1 of 2 |  1 2 > 
Disney’s The Hunchback of the Notre Dame
change_status
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  259
Geregistreerd  2004-07-21

Nog geen topic gezien over de “nieuwe” musical van Disney. Na een succesvolle run in Berlijn wordt nu jaren later gewerkt aan de mogelijke broadway-versie.

Na jaren van geruchten en speculaties zijn in het La Jolla Playhouse de eerste voorstellingen begonnen. Persoonlijk ben ik al jaren erg benieuwd naar deze voorstelling en ik hoop dat deze show een 2de leven gaat krijgen. En gelukkig is er tot op heden nog geen disney happy end toegepast op de voorstelling

Hieronder zijn de eerste geluidsopname’s te vinden van de show:
http://lajollahunchback.tumblr.com

  [ # 1 ] 04 November 2014 11:25 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  661
Geregistreerd  2005-05-05

Straks even naar die nummers luisteren, dank voor het melden.

   Handtekening   

MarcelHensema*TimTeunissen*JobGreuter*Kooten,Spaaij,Bosch*Roosendaal, Boer*Michelle van de Ven*Luuk Ransijn*Marijn Brouwers*Marjolijn Touw*Renee van Wegberg*Rundfunk*Cinderella*The Visit

  [ # 2 ] 04 November 2014 01:42 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Inderdaad bedankt voor het melden, ik wist niet dat er nog een mogelijk tweede leven in deze musical zat. Het is niet mijn favoriete Disneyfilm, maar de muziek is zo belachelijk mooi.

  [ # 3 ] 04 November 2014 03:55 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Ik hoop dat die musical ook naar Nederland komt binnenkort.  😊
Opus One gaat in 2015/2016 De Klokkenluider van de Notre Dame doen, misschien word dat dan ook de Disney versie?

[ Gewijzigd: 04 November 2014 03:57 PM by ErikB. ]
  [ # 4 ] 04 November 2014 04:24 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Ga er maar van uit dat de Opus One voorstelling een herneming is van de eigen musical, en niet de Disney-musical,

  [ # 5 ] 05 November 2014 04:55 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

Jeroen - 04 November 2014 04:24 PM

Ga er maar van uit dat de Opus One voorstelling een herneming is van de eigen musical, en niet de Disney-musical,

Dat word dan waarschijnlijk deze versie:

https://www.youtube.com/watch?v=https://www.youtube.com/embed/KltmJY-qagg

Ook zeker een heel mooie musical waarvan ik denk dat die ook zo een keer in Berlijn of op Broadway zou kunnen staan 😊

[ Gewijzigd: 05 November 2014 04:59 AM by ErikB. ]
  [ # 6 ] 05 November 2014 06:27 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  259
Geregistreerd  2004-07-21

Zelf inmiddels ook de nummer geluisterd! ik word hier toch erg enthousiast van! Dus Alladin naar Duitsland en Hunchback naar Nederland!

  [ # 7 ] 05 November 2014 08:49 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  642
Geregistreerd  2005-05-23

cremi - 05 November 2014 06:27 PM

Zelf inmiddels ook de nummer geluisterd! ik word hier toch erg enthousiast van! Dus Alladin naar Duitsland en Hunchback naar Nederland!

En dan daarna andersom 😉

  [ # 8 ] 29 November 2014 09:52 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Ziet er erg mooi uit.

https://www.youtube.com/watch?v=KQZbpSGaZfg

  [ # 9 ] 06 December 2014 02:03 PM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik heb hem een aantal weken terug 2x gezien in La Jolla. Ik was niet enthousiast.
Vocaal is het vuurwerk, het koor en Michael Arden, fantastisch. Maar daar hield het mee op.

Ze hebben geprobeerd een combi te maken van het oorspronkelijke verhaal en de Disney film en die is m.i. niet goed gelukt.

Probleem 1:
De gargoyles (het ensemble, niet de 3 gargoyles uit de film) verwoorden de gedachten van Quasimodo. Dat werkt wat betreft Quasi’s innerlijke conflict tussen wat hij wil en wat Frollo van hem wil. Maar doordat Quasi de woorden zelf niet uitspreekt, met uitzondering van zijn twee solos, voel je veel minder binding met Quasimodo.

Probleem 2:
Er wordt heel veel sympathie gekweekt voor Frollo. Frollo is in deze versie ook veel meer de hoofdrol dan dat dat Quasimodo is. Door veel sympathie en de veel zachtere benadering door Patrick Page (die overigens 2 x zijn eindnoot van Hell Fire verprutste) verviel elk gevoel van hoe gevaarlijk deze man eigenlijk is of kan zijn.

Probleem 3:
Er wordt continu verteld wat ze laten zien. Voorbeeld: vlak voor “God, help the outcasts” Esmeralda loopt de kathedraal binnen. Daar is geen twijfel over mogelijk, dat zien we heel duidelijk dat ze dat doet. Dan heb ik het ensemble niet nodig om me te vertellen dat Esmeralda de kathedraal binnen loopt. De hele voorstelling lang vertellen de ensembleleden of de personages zelf wat ze aan het doen zijn. Voor een visueel medium als theater is dat niet nodig.

Ook personage beschrijvingen worden op deze manier geschreven, Frollo, Jehan, Phoebus zingen allemaal (of het ensemble) wat hun personage als karaktereigenschappen heeft.

Voor al die beschrijvingen kan ik ook het boek lezen.

Probleem 4:
Doordat iedereen vooral aan het vertellen is wat ze aan het doen zijn, komen we heel weinig toe aan personage ontwikkeling. Qua ontwikkeling is alleen Frollo er op vooruitgegaan t.lo.v. de Disneyfilm. Quasi, Esmeralda en Phoebus er op achteruit. Phoebus is nu zo saai als de prins uit Disney’s Snow White of Cinderella. Doordat Frollo niet echt een bedreiging is hebben Quasi en Esmeralda weinig om tegen in te brengen. De scène tussen Frollo en Esmeralda in de kathedraal is nu bijna een zapmoment. I couldn’t care less about most characters.

Probleem 5:
Persoonlijk dingetje, de rol van Clopin is verkleind en deels verdeeld over het ensemble (vooral in de opening en Topsy Turvy). De Nederlandse nasynchronisatie van de tekenfilm is zo geweldig, geholpen door een heerlijke vertaling. Ik luister de NL Soundtrack geregeld met als voornaamste reden: Bill van Dijk als Clopin. Met deze beste wil van de wereld kon de acteur in deze kleinere rol daar nooit overheen.
 


Eindcijfer komt vooral door de muziek en zang op 6,5 - 7.

  [ # 10 ] 09 April 2015 08:18 PM
Avatar
Toneelhulp
Rank
Totaal aantal Reacties:  16
Geregistreerd  2005-05-05

Ik ben zondag naar de laatste voorstelling in het Papermill Playhouse in New Jersey geweest en ik was wel heel erg enthousiast. In het Playbill boekje stond dat men geprobeerd heeft een klassieke manier van toneelspelen aan te houden en dat komt terug in de vertellende stijl van de standbeelden van heiligen die met Quasimodo praten, die voor een deel uit een echt koor bestaan en dus de waterspuwers vervangen. Ook vinden veel kledingwissels op de bühne plaats. De heiligen trekken dan bijvoorbeeld hun grijze gewaad uit en zijn dan ineens burgers, soldaten of zigeuners. Zelfs Quasimodo verandert in het begin op de bühne van gewone man naar mismaakt. Ik was onder de indruk. Het stuk heeft meer drama dan de tekenfilm. Ook de karakterontwikkeling van Frollo vond ik erg goed. Alle hoofdrolspelers waren echt fantastisch.
De muziek is dan ook echt prachtig. Nummers als Out There, Hellfire, Someday, God Help the Outcasts vaak ondersteund door het koor gaven mij echt kippenvel. Ik ben blij dat ik dit heb mogen zien. Omdat het de laatste was, was ook Alan Menken aanwezig. Vond het leuk om zo’n legende daar te zien.

  [ # 11 ] 09 July 2015 04:13 PM
Avatar
Musical Ster
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  6801
Geregistreerd  2009-01-21

Er komt een cd!

http://www.sh-k-boom.com/404.asp?404;http://sh-k-boom.com:80/hunchback-of-notre-dame

  [ # 12 ] 12 December 2015 08:50 AM
Avatar
Understudy
RankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  113
Geregistreerd  2010-10-23

De cd is vanaf nu te bestellen!

Klik dus snel allemaal op die “add to cart” button, want dit wordt een fantastische cd :D

http://www.sh-k-boom.com/hunchback-of-notre-dame?utm_source=emailwaitlist&utm_medium=email&utm_campaign=hunchback

  [ # 13 ] 24 December 2015 10:15 AM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Klaske, hoe was het decor? Heb de Disney-musical in 2001 2x in Berlijn gezien en was toen zwaar onder de indruk. Werd toen veel met projecties gewerkt.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

  [ # 14 ] 24 December 2015 10:59 AM
Avatar
West End Ster
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  2217
Geregistreerd  2003-05-23

Ik vond het mooi, maar het is niet groots of indrukwekkend. Daar was het theater in La Jolla te klein voor.

De klokken zijn niet continu op het toneel, maar kunnen naar beneden gehesen worden. Verder zijn er nog wat zetstukken, een rek met kaarsen, een railing (voor als we buiten op de torens zijn) etc.

Links en rechts voor heb je dus kleine verdiepinkjes/balkonnetjes waar het ensemble staat.
Links en rechts achter heb je 4 plekken waar het koor staat.

Ik ga er vanuit dat mocht dit in een groots broadway theater komen dat het decor dan opnieuw ontworpen moet worden, want dit past alleen in middelgrote zalen

  [ # 15 ] 06 January 2016 10:18 PM
Avatar
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1203
Geregistreerd  2009-11-25

Album inmiddels voor te bestellen bij amazon.co.uk.

   Handtekening   

“Stop worrying where you’re going. Move on!”

 1 2 > 
1 of 2