American Idiot
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

In juli American Idiot weer terug in London. Nog altijd spijt van onze beslissing deze in NY over te slaan. Met de tickets op zak nu maar hopen dat het snel zomer mag worden!


Green Day’s explosive, award-winning Broadway musical American Idiot, blasts into the UK for its West End premiere from the 17th July at The Arts Theatre, Leicester Square starring X factor finalist Amelia Lily.

The story of three boyhood friends, each searching for meaning in a post 9-11 world, American Idiot features the music of Green Day with the lyrics of its lead singer Billie Joe Armstrong and book by Billie Joe Armstrong and Michael Mayer.

Winner of two Tony Awards® and the 2010 Grammy Award winner for Best Musical Show Album, American Idiot premiered at Berkeley Repertory Theatre in September 2009. In April 2010, the musical opened on Broadway where reviews were unanimously positive and it ran for over a year

Its hit songs include “Boulevard of Broken Dreams,” “21 Guns,” “Wake Me Up When September Ends,” “Holiday” and the blockbuster title track “American Idiot” from Green Day’s 2004 Grammy Award-winning, multi-platinum album. Also included are several songs from Green Day’s 2009 release “21st Century Breakdown,” and an unreleased love song, “When It’s Time.”

Produced by David Hutchinson and Phillip Rowntree for Sell a Door Theatre Company and Stephen McGill Productions.
[/color]

  [ # 1 ] 20 May 2015 08:31 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  3825
Geregistreerd  2005-07-31

Heel benieuwd hoe ze dat gaan doen in dat piepkleine ARTS. Maar goed, nooit live gezien, dus BLIJ!

   Handtekening   

And all shall know the wonder
Of Purple Summer

http://www.facebook.nl/toneelgroeprhetorica

  [ # 2 ] 20 May 2015 09:12 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  13756
Geregistreerd  2002-11-15

Vond het in de bak van Hammersmith Odeon totaal niet werken, maar wie weet pakt het wel in de intiemere setting.

  [ # 3 ] 06 August 2015 11:51 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Zaterdagmiddag de matinee gezien van American Idiot. In 2010 besloten deze voorstelling niet te boeken tijdens onze vakantie in New York en daar na het beluisteren van de cd en bekijken van filmpjes altijd spijt van gehad. Daarom was ik zeer in mijn nopjes met de aankondiging van deze voorstelling in the Arts Theatre in London.

American Idiot is een doorgecomponeerde musical met muziek van Green Day (voornamelijk het album American Idiot) en vertelt het verhaal van 3 jeugdvrienden: Johnny, Will and Tunny. Na “9/11” zijn zij zoekende naar betekenis in hun leven, gek wordend van de macht van de (door de overheid gestuurde) media en de ontstane massahysterie.  Ze willen geen “American idiots” zijn en plannen hun escape naar de grote stad. Op het moment supreme besluit Will echter achter te blijven bij zijn vriendin, die net daarvoor heeft laten weten zwanger te zijn.
Hevig teleurgesteld door Wills besluit vertrekken Johnny and Tunny en belanden in de grote stad. Al gauw besluit Tunny, tot verrassing van Johnny, dat dit leven niets voor hem is.  Hij wordt door niets meer geraakt en wordt door — hoe ironisch — een sexy wervingsfilmpje overgehaald het leger in te gaan en mee te vechten in de oorlog tegen het terrorisme. Daar raakt hij later zwaar gewond.
Johnny, de grootste anarchist van het stel, staat er nu alleen voor en raakt uitermate gefrustreerd en ongelukkig, komt in aanraking met drugs en raakt aan lager wal. Ook zijn relatie met zijn liefde Whatsername komt door zijn verslaving onder zware druk te staan. Aardig te vermelden is dat het duiveltje op Johnny’s schouder dat hem telkens stimuleert drugs te gebruiken wordt uitgebeeld middels een alter ego, St. Jimmy. 
Uiteindelijk komt Tunny zwaargehavend terug naar huis en besluit Johnny dat ook te doen. Thuis komen de oude vrienden weer bij elkaar en hebben ze ieder de nodige levenslessen geleerd.

Ik ben behoorlijk onder de indruk van deze intense voorstelling. Aangrijpend verhaal, goed acteerwerk van met name Johnny (Aaron Sidwell) en zijn alter ego, een hoog energieniveau op het podium en de sterke — veelal knetterharde - punk rock van Green Day, die zowel instrumentaal en vocaal uitstekend wordt uitgevoerd. Band en cast zijn on fire. Als je van deze muziek houdt heb je sowieso een prima voorstelling. Maar ook het theaterpubliek, dat niet per se voor Green Day komt, lijkt The Arts tevreden te verlaten.
Misschien komt het ook wel door de enorme impact die 9/11 wereldwijd heeft gehad en de wijze waarop dit in American Idiot niet alleen inhoudelijk, maar ook visueel is verwerkt. Voor en aan het begin van de voorstelling worden op een tv-scherm op het podium continue beelden getoond van de instortende Twin Towers, de reacties van toenmalig president Bush (“If you’re not with us, then you’re with the terrorists”) en andere berichtgevingen in de media. De sfeer van die vreselijke 9-11 en de paranoide periode er na is heel goed voelbaar, waardoor je je als publiek nog beter kunt inleven in de beweegredenen van de jongens te willen vluchten en waardoor de beleving van deze voorstelling ongetwijfeld versterkt wordt.

  [ # 4 ] 06 August 2015 02:58 PM
Hoofdrolspeler
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  1301
Geregistreerd  2005-06-07

Mooi verslag, LondonMark 😊

Klinkt onwaarschijnlijk (zie American Idiot Broadway thread) maar ik heb de voorstelling nog steeds niet zelf live gezien. Ik ga wel naar Londen volgende week, dus als ik mijn gezelschap kan overtuigen….

   Handtekening   

“And I, most royally, shall now to bed
To sleep off all the nonsense I’ve just said.”

  [ # 5 ] 07 August 2015 09:51 AM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Voor de liefhebbers, de boekingsperiode is inmiddels verlengd tot en met 22 november.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 6 ] 12 August 2015 09:01 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ik ga vrijdag, ben benieuwd! Zag een preview op West End Live en laatst was er een preview+interview in de Apple Store en beide waren veelbelovend. 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 7 ] 17 August 2015 07:51 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ik kende zelf het verhaal niet echt behalve ‘iets met green day en 9/11’. Vond het zelf een aangrijpende voorstelling met goed acteerwerk, hoewel de verhaallijn mij niet erg veel deed.  Mij allemaal wat te snel en oppervlakkig.
Cast maakt alles goed. Vocaal geweld, wat een stemmen! Acteerwerk was erg sterk en ik vond de voorstelling goed werken in het kleine Arts theatre.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

‹‹ Sweeney in concert en anderen      Carrie ››