1 of 3 |  1 2 3 > 
Suus
change_status
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Suus is de titel van de solovoorstelling waarmee Suzan Seegers dit najaar een korte toer (24 voorstellingen t/m 11 december) maakt door Nederland. Geen musicalnummers dit keer, maar liedjes, vaak zelf(mee)geschreven, gezongen in het Limburgs dialekt. Hierbij kreeg ze hulp van streekgenoot Gé Reinders, met wie ze enkele nummers samen heeft geschreven. Suzan wordt begeleid door een pianist (afwisselend Mark van den Beemt en Marc-Peter van Dijk). De voorstelling wordt geproduceerd door Opus One, en diens Creatief directeur Frans Schraven tekent voor de regie.

De premiere vindt natuurlijk plaats in Limburg, en wel op 21 oktober in Parkstad Limburg Theater Heerlen.

Dit verslag kan spoilers bevatten!

Ik zag vanavond een geslaagde try-out in het M-Lab. Na binnenkomst in de zaal zien we links een piano, rechts een brede trap met twee treden met hierop liggend een dik boek, in het midden een moderne barkruk en een soort omgekeerde ronde prullenbak. In het eerste lied, Het Lied van het Leven, is Suzan naast de zangeres ook muzikant, ze speelt dwarsfluit. Een lied dat eenvoud, maar ook hoop uitstraalt, en laat horen dat ze één van de beste zangeressen van ons land is. De toon is gezet, dit wordt waarschijnlijk een mooie avond. Na afloop van het lied blijkt de omgekeerde prullenbak de standaard te zijn voor haar dwarsfluit - in een ander nummer speelt ze ook verdienstelijk mondharmonica.

Suzan praat de liedjes aan elkaar door vooral te putten uit haar eigen leven, haar kindertijd, en ook toe ze ouder werd, het verlangen naar liefde van een man. Dat doet ze op de haar bekende theatrale manier, met dans, acteren en haar sterk ontwikkelde komische timing. Zo zingt ze o.a. het eerste door haar geschreven nummer, dat tot stand kwam als opdracht voor haar opleiding, maar waarvan ze dacht dat dat helemaal niks werd! Suzan weet het publiek met haar acteertalent duidelijk te betrekken bij de voorstelling. Ze is niet bang om het publiek aan te kijken, waardoor een hele intieme sfeer ontstaat. Gedurende de avond heb ik vaak met een grote glimlach op mijn gezicht gezeten.

Het tweede nummer is er één van Gé Reinders en in de loop van de avond komt ook haar streekgenoot Toon Hermans aan bod. Met een gedicht dat voorgedragen wordt uit het dikke boek, en tenslotte ook met een lied, dat hij in het Limburgs in zijn laatste show heeft gezongen.

Nu bestaat het gevaar dat het brengen van een stuk of 15 liedjes in een voor Nederlanders toch wat minder gemakkelijk dialekt, op een gegeven moment saai wordt. Dat gebeurt echter helemaal niet. Er is interactie met de pianist (vanavond Mark van den Beemt), de brede trap wordt gebruikt en een aantal keer wordt ook de medewerking van het publiek gevraagd.

Als dan ineens na een dik uur, het laatste nummer klinkt, kunnen we concluderen dat Suus met deze voorstelling weer een parel aan haar oeuvre heeft toegevoegd.

  [ # 1 ] 13 October 2011 10:01 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  167
Geregistreerd  2006-12-21

Wat fijn om te lezen. Ik heb de voorstelling nog niet kunnen zien maar hoor alleen maar postieve reacties van de mensen die er wel geweest zijn. Ik ben bij de premiere erbij en dat is zeker niet de laatste keer!

  [ # 2 ] 13 October 2011 10:10 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2007-09-15

Bedankt voor de leuke verslag… Ben nu erg benieuwd na de concert in Heerlen 😊

   Handtekening   

Officiele Fansite: http://www.suzan-seegers.net

]Officiele Fansite: http://www.willemijn-verkaik.com

  [ # 3 ] 14 October 2011 10:39 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  32
Geregistreerd  2010-10-19

Wat raar, ik lees hier dat 21 oktober de première is maar ik try out kaartjes voor 22 oktober in Rotterdam!

  [ # 4 ] 14 October 2011 11:26 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

mar5 - 14 October 2011 10:39 AM

Wat raar, ik lees hier dat 21 oktober de première is maar ik try out kaartjes voor 22 oktober in Rotterdam!

Op de 22e staat Suus inderdaad in Theater Walhalla in Rotterdam, maar dat is toch echt 1 dag na de premiere!

  [ # 5 ] 14 October 2011 11:39 AM
Swing
RankRank
Totaal aantal Reacties:  32
Geregistreerd  2010-10-19

Hanstmf - 14 October 2011 11:26 AM
mar5 - 14 October 2011 10:39 AM

Wat raar, ik lees hier dat 21 oktober de première is maar ik try out kaartjes voor 22 oktober in Rotterdam!

Op de 22e staat Suus inderdaad in Theater Walhalla in Rotterdam, maar dat is toch echt 1 dag na de premiere!

haha dan zijn ze bij theater Walhalla in de bonen!  ! Maakt verder niet uit als ze er maar is.

  [ # 6 ] 14 October 2011 12:32 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

Ik zou hier best naar toe willen en zeker omdat het in het dialect van mijn geboorte provinvie is is altijd heerlijk om naar te luisteren, al maakt het wel uit welk limburgs dialect het is denk ik (noord of middenlimburgs kan ik goed volgen maar als het echt richting heerlen en kerkrade gaat is er echt niets meer van te maken.

Iki vrees dat ik deze voorstelling toch moet overslaan vanwege tijdgebrek denk ik

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 7 ] 14 October 2011 12:42 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  272
Geregistreerd  2008-05-17

ivje - 14 October 2011 12:32 PM

Ik zou hier best naar toe willen en zeker omdat het in het dialect van mijn geboorte provinvie is is altijd heerlijk om naar te luisteren, al maakt het wel uit welk limburgs dialect het is denk ik (noord of middenlimburgs kan ik goed volgen maar als het echt richting heerlen en kerkrade gaat is er echt niets meer van te maken.

Voor zover ik weet komt Suzan uit de buurt van Roermond, dus ze spreekt zeker geen Zuid-Limburgs.

Enne… dat jij ons niet kunt verstaan wil niet zeggen dat er niets van te maken valt, hè!  😉
Ik heb genoeg ‘Hollandse’ vrienden zover gekregen dat ze het Limburgs (uit het Zuiden) in elk geval kunnen verstaan; praten is vers 2, haha!

Maar goed, terug naar Suus: ik hoop dat het een succes wordt, zowel voor Suzan als voor de Limburgse taal (en ja, ik weet dat het een dialect is en geen officiële taal, maar zo noemen we het hier wel gewoon).

Iedereen die gaat een hele fijne avond!

   Handtekening   

Life is music - play it louder!

  [ # 8 ] 14 October 2011 03:10 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Dit klinkt als iets heel bijzonders, maar ik ga het waarschijnlijk niet meemaken. *Alhoewel* ik dacht even dat het een M-Lab voorstelling was, maar hij tourt. Dat klinkt al beter, haha!

Hoe speelt ze dwarsfluit? Er zijn zo veel mensen die slecht dwarsfluit spelen -ja, ook aan conservatoria afgestudeerde mensen- dat ik daar een beetje voor zou vrezen. Ze is natuurlijk beroemd geworden als zangeres/actrice, niet met de dwarsfluit…

  [ # 9 ] 14 October 2011 03:38 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Joriss - 14 October 2011 03:10 PM

Hoe speelt ze dwarsfluit? Er zijn zo veel mensen die slecht dwarsfluit spelen -ja, ook aan conservatoria afgestudeerde mensen- dat ik daar een beetje voor zou vrezen. Ze is natuurlijk beroemd geworden als zangeres/actrice, niet met de dwarsfluit…

Ik vind het moeilijk daar wat van te zeggen. In de voorstelling ligt de nadruk op zang en entertainment. Ik ken wel meer muziektheatermensen die ook een instrument bespelen: Diederick Ensink in Jeans 21 (viool), iedereen in het gezin waar Marjolein Teepen vandaan komt speelt een instrument, Cystine Carreon…

Wat de kwaliteit betreft van afgestudeerde conservatoriummensen, dat is misschien een apart topic waard maar staat los van de voorstelling “Suus”.

  [ # 10 ] 14 October 2011 03:45 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Hmm ja, Diederick Ensink en Cystine Carreon kunnen best goed viool spelen, maar met fluit is dat toch altijd een ander verhaal, vind ik.
In ieder geval, het fluiten zal niet de reden worden dat ik deze voorstelling mis 😉

  [ # 11 ] 15 October 2011 10:44 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  110
Geregistreerd  2007-05-02

Bedankt voor het verslag.

Dat wordt genieten a.s. vrijdag.

(deze Zuid-Limburger heeft overigens geen enkele moeite met het dialect van Suzan en dat van Gé)

Als ik het goed begrijp zitten deze twee nummers in de show;

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=UM0sEyIow8o

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=WAlYk9bYMV8

[ Gewijzigd: 15 October 2011 10:55 AM by Jo ]
  [ # 12 ] 15 October 2011 05:16 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6476
Geregistreerd  2005-07-29

MagicalMrMistoffelees - 14 October 2011 12:42 PM
ivje - 14 October 2011 12:32 PM

Ik zou hier best naar toe willen en zeker omdat het in het dialect van mijn geboorte provinvie is is altijd heerlijk om naar te luisteren, al maakt het wel uit welk limburgs dialect het is denk ik (noord of middenlimburgs kan ik goed volgen maar als het echt richting heerlen en kerkrade gaat is er echt niets meer van te maken.

Voor zover ik weet komt Suzan uit de buurt van Roermond, dus ze spreekt zeker geen Zuid-Limburgs.

Enne… dat jij ons niet kunt verstaan wil niet zeggen dat er niets van te maken valt, hè!  😉
Ik heb genoeg ‘Hollandse’ vrienden zover gekregen dat ze het Limburgs (uit het Zuiden) in elk geval kunnen verstaan; praten is vers 2, haha!

Maar goed, terug naar Suus: ik hoop dat het een succes wordt, zowel voor Suzan als voor de Limburgse taal (en ja, ik weet dat het een dialect is en geen officiële taal, maar zo noemen we het hier wel gewoon).

Iedereen die gaat een hele fijne avond!

ik heb helemaal niet gezegd dat susanne uit het zuiden van limburg komt ik maak alleen maar het verschil tussen de diverse dialecten
en ja ik heb er moeite mee als als mensen uit heerlen / brunsum echt plat praten kan ze echt niet volgen (mijn ouders ook niet) maastricht kan ik weer wel volgen

maar terug naar suus ik hoop zeker dat deze show een succes wordt is ook zeker ee ngoede promotie voor de limburgse taal

   Handtekening   

Als wij het niets doen, wie dan? we zien toch dat dit niet kan?
het is nu aan jou en mij
onze enige hoop
zijn wij

12/06 tanz der vampire
17/06 De tweeling

  [ # 13 ] 15 October 2011 05:49 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Beste mensen,

Het doet er niet toe welk dialekt Suzan zingt. Ook voor Nederlanders (niet-Limburgers - zoals ik) is het te volgen, zeker ook door de introductie van de liedjes. Dat ik niet alle woorden versta vind ik niet zo’n probleem. Het gaat om het gevoel wat het plaatje oproept. En dat is wonderschoon.

  [ # 14 ] 19 October 2011 10:18 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  110
Geregistreerd  2007-05-02

Vanavond, ontroerende, warme, speelse, emotionele, ontdeugende, .... voorstelling gezien in Alphen aan den Rijn.
Ik ben zo blij dat ik vrijdag in Heerlen nog een keer mag.

Geweldige voorstelling!

  [ # 15 ] 20 October 2011 11:04 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  146
Geregistreerd  2010-07-29

Ik ben erg benieuwd en ga zaterdag kijken 😊

 1 2 3 > 
1 of 3