angel kan geen potten breken. Misschien speelt het gebrek aan verstaanbaarheid hierin een rol, maar Angel is geen moment de pure liefde die hij zou moeten zijn, wat de reacties op zijn geschiedenis binnen het stuk ook nauwelijks begrijpelijk maken.
Partner Tom Collins wordt gespeeld door Nikolai Slisser. Collins is in mijn beleving een boom van een kerel, en dat kan in dit geval niet gezegd worden. Toch speelt hij de rol wel mooi en overtuigend, en zingt hij lekker.
Sharon van Wageningen is een heerlijke Mimi. Ze zingt lekker en speelt goed.
Op de poster staat de tekst, met Bart en Norman van Popstars. Niet een programma wat ik kijk, dus voor mij volslagen onbekenden. Norman Ramazan speelt Benjamin COffin III, en blijkt inderdaad een prima zanger. Zijn acteerprestaties zijn wat minder, maar wel goed genoeg voor deze productie. Bart Boonstra speelt Marc, maar niet deze avond. Misschien verplichtingen voor het Big Brother achtige programma dat hij voor SBS gaat presenteren). Dennis Willekes heeft voor deze ene avond de rol snel ingestudeerd, en kijkend naar het eindresultaat verdient dit alle lof. Enorme lappen tekst worden zonder merkbare moeite opgelepeld en hij speelt de rol ook prima.
Al met al denk ik dat de mensen die de show vantevoren niet kenden door het missen van veel tekst af en toe geen idee hebben gehad wat er aan de hand was. De kenners van Rent waren duidelijk in het voordeel. Ik heb een aardige avond gehad, ondanks die verdomde koeien (niets ten nadele van de uitvoerende, Djoeke Westdijk, overigens) en de povere vertolking van mijn favoriete Rent-karakter.