1 of 4 |  1 2 3 >  Last ›
Purper Ladies
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  9622
Geregistreerd  2002-05-01

PURPER LADIES

Vandaag is de cast bekendgemaakt van de nieuwe Purper-voorstelling die in 2013 op tournee gaat langs de Nederlandse theaters. Het beproefde Purper-concept pakt dit maal uit met uitsluitend vrouwen: Purper Ladies.

De Purper-traditie van twintig jaar topcabaret krijgt een nieuwe, verfrissende aanpak met deze ‘woman’s touch’. Daarbij gaat het om vier leading ladies die hun sporen ruim hebben verdiend in het veelkleurige theaterlandschap.

Grand dame Gerrie van der Klei (ster in ‘Moeder ik wil bij de revue’) wordt ter zijde gestaan door glamour girl Anouk van Nes (rascomédienne in ‘De BonBonFabriek’), veelzijdige musicalvedette Céline Purcell en gerenommeerd cabaretière Mylou Frencken.

De voorstelling wordt gemaakt onder toeziend oog van Purper-coryfee Frans Mulder, verantwoordelijk voor samenstelling en teksten. De regie is in handen van Frans Schraven.

De voorstelling speelt vanaf medio oktober 2013 en wordt geproduceerd door het ervaren team van OpusOne.

Titel: Purper Ladies

Producent: OpusOne/tIJ Theaterproducties

Tourneeplanning: Senf en Partners

Speelperiode: vanaf medio oktober 2013

Première: Diligentia, 26 oktober 2013 (Den Haag)

   Handtekening   

“Yes we ggghhad…..a great freakin’ day!”

  [ # 1 ] 22 July 2013 10:56 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2011-09-08

Kan het kloppen dat de première is opgeschoven naar 27 oktober van de Purper Ladies, want op de website van Purper staat dat het 5-11 is en op de site van het theater staat dat het 27 oktober is. Weet iemand hier meer van?

  [ # 2 ] 22 July 2013 12:42 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Het vreemde is dat ze volgens de speellijst op beide data in hetzelfde theater staan (maar tussendoor dus in andere theaters). Ik heb even gekeken en op 1 november is er volgens het theater geen Purper Ladies. Première zal dan wel de 27e zijn.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 3 ] 22 July 2013 01:03 PM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2011-09-08

Oke dank u wel.
Daar ga ik dan voor nu vanuit

  [ # 4 ] 17 August 2013 10:20 AM
Ensemble
RankRankRank
Totaal aantal Reacties:  100
Geregistreerd  2011-09-08

Weet iemand toevallig hoe het zit met de voorstelling op 27 oktober, want op de website van het theater staat het niet meer tussen en ook niet op de site van Purper Ladies zelf. Maar ik heb wel de kaarten binnen gekregen. Weet iemand hier meer over?

  [ # 5 ] 10 October 2013 09:06 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Vanavond naar de eerste Try-Out geweest, en wat is ‘ie leuk! Wat een humor hebben die vrouwen (en de schrijvers 😉  )!
Jammer dat de zaal, ondanks de last-minute actie van NTK, lang niet vol zat.

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 6 ] 11 October 2013 12:00 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  277
Geregistreerd  2011-11-04

Madelonne - 10 October 2013 09:06 PM

Vanavond naar de eerste Try-Out geweest, en wat is ‘ie leuk! Wat een humor hebben die vrouwen (en de schrijvers 😉  )!
Jammer dat de zaal, ondanks de last-minute actie van NTK, lang niet vol zat.

Oeh ik ben benieuwd! Maar ik ga 22 oktober in Nijmegen, en ik denk dat daar nu ongeveer 15 plaatsen bezet zijn… :O

   Handtekening   

“Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn”

  [ # 7 ] 11 October 2013 12:46 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4150
Geregistreerd  2012-03-09

Ik wil op zich wel gaan, maar ik vind de prijsverschillen tussen de theaters nogal groot… Dus ik moet nog even kijken waar ik én vroeg in de tour kan gaan én niet te ver weg én niet de jackpot betaal.

   Handtekening   

“Elphaba, je bent de mooiste…”

  [ # 8 ] 21 October 2013 08:08 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  277
Geregistreerd  2011-11-04

Kan niet wachten om morgen naar Purper te gaan, wel een beetje jammer dat er welgeteld maar 51 plaatsen bezet zijn…

   Handtekening   

“Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn”

  [ # 9 ] 22 October 2013 09:27 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  277
Geregistreerd  2011-11-04

Purper was echt heel leuk! Naar mijn mening iets te veel liedjes, maar er zaten wel heel veel leuke en mooie liedjes in! de Ladies zijn goed op elkaar afgestemd maar Céline heeft wel echt verreweg de beste stem van het stel. Ik was zelf niet zo van Mylou. Gerrie was gewoon erg grappig en Anouk gewoon goed. Céline GEWELDIG.
Als je gaat kan je uitkijken naar het koortje in de 2e akte, meer zeg ik niet! 😊
Gaat dat zien!

   Handtekening   

“Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn”

  [ # 10 ] 22 October 2013 09:46 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Tja, altijd weer die hoge…. :lol:
Zaal uiteindelijk beter gevuld dan die 51?

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 11 ] 23 October 2013 11:21 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  277
Geregistreerd  2011-11-04

Ja haha!
Wel iets meer dan 51 ja, maar echt niet veel.. Heel jammer, ik denk dat de halve zaal gevuld was.

   Handtekening   

“Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn”

  [ # 12 ] 23 October 2013 11:51 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2700
Geregistreerd  2012-06-25

Oei, dat verdienen ze niet! Ik hoop voor ze dat het nog aantrekt…

   Handtekening   

Ik voel me voorgoed…..echt….. WICKED

  [ # 13 ] 24 October 2013 10:06 PM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  533
Geregistreerd  2005-08-01

Afgelopen zaterdag in IJsselstein geweest:

Purper Ladies: vier keer eigenheid in verbinding, maar waar ligt de scherpte?

Voorstelling: Purper Ladies (try-out)
Cast: Gerrie van der Klei, Anouk van Nes, Mylou Frencken en Céline Purcell
Gezien: 19 oktober 2013, Fulco theater, IJsselstein

Struikelend over de rollators betraden we de zaal, wat stond ons te wachten? Vier vrouwen die zingen en spelen en de toch wat stoffige theatergroep Purper nieuw leven in blazen. Artistiek, alternatief of geitenwollensok alle drie niet het juiste woord. Revue? Nee ook niet echt. Nu nippende aan mijn wijntje op de bank denk ik, wat heb ik gezien en wat vinden we ervan?

Het doek gaat op! De vier vrouwen zingen I Will follow him, daar word ik blij van. Herkenbare muziek en zeg zelf: een heerlijk musicalachtig nummer dat uitermate geschikt is voor een kleine damesgroep. Echter op het moment dat ik denk nu gaan ze los beginnen de dames met spel. Geen onderwerp wordt geschuwd lijkt het en mannen moeten het met name ontgelden. Frencken en van der Klei lijken beiden het feministische neer te zetten. Hebben vrouwen het dan zo slecht is mijn gedachte? Purcell en van Nes tackelen die gedachte direct. Want emancipatie en rechten zijn vergevorderd. Laten we wel wezen, hebben vrouwen en mannen niet even veel kansen en bedreigingen, maar liggen die er niet voor iedereen ongeacht geslacht? Later komt Lady Marmelade en Mijn oud Amsterdam voorbij, maar dan is het ook gedaan met het herkenbare materiaal. Jammer, want ik denk dat meer bestaand materiaal goed in de voorstelling had gepast. Ik miste vooral musicalsongs en jazz,

Céline Purcell weet vrijwel direct te raken met een solo. Mooi klein, maar waar nodig een heerlijke uithaal. Het materiaal in deze show is voornamelijk afkomstig van Mylou Frencken. Frencken haalt oud materiaal uit de lade, maar creëert ook nieuw materiaal. Grande dame van de Nederlandse theaters Gerrie van der Klei heeft met haar droge humor de lachers op haar hand. Het nummer “Je bent alleen” laat zien dat Frencken haar materiaal prima gezongen kan worden door anderen. Sterker nog: dit nummer lijkt voor de jazzdiva gemaakt stem verouderd, waardoor er soms mindere momenten zijn in de hoogte. Maar, zeg zelf deze vrouw hoort in het theater. Ze heeft in haar spel kleine tics, die het geheel net even iets extra’s geven. Op je 68e er vol trots staan en er nog veel plezier in hebben: heerlijk om te zien! Taboeloos spreekt ze in haar performance over seks, menstruatie en ouder worden. Al is de vraag of het gros van het publiek zit te wachten op een granny die zingt over orgies en haar escapades van wellleer. 😊 Je zou bijna sletvrees van krijgen.

De vierde lady is ook een echte lady. Glamourous beweegt ze over het toneel en brengt pas echt seks op de buhne. Anouk van Nes geeft zoals in haar meeste rollen op een sexy wijze gestalte aan haar personage. Het contrast met het neergezette personage van Frencken (beetje wereldwinkel) is dan ook groot. Ze voedt dit imago wanneer ze haar eerste solo zingt: “Ik wil een miljardair”. Flirtend met het publiek doet ze wat ze goed kan sierlijk zijn in dit shownummer. Echter mis ik een spannnde choreografie bij dit nummer. Anouk laat zien dat ze een leadinglady is door haar natuurlijke elegantie, maar ze durft ook lelijk te zijn in haar fysieke spel.  Anouk geeft in haar monoloog over IVF diepgang in haar spel ingetogen sluit ze dit af met “Niets is wat het lijkt.” Hiermee laat ze zien dat haar aandeel niet alleen grappig is, maar ook dat ze vanuit groots spel terug kan gaan naar de essentie.

De combinatie van de vier vrouwen werkt. Ze vullen elkaar aan, omdat het verschillende types zijn, maar hun stemmen ook variëren en mooi kleuren.
Alle actrices staan als zichzelf op de bühne, maar snel wordt duidelijk dat ze een personage neerzetten. De sketches zijn leuk, daarin blijken onderwerpen als het dumpen van vriendinnen, complimenterkenning en leeftijdsverschillen prima te werken! Des te groter is het verschil als zinloos geweld het onderwerp wordt. Toch blijft Purper Ladies soms wat braaf en zit er op het eerste gezicht geen rode draad in het geheel, waardoor de scherpte mist. Een vermakelijke avond uit krijg je als bezoeker zeker. Gewoon lekker gaan dus!

   Handtekening   

Mijn recensies lees je op:

http://www.theaterreview.nl - de nieuwste theatersite!

Ook op facebook: https://www.facebook.com/theaterreview/?fref=ts

  [ # 14 ] 24 October 2013 11:35 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  385
Geregistreerd  2012-11-01

Dank je wel Robin voor je recensie. Erg leuk om te lezen hoe je dit hebt beschreven. Ik ga ook kaarten kopen!

   Handtekening   

‘Het lijkt hier net op Twin Peaks: naarmate het verhaal vordert blijkt iedereen om je heen gek te zijn geworden…’

  [ # 15 ] 25 October 2013 10:21 AM
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  277
Geregistreerd  2011-11-04

Trouwens, vergeten te zeggen. De dames kunnen prachtig meerstemmig zingen met z´n vieren!

   Handtekening   

“Je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn”

 1 2 3 >  Last ›
1 of 4