Grand Hotel in Southwark Playhouse
change_status
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Afgelopen vrijdagavond de eerste try-out gezien van Grand Hotel in het Southwark Playhouse.  Het werd een moeizame avond. Voor de voorstelling sprak de regisseur het publiek toe dat het door een last minute castwissel een moeilijke laatste week was geweest, maar dat onder het motto “the show must go on” men er niet aan had gedacht de eerste voorstelling(en) te cancellen.

Wellicht hadden ze (hetzelfde team overigens dat Parade en Titanic bracht in het Southwark, dus wat dat betreft hooggespannen verwachtingen) dat beter toch kunnen doen om de voorstelling in deze kleine zaal beter voor te kunnen bereiden. Acteurs die een aantal maal tegen elkaar op botsen duidt toch op onvoldoende repetitietijd. En waarom toch de keuze gemaakt om veelvuldig, met name in het eerste deel van de voorstelling, alle acteurs contine op de vloer te hebben en al dan niet pratend/zingend op en neer te laten lopen.  Met een 17-koppige cast wordt je als toeschouwer in de intieme setting van het Soutwark af en toe tureluurs van iedereen die maar op en neer raast op een overvolle vloer. Less is more zou ik zeggen.

Daarnaast was sprake van een werkelijk dramatisch geluid, waardoor nagenoeg geen enkele acteur te verstaan was zolang hij/zij niet met het gezicht naar je toe stond en je kon luisteren en liplezen tegelijk. En omdat er ditmaal over de volle lengte van de zaal wordt gespeeld waarbij het publiek aan beide kanten zit moge het duidelijk zijn dat je de acteurs pak hem beet 50% van de tijd op de rug kijkt en grote delen van de gesproken en gezongen tekst mij volledig ontgaan zijn.
Dat maakt het lastig een connectie met deze productie op te bouwen, die het met een minimalistisch decor en weinig ‘actie’ juist moet hebben van de interessante verhaallijnen.
Grand Hotel speelt in 1928 in Berlijn. In het hotel is het een komen en gaan van allerlei gasten - vaak van goede komaf maar ook gelukzoekers of gasten die aan het eind van hun leven staan -, die allemaal hun eigen verhaal hebben: Van een wegkwijnende Prima Ballerina die worstelt met de vraag of ze er nog steeds toe doet tot een good looking baron, van een dokter die de naweeen heeft van een WO I trauma tot een secretaresse die droomt van Hollywood en een sterrenleven, het zullen op zich interessante verhalen zijn mits verstaanbaar.  In grote lijnen is het allemaal wel te volgen, maar daarvoor ga je toch niet naar het theater? Je wilt als toeschouwer toch meegenomen worden in het verhaal en je kunnen inleven in motieven en gedachtengoed van de personages?

Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes? Jazeker.  In de cast vallen Scott Garnham, James Gant enVictoria Serra in positieve zin op door hun overtuigend spel en/of zang. Er zit daarnaast een aantal dansscenes in de show die je als publiek heel gelukkig maken, hoewel nog niet iedereen op hetzelfde moment de pasjes inzette. En het hoe en wat van de gasten zal met een goed geluid ongetwijfeld heel interessant zijn, de voorstelling zal in Amerika niet voor niets zoveel Tony’s in de wacht gesleept hebben.
Maar vrijdagavond kwam voor deze uitvoering gewoon te vroeg. Jammer.

[ Gewijzigd: 03 August 2015 03:01 PM by MarkZ ]
  [ # 1 ] 03 August 2015 02:07 PM
Avatar
Broadway Ster
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  4116
Geregistreerd  2003-02-28

Jammer want ‘Grand Hotel’ kan ook op kleine schaal bijzonder indrukwekkend zijn. Ik heb hele mooie herinneringen aan de versie destijds in het Donmar Warehouse, al weer 10 jaar geleden, met Julian Ovenden, Daniel Evans en Mary Elizabeth Mastrantonio.

   Handtekening   

‘Once upon a time, lived a Princess and a Prince in Kingdoms Gold and Blue’

http://www.theaterverslagen.blogspot.nl

  [ # 2 ] 06 August 2015 11:56 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Ik lees vandaag in de review van WhatsonStage dat er sprake is van “a excellent sound design”. Dat maakt me toch heel nieuwsgierig naar de prestaties van het team de dagen na de eerste try-out, want daar was werkelijk de helft niet verstaanbaar. Maar goed, misschien doen 5 try-outs inderdaad wonderen en is alles geperfectioneerd….

  [ # 3 ] 12 August 2015 09:04 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ik zal er op letten haha! Ik ga zaterdag. 😊 De laatste keer dat ik in ‘t Southwark was, was voor een fantastische voorstelling van Carrie (oke en ik zat naast Stephan Schwartz haha) en daarvoor zag ik hier ook een aantal pareltjes, dus mijn verwachtingen bij dit theater zijn altijd hoog.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 4 ] 17 August 2015 08:05 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Kan me vinden in jouw review Mark. Sound design was op 3 nummers na belabberd.
Cast was goed, behalve Valerie Cutko als kleedster van Elizaveta Grushinskaya maar toch had ik er iets meer van verwacht.
Zowel in geheel als op individueel niveau aangezien er toch wel wat grote(re) namen/namen die mij meestal heel erg blij maken in mee speelden.
Dansscenes vond ik heerlijk, had van mij meer en langer mogen zijn.
Nog een dingetje, ik zat redelijk in de hoek op de tribune, en naast mij gingen de acteurs steeds op en af (en dit gebeurde heel erg veel) helaas in de tijdsgeest van het stuk droegen alle vrouwen hakken dus hoorde ik steeds ‘rennende hakjes’ naast me. Dit leidde me soms af, hier had toch best even een stukje tapijt kunnen worden neergelegd.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 5 ] 17 August 2015 03:35 PM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Jammer te vernemen dat het geluid nog steeds dramatisch is,  Dat hebben ze blijkbaar niet kunnen verbeteren. Hoeft m.i. niet met de technieken anno 2015.  Bijzonder vind ik het dan dat je er in de reviews niets van terugleest.  Recensenten hebben toch ook oren en de kwalteit van geluid is redelijk objectief vast te stellen…...

Net als jij vond ik de kleedster niet goed, eerlijk gezegd vond ik haar zelfs behoorlijk irritant in spel, zang en voorkomen. 

De hakjes zijn mij niet opgevallen, maar alleen al van het onrustige heen en weer lopen de hele tijd werd ik tureluurs.

Had er ook meer van verwacht, hoef deze voorstelling niet nog een keer te zien.

  [ # 6 ] 17 August 2015 08:35 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Wat mij betreft komt Carrie terug met een reprise hier. Wat een geweldige show vond ik dat! Had jij die laatst nou ook gezien in SPH?

Ontopic; Ik heb er nog eens goed over nagedacht vandaag en het is gewoon zonde, want qua artiesten en hun verleden had hier echt een parel van een voorstelling kunnen staan. Niet dat ik altijd af ga op namen, en grote namen kunnen natuurlijk ook tegenvallen, maar mijn eerste gedachte toen ik de cast zag was ‘wauw!’

Ondanks dat ik persoonlijk Grand Hotel geen enorme overlevingskans geef in general, gezien het -naar mijn mening- toch wel redelijk dunne verhaal en het feit dat het weinig echt grote uitspatters heeft. (Hoewel een aantal nummers in deze voorstelling erg goed werden vertolkt, blijft de muziek naar mijn mening gewoon niet lekker hangen.)
Het is helaas het sound/stage design wat in combinatie met de venue totaal niet werkt. En inderdaad teveel mensen op een kluitje.
Ach, hij kan van ‘t lijstje af en ik heb toch een leuk middagje theater gehad. 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 7 ] 18 August 2015 06:08 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Tja Anniek, Carrie, helaas maar 2x kunnen zien, maar wat een topvoorstelling was dat! Uitstekende cast in spel en zang, prima sound en stage design, mooie score/muziek die wel blijft hangen en een voorstelling die van A tot Z boeit. Met als gevolg van dit alles een lyrisch publiek. En zo hoort het te zijn!! Op bijna alle genoemde punten is deze uitvoering van Grand Hotel in mijn ogen een kwestie van ‘net niet’.... Ik merkte dat ook aan de reactie van het publiek, een weinig overtuigend/plichtmatig applaus en een regisseur die na de voorstelling buitengewoon not amused rondliep.

Overigens sprak de cast van Carrie na de voorlaatste voorstelling over een mogelijke reprise maar tot op heden niets van vernomen…..
We’ll see. In the Heights komt ook terug dus dat geeft hoop. Anderzijds zou American Psycho ook een reprise op West End krijgen, hetgeen niet gebeurd is.

  [ # 8 ] 18 August 2015 07:43 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Ach, ik wil best In the heights zien voordat Carrie terugkomt 😉.
Nee zonder gekkigheid, dat is de beste kleine voorstelling die ik dit jaar heb gezien. Wellicht ook een van de beste ooit.
Er komt gelukkig nog genoeg (nieuws) aan! Vrijdag eerst Kinki Boots.

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 9 ] 18 August 2015 10:06 AM
Avatar
Administrator
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  519
Geregistreerd  2013-12-14

Een mooi vooruitzicht, hoop jouw review van KB hier te lezen.  Ik ga volgend weekend (dan tevens naar Our House en Thoroughly Modern Millie).  Zoals ik elders al eerder postte, het is momenteel bijna niet bij te houden. Maar dat is uiteraard een luxe probleem.

  [ # 10 ] 18 August 2015 10:10 AM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  745
Geregistreerd  2015-04-02

Zal zeker een korte review achterlaten. 😊 Volgende week ook nog Spring Awakening op de planning staan. Inderdaad een luxe probleem met het grote aanbod op ‘t moment. 😊
Alvast veel plezier volgend weekend! 😊

   Handtekening   

I believe that God lives on a planet called Kolob.
I once sat next to Stephen Schwartz during a preview of Carrie B)

  [ # 11 ] 22 August 2015 05:26 PM
Avatar
Alternate
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Reacties:  279
Geregistreerd  2009-06-20

Ik heb deze productie kort na de premiere ook gezien en ik kan me totaal niet vinden in de recensies hierboven. Grand hotel is absoluut geen favoriete show van mij, maar ik vond dat ze in de beperkte ruimte van het theater prima voor elkaar hadden. Van sound issues heb ik helemaal niets gemerkt. Op de een of andere manier ontroerde het verhaal mij ook nog. Ik heb echt een topmiddag gehad en ik kijk met verl plezier terug op deze voorstelling!

   Handtekening   

Everybody is playing the game.. but nobody’s rules are the same.