Cultuur bezuinigingen
change_status
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

Ik hoor vaak mensen die roepen:

“Cultuur is echt een linkse hobby, waar het kabinet hopelijk flink op gaat bezuinigen”

Beseffen die mensen dat hun hele leven, iedere dag ervan vervuld is?

Je zou het nog gaan missen als er geen muziek meer uit je wekkerradio komt bij het opstaan, je in de auto nooit meer een cd’tje op kan zetten, je nooit meer tv kan kijken ‘s avonds, je nooit meer naar de film kan gaan, je nooit meer naar een theatervoorstelling kan gaan, je nooit meer kan stappen want geen muziek, je zal een saai, kaal, leeg leven krijgen.

Dit zijn namelijk allemaal genotsproducten die hen de dag door helpen, waar mensen keihard voor werken.

Maar deze mensen willen wel lekker de hele dag ervan genieten en over praten, maar geen respect hebben voor hoe het tot stand komt. Dat vind ik merkwaardig. Zeker omdat dit meer mensen aangaat dan welke gerichte vorm van bezuiniging dan ook.

  [ # 1 ] 14 April 2012 02:13 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Ik snap je punt, Dave, en ik vind het ook eeuwig zonde dat er zoveel op cultuur bezuinigd wordt. Hoe meer cultuur een samenleving heeft, hoe ‘rijker’ die samenleving is en hoe interessanter. Maar toch snap ik het kabinet wel een beetje.

Je zegt het goed: het zijn genotsproducten. Daarmee zijn ze niet noodzakelijk in het leven. Ik vind het daarom ook een stuk begrijpelijker dat er bezuinigd wordt op cultuur, dan bijvoorbeeld op de zorg. Goede zorg heb je veel harder nodig dan een theatervoorstelling of een cd. Of het kabinet dan verder goede keuzes maakt over bezuinigingen, kun je over dicussiëren. Maar hoe zonde ik het ook vind, ik snap dat er bezuinigd wordt op ‘luxegoederen’ zoals theater.

  [ # 2 ] 14 April 2012 02:37 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  694
Geregistreerd  2008-09-08

Voor de mensen die ervan leven is het natuurlijk geen “genots” kwestie.

Maar ik stap dat het zo afgeschilderd wordt door het kabinet. En dat iedereen zijn eigen belangen heeft.
Ik zou het alleen fijn vinden als mensen zich ook beseffen hoeveel belang ze hier eigenlijk bij hebben.
Daarnaast zie ik de gevoelens die het teweeg brengt bij iedereen (muziek, emotie, film, tv, beleving) als essentiele onderdelen van iemands leven.

  [ # 3 ] 14 April 2012 03:29 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2012
Geregistreerd  2010-11-17

Ik ben het toch wel met Inge eens, hoewel ik jou wel snap, Dave. Ik heb liever goede zorg als ik ziek ben/mijn huis in de brand staat dan een paar keer per jaar een goede voorstelling/concert/film. Neemt niet weg dat cultuur natuurlijk wel erg belangrijk is in een maatschappij.

   Handtekening   

Look in that mirror. I see a strong, confidant young lady. Oh and look, you’re here too!

  [ # 4 ] 14 April 2012 03:49 PM
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3045
Geregistreerd  2006-06-05

Natuurlijk is het voor mensen die ervan leven geen genots kwestie. Maar dat er uberhaupt mensen zijn die er van kunnen leven, en dat er opleidingen zijn die tot dit vak opleiden etc., kun je ook zien als een luxe. Dat is allemaal nog vrij recent, en allemaal een effect van de grote welvaart die we binnen ons land hadden/hebben. Als die er niet was geweest, was er nooit een groep gekomen die inderdaad afhankelijk van deze sector was geworden. Of in ieder geval niet een groep die zo groot is.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat er opleidingen etc. zijn voor de kunstvakken. Maar ze blijven niet noodzakelijk, en zijn daarom dus vaak als eerste het slachtoffer als er iets wegbezuinigd moet worden. Die mensen moeten dan wel op de een of andere manier opgevangen worden, eigenlijk. Maar ook dat is weer een andere discussie. En het is zeker jammer dat veel mensen denken dat cultuur eigenlijk niets waard is en makkelijk weggegooid kan worden. Die beseffen niet wat het werkelijk is.

Want inderdaad is een zekere mate van de gevoelens die kunst beweeg brengt, essentieel voor iedereen. En cultuur is zeker heel belangrijk voor iedere maatschappij. Als wij nu bijvoorbeeld kijken naar oude samenlevingen die wij bewonderen (Grieken, Egyptenaren, onze eigen Gouden Eeuw), dan bewonderen we heel veel dingen die met hun cultuur te maken hebben. Ook hun economie (bijv. manier van handelen) en politiek en macht etc., maar ook zeker hun kunstvormen en wetenschap/kennis en gewoon manier van denken. Dat zijn allemaal samenlevingen die konden bloeien, en daardoor een erg rijke cultuur ontwikkelen, die nu nog steeds bewonderd wordt. Daarom is het ook zo zonde als dat ‘verloren’ dreigt te gaan. Maar het is en blijft een noodzakelijk en niet meer dan logisch vervolg van economische ellende..

En daarbij ben ik van mening dat deze economische ellende echt op een dag voorbij gaat, en dat het dan juist voor alle cultuur- en kunst-beroepen/stromingen/vormen alles weer beter wordt. Heb ik zelf ook baat bij, want werk vinden in mijn sector (niet de kunstsector) is op dit moment ook onmogelijk. Maar ik wacht rustig af totdat alles weer beter wordt..

  [ # 5 ] 14 April 2012 07:19 PM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  217
Geregistreerd  2004-02-29

Kunst en cultuur verbindt en draagt zeker bij aan de economie. Ik vind kunst meer een basisbehoefte, zeker in moeilijke tijden waar mensen kracht en steun uit kunnen halen. Dat moeten we niet zomaar verkwanselen. Mijn mening….

  [ # 6 ] 16 April 2012 12:03 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Helemaal eens met Angel. Het zou ook niet nodig moeten zijn te kiezen tussen cultuur of zorg (of ontwikkelingssamenwerking wat dat betreft), maar dat is een politieke discussie.

Cultuur is bewezen goed voor de economie. Elke euro die je in cultuur investeert, levert twee euro op aan economische spin-off. Bezuinigen op cultuur is dus een dom idee.

Het is erg jammer dat er te makkelijk over cultuur gedacht wordt, dat cultuur misbruikt wordt voor politieke doeleinden (zie de fanfaremotie in de provincie Limburg) en dat er te makkelijk wordt geroepen “linkse hobby”. Op die manier kan ik ook makkelijk roepen dat sport een rechtse hobby is en ook geen subsidie meer hoeft te krijgen. Is allebei kortzichtig.

  [ # 7 ] 16 April 2012 01:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Dave - 14 April 2012 01:06 PM

Je zou het nog gaan missen als er geen muziek meer uit je wekkerradio komt bij het opstaan, je in de auto nooit meer een cd’tje op kan zetten, je nooit meer tv kan kijken ‘s avonds, je nooit meer naar de film kan gaan, je nooit meer naar een theatervoorstelling kan gaan, je nooit meer kan stappen want geen muziek, je zal een saai, kaal, leeg leven krijgen.

Ik heb de marktaandelen van de Nederlandse omroepen van december 2011 t/m februari 2012 even op een rijtje gezet:
Nederland 1: 22.7
Nederland 2: 6.9
Nederland 3: 7.7

RTL4: 18.7
RTL5: 4.1
RTL7: 6.2
RTL8: 1.7

SBS6: 9.0
NET5: 3.0
Veronica: 4.4

Wat mij betreft mogen alle omroepen die onder de 10% scoren, weg of samengevoegd worden indien mogelijk.
- De publieke omroep zou dan één zender verliezen;
- RTL zou er twee verliezen
- en SBS ook twee.
Houden we nog twee publieke zenders over en drie commerciëlen.
Lijkt me voor een land als Nederland prima.
Een cultuurbezuiniging die geen pijn doet lijkt me.

  [ # 8 ] 16 April 2012 02:10 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

Probleem met de commerciële is natuurlijk dat t niet door de belasting betaalt wordt maar door adverteerders. Den haag heeft daar dus niks over te zeggen

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 9 ] 16 April 2012 02:21 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Marilena - 16 April 2012 02:10 PM

Probleem met de commerciële is natuurlijk dat t niet door de belasting betaalt wordt maar door adverteerders. Den haag heeft daar dus niks over te zeggen

Klopt, de bezuiniging voor Den Haag zit ‘m alleen bij het inleveren van één publiek net. Blijkbaar zijn de advertentie-inkomsten voor de laagscorende commerciëlen nog zo goed dat ze nog gezellig enige tijd doormodderen…

  [ # 10 ] 16 April 2012 03:07 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

Dat is al eens doorgerekend. Een net er af levert helemaal geen extra geld op. Omroepen samenvoegen wel.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon de winstbelasting voor buitenlandse bedrijven met 2% verhogen en dan hoef je nergens meer op te bezuinigen…

  [ # 11 ] 16 April 2012 07:45 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  540
Geregistreerd  2009-11-25

baud - 16 April 2012 12:03 PM

Helemaal eens met Angel. Het zou ook niet nodig moeten zijn te kiezen tussen cultuur of zorg (of ontwikkelingssamenwerking wat dat betreft), maar dat is een politieke discussie.

Cultuur is bewezen goed voor de economie. Elke euro die je in cultuur investeert, levert twee euro op aan economische spin-off. Bezuinigen op cultuur is dus een dom idee.

Het is erg jammer dat er te makkelijk over cultuur gedacht wordt, dat cultuur misbruikt wordt voor politieke doeleinden (zie de fanfaremotie in de provincie Limburg) en dat er te makkelijk wordt geroepen “linkse hobby”. Op die manier kan ik ook makkelijk roepen dat sport een rechtse hobby is en ook geen subsidie meer hoeft te krijgen. Is allebei kortzichtig.

Maar gekozen moet er op de een of andere manier toch, want je kunt het geld maar 1 keer uitgeven. Is kunst/cultuur een basisbehoefte? Moeilijk, ik zou heel moeilijk zonder kunnen, het leven wordt er een stuk minder rijk door, maar een echte basisbehoefte??
Het feit dat cultuur ook economisch interessant is, wordt vaak over het hoofd gezien. Maar is het echt zo’n hard gegeven dat je voor iedere euro die je investeert er 2 terug krijgt? Hoe kom je hierbij? Is dit niet afhankelijk van de cultuuruiting waar je in investeert?

   Handtekening   

“Het gaat om vandaag..Vandaag is de dag”

  [ # 12 ] 16 April 2012 08:58 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  729
Geregistreerd  2005-10-07

jari - 16 April 2012 07:45 PM

Maar gekozen moet er op de een of andere manier toch, want je kunt het geld maar 1 keer uitgeven. Is kunst/cultuur een basisbehoefte? Moeilijk, ik zou heel moeilijk zonder kunnen, het leven wordt er een stuk minder rijk door, maar een echte basisbehoefte??
Het feit dat cultuur ook economisch interessant is, wordt vaak over het hoofd gezien. Maar is het echt zo’n hard gegeven dat je voor iedere euro die je investeert er 2 terug krijgt? Hoe kom je hierbij? Is dit niet afhankelijk van de cultuuruiting waar je in investeert?

Het is echt een hard gegeven, uitgerekend door Gerard Marlet van de Atlas van Nederlandse Gemeenten. Het heeft vooral te maken met de kwaliteit van de omgeving die omhoog gaat als er veel culturele activiteiten en mogelijkheden zijn. Daarmee wordt het een aantrekkelijkere plek om te gaan wonen en dat trekt weer nieuwe bedrijven aan.

Uiteraard kun je je geld maar 1x uitgeven, maar er zijn altijd twee kanten aan een financieel probleem. Je kunt minder uit gaan geven of je kunt meer binnen gaan halen. En als je ziet dat Nederland een belastingparadijs is voor buitenlandse ondernemingen, dat bijv. farmaceuten woekerwinsten maken en dat er miljarden aan banken worden worden geschonken in het kader van “herfinanciering”, dan vind ik de bezuinigingen op cultuur en zorg eigenlijk schandalig.

  [ # 13 ] 16 April 2012 09:10 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Het is bizar - en in mijn ogen typisch Nederlands - dat er op cultuur een staatssecretaris wordt gezet die er openlijk voor uitkomt dat hij nooit naar het theater gaat. De man die de sector zou moeten verdedigen en beschermen, neemt zelf die sector niet serieus. De man die een beleidsplan moet opstellen, luistert daarbij niet naar de kenners. De man die cultuur door de bezuinigingen heen moet loodsen, luistert zelf alleen maar naar Metallica.
Zoals een spandoek van Sanne den Hartogh het tijdens de Mars der Beschaving zo mooi verwoordde: “Halbe, ouwe pannenkoek, gebruik je fantasie.”

Dat gezegd hebbende, denk ik dat we - ik reken mezelf daar ook toe - als culturele sector op moeten houden met zagen, zeuren en jammeren dat we zo hard getroffen worden door die bezuinigingen. Huilen helpt niet. We zijn gevallen, maar we moeten niet blijven liggen. We moeten opstaan, een pleister op onze bloedende knie, iemand die ons even een aai over onze bol geeft (Joop van den Ende heeft dat al mooi gedaan tijdens het Theaterfestival vorig jaar, en Ramsey Nasr deed het ook al vaker), en dan door. Het heeft geen zin om te praten over het probleem dat we constateren. Het heeft zin om te praten over oplossingen. Het heeft zin om te doen.

Laat ons dus opstaan. Laat ons dus een pleister op die linkerknie plakken. Laat ons dus tonen waarom wij zo van theater houden. Laat ons tonen waarom wij vinden dat theater een essentiële rol heeft in de maatschappij. Laat ons Mark Rutte en consorten een reden geven om cultuur serieus te nemen.
Laat ons tonen dat de linkse hobby de mooiste is van de wereld. Laat ons trots zijn op die naam.

Laat ons niet opgeven. We zijn gevallen, en we zullen vaker vallen. Maar er zullen altijd mensen zijn die ons op kunnen vangen. Cultuur krijg je niet klein, of stil, want het zal eeuwig duren. Cultuur krijg je niet kapot.

Houd moed.

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.

  [ # 14 ] 16 April 2012 10:29 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6522
Geregistreerd  2008-11-01

Petra, heel mooi verwoord!

  [ # 15 ] 23 April 2012 06:23 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1486
Geregistreerd  2008-06-15

Dank Hans. En sorry dat ik daarmee de hele discussie in het slot heb gegooid.. 😉

   Handtekening   

The sea has many drops of water, but the salt won’t let you taste the sweet.