Matthew Bourne’s Cinderella
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

De dansvoorstelling Cinderella, van de wereldberoemde choreograaf Matthew Bourne, komt voor het eerst naar Nederland. Om de aandacht te trekken van het Amsterdamse publiek, heeft Carré in de nacht van 8 op 9 maart duizend glazen muiltjes - met Carré erop - neergezet op plekken in de binnenstad zoals de Dam en het Rembrandtplein. Het befaamde sprookje Assepoester staat van 30 maart t/m 3 april in Koninklijk Theater Carré.

Wie vindt het glazen muiltje?

Vanaf maandag 14 maart worden elke dag glazen muiltjes verstopt in de stad. Wie ze vindt, brengt de naar de kassa van Carré en krijgt twee gratis premièrekaarten op 30 maart. Uit de winnaars trekken we één hoofdprijswinnaar. Hij/zij wint een VIP arrangement tijdens de première in Carré. Aanwijzigingen krijgt men via Hyves, Twitter,  Facebook en de website van Carré. De actie duurt tot en met 18 maart.

Het verhaal

Cinderella is een adembenemend portret over een romance in Londen tijdens de Blitz in 1942 geïnterpreteerd door Matthew Bourne. Meestercomponist Prokofiev componeerde in die tijd muziek waardoor het ballet in een bijzondere context is geplaatst. Het is voor het eerst dat de hele score van Prokofiev wordt gebruikt. Decors, belichting en aankleding hebben veel verwantschap met groots opgezette musicals. Cinderella is voor het eerst opgevoerd op West End in 1997 en is geschikt voor de hele familie. Het prestigieuze Engelse dansgezelschap wordt bijgestaan door de muziek van Prokofiev.

Matthew Bourne

Jaren geleden liet de choreograaf Matthew Bourne de wereld versteld staan door met zijn Engelse dansgezelschap ‘Swan Lake’ onnavolgbaar uit te voeren met alleen mannen. Deze productie leverde hem talloze prijzen op. Bourne is een van Engelands bekendste en meest gevierde choreografen. Zijn repertoire omvat films (Billy Elliot) en musicals (Oliver!, My Fair Lady en Mary Poppins) en hij zette diverse balletklassiekers naar zijn hand. Bourne verleidt al je zintuigen en raakt direct je hart met dit Assepoestersprookje.

Verkoopinformatie

Carré: woe 30 maart t/m zo 3 april. Website: http://www.carre.nl

Nieuwe Luxor Theater: woe 6 t/m zo 10 april. Website: http://www.luxortheater.nl

   

  [ # 1 ] 09 March 2011 06:29 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  591
Geregistreerd  2008-04-14

EEn paar jaar geleden zag ik de ballet voorstelling van Edward Scissorhands van dit gezelschap en tot op de dag van vandaag blijft het een van de mooiste voorstellingen die ik ooit gezien heb en daarom ben ik ook nu weer van de partij. Ben benieuwd.

   Handtekening   

It´s magic

  [ # 2 ] 25 March 2011 10:58 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Op de homepage een leuke kortingsactie!

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 3 ] 25 March 2011 11:12 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5640
Geregistreerd  2005-02-12

Ah dank je Marilena, want ik wilde misschien met mijn dochter hier naar toe!

[edit] Jammer, het is alleen voor de voorstellingen in Carré dus…

   Handtekening   

Love, peace & bananas!

  [ # 4 ] 31 March 2011 09:28 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Wauw! Ik ben gister geweest met een vriendin en wat een prachtige voorstelling is dit 😊 Ik ga niet zo vaak naar dansvoorstellingen, dus het was even inkomen in de eerste akte, maar wat kun je door middel van dans zoveel zeggen. Daar waren geen woorden voor nodig!

EHM, SPOILERS IN HET VERSLAG!

Het is 1940, Londen. Cinderella (Noi Tolmer) woont samen met haar vader Robert (Neil Westmoreland), stiefmoeder Sybil (Michela Meazza), stiefzussen Irene en Vivien (Sophia Hurdley en Katy Lowenhoff) en stiefbroers Malcolm, Vernon en Elliot (Shaun Walters, Daniel Wright en Gavin Persand). Vader Robert is gehandicapt en zit in een rolstoel. Op een dag stromen de brieven voor het bal binnen en iedereen is uitgenodigd, behalve Cinderella. Dan ontmoet ze neergestorte Piloot Harry (Sam Archer), ze vindt hem leuk, maar mag niet met hem omgaan. De scene waarin ze met de pop danst is enorm goed gedaan, heel erg mooi om te zien hoe ‘houterig’ er gedanst wordt. Een Jay Manuel-look a like, de engel (Christopher Marney) verleidt haar om de deur uit te gaan en zo komt ze in de straten van Londen terecht, waar ze op zoek gaat naar Harry.

De tweede akte begint met een enorme knal en dan is duidelijk dat dit de scene is die gebaseerd is op het bombardement van Café de Paris in Londen op 8 maart 1941, tijdens de zogenaamde Blitz. Het ingestorte Café de Paris zit er geweldig uit en de eerste paar minuten heb ik me zitten verwonderen over deze waanzinnig mooi vormgegeven puinhoop. De spelers gaan in slowmotion achteruit en Café de Paris wordt langzaamaan weer zoals het was. Het is nu duidelijk hoe de avond eruit heeft gezien, maar wat droom is en wat echt blijft, voor mij in ieder geval, nog de vraag. Zeker als Cinderella later in bed ligt bij Harry. Het volgende moment zien we hoe Café de Paris weer instort en hoe de arme Cinderella op de grond ligt. Ze wordt gevonden door twee ambulancebroeders, die haar voorzichtig meenemen. Hierbij verliest ze, uiteraard, haar schoentje. Piloot Harry is in het Café nog druk op zoek naar Cinderella, maar vindt alleen haar schoentje.

In de derde akte is Harry overal op zoek naar iemand die zijn schoentje zou kunnen passen, hij komt hier op de meest ongure plaatsen terecht. Cinderella ligt in het ziekenhuis en is verdrietig. Haar familie (behalve haar vader) komt bij haar op bezoek, maar ze wil niks van ze weten. Dan gaan ze weg, alleen Sybil blijft en probeert haar te vermoorden. Dan komt ook Harry in het ziekenhuis en vinden ze elkaar, met enige hulp van de dokter (die ook de engel is). De laatste scene speelt zich af op het station, waar Harry en Cinderella afscheid nemen van de familie. Over de laatste akte ben ik nog niet helemaal zeker of ik begrijp wat er gebeurde. à“f Cinderella en Harry zijn allebei overleden en gaan samen naar de hemel à³f ze hebben het allebei overleefd en verhuizen. Maar wat er ook gebeurt, het is allebei prachtig.

Er wordt goed gebruik gemaakt van videoprojecties en ook het geluid zorgt ervoor dat je helemaal in de voorstelling zit. Het lijkt alsof de vliegtuigen maar rakelings langs je hoofd vliegen. Wat ik heel erg leuk vond en wat ik eigenlijk nog niet eerder had gezien, was de humor in dans. De manier waarop de mensen ‘dronken’ dansen in de tweede akte vond ik erg leuk, evenals de manier waarop de familie op bezoek gaat in het ziekenhuis. Naast Cinderella en Harry was ik ook erg onder de indruk van de Engel en van Sybil, de stiefmoeder. Haar houding alleen al zegt van alles.

EIND SPOILERS

Al met al een goede voorstelling. Het enige wat ik misschien minder vond, waren de twee pauzes. Vooral na de eerste akte vond ik een pauze nog niet nodig, maar het was waarschijnlijk vanwege het decor o.i.d. Dus als je nog de kans krijgt om deze voorstelling (met korting) te gaan zien, zeker doen! 😊

Ik heb vast heel veel symboliek en betekenissen enzo gemist, maar dat maakt me niet zoveel uit. Als iemand daar wel verstand van heeft, of andere dingen heeft gezien dan ik, dan hoor ik dat heel graag! 😊

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 5 ] 02 April 2011 06:39 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  649
Geregistreerd  2007-10-11

Voor kaarten van €25 in het Nieuwe Luxor Theater op woensdag 6 en donderdag 7 april ga je naar http://www.luxortheater.nl/assepoester
Of bel je naar 010 - 484 33 33 o.v.v. assepoester

   Handtekening   

“Most people who think they are happy just haven’t thought about it enough, most people who think they are happy are actually just stupid.” (next to normal)

  [ # 6 ] 02 April 2011 09:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

chitra - 02 April 2011 06:39 PM

Voor kaarten van €25 in het Nieuwe Luxor Theater op woensdag 6 en donderdag 7 april ga je naar http://www.luxortheater.nl/assepoester
Of bel je naar 010 - 484 33 33 o.v.v. assepoester

Dank; ik ga hier zeker gebruik van maken! Nog een tip: om de €6,00 reserveringskosten te besparen; bel dan om te reserveren en spreek af de kaarten bij de kassa te betalen.

Weet iemand hoe lang de voorstelling ongeveer is afgelopen?

  [ # 7 ] 02 April 2011 10:01 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ehm, de voorstelling bestaat uit drie aktes van 40 minuten en twee pauzes van 15 minuten. Ik stond om iets over half elf weer buiten 😉

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 8 ] 07 April 2011 08:58 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  85
Geregistreerd  2009-05-08

Weet iemand nog een kortingsactie voor deze voorstelling voor morgen of overmorgen? Het is bij lange na nog niet uitverkocht, wat eigenlijk wel heel sneu is voor zo’n - denk ik - mooie voorstelling!

   Handtekening   

Op zoek naar de IMDB voor musicals in Nederland?
Check De Musicaldatabase
!

  [ # 9 ] 08 April 2011 03:41 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3287
Geregistreerd  2006-05-26

cellavita - 07 April 2011 08:58 PM

Weet iemand nog een kortingsactie voor deze voorstelling voor morgen of overmorgen? Het is bij lange na nog niet uitverkocht, wat eigenlijk wel heel sneu is voor zo’n - denk ik - mooie voorstelling!

Weet niet of je CJP-pas of studentenkaart bezitter bent? Dan is er altijd nog de 50% korting. Ik heb genoten van de voorstelling; prachtig!

  [ # 10 ] 08 April 2011 03:59 PM
Avatar
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  85
Geregistreerd  2009-05-08

Dat is waar, met CJP kan ook altijd nog, alleen ik zou graag mijn moeder meenemen (en helaas geldt CJP-korting niet op zaterdagavond).

Ik kwam wel deze actie nog tegen: http://www.luxortheater.nl/luxorrelatie (ook voor 25 euro), maar er staat “alleen voor relaties”, weet iemand wat dat inhoudt?

   Handtekening   

Op zoek naar de IMDB voor musicals in Nederland?
Check De Musicaldatabase
!