Anderhalve week terug weer een ouderwets theaterweekje in Londen meegemaakt: 8 voorstellingen in 5 dagen. Deze keer gekozen voor een mix van toneel en musical, kleine en grote producties. De volgende producties in volgorde zoals ik ze in tijd heb gezien: The scottboro boys, jumpers for goalpoasts, the light princess, a curious incident of a dog in the night-time, from here to eternity, stephen ward, warhorse, emile and the dectives. Hieronder in het kort mijn bevindingen waarbij ik begin met de in mijn ogen beste productie en eindig met de minste. Let op: de eerste vijf producties lagen wat betreft kwaliteit dicht bij elkaar, dus het was lastig om een ‘top 8’ te maken.
1. The curious incident of the dog in the night-time *****
Over de nummer een van mijn lijst geen enkele twijfel. A curious incident was absoluut het beste wat ik deze trip heb gezien, sterker, het is een van de hoogtepunten uit mijn inmiddels vrij lange ‘theaterleven’. Ik zag the curious incident als een van de laatste.. want nadat ik de middag voorstelling had verlaten op donderdag 18 december, stortte gedurende de avondshow het dak van het theater in. Exact boven de plaatsen waar ik ’s middags had gezeten. Ik verliet het theater die middag in totale euforie. Het is een van die zeldzame momenten dat je weet dat je iets gezien hebt dat niet vaak meer overtroffen zal worden. The curious incident handelt over een jongen met het syndroom van Asperger. Mensen met het syndroom van Asperger hebben een vorm van autisme. Ze hebben vooral problemen op het gebied van de sociale omgang met anderen. Daardoor bouwen ze moeilijk vriendschappen op met leeftijdgenoten. Hun taalontwikkeling, verstandelijke ontwikkeling en zelfredzaamheid is normaal. Ze hebben opvallende beperkte interesses en activiteiten. Deze theaterproductie heeft alles wat theater zo mooi maakt. Alles komt in deze productie tot elkaar in perfecte harmonie: licht, geluid, muziek, decor en geweldige acteurs. Het decor is op het oog simpel, maar levert een aantal fantastische theater momenten op. Vooral de eerste acte finale is waanzinnig gedaan. Het verhaal vertelt over christopher een jongen met het syndroom van Asperger. Hij wordt in het begin van het verhaal geconfronteerd met de dood van de hond van de buren. De hond is vermoord door middel van een vork dwars door zijn lijf. Christopher, die moeilijk contact maakt met andere mensen, inclusief zijn vader en familie, neemt zich voor om de moord op de hond van de buren op te lossen. Maar in zijn zoektocht naar de dader van de moord op de hond, ontdekt hij nog veel geheimen. Ik ga het verhaal hier niet verder uit de doeken doen, ga het vooral zien. Het verhaal zit fantastisch in elkaar en de prestaties van de hoofdrolspelers zijn zonder uitzondering allemaal fantastisch. Tijdens de middagvoorstelling werd de rol van chistopher gespeeld door Jack Loxton. Natuurlijk is het een dankbare rol, maar dit zijn wel de rollen zoals die misschien alleen door Engelse acteurs kunnen worden gespeeld. Waar je in Nederland bij understudy’s er in kwaliteit vaak op achteruit gaat is hier het verschil minimaal. Vanaf de allereerste minuut tot de laatste minuut (blijf na afloop vooral zitten!) zit je in het verhaal. Het verhaal is spannend, mooi en ontroerend. De wisselwerking tussen acteurs, licht, muziek en decor levert een aantal fantastisch toneelbeelden op. Ik heb deze week drie producties van de hand van Marianne Elliott gezien en dit was de beste. Wat een fantastische regisseuse is zij toch. Woorden schieten echt te kort, maar wat ben ik blij dat ik in de middag zat. Niet eens omdat ik dan het ongeluk niet meemaakte, maar vooral omdat ik de show niet heb hoeven missen. Dit is een van de mooiste dingen die ik ooit in het theater heb gezien!
2. The scottsboro boys *****
Toegegeven ik ben geen fan van John Kander en Fred Ebb. De Londense productie van Chicago vond ik een drama. Niet omdat het niet goed was, maar het is gewoon mijn ding niet. Dus ondanks alle lovende verhalen over deze productie ging ik met enig wantrouwen de zaal in. Zou ik dit wel leuk vinden? Maar mijn stelling is altijd, ga het theater in en laat het je onbevangen overkomen. Je vindt het goed of slecht, mooi of minder mooi. Het is in mijn hele leven nog maar een keer voorgekomen dat ik halverwege een zaal verliet, dat was bij de musical Tess. Maar toen verliet driekwart van de mensen de zaal voortijdig. Wel mijn vrees bleek niet uit te komen. Vanaf de allereerste tot de allerlaatste minuut was ik bevangen door deze briljant geregisseerde productie van Susan Stroman. Het verhaal vertelt over 9 zwarte jongen die in de jaren 30 in het zuiden van de Verenigde Staten vals worden beschuldigd van aanranding van twee blanke meisjes. De makers hebben de show als een mistral show geschreven. In een mistral show werden in de jaren 20 en 30 de rollen van zwarte karakters gespeeld door blanke acteurs. Het was een vorm van entertainment die bestond uit komische scenes, variety acts, dans en muziek. De zwarte karakters werden in een mistral show vaak neergezet als lui, dom etc.
Kander en Ebb en Stroman hebben het concept van de minstral show hier echter omgedraaid. De blanke karakters worden gespeeld door zwarte acteurs en de blanke karakters worden hier ook neergezet als lui en wat dommig. Verder zitten alle andere elementen van een mistral show erin: muziek, dans, komische scenes. Dit maakt dat het dramatische verhaal luchtig wordt neergezet. Het decor bestaat uit witte stoelen die een trein vormen, een gevangenis en een rechtbank. Het theater waar het speelt is de young vic en dus zit je als publiek dicht op de actie. Het verhaal wordt dan wel luchtig gebracht, des te harder dreunt de boodschap door van dit zeer verontrustende verhaal. Voor mij als historicus met een brede belangstelling voor het zuiden van Amerika was deze productie 100% genieten. Geweldige acteurs, bij vlagen mooie muziek (vooral het nummer Go back home) en werkelijk formidabele dansscènes en dat alles strak geregisseerd. Een topproductie.