34 of 34 | ‹ First  < 32 33 34
Is "podiumkunst" daadwerkelijk Kunst of noemen we het voor het gemak zo?
  [ # 496 ] 04 April 2012 02:24 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

Imke* - 04 April 2012 10:19 AM

Bij een toneelvoorstelling wordt er van de toeschouwer sneller verwacht om er meer bij na te moeten denken.

En juist dat, hoe simpel ook gezegd, is toch de taak van kunst?

  [ # 497 ] 04 April 2012 02:27 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

baud - 01 April 2012 06:38 PM

Nee, je hebt het over de combinatie van zaalbezetting en inkomsten. Overigens is het niet zo dat Wicked veel meer winst maakt dan Oom Wanja. Het zou zelfs goed kunnen dat Wicked uiteindelijk verlies draait.
.

Ik vind dit wel een beetje losse polsredenatie, want ik heb gehoord dat wicked allerminst verliest draait. Met welke getallen/feiten is bovenstaand te bewijzen?

  [ # 498 ] 04 April 2012 02:28 PM
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  234
Geregistreerd  2012-02-22

Lotus18 - 31 March 2012 10:57 PM
faljean - 31 March 2012 05:15 PM

Ja? In percentages van wat dan?

Zaalbezetting?

Ja en dan wil je beweren dat procentueel gezien de zaalbezetting bij Wicked lager ligt dan kleine zaal toneel producties?????

  [ # 499 ] 04 April 2012 02:39 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ik zou er niet van opkijken als dat inderdaad zo is, ja. Ik denk dat Wicked een gemiddelde zaalbezetting heeft van 60/70 procent en geloof dat er flink wat toneelproducties zijn die dat op z’n minst kunnen evenaren.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 500 ] 04 April 2012 05:06 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Inderdaad. Ik denk dat Wicked geregeld niet aan die 60% komt. Delen van de zaal worden alweer permanent afgezet, net als bij Mary Poppins het geval was. Wicked is natuurlijk ook een heel dure productie om te draaien met grote cast, groot orkest en veel techniek.

  [ # 501 ] 05 April 2012 09:03 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

@ Faljean ga eens naar Next to Normal kijken. Misschien vind je daar meer van jouw opvatting van kunst terug dan bij andere musicals.
Ik ben heel blij met juist het brede van musical. Van Wicked heb ik weken plezier gehad, het maakt me blij en de voorstelling Next to normal spookt op een andere manier al dagen door mijn hoofd.
De hele discussie over kunst is reuze interessant, maar uiteindelijk draait het allemaal om geld, bij jou @Faljean, omdat je vindt dat alleen echte kunst ondersteund moet worden, omdat voor jou alleen echte kunst (en dan vooral jouw opvatting van wat kunst is en dat is nou net het probleem) een toegevoegde waarde heeft en juist die kunst die niet ondersteund wordt, moet dus zijn eigen broek ophouden, ook een geld kwestie….

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 502 ] 12 June 2012 07:56 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Wellicht is dit mosterd na de maaltijd, maar dit onderwerp blijft een interessant en breed discussiepunt. De vele verschillende onderwerpen die in deze topic worden aangesneden, bewijzen dat.

Henk van Os, voormalig directeur van het Rijksmuseum, had de volgende definitie (of liever gezegd criteria) van kunst:
1. Kunst moet emotie oproepen
2. Kunst moet symboliek in zich dragen
3. Kunst moet origineel zijn
Kunst vormt hiermee een spiegel van de samenleving.

(Overigens is mijn bron een docent (kunst)geschiedenis, weet niet in hoeverre dit zijn opvatting is of die van Van Os 😉)

Ben benieuwd hoe mensen dit kunnen meten met hun opvattingen over kunst.

  [ # 503 ] 12 June 2012 09:40 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  5449
Geregistreerd  2007-01-20

Ik ‘val’ vooral over het laatste punt..
Spiegel van de samenleving? Dat zou juist ‘high brow’-kunst dan weg cijferen..

   Handtekening   

Ever had the feeling that everyone goes QUACK while you go HONK?

  [ # 504 ] 13 June 2012 10:01 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

ALs je er “spiegel voor de samenleving” van zou maken, ben ik het daar helemaal mee eens. Met punt 2 heb ik wat meer moeite. Wat voor symboliek zit er in een symfonie van Beethoven? Of heeft Van Os het alleen over beeldende kunst?

  [ # 505 ] 13 June 2012 01:40 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Ik denk dat met spiegel van de samenleving bedoeld wordt, dat er over een paar honderd jaar een duidelijk beeld is van hoe wij kunst maken, wat wij belangrijke onderwerpen vinden (die vaak in de kunst terugkeren), wat de mensen bezighoudt etc. Of het ook een spiegel và³à³r de samenleving is, verschilt per werk (of niet?).
Heel duidelijke voorbeelden van een spiegel van de samenleving zijn bijvoorbeeld gedichten van mensen die een oorlog hebben meegemaakt.

Ik vind eigenlijk iedere emotie in muziek al symbolisch (wat maakt nou dat een mineur-akkoord droevig klinkt?), maar om een voorbeeld van symboliek in instrumentale muziek te noemen: Claude Debussy, een impressionistisch componist, nam de natuur als leidraad voor zijn muziek. Zijn compositie ‘La Mer’ symboliseert de zee (op de symfonieën van Beethoven kan ik helaas niet één-twee-drie in gaan).

  [ # 506 ] 15 June 2012 08:50 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Uiteraadd, in Debussy, Wagner en Schönberg vind je een hoop symbolisme. Maar in Haydn, Mozart, Beethoven of zelf Brahms? Dus wat mij betreft kan het symbolisme uit de kunstdefinitie. Als ik er verder over nadenk, zit er in De Nachtwacht ook weinig symbolisme.

‹ First  < 32 33 34
34 of 34
‹‹ Ellen Evers in Apollo First      Open Podia ››