Woensdag zag ik de superbe cast van Matilda nog schommelend zingen over wat ze gingen doen wanneer ze groot zouden zijn, gisteren draaide het allemaal om de jongen die niet wilde groeien. Of liever nog: over zijn schepper, schrijver James Barrie. De musical beschrijft het deel uit zijn leven waarin zijn laatste toneelstuk een flop wordt, hij Sylvia Llewelyn Davies en haar vier zoons ontmoet, door het contact met hen nieuwe inspiratie opdoet om Peter Pan te schrijven en het eindigt met de dood van de zieke Sylvia. Na de film uit 2004 nu dan de musical, gemaakt door dezelfde producent, Harvey Weinstein, één van de grootste Hollywood producenten.
Hoofdrolspeelster Rosalie Craig (Sylvia Llewelyn Davies) was er gisteren niet bij maar werd uitstekend vervangen door Zoe Rainey. Voor de rest speelde de gehele eerste cast inclusief Julian Ovenden (Foyle’s War) als James Barrie. En om maar meteen met het belangrijkste te beginnen: ik heb genoten van een mooi gemaakte productie en zie de show dan ook graag naar West End komen.
De eerste akte begint echter nogal traag. De opening is weinig spectaculair en lijkt qua opzet een beetje op de opening van The Producers. Ook de eerste ontmoeting met moeder en de jongens in het park is vrij vlak. Na 25 minuten begint het interessanter te worden. Sylvia legt in het nummer “He makes me smile†uit waarom ze zich aangetrokken voelt tot James en James zelf komt door het contact met Sylvia en de kinderen uit zijn depressie en zingt het (later toegevoegde) nummer “Suddenly†(‘suddenly I feel alive again…’). De eerste twee hoogtepunten. Het nummer “James never mentioned†is een duet tussen Sylvia en Mary, de vrouw van James. Beide vrouwen vinden elkaar aardig maar beseffen ook dat ze ongewild concurrentes zijn. Sylvia verbreekt daarop het contact met James. De eerste akte eindigt met een grote finale waarin James tot zichzelf komt, de contouren van Peter Pan voor zich ziet en begint te schrijven.
In de tweede akte wordt het contact tussen Sylvia en James hersteld en krijgt hun vriendschap (na de scheiding van Mary) wat meer body. Ook Peter Pan krijgt meer body al probeert Kapitein Haak in een mooie scene (“The pirate insideâ€) met James tevergeefs de hoofdrol van het stuk naar zich toe te trekken. Als Peter Pan in première gaat ontbreekt Sylvia door ziekte en komt James op het idee de première nog een dunnetjes over te doen bij Sylvia thuis. De voorstelling tussen de schuifdeuren eindigt in de dood van Sylvia en James neemt tenslotte de rol van voogd over de jongens op zich.
Na een flets begin komt de show halverwege de eerste akte dus goed op gang. Inhoudelijk wordt het interessanter en beide hoofdrolspelers zingen prachtige solo’s. Ik heb Rosalie Craig nooit zien optreden maar had geen moment het idee dat Zoe Rainey een understudy was. De finale van de eerste akte (“Set sailâ€) ziet er visueel fantastisch uit (met de piraten uit Peter Pan in een hoofdrol) en de muziek blijft even hangen. Komt in de tweede akte ook weer mooi terug tijdens het autoritje van James en de Llewelyn Davieses. Ook Suddenly is een mooi nummer o.a. door de warme stem van Julian Ovenden. De rol van Kapitein Haak (een dubbelrol van Oliver Boot die ook de rol van toneel criticus die een relatie met Mary krijgt speelt) is kunstig verwerkt in het schrijfproces van James.
De muziek in zijn geheel blijft nog niet echt in het geheugen hangen al zitten er wel een paar mooie nummers tussen en vormt alles één geheel. Is het erg dat het nog niet blijft hangen? Ik vind van niet. Het gebeurt wel vaker met musicals die je voor het eerst ziet en het blijft de combinatie van zang, dans en spel (en script, enscenering etc.) die het uiteindelijk moet doen.
Een beetje bevooroordeeld ben ik wel als liefhebber van het verhaal van Peter Pan maar het verhaal van James Barrie heeft gewoon alles in zich om een mooi dramatisch stuk van te maken. Het is dan ook op zijn minst opvallend dat deze productie wordt aangekondigd als “the new musical comedyâ€. Er zit wel een lach in (meer zelfs), maar ook vele tranen en het verhaal is verder ook nog eens behoorlijk controversieel, alleen al door de vriendschap van een getrouwde man met een alleenstaande moeder van vier kinderen. Begin 1900. “The new musical†was wat mij betreft voldoende geweest.
Het decor was simpeler dan ik had verwacht maar is zeker functioneel. In een theater waar de productie langer staat dan één maand zullen er zeker mogelijkheden zijn om het allemaal nog spectaculairder te maken maar vooral de finale van de eerste acte was al prachtig om te zien. De aankleding is verder prima en de cast was uitstekend.
5 rollen heb ik nog niet genoemd: hond Porthos en de kinderen Llewelyn Davies. De hond is een grote Sint Bernhard waar je niet omheen kunt als hij op het podium staat. De kinderen hebben een belangrijke rol in het verhaal en doen dat met verve. Meest opvallende rol is voor Peter Llewelyn Davies, de jongen naar wie Peter Pan ook is genoemd. Hij zingt een mooie solo in de tweede akte waarin hij zijn twijfels uit en geen raad weet met de aanwezigheid van James in zijn gezin. Aandoenlijk is ook de scene waarin de kinderen de middag doorbrengen in het huis van James en Mary en samen met James een toneelstuk opvoeren.
Alles bij elkaar een m.i. geslaagde productie die een kans op West End verdient. Misschien nog wel met een beetje schaven en bijwerken, maar de belangrijkste ingrediënten zijn aanwezig. Ik zal er met plezier nog een keer naartoe gaan en ben blij deze oerversie te hebben gezien. Voor nu moet ik het doen met de biografie van James Barrie die ook is gefocust op deze periode uit zijn leven. Een dikke pil die al jaren in de boekenkast staat maar waar ik nog niet aan toegekomen was. De komende maanden toch maar beginnen met lezen.