Till the fat lady sings
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Om half elf op een maandagmorgen in november 1955

Ik klink zo dom en onbenullig als ik je schrijf. Waarom? Ik geef je bij deze mijn toestemming dit eens te analyseren. Laten we gewoon proberen een geweldige tijd te hebben dit weekend. Ik bedoel, om het voor een keer niet helemaal kapot te analyseren. Als dat mogelijk is. Vooral mij niet. Ik hou van je. | uit Till the fat lady sings

Tijdens een romantisch diner met haar vriend, dwalen de gedachten van een jonge vrouw voortdurend af. Ze kijkt om zich heen en ziet alleen nog maar de onechtheid van het bestaan. Haar hoofd loopt vast. Ze valt om. In haar ouderlijk huis wordt ze uitgeput op de bank gelegd. Het is aan haar broer, de enige die begrijpt wat zij doorstaat, om het leven opnieuw zin te geven. Om haar uit het moeras te trekken, met het risico er zelf in te vallen.

Till the fat lady sings is een bespiegeling over het bestaan en een gezinsdrama in één. Een liefdevolle en genuanceerde blik op de mens, die zich onthecht voelt en op zoek is naar iets, een blik, een boek of een beeld, wat hem zin kan geven.

Regisseur Erik Whien en schrijver Casper Vandeputte maken een voorstelling over het ultieme alleen zijn, de afzondering en de hoop dat iemand je daar weer uit kan halen. Ze laten zich daarbij inspireren door thema’s uit het werk van onder andere J.D. Salinger, de Amerikaanse schrijver en kluizenaar die onlangs overleed.

Till the fat lady sings wordt gespeeld door de acteurs Maria Kraakman en Sanne den Hartogh. Zij behoren tot het vaste ensemble van Toneelgroep Oostpool en speelden eerder respectievelijk in de voorstellingen Orlando en Hamlet.

Wat een prachtvoorstelling is dit. Over zingeving, over eenzaamheid, over toneelspelen, over het leven, over familie, over alles eigenlijk. Vorige week gezien en ik heb met tranen in mijn ogen gezeten. De slotmonoloog van Sanne is fenomenaal. 18 maart mag ik - gelukkig! - nog een keer.
Ik ben dan wel licht bevooroordeeld - Toneelgroep Oostpool is bijna om de hoek en voelt toch een beetje als “thuisgezelschap” - maar ik wil echt tegen iedereen zeggen: GA! Alsjeblieft, ga. Het is prachtig.

http://www.toneelgroepoostpool.nl voor speellijst en kaartjes. Maar ga!

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.