1 of 2 |  1 2 > 
Berlijn: Tanz der Vampire & Hinterm Horizont
change_status
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Op het moment dat vriend Chess in Helsinki zat, vertoefde ik diezelfde periode in Berlijn. Vorig jaar Stuttgart, daarvoor Antwerpen, tja, de vampieren laten me gewoon niet meer los. Volgens Stage is dit nu echt de allerlaatste speeltijd. Ik hoop het niet en ach de laatste keer dat de musical de ijskast inging, ontdooide het even snel weer. En eerlijk is eerlijk: aan het publiek zal het niet liggen, daarover later meer.

Berlijn, 2001. De enige keer tot nog toe dat ik er geweest ben. Toen stond de trip geheel in het teken van het adembenemende en zo onderschatte Disney’s Der Glockner von Notre Dame. Nu wilde ik ook echt iets van de stad zien. Niet alleen musicallen maar ook de KaDeWe, de Berliner Dom, de Gedachtniskirche (wat je daar al van kon zien), het DDR Museum en het City of Berlin Museum. Prachtig, Berlijn heeft het. Het is geen Londen, dat zeker niet maar historisch gezien doet de stad me wel wat.

Maar: musicallen dus. Op dinsdag tijd voor de eerste keer Theater des Westens. Daar was ik nog nooit geweest. Mooi theater, stijlvol. Maar de zaal heeft het niet echt. De rijen lopen nauwelijks op. Maar met rij 5 (en twee dagen later rij 7) en niet teveel lange mensen voor je kan het ermee door. Bomvol, ook dat. De show grijpt me, doet me trillen en bezorgt me bij enkele scenes het kippenvel. Capre Noctem! Fur Sarah! Ewigkeit! Op deze show niks op aan te merken hoewel ik het toch nog steeds heerlijk vind om te zeggen dat we in Antwerpen qua decor echt een prachtige en ook iets modernere versie hebben gezien. Zeker de ouverture, en dan de projecties, stellen vergeleken met de Vlaamse niets meer voor. Het lichtplan is wel superieur aan de Antwerpse en de rolbezetting fenomenaal. Graf von Krolock werd gespeeld door Robert D.Marx. Buhnen-presentatie is zo zo. Zang prima. En Anton Zetterholm is weergaloos als Alfred. Mooi kwetsbaar soms en tevens de best gezongen “Fur Sarah” ooit. Berlijn is gestart, en hoe!

Een dag later na elf jaar terug in het Theater am Potsdamer Platz. Wat een gebouw, echt een modern musicaltheater. Qua comfort het beste wat er te bieden is. Goed zicht, veel beenruimte. De show: Hinterm Horizont, over de Berlijnse Muur, een liefdesaffaire en de muziek van Udo Lindenberg. Het verhaal is te geforceerd en echte keuzes konden blijkbaar niet gemaakt worden. Wat volgt is een veel te lange show (iets meer dan drie uur). Maar is het dan zo matig? Nee, de acteurs maken er het beste van en ondanks dat de gemiddelde Nederlander Udo Lindenberg niet goed kent voel je aan het aanwezige publiek dat Serkan Kaya een uniek en treffend karakter neerzet. Overtuigend en vocaal is er geen houden aan. Klasse. Dat maakt veel goed evenals het (vaak eenvoudige) toneelbeeld. Maar de kracht van deze show is ook meteen de zwakte. De projecties van de opbouw van de muur en de uiteindelijke val maken veel emotie los. Grote gevoelens, dat is mooi, maar dat die gekweekt worden door projecties kan toch niet de bedoeling zijn.

Donderdag, de 10de keer in totaal dat ik naar het bal der vampieren ga. En het is kult. Verklede mensen die in de zaal gaan zitten. En een werkelijk uitzinnige massa. Weer volle bak en meteen na de show ook een staande ovatie. En dan valt iets op. Tijdens Hinterm Horizont nauwelijks geklap en lauwe reacties. Hoe anders is dat bij TdV! Deze voorstelling dreigt de perfectie in te gaan. Kevin Tarte heerst op het toneel en topt Graf von Krolock. Maar wat te denken van Abronsius. Veit Schafelmeier speelt als professor meer met de zaal, meer met Alfred en weer de komische kanten nog iets meer aan te scherpen. Marc Liebisch speelt, net als op dinsdag, Herbert. Een betrekkelijk kleine rol als het gaat om de speeltijd. Maar groot als je kijkt naar de inbreng. Op de juiste momenten doseren en prikkelen zodat het binnen de porties blijft. Zo wordt het niet te kitsch en niet TE van alles. Dat Liebisch bij het slotapplaus het meeste wordt toegejuicht zegt uiteindelijk alles. Man, wat een heerlijke vampierennicht zet hij neer.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 1 ] 03 March 2012 09:44 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  349
Geregistreerd  2005-05-11

Had hetzelfde bij Hinterm Horizont. Was vlak na de premiere en had de volledige eerste cast. Serkan is geweldig in zijn rol maar de show blijft langdradig en voor de gemiddelde Nederlander niet erg interessant. Enige dat me echt kon bekoren waren de beelden van de val van de muur. Maar goed, leuk om gezien te hebben iig.

Greetz Peter!

  [ # 2 ] 03 March 2012 09:54 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Wow, tien keer Tanz der Vampiere? Ik had het na één keer wel gezien. Muzikaal fantastisch, maar het gebrek aan een eind kan ik me nog steeds niet overheen zetten.

  [ # 3 ] 03 March 2012 10:01 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Denk dat ik 1 van de weinige Nederlanders ben die wat van het oeuvre van Udo Lindenberg kent (meer dan Sonderzug nach Pankow wat het enige nummer is dat in Nederland een beetje richting hit is gegaan)  dus dat blijft me nieuwsg maken naar de show. Jammer dat het script niet zo sterk is, maar dat is bij de meeste jukebox-musicals natuurlijk zo. Berlijn is een eind uit de richting, en ik hoopte eigenlijk dat er naast Hinterm Horizont nog een interessante voorstelling zou komen, voordat ik weer eens die kant op ga. Hoewel ik de vorige keer natuurlijk met Shuh ook maar 1 voorstelling heb gezien.

  [ # 4 ] 03 March 2012 01:01 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  273
Geregistreerd  2011-03-12

Ik hoop nog naar Berlijn te kunnen gaan om TdV nog eens te zien (dus hopelijk spelen ze nog een tijdje - dacht al tot augustus?), zag het twee keer in Antwerpen en was er weg van. Het lijkt me heerlijk om deze musical eens in het Duits te zien en ondertussen eens Berlijn te bezoeken!

  [ # 5 ] 03 March 2012 03:56 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Ik was en ben van mening dat Tanz sterk in elkaar zit, maar sommige stukken zijn eigenlijk wel langdradig. Knoblauch, Eine schöne Tochter ist ein Segen, Wahrheit, dat hele gedoe in der Gruft met professor & Alfred en ook Chagal & Magda. Het einde vind ik daarentegen juist erg sterk (en de finaledans echt vet).

*edit* En daarbij heb je ook nog het personage Koukol, wat nergens op slaat.
Nou, tot zover mijn kritiek op Tanz der Vampire, want op zich is de show natuurlijk heerlijk.

[ Gewijzigd: 03 March 2012 09:12 PM by Joriss ]
  [ # 6 ] 03 March 2012 04:00 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Joriss - 03 March 2012 03:56 PM

Het einde vind ik daarentegen juist erg sterk (en de finaledans echt vet).

Welk einde?

  [ # 7 ] 03 March 2012 05:32 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

martijn-j - 03 March 2012 04:00 PM
Joriss - 03 March 2012 03:56 PM

Het einde vind ik daarentegen juist erg sterk (en de finaledans echt vet).

Welk einde?

Eh, ik moet zeggen dat ik niet héél bekend met dat vernieuwde Weense einde (neem aan dat je daarop doelt), maar het feit dat Alfred en Sarah daar meedoen met de finale vind ik wel sterk. Maar het andere einde vind ik ook goed, ik doelde gewoon op het feit dat Sarah gered wordt en daarna Alfred bijt.

*edit* Oh, gezien je vorige comment was dit waarschijnlijk een sarcastische vraag. Haha, in dat geval: dat moment waarop de voorstelling afloopt en ook vampierjager Alfred een vampier wordt en alle vampieren zweren de hele wereld over te nemen.

[ Gewijzigd: 03 March 2012 05:35 PM by Joriss ]
  [ # 8 ] 04 March 2012 09:55 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Het einde gaat toch een beetje over het moraal zeg maar. Maar om het woordje *vet* te gebruiken voor de finaledans is helemaal juist. Dat is echt spetterend (hoewel dat niet live wordt gezongen!). Maar doet er niets aan af. De choreografieen zijn zo sterk. En leuke vondst is dat op het laatst alle vampieren fluoriserend over het toneel gaan. Mooi gezicht. Puntje wat joriss ook noemt kan ik me ook vinden. Het minpunt is de scene in de Gruft en dan eigenlijk enkel het “gedoe” tussen Chagal, Magda en Koukol. Hoewel die scene volgens mij een jaar of tien terug nog langer duurde. Maar verder: TdV zit gewoon geweldig in elkaar met een opeenvolgende van adembenemende scenes in akte twee.

Heb ook even een lijst gemaakt van de Graf von Krolocks die ik heb gehad:

18/12/2002 (Stuttgart): Kevin Tarte
20/12/2002 (Stuttgart): Kevin Tarte
30/03/2004 (Hamburg): Felix Martin
17/02/2005 (Hamburg): Thomas Borchert
30/07/2009 (Oberhausen): Jan Amann
16/09/2010 (Antwerpen): Hans-Peter Janssens
21/10/2010 (Antwerpen): Hans-Peter Janssens
04/08/2011 (Stuttgart): Jan Amann
28/02/2012 (Berlijn): Robert D.Marx
01/03/2012 (Berlijn): Kevin Tarte

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 9 ] 04 April 2012 05:28 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  65
Geregistreerd  2004-06-06

Ik zit ook te denken om naar Berlijn te gaan, hoe heb je dat geregeld? Vliegtuig /trein? Of gewoon met de auto? We zaten zelf te denken aan een officieel weekendtripje met een organisatie en dan tijdens die trip Tanz te bezoeken..maar dan moeten de data ook maar net uitkomen. Tips gezocht dus..

Thx!

  [ # 10 ] 04 April 2012 06:58 AM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Easyjet vliegt tegenwoordig ook op Berlijn, dus je bent er zo. Ik boek zelf nooit via een organisatie, want dan maak je het vaak alleen maar onnodig duur.

[ Gewijzigd: 04 April 2012 11:01 AM by martijn-j ]
  [ # 11 ] 04 April 2012 10:50 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Als ik naar Duitsland ga boek ik meestal alles apart (trein, hotel, musical). Maar ditmaal was een uitzondering en heb ik alles (m.u.v. de kaarten) via stedentrips geboekt.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 12 ] 18 August 2012 01:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  501
Geregistreerd  2012-08-18

Ik ga volgende maand naar Tanz Der Vampire in Berlijn. (Ik wilde liever Rebecca of Elizabeth zien maar die speelden ze dus niet in Berlijn).
Er is eerst beslist om naar Berlijn op citytrip te gaan, en na die beslissing ontdekte ik dat we dus ook naar de musical konden :D
Ik heb Dans der vampieren al in Antwerpen gezien, en vond hem toen echt goed. Goele De Raedt speelt dezelfde rol in Berlijn als in Antwerpen, wat ik wel spijtig vind. Ik had graag een totaal andere cast gehad. Bij ‘Dood zijn is ironisch’ was ze amper verstaanbaar in de hoge noten, en in het duits zal dat dus 10x erger zijn ...
Ik hoop dat de Duitse cast het toch naar ‘the next level’ kan brengen.

   Handtekening   

30/11/2019: Anastasia

  [ # 13 ] 18 August 2012 04:06 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1540
Geregistreerd  2010-02-20

Vergeet niet dat er bij de Vlaamse versie Duitse geluidstechnici zaten, die eigenlijk niet konden beoordelen (en dus corrigeren) of het wel verstaanbaar was - dat heb ik me laten vertellen 😉. Ik heb in Duitsland nog nooit problemen gehad met geluidsontwerp maar weet niet of het een “bekende kwaal” is van Goele.

  [ # 14 ] 18 August 2012 08:46 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  501
Geregistreerd  2012-08-18

Goh, ze speelde ook de Killerqueen in We Will Rock You, maar daar was me zoiets niet opgevallen.
Maar zelfs op de cd van de vlaamse versie van Dans Der Vampieren moet je al veel moeite doen om haar te verstaan bij bepaalde stukken.
Nuja, hopelijk dat het nu wat beter zal zijn :D

   Handtekening   

30/11/2019: Anastasia

  [ # 15 ] 17 September 2012 09:57 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  501
Geregistreerd  2012-08-18

Ik ben vorige week Tanz der Vampire gaan zien in Berlijn.
Goddank had ik Goele niet als Magda! Deze rol werd gespeeld door Judith Jandl, en ze was fantastisch! Een veel frissere stem dan Goele.
Prof Abronsius werd ook geweldig gespeeld door Dennis Jankowiak. Alfred was ook wel goed, maar had spijtig niet de beste looks voor de rol (Dennis Jankowiak).
Sarah was maar ‘zo zo’ voor mij. Amélie Dobler was zeker beter dan Anne Van Opstal, maar toch vond ik haar stemkleur niet ideaal voor de rol. Nuja, dit is ook wat persoonlijke smaak geloof ik.
Graaf von Krolock werd door iemand gespeeld die oorspronkelijk maar een kleine rol had (zangsolo bij de Carpe Noctem): Florian Soyka. Zijn stem is niet zo ‘vullend’ als die van Hans Peter, maar toch heb ik van hem genoten.
Wat me wel is opgevallen is dat de schaduw van de Graaf niet echt is. Dat was me in de Belgische versie niet opgevallen, maar in de Duitse versie zaten duidelijk wel een paar foutjes: de schaduw maakte soms een andere/snellere beweging dan de Graaf zelf.
Ik zat opzij op rij 7 en zag de gezichten dus heel goed. Wel geluk dat er 2 rijen voor mij niemand zat, anders had ik echt weinig kunnen zien. Achter ons zaten enkele vervelende jonge gasten, maar tijdens de pauze heeft één van de ‘stewardessen’ ze wel eens aangepakt.
Het ensemble was dubbel zo groot als in Antwerpen, héél spectaculair, vooral bij Ewigkeit. Maar omdat ik vanvoor zat leek het wel vaak héél druk. Ook omdat het een vrij klein podium is, dat was althans mijn indruk.

[ Gewijzigd: 17 September 2012 10:02 PM by CoreMeltdown ]
   Handtekening   

30/11/2019: Anastasia

 1 2 > 
1 of 2