Memphis The Musical in Londen
change_status
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Gisteren is de transfer aangekondigd van de Broadway musical ‘Memphis’ die vanaf 9 oktober te zien is in het Shaftesbury Theatre. Daar is momenteel nog ‘From Here To Eternity’ te zien en komende zomer ‘The Pajama Game’.

http://www.memphisthemusical.com/

The long-rumoured West End premiere of Tony Award-winning musical Memphis has been confirmed. The production opens at the Shaftesbury Theatre on 23 October 2014 (previews from 9 October), and will star Beverley Knight, currently appearing in The Bodyguard. Public booking opens on 13 March.

Winner of four Tony Awards including Best Musical, Memphis centres on a black singer whose career is on the rise, but who can’t break out of segregated clubs of 1950’s Memphis Tennessee. Then she meets a white radio DJ whose love of music transcends race lines and airwaves. When the two collaborate, her soulful music reaches radio audiences everywhere, and the Golden Era of early rock ‘n’ roll takes flight. But as things start to heat up, whether the world is really ready for their music - or their love - is put to the test.

Memphis features a story by Joe DiPietro (I Love You, You’re Perfect, Now Change), and an original score by DiPietro and David Bryan. Further details of the West End production will be announced shortly.

Beverley Knight took over the role of Rachel Marron from Heather Headley in WhatsOnStage Award-winning musical The Bodyguard last September. The show marks the chart-topping soul singer’s West End theatre debut.

Bron http://www.whatsonstage.com

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 1 ] 22 February 2014 05:57 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Heb ik helemaal niks mee. Zijn zo 10 Broadway dingen die ik liever op West End zou zien. Maar goed.

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 20 October 2014 12:40 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Vrijdagavond Memphis The Musical bekeken in het Shaftesbury theatre.  Het was een van de vijf voorstellingen die ik de afgelopen paar vrije dagen in Londen zag (naast — opnieuw — Miss Saigon en Scottsboro Boys, Dirty Rotten Scoundrels en Barnum).
Over Memphis wist ik tevoren niet veel. De trigger om kaartjes te kopen was het zien van The Bodyguard vorig jaar, om precies te zijn Beverley Knight. Deze dame wist destijds zodanig te imponeren, dat louter haar naam op de affiche van Memphis voldoende was om tickets te scoren.  Klinkt simpel maar niet iedere keuze hoeft intellectueel verantwoord te zijn, en wat ben ik blij deze keuze gemaakt te hebben!
Memphis is het verhaal van de blanke dj Huey , die in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Memphis verliefd wordt op ‘zwarte muziek’  en de prachtige donkere zangeres Felicia.  Huey weet de (voor de blanke bevolking) ‘revolutionaire’ muziek en Felicia via zijn radioprogramma steeds populairder te maken en wordt daarmee zelf ook razendpopulair.  Racisme viert echter nog hoogtij in het zuidelijk gelegen Memphis en de acties van Huey zorgen dan ook voor de nodige weerstand en gevaarlijke situaties, die van invloed zijn op zijn relatie met Felicia en de door beiden te maken keuzes voor de toekomst.
Het verhaal is aangrijpend te noemen; het doorzettingsvermogen van Huey en de ‘Power of love’ is natuurlijk een positief thema van alle tijden maar bottom line gaat het om de enorme (onoverkomelijke?) hindernis die daarbij op zijn pad komt in de vorm van racisme dat — ondanks dat er veel veranderd is de afgelopen decennia — helaas nog steeds een actueel thema is. De strijd die Huey voert voor een betere wereld en zijn relatie is hartverwarmend en voor die tijd eigenlijk een kwestie van ‘geen beginnen aan’. Maar hoewel het thema zwaar op de maag ligt, zit er veel humor in de voorstelling verwerkt om het toch luchtig te houden.
De rol van Huey wordt vertolkt door de magistrale Killian Donnelly. Donnelly weet mij te raken door een combinatie van humor, naïviteit (de gedachte traditionele tegenstellingen zomaar even te kunnen doorbreken) en zelfverzekerdheid (wat maakt iedereen zich druk, het komt allemaal goed!). Donnely beweegt zich heerlijk relaxed, bijna nonchalant over het podium en vult de rol van Huey als wereldverbeteraar/idealist zeer goed in. Zijn zang past uitstekend in deze musical en zijn timing tav het maken van grappen is geweldig. 
En dan Beverley Knight.  Ook hier zou ik magistraal willen gebruiken. Wat een stem, wat een uitstraling, wat een energie niveau! Als publiek leef je mee met deze trotse jonge dame, die vertwijfelt naar balans zoekt tussen een groeiend gevoel van liefde voor Huey met alle gevolgen van dien, en haar carrierekansen vanuit een kansarme positie. 
Donnelly en Knight zijn ook samen een genot om te aanschouwen. Het plezier en de chemie spat van het podium af. En hoewel het een preview was, heb ik het idee dat beiden al helemaal klaar zijn voor de premiere. 

Tenslotte: Zang en dans zijn geweldig.  Naast prachtige ballads knallen veel uptempo R&B/R & R (met af en toe een beetje gospel) nummers de zaal in, waarbij alle hoofd- en bijrollen prima uit de verf komen. Qua stijl doet elementen me af en toe denken aan Sister Act en Hairspray.
Het zou mij enorm verbazen als ik in de recensies niet een aantal keer de maximale 5 sterren tegen kom.  Memphis heeft mij omver geblazen en getuige het gejuich en gejoel van de zaal gedurende en na de voorstelling ben ik blijkbaar niet de enige.  West End heeft er een nieuwe topmusical bij.

  [ # 3 ] 07 December 2014 12:30 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Ik heb een mooi plaatsje met korting geboekt via Get Into London Theatre. Ik heb wel rekening gehouden met hun speelschema dus in principe zouden de originele hoofdrolspelers er moeten zijn. Nu maar hopen dat Knight en Donnelly niet ziek zijn of onverwacht toch niet spelen ...

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 4 ] 07 December 2014 09:35 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Kan ik me helemaal voorstellen met deze twee toppers! Ik ga in januari weer - en daarbij ook rekening gehouden met het speelschema - en de tickets rhaalde ik kort geleden op zaterdagmiddag op. De matinee was aan zijn finale toe en omdat er in de lobby van het Shaftesbury monitoren hangen, kon ik de finale meekijken. Knight speelde niet en dat had ik meteen door. Het is toch net even een fractie minder… Hoewel ik wel heel benieuwd ben hoe Jon Robyns Donelly vervangt,  want die is vocaal en qua humor m.i. Uitermate geschikt voor deze rol. Ik heb overigens vorige week 2 collega’s Memphis warm aanbevolen - altijd een risico - en die kwamen uitgelaten verslag doen over hun avondje toptheater.Voor wathet waard is natuurlijk…...