1 of 2 |  1 2 > 
War Horse
change_status
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2010-02-25

War Horse, gezien op donderdag 7 november, matinee.

Het was van ‘Cats’ geleden dat ik nog in het New London Theatre ben geweest, en boy, het gebouw ademt nog steeds de seventies uit. Dit is geen theater, maar een blokkendoos. Het begint al aan de ingang: in plaats van een majestueuze trap, moet je ‘t hier doen met een roltrap. Wie klaagt over de schouwburg in Antwerpen moet hier maar eens een kijkje komen nemen.

Maar goed, ik was hier voor ‘War Horse’, een show waar ik vermoedelijk nooit was komen naar kijken, ware het niet dat op diverse fora zeer positieve geluiden te horen waren over deze productie. Het is niet helemaal correct om ‘War Horse’ als musical te bestempelen, maar echt puur toneel is het ook niet. Is ‘muziektheater’ dan een betere naam? Er is geen dirigent of orkest (buiten een hoemapa-trio dat even over het podium loopt). De muziek staat op band, maar de zang is wel live. Nu ja, ‘zang’, wat er te horen is is niet echt ‘verhalend’, in die zin dat het meer losse liedjes zijn die de actie niet voortstuwen. Tussen de scenes door komt de ‘song man’ met z’n accordion op het podium om een kort liedje te zingen, en verdwijnt dan weer. Mijn pogingen om ook maar een woord te begrijpen van wat hij zingt, had ik al na tien minuten opgeborgen. Maar goed, ik ben dan ook iemand die bij Billy Elliot z’n oren al moet spitsen.

In een notedop gaat ‘War Horse’ over een jongen (Albert) wiens paard Joey wordt verkocht aan het leger tijdens de Eerste Wereldoorlog. De band is zo sterk tussen die twee dat Albert zijn paard achterna reist naar Frankrijk in de hoop hem daar terug te vinden.

Jazeker, er komen paarden in deze voorstelling. Het zijn poppen uiteraard, of beter een soort van skeletten, bespeeld door drie mensen. Die doen dat dermate goed dat je ze na enkele minuten gewoon vergeten bent. De paarden zijn de echte sterren van deze show, en ze komen dan ook terecht apart groeten bij het slotapplaus. Veel andere visuele hoogtepunten heeft ‘War Horse’ niet. Er is een projectieband boven het podium, waarop je kunt zien in welk jaar de actie zich afspeelt en waarop wat filmpjes draaien. Een aantal scènes zijn zeer sterk, waaronder Albert die in een stofwolk op Joey rijdt, en een handvol slow-motion scènes op het slagveld. Maar verder is deze show te catalogeren onder de noemer ‘minimalistisch’. De omheining rond Joey’s weiland wordt bijvoorbeeld gevormd door castleden die wat stokken vasthouden. Een huis is gewoon een deur, en meer niet. Sommige mensen vinden dat fantastisch, ik ben daar persoonlijk niet zo gek van.

Het acteerwerk is andere koek. Wat wil je, dit zijn mensen van het National Theatre. De kracht van alle verschillende personages spat van het toneel. Maar de lange monologen, met name aan het begin van de tweede acte, zijn voor een musicalmens als ik wat teveel van het goede. Bovendien vergt de show een hoge concentratie. Er is niet alleen het moeilijk Engelse accent, maar er wordt ook nog Frans en Duits gesproken. En alsof dat nog niet genoeg is, spelen diverse mensen meerdere rollen tegelijk.

De zaal was tot op het laatste stoeltje volledig uitverkocht, maar eerlijk: de zaal is ook niet zo groot. Ik blijf met een beetje een gemengd gevoel zitten bij deze productie. De paarden zijn schitterend gemaakt en vormgegeven. Het verhaal heeft potentie. Maar de uitwerking boeide mij niet zo en liet me emotioneel koud. Jammer.

  [ # 1 ] 14 November 2011 12:33 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  348
Geregistreerd  2009-12-21

Bedankt voor je verslag! The New London Theatre is inderdaad een sfeerloos gebouw..
Binnenkort komt de filmversie van War Horse in de bioscoop, een film van Steven Spielberg. De muziek is van John Williams (hij wordt in februari 80 jaar, maar gelukkig schrijft hij nog muziek!!). Alleen al het feit dat hij voor de muziek heeft gezorgd denk ik dat de film al meer emotie/gevoelige snaar zal bevatten. Hier is de trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=APrpsM3VOAI

  [ # 2 ] 14 November 2011 12:55 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  920
Geregistreerd  2011-07-02

Ik heb in september het toneeelstuk gezien en het heeft bij mij een enorme diepe indruk achter gelaten. Het minimalistische decor stoorde mij totaal niet. Het gaat immers om het verhaal en de paarden. Die uiteraard de grote sterren van de show zijn.
Die zanger kon ik ook niet altijd volgen, maar dat kwam meer omdat tegelijkertijd de scenes doorgingen en ik daar meer op zat te letten dan hetgeen waar die man over zong.

Even hierboven ook terugkomend op de film: de geluiden zijn zeer positief. In Amerika zijn ze de film al aan het ‘testen’ voordat die uitkomt en de mensen zijn echt heel positief erover. Denk dat het ook de grote oscarwinnaar gaat worden volgend jaar als de film minstens net zo goed is als het toneelstuk. De dingen uit de trailer herken ik wel uit het stuk, dus het lijkt erop dat ze het verhaal heel trouw zijn gebleven. De gevoelige snaar van het verhaal ligt toch echt bij de persoonlijkheid van het paard en de band tussen hem en de jongen. In het toneelstuk wordt dat prachtig weergegeven door de poppenspelers die het paard echt een karakter meegeven. Geen flauw idee hoe Steven Spielberg dit gaat doen met een echt paard. Ik hoop dat dat in de film minstens net zo goed gaat overkomen als op toneel. We zullen zien als die uitkomt. Helaas moeten we 2 maanden langer wachten, want de release in NL is verschoven van december naar februari.

   Handtekening   

Choose life

  [ # 3 ] 14 November 2011 04:59 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Ik heb twee weken geleden deze voorstelling voor de tweede keer gezien (in combinatie met het toneelstuk ‘Jerusalem’, ook heel erg de moeite waard)en ik vind het een hele mooie ontroerende voorstelling. Om het verhaal, het acteerwerk en bovenal het poppenspel, en daar horen de paarden, de kraaien en de gans bij. 

Voor de liefhebbers enkele van de liedjes die door de Songman gezongen worden.

Terugkerend thema, ‘The Year Turns Round Again’
http://www.youtube.com/watch?v=mv4Wdew4AfI

De ploegscene. ‘Rolling Home’  —->  06:10
http://www.youtube.com/watch?v=dsf40q2x5Sc&feature=relmfu
Deze hele video is het bekijken waard, achter de schermen van War Horse op Broadway

Laatste lied in de voorstelling, ‘Only Remembered’
http://www.youtube.com/watch?v=uyoJn8Ebb7I&feature=related

[ Gewijzigd: 14 November 2011 05:34 PM by Kiepkantel ]
   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 4 ] 14 November 2011 09:33 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Musical Wim - 14 November 2011 12:01 PM

Het verhaal heeft potentie. Maar de uitwerking boeide mij niet zo en liet me emotioneel koud. Jammer.

Denk dat je daarin een uitzondering was. Heb bij het verlaten van de zaal nog nooit meegemaakt dat het publiek zo geëmotioneerd was. Snikken, waterige ogen, stilte of juist het uitspreken. Ik voelde me daar dus zeker geen uitzondering. En dan zat ik nog op de goedkoopste stoel van het theater (geen keuze, enige optie), met bijbehorend zicht.

  [ # 5 ] 14 November 2011 09:56 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  920
Geregistreerd  2011-07-02

Ik kon het ook absoluut niet droog houden. En bij mij in de zaal zaten zelfs stoere mannen tranen weg te pinken. Bij de filmtrailer voel ik die emoties ook weer terugkomen, omdat ik zoveel van het verhaal terug zie in de trailer. Zat laatst al bijna in de bios te janken om de trailer.
In Londen zat ik trouwens heel erg goed: rij 3 in het midden. Kon alles perfect zien.

   Handtekening   

Choose life

  [ # 6 ] 14 November 2011 10:01 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Ik heb niks met dieren (sorry), maar was zeldzaam geraakt door dit fantastische toneelstuk. Minimalistisch? Zeker niet….theatraal bedoel je!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 7 ] 15 November 2011 07:12 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  77
Geregistreerd  2010-02-25

Zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillen! Bij de voorstelling die ik zag hoorde ik niemand snikken, en er was ook geen staande ovatie. Vreemd hoor.

(voor alle duidelijkheid: ik zat rij 4, midden)

  [ # 8 ] 23 November 2011 12:02 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  116
Geregistreerd  2011-03-26

Is er kans dat deze voorstelling naar Nederland komt?

   Handtekening   

Maggots!

  [ # 9 ] 29 November 2011 05:30 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2010-10-15

ik wil deze heel graag zien, hopleijk volgend jaar als ik naar londen ga

   Handtekening   

Madonna als Norma Desmond. Ik hoop het zo

  [ # 10 ] 29 November 2011 09:05 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Off topic: Stephan wil je niet van die enge dingen in je handtekening zetten…? Deze ultieme Madonna fan schrok zich een hoedje! Alsjeblieft NIET!!!!

😊

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 11 ] 29 November 2011 09:14 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  370
Geregistreerd  2010-10-15

Jacco - 29 November 2011 09:05 PM

Off topic: Stephan wil je niet van die enge dingen in je handtekening zetten…? Deze ultieme Madonna fan schrok zich een hoedje! Alsjeblieft NIET!!!!

😊

Jakko, als MAdonna fan moet je weten dat Andrew Loyd Webber heel graag Madonna wilt hebben en ik zie dat helemaal voor me. Webber wil graag Madonna voor de nieuwe filmversie en dat lijkt mij helemaal geweldig. Gelukkig zijn er verschillende Madonna fans. Deze Madonna fan zou heel gelukkig zijn en een hoedje juist op zijn hoofd zetten

   Handtekening   

Madonna als Norma Desmond. Ik hoop het zo

  [ # 12 ] 29 November 2011 09:56 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Shine - 23 November 2011 12:02 AM

Is er kans dat deze voorstelling naar Nederland komt?

Denk dat die kans niet groot is. Het onderwerp zegt de gemiddelde Nederlander niks, de slachtpartij van de eerste wereldoorlog is aan ons voorbij gegaan, en het is een best grote productie, die wel grote zalen nodig heeft om quitte te draaien. Maar niks is onmogelijk.

  [ # 13 ] 29 November 2011 10:17 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  348
Geregistreerd  2009-12-21

Ik heb ondertussen de soundtrack gekocht van de film War Horse (van John Williams), en het is werkelijk prachtig! Zo mooi.. ik denk dat de filmversie van dit toneelstuk een paar traantjes bij mij zullen trekken. 😉

  [ # 14 ] 04 June 2012 05:56 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Mooi eerbetoon van het National Theatre en War Horse aan Elizabeth tijdens het Jubilee gisteren.

[ Gewijzigd: 04 June 2012 08:05 AM by Theo ]
   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 15 ] 04 June 2012 12:55 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Jeroen - 29 November 2011 09:56 PM
Shine - 23 November 2011 12:02 AM

Is er kans dat deze voorstelling naar Nederland komt?

Denk dat die kans niet groot is. Het onderwerp zegt de gemiddelde Nederlander niks, de slachtpartij van de eerste wereldoorlog is aan ons voorbij gegaan, en het is een best grote productie, die wel grote zalen nodig heeft om quitte te draaien. Maar niks is onmogelijk.

Er komt een Europese tournee die ook Nederland zal aandoen.

 1 2 > 
1 of 2