Brabants Muziek-Theater: AIDA
change_status
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2011-10-03

Na een tijdje afwezigheid heb ik me vandaag toch maar weer aangemeld. Hierbij mijn eerste recensie sinds mijn afwezigheid 😊


Gisteren bezocht ik in Theater de Lievekamp te Oss de nieuwste musical van Het Brabants Muziek-Theater; Aida. Aida is de vijfde grote BMT-musical die ik te zien kreeg en waarschijnlijk ook de laatste. Tenminste; zolang de huidige regisseur hier blijft regisseren.

Marion Rodie toont zich na de voorstellingen een schat van een vrouw, maar haar regie is vrij plat.

Aida opent met de bekende museumscene. Opzich is dit mooi gedaan, alles ziet er qua decor mooi verzorgd uit. Waarom staan er echter aan de coulisses zes beelden die ineens beginnen te dansen? Het oogt allemaal erg als spielerei. Zonde, zo’n opening… gelukkig werd dit goedgemaakt door Tamara Heuveling, die met haar vertolking van Amneris erg veel sympathie opwekt en met haar krachtige stem de zaal tot kippenvel krijgt (bijv. Bij “Ik weet het nu”). Hulde, hulde, hulde voor Tamara!!

Samen met Pieter Kromhout (Zoser), is Tamara Heuveling de hemel van deze musical te noemen. Naast Pieter Krohout en Tamara Heuveling wisten rollen niet zo diep te raken of te boeien, al waren ze zeker ook niet slecht.

Het stuk vervolgt zich met enkele snelle scenes en een dans bij “Bouw maar gauw een piramide”. Zoals eerder vermeld; hulde aan Pieter Kromhout die de plank goed raakt als Zoser en een indrukwekkende rol neerzet. “Zo Vader, zo Zoon” was ongetwijfeld een van de mooiste plaatjes! De dans was indrukwekkend en de ministers speelden mooi samen met hun meester Zoser.

Brigit Degener is geen heel verkeerde Aida, maar haar stem wist mij niet te raken. Afijn, dat is uiteraard een persoonlijke keus. Het scherpe randje aan haar stem werd snel saai, waardoor Aida geen heel indrukwekkende rol werd. Al bij al krijgt ze toch veel lof voor haar spel; op sommige momenten weet ze je emotioneel in te pakken en bij de les te houden.

De casting is enigszins misgeslagen wanneer het Mereb en Radames betreft. Waar ik een stoere en erg sterke Radames verwachtte, moest ik het doen met Jeroen Thoms. Over Jeroen Thoms heb ik in zijn vorige rollen nooit iets te klagen gehad, maar op deze rol was hij niet helemaal passend. Ik miste de stoere en sterke Radames die het stuk maakt of breekt; zonder deze rol geen overtuigende liefdesrelatie met Aida.

Het decor van Aida was simpel, doch doeltreffend. Enkel superlatieven heb ik daarnaast voor het orkest, dat ik van niet meer dan een enkele valse noot heb kunnen betrappen. De koorpartijen zijn door Jaques Noijons prachtig gerepeteerd, wat resulteerde in een prachtige samenzang bij Dans van de Mantel en Gezegend Nubie. Zo had ik dit nooit verwacht! Prachtig hoe de ensemblestukken loopzuiver en mooi ten tonele gebracht werden.

Wat echter jammer was bij Dans van de Mantel en Gezegend Nubie is de dans. De dans was wat zwakjes. Waar in Dans van de Mantel zelfs de muziek heel duidelijk een opmars geeft, begint het voltallige ensemble uit het niets te dansen. Zo gebeurd dit ook bij Gezegend Nubie, waar veel nutteloze bewegingen het beeld erg verstoren en waarbij enkel het eindbeeld eeeecht heel treffend en pakkend is. Jammer dat de dansen niet aansloten op het stuk en zo inhoudsloos waren. Het waren mooie plaatjes, maar meer dan dat was het niet.

Over het algemeen vind ik dat een amateurproductie helemaal niet hoeft te voldoen aan professionele kwaliteiten, maar een stuk zonder inhoud en logica door een organisatie die altijd pretendeert op professioneel niveau te spelen, daar kan ik met mijn verstand niet bij.

De producties miste inhoud en logica. Dit is de eerste productie waar Aida tijdens Te Ver Gegaan in het midden van de piramide staat. Waarom? Het is toch veel logischer dat Radames op die plaats staat? Het is immers zijn driehoeksrelatie; het is helemaal niet zo dat Aida moet kiezen tussen Radames en Amneris.

Waarom al die spielerei tijdens de rechtszaal? Een tiental mensen in zwarte pakken (ensemble) maakt bij bepaalde woorden van de Pharao en Amneris allemaal kleine subtiele beweginkjes. Het zal vast een mooi plaatje zijn, maar het mist inhoud. Ik zou niet weten hoe de regie van BMT heeft onderbouwd dat hier van die kleine beweginkjes in moeten zitten, ik ben benieuwd! Erg realistisch oogt het namelijk niet.

Waarom staan er allemaal vrouwtjes op de achtergrond bij Mijn Pakkie An die ook allemaal van die rare beweginkjes tussendoor doen? Waarom staan de danseressen van Mijn Pakkie An daar niet tussen, maar komen die ineens oplopen? Heeft Amneris soms de dansgroep verborgen van de rest en in een kast gestopt?

Versta mij niet verkeerd; ik zie graag de productie Aida en ook deze keer wilde ik hem ook echt wel zien. Maar het verschrikkelijke gebrek aan inhoud breekt de productie.

In de lokale media spreekt BMT over zichzelf als een professionele amateurgroep. Allerminst waar; BMT is geworden tot een musicalfabriek, waar hoe dan ook ieder jaar drie producties van de rolband moeten rollen. Niet vreemd dat stukken in zo’n geval inhoud gaan missen en simpele verwerkers van het script worden. Er gebeurd inderdaad precies wat er in het script staat, maar de gedachte waarom ontbreekt naar mijn idee; dat is te merken in de meerdere onrealistische en onlogische keuzes die regisseuze Marion Rodie gemaakt heeft.

In de media spreekt BMT over het feit dat zij grote professionele acteurs grootgebracht hebben. Volgens Wiek de Laat (in de krant) bekijken de ouders van Pia Douwes jaarlijks de producties van BMT. Dus? Zolang Pia Douwes ze zelf niet bekijkt, heb ik daar niets aan. De ouders van Pia Douwes kunnen immers behoren tot de grote kliek mensen die over het algemeen sowieso vrij kritiekloos over theater zijn. Als het er maar mooi uitziet dan is het goed, en.. die krijgen ze; het zag er inderdaad mooi uit. Geen wonder dat mensen van BMT zelf wel vinden dat ze heel erg professioneel zijn; lokale media schrijven altijd positief over lokale groeperingen.

Promotiepapieren, logo’s; wat dat betreft loopt BMT voorop alle andere groepen, maar wat dat betreft is ook te zien hoe geoliede machine BMT is. Ook wat betreft kleding staat BMT aan de top van amateurgezelschappen, veel complimenten voor de kledingploeg! Super! Super! Super!

Moge mijn mening duidelijk zijn; ik heb genoten gisteren, maar het stuk miste naar min zin wat meer inhoudelijke regie; het leek niet helemaal te kloppen.

  [ # 1 ] 04 October 2011 09:21 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  132
Geregistreerd  2011-08-17

Erg jammer! Aida is een van de mooiere musicals die de laatste jaren is geproduceerd. Sterk script, prachtige muziek en met een mooie cast een lust voor oog en oor.
Ik heb de productie zelf niet gezien maar heb wel in de wandelgangen gehoord dat Sander Eckhardt (Amandla Mandela, Volendam de musical, JCS in concert en Miss Saigon) in eerste instantie was aangenomen voor de rol van Radames maar dat is om een of andere rare reden toen niet doorgegaan. Vaak halen ze bij BMT wat professioneel musicaltalent in huis om het niveau wat hoger te krijgen. Misschien omdat Sander al voor Saigon was aangenomen heeft hij afgezegd. Had het wel een goede keuze gevonden.

Gelukkig geen kaarten gekocht voor deze productie!
Een productiehuis dat wellicht op z’n retour is.

  [ # 2 ] 04 October 2011 10:25 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Wat een sneue opmerking, een productiehuis op z’n retour. Waar haal je dat vandaan??

Als Sander Eckhardt een betaalde baan kan krijgen in zijn vak kiest hij die natuurlijk boven een amateurproductie of misschien “semi-professionele productie” maar die als salaris slechts een onkostenvergoeding biedt.

  [ # 3 ] 05 October 2011 10:01 AM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  1
Geregistreerd  2011-10-05

Beste IrisJ,

Jammer dat je je mening om deze voorstelling niet te gaan zien basseert op 1 enkele recentie. Theon heeft duidelijk zijn persoonlijke mening verwoord en daarmee ook zijn vete tegen het BMT.

Ik heb zelf de voorstelling wel gezien en ik vind deze voorstelling zeer goed, zeker wanneer het gaat om een amateurvoorstelling. In de voorstelling van afgelopen zondag hebben alle spelers super gezongen en daarmee bedoel ik zuiver. Het orkest was geweldig en gaf een goede basis voor de spelers om te kunnen stralen. Goed je partij kunnen zingen en een goed orkest zijn zaken die de laatste tijd niet vaak voorkomen in menig proffessioneel gezelschap.

Mijn tip: een leuke avond / middag met goed spel en weinig tot geen valse noten: ga naar Aida!

Groet van Wilbert

  [ # 4 ] 05 October 2011 07:02 PM
Toeschouwer
Totaal aantal Reacties:  3
Geregistreerd  2011-10-03

Wilbert… - 05 October 2011 10:01 AM

Mijn tip: een leuke avond / middag met goed spel en weinig tot geen valse noten: ga naar Aida!

Hier heb je zeker gelijk in. De ensemblestukken waren inderdaad van topniveau, wat je van andere producenten weer niet kunt zeggen.

Voor een amateurgezelschap is de voorstelling ook absoluut niet slecht, maar mijn eisen voor een echt goede voorstelling liggen vaak erg hoog. Het jammere vind ik dat ik het altijd net niet vind. Toen ik ongeveer 18 jaar oud was zag ik Elisabeth door BMT en qua regie vind ik niet dat het nou heeeeeel erg vooruit is gegaan, terwijl ik toen ongeveer dezelfde kritieken had.

Een vete tegen BMT heb ik absoluut niet, maar ik noem BMT absoluut niet een professioneel gezelschap wat bepaalde dingen betreft. Wel wat betreft organisatie, pr, etc. zoals ik hierboven al aangaf.

Ik zei dat ik heb genoten van deze voorstelling en snap als mensen dat de komende weken ook gaan doen, maar het mag her en der in het vervolg wel wat verbetering op bepaalde vlakken hebben.

[ Gewijzigd: 05 October 2011 07:04 PM by Theon ]